Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 90 av 90

Ämne: dags att byta till AMD CPU?

  1. #61
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Problemer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill dra iväg en beställning på ny laptop men vågar inte efter att ha läst den här tråden.
    CES 2018 börjar tisdag, går till den 12, spana AMD Ryzen nyheter. Måste bli annat än dyrHP och dyrACER till val i framtiden. Väntar på kinafabrikerna tex Jumper (EzBook 3 Pro) och Chuwi (Corebook) och hoppas det kommer något alternativ till monopolIntel som jag inte ville supporta 2012 när jag byggde min senaste dator. Fattade det var något speciellt när den enda gången butikerna hade något AMD överhuvudtaget inne var när kunderna frågade om dom hade något AMD.

  2. #62
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CES 2018 börjar tisdag, går till den 12, spana AMD Ryzen nyheter. Måste bli annat än dyrHP och dyrACER till val i framtiden. Väntar på kinafabrikerna tex Jumper (EzBook 3 Pro) och Chuwi (Corebook) och hoppas det kommer något alternativ till monopolIntel som jag inte ville supporta 2012 när jag byggde min senaste dator. Fattade det var något speciellt när den enda gången butikerna hade något AMD överhuvudtaget inne var när kunderna frågade om dom hade något AMD.
    AMD bestyckade laptops blir oftast tyvärr inte mycket billigare om du vill ha kvalitetsbygge med bra skärm, snabb ssd etc.

  3. #63
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AMD bestyckade laptops blir oftast tyvärr inte mycket billigare om du vill ha kvalitetsbygge med bra skärm, snabb ssd etc.
    1800kr Kinalaptop ger Intel N3450, 1080p IPS, 6gb DDR3L RAM, 64gb eMMC som defaultförvaring med option av M2 diskar upp till 80mm längd, Windows 10 Home x64 med licens, två 4800mAh batterier, MacBook Air-estetik storlek och vikt. Gå upp till 2300kr om kromsilverfärg önskas istället för guld. Spanade motsvarande kostnader i Sverige, 3995 billigast jag hittade och då på en Januari-rea som nyss expirerat.

    Redo spara vidare åt ett Kinabygge till Ryzenlaptop om den så vill kosta fyra papp, lägg till en tusing saftig M2, evt dräm in ett passande Linux för extra trygghet, och klart.

  4. #64
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1800kr Kinalaptop ger Intel N3450, 1080p IPS, 6gb DDR3L RAM, 64gb eMMC som defaultförvaring med option av M2 diskar upp till 80mm längd, Windows 10 Home x64 med licens, två 4800mAh batterier, MacBook Air-estetik storlek och vikt. Gå upp till 2300kr om kromsilverfärg önskas istället för guld. Spanade motsvarande kostnader i Sverige, 3995 billigast jag hittade och då på en Januari-rea som nyss expirerat.

    Redo spara vidare åt ett Kinabygge till Ryzenlaptop om den så vill kosta fyra papp, lägg till en tusing saftig M2, evt dräm in ett passande Linux för extra trygghet, och klart.
    Visst då har du en ganska troligtvis mijöovänlig crappy laptop utan garanti som med moms tull och frakt etc kostar ungefär lika mycket som om du köpt den i butik i Sverige.

  5. #65
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst då har du en ganska troligtvis mijöovänlig crappy laptop utan garanti som med moms tull och frakt etc kostar ungefär lika mycket som om du köpt den i butik i Sverige.
    + några hundra ytterligare för att byta till nordiskt tangentbord (antar jag?? eller går den att beställa med ett sådant ifrån början)

  6. #66

    Veteran
    Ok så nu är KB4056892 patchen installerad på min Ivy Bridge i5 3570K.

    Marginell skillnad för mig när jag kör Reason plus lite VSTs.Max lasten på senaste jullåten var ca 51% och möjligen kan man jag avläsa att jag stundtals får 53% istället. Well i princip ingen skillnad alls med andra ord.

    Men det kommer fler patchar för Windows så än är det inte klart vilken påverkan patcharna gör.

  7. #67

    Veteran
    Testade nu min laptop från 2010 och det är i princip samma last som innan efter att jag installerat patchen KB4056892.

  8. #68
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hur är det med mer disk-intensiva saker? Skriva till disk exempelvis.

  9. #69

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är det med mer disk-intensiva saker? Skriva till disk exempelvis.
    Testat följande:
    W10
    i5 3570K
    Reason 10
    Tracktion 8

    Jag har bara testat att spela in 4 kanaler eftersom det är den begränsning jag har på mitt interfäjs. Funkar fint.
    Tagit upp projekt med 40+ audiokanaler, inga problem. CPU likadant som innan patch.

  10. #70
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det man får testa är alltså kernel-intensiva saker, t.ex. skriva till disk. Som jag har tolkat det så är det alla växlingar till kernel som kommer drabbas.

  11. #71
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det man får testa är alltså kernel-intensiva saker, t.ex. skriva till disk. Som jag har tolkat det så är det alla växlingar till kernel som kommer drabbas.
    På vilket sätt skulle IO påverkas menar du? Skyffla data till en diskkontroller görs väl inte i kernelmode? (snabb googling ger att det främst är grafikdrivare som kör i kernelmode nuförtiden, så spel kanske drabbas hårdare).

    Sen är det ju contextswitchen som är dyr, och iom fixen blir ännu dyrare om jag fattat rätt, så det handlar ju också om hur koden är strukturerad, det här är ju något man redan optimerat för i alla år...

  12. #72
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Det jag läste var att för att skriva till disk så går man över i kernel-läge, men jag kan ha missförstått det.

  13. #73

    Veteran
    Alldeles oavsett så verkar det inte påverka DAW performance just nu iallafall.

  14. #74
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag läste var att för att skriva till disk så går man över i kernel-läge, men jag kan ha missförstått det.
    Kan nog skilja sig mellan olika OS, men en gissning är att en eventuell context-switch är helt försumbar jämfört med flush till disk.

  15. #75
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Kom en "tilläggsuppdatering" till macOS 10.13.2 idag, med fler fixar för detta. (Aldrig sett tidigare att Apple släppt en OS-uppdatering som inte påverkar versionsnumret.) Gav ingen mätbar försämring, på min 2016 MacBook.

    Microsoft har också berättat lite mer om prestandapåverkan:
    https://www.theverge.com/2018/1/9/16...es-pc-slowdown

  16. #76
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Kan någon med enkla ord förklara hur detta påverkar mig, den lilla människan. Jag liksom Firechild harvar på med rätt gamla OS som då sannolikt inte uppdateras.
    Att det går att läsa datorns minne är jag med på, men vad betyder det i praktiken?
    Lösenord, som här på 99:an, är det sparat i minnet eller ligger det på websidan?
    Jag använder ju BankID till när stålars är involverat (bank, skatteverket, försäkringskassan). Ska jag vara orolig att någon kan gå in på min bank och göra överföringar?

  17. #77
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Det är att jämföra med att flytta in i en gammal sovjetbyggd ambassad där det finns gott om buggningsutrustning kvar. Nu vet alla att det är uppriggat och tillgängligt att använda. Om operativet inte har stöd och patchas behöver fulingarna bara erat IP, sen vet dom om ni är påverkbar eller ej av Meltdown som är den ruggigaste modellen, det är som att ha min hyresvärd som inte lyfter ett enda finger annat än när det renoveras vart 30-35-40nde år. Chrome borde vara patchat nu till att hantera javascript säkrare så att det åtminstone kan browsas någolunda tryggt men jag hade offlineat en WinXP dator omedelbart om jag haft något uppdaterat och känsligt på den. Med ett OS som patchas är det att likna med ett fullt ombygge av NSA för huset där allting tas ut.

    Sett diverse exempel på hexdumps av vad det kan avläsa och det är bäst använda mobilt BankID, något separat och tredjeparts öht. Glöm inte bort att många mobiler påverkas bla. iPhones.

    Och effekten hemanvändare märker är på HD/SSD användning om jag läste rätt. Server-hallar och providers går under av effekten, vissa klarar sig lättare givetvist men många önskar 30% var det värsta dom fick smaka på. Jag protesterar inte om Intel får några örfilar av USA och EU som rättsliga efterspel och ingenjörer världen över har många saker att säga.

  18. #78

    Veteran
    Kombination gammal processor äldre OS dvs, win 7 och 8 ger tydligen sämst prestanda.
    https://cloudblogs.microsoft.com/mic...UM6gRu08JQWQ)()

  19. #79

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan någon med enkla ord förklara hur detta påverkar mig, den lilla människan. Jag liksom Firechild harvar på med rätt gamla OS som då sannolikt inte uppdateras.
    Att det går att läsa datorns minne är jag med på, men vad betyder det i praktiken?
    Lösenord, som här på 99:an, är det sparat i minnet eller ligger det på websidan?
    Jag använder ju BankID till när stålars är involverat (bank, skatteverket, försäkringskassan). Ska jag vara orolig att någon kan gå in på min bank och göra överföringar?
    Jag väljer säkerhet framför performance i alla lägen. Speciellt när det gäller pengar, men även mitt eget skapande. Alla timmar jag lägger på min musik har ett värde för mig, skulle aldrig riskera det genom att inte patcha. Därför har jag offline backuper och backup som ligger i ett annat land till och med på alla mina personliga saker som musik och foton.

  20. #80
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    AMD är tydligen inte helt förskonat, och riskerar drabbas av bluescreen av MS patch...
    https://arstechnica.com/gadgets/2018...-amd-machines/

  21. #81
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Alltså i grund och botten så innebär problemet att en användarsession (ex. en web browser) att den kan komma åt information via kernel memory.

    Kernel memory ska normalt sätt inte ens vara synligt till en användarsession.
    Kernel memory/mode är så lågt du kan komma i ett OS.
    Så är det knäckt så är i princip inget säkert högre upp i OS’et.

  22. #82
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Hur är det med säkerheten om man med ett USB-minne överför filer från en gammal dator som inte är ansluten till internet till en nyare dator med patchat Windows 10?

  23. #83
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av uc.t Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan någon med enkla ord förklara hur detta påverkar mig, den lilla människan. Jag liksom Firechild harvar på med rätt gamla OS som då sannolikt inte uppdateras.
    Att det går att läsa datorns minne är jag med på, men vad betyder det i praktiken?
    Lösenord, som här på 99:an, är det sparat i minnet eller ligger det på websidan?
    Jag använder ju BankID till när stålars är involverat (bank, skatteverket, försäkringskassan). Ska jag vara orolig att någon kan gå in på min bank och göra överföringar?
    Just göra överföringar är nog inte så enkelt eftersom det kräver tvåfaktorautentisering så man måste förmodligen (i enklaste fallet) lyckas lista ut vilka enheter som hör ihop och läsa minnet i båda när lösenord/pin är inblandat, för att därefter, kanske, kunna fejka nog för att skaffa ett mobilt bank-id i någon annans namn. Men lite förenklat går alla lösenord som matas in/används att läsa helt okrypterat (liksom allt annat i datorns arbetsminne)

  24. #84
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Jag är it-slav på ett universitet och vi har attacker

    Det man skall vara räddast för idag att råka ut för det är krypto-attacker, alltså att ett malware krypterar din dator och att du måste betala för att få låsa upp den, det kan hända fast du tror att din dator är offline via usb-minnen och annat. Botemedlet mot det är att ha backupper man kan läsa tillbaka.

    Vanligaste grejen efter det är malware som installerar bitcoin miners och allmänt malware som vill ha med din dator i olika botnet.

    Man behöver alltså inte vara så skraj för att ens bankuppifter hamnar på vift genom den typen av attacker.

  25. #85
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Tack för svaren. Lite klokare blir man även om jag fortfarande inte fattar vad "allt" innebär. Om jag loggar in på 99'an, finns då lösenordet i datorns minne? Det är väl på servern som 99musik ligger på som har dessa uppgifter?
    Att någon skulle gå in och titta på mina semesterfoton och ladda ner min musik känner jag inte är skäl nog att dra ur kabeln ur datorn. Kan däremot se vilka lösenord jag har till vissa sidor är det lite olustigt även om jag inte har något "av värde" på FB, 99 osv.
    Om man har möjlighet att på något sett får tillgång till bankuppgifter är det en no-brainer.

    Uppgradering i sig e inget alternativ då jag kör gammal mjukvara. Skulle iofs kunna skaffa en dedikerad surfplatta och låta datorn vara helt offline.

  26. #86
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Ja, lösenordet till 99 musik, och alla andra lösenord du matar in, är tillgängliga (i alla fall under en kort tid) i okrypterad form i din dators minne. (Dör det b la hamnar för att kunna krypteras/hash+salt:as för att inte skickas i klartext till servern).

  27. #87
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    ...man blir ju bara trött. Hål, hål, hål - är det inte wi-fi-routern så är det hela datorn och alla datorer ever. Hm, varför sålde jag min S2000 egentligen? *sparkad ännu ett snäpp närmare de negativa elementarpartiklarna gbg*

  28. #88
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    WPA3 blev godkänd som standard om jag inte missminner mig rätt nyligen.
    Som ska lösa KRACK-problemet.

    Sen är väl frågan när protokollet dyker upp i routrar, telefoner o.s.v. men det är sagt att de ska dyka upp 2018.
    Sen är frågan om saker klarar av WPA3 med en update eller om man måste handla nytt.
    J-kligt surt om det inte går med en update.

  29. #89
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Har grovkollat techsiter och forum, moderkort från 2014-2015 får inga uppdateringar enligt fabriker för att Intel inte lyfter fingrarna och ger dom vad som behövs för att fixa till bioset och injectera mikrokod, F-Secure grabbarna hittade ännu ett stort problem med Intel system. Microsoft är petiga om vilka som ska supportas via WindUpdate patch och då är det bara mjukvara, Linux har lättare patcha och göra rent och hålla fint och städat, men utan att ha det helt i bioset är det inte pålitligt.

    WinUpdate patch = "hacka inte mig" armband

    Bios/UEFI patch från moderkortsfabriken (som just for the record har dragits tillbaka pga buggar och krasher och reboots bland flera) = vaccination

    Kommentarer av datorbyggande nördar lyder ofta att dom siktar på Ryzen 2 med lansering Mars/April trots att dom egentligen inte behöver bygga nytt. Jag vill inte köpa en billig kinalaptop med Intel i sig, vad för skit är ännu att upptäckas? Åt helvete med Intel och deras postnordiska PR om att allting fungerar som de ska och alla andra har samma problem.

  30. #90
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Visst är situationen kass å andra sidan så är det lätt att var klok i efterhand.
    Handlar trots allt om design av en komplex komponent.
    Konsekvensen är givetvis stor men om man kollar på Spectre som påverkar i princip alla CPU'er oavsett tillverkare, så är det en design av CPU'er som har varit mer eller mindre industristandard.

    Där kan jag tycka att AMT hålet (det senaste) är värre ur hål-i-huvudet-perspektivet.
    Men att konsekvensen är betydligt mindre eftersom det går att fixa samt att man behöver göra det på plats rent fysiskt.

Liknande ämnen

  1. Dags att byta lösenord på eBay
    Av The Introvert i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-21, 22:31
  2. När e d dags att byta rör?
    Av uc.t i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 11:16
  3. Dags att byta till ett par riktiga Monitorer?
    Av drifter7508 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2009-12-27, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •