Resultat 1 till 47 av 47

Ämne: NI Maschine "sprakande" problem

  1. #1
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran

    NI Maschine "sprakande" problem

    Köpte en Maschine mk3 och det fungerar tyvärr inte alls något bra
    När jag bläddrar snabbt bland samples så börjar det spraka efter ett tag, så illa att det låter helt glitchat. Höjer latencyn och det blir bättre en stund men sen kukar den ur igen och till slut hjälper det inte ens om jag har latencyn på max.
    Har en iMAc (late 2012), intelcore i5, 8 gb RAM så enligt deras spec requirements borde det fungera bra.
    Någon som har någon koll på vad detta kan bero på och om det år att lösa?

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Bara för att vara säker, finns det några uppdateringar till den som du inte har lagt in?

  3. #3
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Nej, allt är uppdaterat.

  4. #4
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag kan inte Mac specifikt, men generellt ett par grejer att prova. Först, stäng av CPU-throttling så den kör 100% flås. Sen, se till att inte ha någon webbläsare igång! Dessa suger musten ur en stackars i5-propp. Sist, stäng av nätverket så datorn slipper ägna interrupt åt sådant.

  5. #5
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack, ska testa dom grejerna! Upptäckte ”Google chrome helper” i aktivitetskollen, som sög en hel del CPU, men tror tyvärr problemet uppstod även när jag inte hade webbläsaren öppen. Plus att CPU-indikatorn i Maschine knappt rör sig ens när problemet uppstår och det kan låta bra när jag laddar ett demo-projekt med massa grejer igång och CPU-mätaren är över 50%, så det känns så slumpmässigt. Det är typ som att det överbelastas gradvis och när det väl skitit sig blir det inte bättre, typ som att måttet bokstavligt talat är rågat.

    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte Mac specifikt, men generellt ett par grejer att prova. Först, stäng av CPU-throttling så den kör 100% flås. Sen, se till att inte ha någon webbläsare igång! Dessa suger musten ur en stackars i5-propp. Sist, stäng av nätverket så datorn slipper ägna interrupt åt sådant.

  6. #6
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    CPU-mätaren i Maschine vet inget om throttling. Jag skulle tro att du får bättre prestanda när du kör 100% flås som sagt.

    Att problemet kommer gradvis tycker jag tyder på att ljudbuffern fylls snabbare än den betas av. Ju fullare den blir desto mer tapp får du.

    En annan sak att kolla är förstås att du har bra drivrutiner till ljudkortet, men där ska väl Mac vara exemplariskt vad jag har hört.

  7. #7
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Att stänga av CPU-throttling var alldeles för avancerat. Man är tvungen att gå in i terminal och skriva in kommandon.

    Testade att stänga av Wi-fin och lyckades inte återskapa problemet direkt så blev glad. Gick och åt frukost, kom tillbaka och nu är den helt sönderglitchad igen. Låter som att det är timestretchat ner 1000% när jag trycker på en pad. Då har alltså datorn bara vilat i en halvtimme med wi-fi avstängd.

  8. #8
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Har du kopplat in maschinen direkt in i macen? Har du provat ett annat uttag och eller en annan kabel?

  9. #9
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Sjukt skumt. Är det liknande ljud som när ljudbuffern är för liten? Ofta funkar det ju en liten stund och sen börjar det kuka ur. Har du testat ändra till en större buffer size?

  10. #10
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Direkt in, ja. Provade att byta uttag och problemet återkom efter en stund. När det dök upp igen drog jag ut den och bytte uttag igen (har ju fyra stycken) och då försvann det. Förväntar mig inte att det är en permanent lösning men kanske kan hjälpa i detektivarbetet.

    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du kopplat in maschinen direkt in i macen? Har du provat ett annat uttag och eller en annan kabel?
    Uppdatering: Det kukade ur även i detta uttag och samma sak hände när jag bytte igen. Det låter bra nu, men lär inte bli långvarigt.
    Senast redigerat av Funkenteller den 2018-01-02 klockan 11:09.

  11. #11
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    (edit) som svar till Wiktorion:
    Ja, det är det men väldigt mycket värre. Det blir bättre en stund när jag höjer bufferten men till slut räcker inte ens max buffer.
    Men, det funkar alltså bra med låg buffer i början och det blir inte gradvis värre eller något sånt utan helt plötsligt bestämmer den sig för att den fått nog typ.

  12. #12
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Provade du med en annan USB kabel? Kan faktiskt göra skillnad.

  13. #13
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Provade du med en annan USB kabel? Kan faktiskt göra skillnad.
    +1, sådär blev det med mitt ljudkort och det var kabeln

  14. #14
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Provade du med en annan USB kabel? Kan faktiskt göra skillnad.
    Det har jag inte testat än, det är dock kabeln man fick med så den borde väl vara bra?

    Nu är det dock underligt för i det sista USB-uttaget funkar det än så länge konsekvent. Har laddat olika demo-program och dom med mycket synthar och effekter sprakar och då höjer jag bufferten tills det slutar. Sänker jag kommer det tillbaka, men laddar jag ett annat program börjar det spraka på en annan nivå (beroende på hur mycket som händer i projektet). Alltså det beter sig som det borde göra.
    Jag vet inte om man ska ropa hej än, men det känns ju lite lovande... Gick för att hjälpa ungarna med en grej, kom tillbaka till sprak :/

  15. #15
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Uteslut inte hårdvarufel. Jag fick byta min Maschine Studio två gånger innan jag fick en som fungerade.

  16. #16
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Hur kan man avgöra det då? Testade att köra Maschine-programmet med datorns inbyggda ljudkort och det funkar faktiskt bättre (verkar det som, problemet är ju tyvärr inte helt konsekvent). Lyssnar just nu på ett demo-projekt med bufferten på lägsta nivå.

    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uteslut inte hårdvarufel. Jag fick byta min Maschine Studio två gånger innan jag fick en som fungerade.

  17. #17
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det har jag inte testat än, det är dock kabeln man fick med så den borde väl vara bra?
    Ja det borde den men även kablar kan vara defekta eller mer eller mindre störkänsliga.

  18. #18
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Det fungerar definitivt ljusår bättre med datorns inbyggda ljudkort så det måste alltså vara att burken är defekt eller något slags kompatibilitetsproblem.

  19. #19
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Stäng av throttling för guds skull! Det är steg noll i låglatensuppgifter. Terminalen bits inte.

  20. #20
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Tycker mej ha hört att ljudkortet i Maschine-burken är rätt kasst och att köra på din dators ljudkort är nog att föredra.

  21. #21
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag förstod inte den beskrivningen jag hittade men om du lyckas skriva en mer begriplig sådan så kan jag försöka.

    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stäng av throttling för guds skull! Det är steg noll i låglatensuppgifter. Terminalen bits inte.
    - - - Uppdaterad - - -

    Köpte ju en Mk3 för ljudkortets skull. Har inte lyckats sälja mitt Babyface än, men det var ju tanken.

    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker mej ha hört att ljudkortet i Maschine-burken är rätt kasst och att köra på din dators ljudkort är nog att föredra.

  22. #22
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det fungerar definitivt ljusår bättre med datorns inbyggda ljudkort så det måste alltså vara att burken är defekt eller något slags kompatibilitetsproblem.
    Testa med en annan burk?

  23. #23
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har ingen Mac och har aldrig tänkt skaffa någon. Det är bara mitt tips, för både i Windows och Linux får jag samma problem som du beskriver när CPU:n throttlar.

  24. #24
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo, om du menar burk som i maschine’n så kommer jag nog bli tvungen att testa att byta den. Har ingen annan dator att testa den på ifall det var det du menade.

    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa med en annan burk?
    - - - Uppdaterad - - -

    Jo, men om det var problemet så borde det väl uppstå även med datorns inbyggda ljudkort?

    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ingen Mac och har aldrig tänkt skaffa någon. Det är bara mitt tips, för både i Windows och Linux får jag samma problem som du beskriver när CPU:n throttlar.

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Garanterat ljudkortsproblem så kör på interna och invänta nya drivare / ny firmware till NI-enheten. Skippa alla andra tips i tråden.

  26. #26
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Så det är inte ens värt att byta ut den?

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Garanterat ljudkortsproblem så kör på interna och invänta nya drivare / ny firmware till NI-enheten. Skippa alla andra tips i tråden.

  27. #27
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men om det var problemet så borde det väl uppstå även med datorns inbyggda ljudkort?
    Inte nödvändigtvis. Det är lite äpplemos och päronglass. Det inbyggda ljudkortet sitter på en annan buss än det externa, så det har helt andra förutsättningar. Men skippa alla tips i tråden, som PF säger, om du vill. Själv gillar jag att uttömma alla möjligheter inom rimlighetens gränser.

  28. #28
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Har du öppnat en support ticket hos Native Instruments och/eller kontaktat butiken där du köpte den? Eftersom det är mest spekulativt i denna tråden. Har själv bara tidigare i Maschine utan ljudkort. Så kan inte testa på något sätt. Upplever dock inte att mjukvaran hos mig ger de problemen.

    Du känner inte någon som har en likadan enhet som kan komma över med sin och testa på ditt system? Sker samma sak med interna ljudkortet också? Tänker om det är en minnesläcka i mjukvaran eftersom det byggs upp under tid.

    Är även firmware för hårdvaran uppdaterad? Såg att du sa att du installerat alla uppdateringar. Men visste inte om det gällde även firmware för hårdvaran.

  29. #29
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Har kontaktat butiken men bara angående retur. Tror inte dom kan hjälpa så mycket mer än 99 utöver det. Ska kontakta NI också.

    Med interna ljudkortet verkar det inte vara några problem.

    Firmware är uppdaterat.

    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du öppnat en support ticket hos Native Instruments och/eller kontaktat butiken där du köpte den? Eftersom det är mest spekulativt i denna tråden. Har själv bara tidigare i Maschine utan ljudkort. Så kan inte testa på något sätt. Upplever dock inte att mjukvaran hos mig ger de problemen.

    Du känner inte någon som har en likadan enhet som kan komma över med sin och testa på ditt system? Sker samma sak med interna ljudkortet också? Tänker om det är en minnesläcka i mjukvaran eftersom det byggs upp under tid.

    Är även firmware för hårdvaran uppdaterad? Såg att du sa att du installerat alla uppdateringar. Men visste inte om det gällde även firmware för hårdvaran.

  30. #30
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Om det fungerar med annat ljudkort (interna) verkar det ju onekligen som det är hårdvaran det är fel på. Då är det nog bättre att få den utbytt om det går, istället för att lägga massa energi på att försöka fixa det själv.

  31. #31
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    NIs drivare och kodning brukar vara rätt shaky. Kontakt blev stabilt efter sådär 150 uppdateringar.

  32. #32
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har nu också testat att koppla in Babyface (alltså annat externt interface) och fungerar med det också. Inga problem med latency på noll. Testade att hålla nedåtpilen inne och scrolla bland ljuden utan problem, gjorde samma sak med Maschines interface och den kukade ur efter någon sekund.

  33. #33
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    https://www.native-instruments.com/f....322140/page-2

    En del andra som har problem, någon verkar löst det med att justera CPU-throttling i bios på sin pc. Tror ej det är eget fel på din enhet tyvärr utan att det förhoppningsvis är något som kan bli bättre med kommande drivrutiner.

  34. #34
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Deras fokus verkar ligga på att sälja mängder av enheter först & lösa teknikstrulet efteråt. Du kanske måste agera som i den gamla roliga historien: Doktorn, det gör så ont när jag lyfter armen så här! Jamen gör inte det då! Klicka långsamt och kör ljudet från annan källa.

  35. #35
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Ljudkortet i Maschine är tydligen 24 bitars 96Khz har du provat att ändra samplingsfrekvens?

  36. #36
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Intressant. Default inställning var 44.1 kHz och har inte provat att ändra det. Ska testa

    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ljudkortet i Maschine är tydligen 24 bitars 96Khz har du provat att ändra samplingsfrekvens?

  37. #37
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Känns ju lite lovande eller något.

    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.native-instruments.com/f....322140/page-2

    En del andra som har problem, någon verkar löst det med att justera CPU-throttling i bios på sin pc. Tror ej det är eget fel på din enhet tyvärr utan att det förhoppningsvis är något som kan bli bättre med kommande drivrutiner.

  38. #38
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Jo, men hur fan ska jag kunna tune’a en kick utan att dundra på den fem ggr i sekunden? Vill inte göra grannarna besvikna.

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Deras fokus verkar ligga på att sälja mängder av enheter först & lösa teknikstrulet efteråt. Du kanske måste agera som i den gamla roliga historien: Doktorn, det gör så ont när jag lyfter armen så här! Jamen gör inte det då! Klicka långsamt och kör ljudet från annan källa.

  39. #39
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag har nu testat att köra med Maschines audio interface på 96kHz och jag har inte lyckats återskapa problemet!!! På det demospåret jag testat som är tyngst för CPU'n var jag tvungen att höja buffern till 200 nånting, men på dom andra två jag testat innan, hade jag buffern på mininum utan några problem och körde scrolla genom ljud-testet och kunde inte heller där återskapa sprakandet.
    Vågar inte hoppas för mycket nu ändå, måste sitta lite längre med den för att verkligen bekräfta att det inte bara var tur nu, men annars har 99:an levererat igen! (Får lite dåligt samvete nu att jag bara kommer hit med problem eller sälj nuförtiden)

  40. #40
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Det verkar fan funka ändå! Bli inte förvånade om jag återkommer till tråden igen med tråkigare besked, men om inte ska ni ha jättetack för hjälpen! El toro får en stjärna i kanten för lösningen och PF får en blomma för den traditionsenliga cynismen

  41. #41
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Hmm, kan någon enkelt förklara terorin här bakom vad som gjorde att allt funkade som det skulle när Mr Funk ändrade inställningen till 96kHz?

  42. #42
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Kan tillägga att det inte alls löste problemet. Nu när jag hunnit sitta en liten stund har metoden blivit; när det skiter sig, ändra samplerate, så blir det bra en stund och när det skiter sig igen, byt samplerate.

  43. #43
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan tillägga att det inte alls löste problemet. Nu när jag hunnit sitta en liten stund har metoden blivit; när det skiter sig, ändra samplerate, så blir det bra en stund och när det skiter sig igen, byt samplerate.
    fyfan... skumt?!

  44. #44
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Låter som att det återställer något. Men det har bara gått bra med annat ljudkort fortfarande?

  45. #45
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Funkenteller Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan tillägga att det inte alls löste problemet. Nu när jag hunnit sitta en liten stund har metoden blivit; när det skiter sig, ändra samplerate, så blir det bra en stund och när det skiter sig igen, byt samplerate.
    Låter som att den där lösningen kan skapa problem framöver, om du måste byta samplerate massa?

  46. #46
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som att den där lösningen kan skapa problem framöver, om du måste byta samplerate massa?
    Har du provat att byta kabeln? Vad har du för andra program igång samtidigt?

  47. #47
    Funkenteller
    Funkenteller är inte uppkopplad

    Veteran
    Tröttnade och kopplade in babyface’t igen bara och med det fungerar det perfekt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •