Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Blåsa ur gamal Mac + ny installation

  1. #1
    COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior

    Blåsa ur gamal Mac + ny installation

    Hejsan!

    Har en MacBook Pro från tidigt 2011. Den är rätt seg just nu vill jag lova!
    Iallafall så vill jag blåsa ur den och göra en clean installation. Tanken är att jag ska ha datorn enbart till musikproduktion. Dvs nån slags DAW, typ Reaper och en mjukistrummis, typ KvltDrums. Resten spelas in live via mitt Steinberg UR44-kort.

    Just nu kör jag med Mavericks och undrar om jag bör undvika att uppgradera mitt OS? Allt bör funka fint med Mavericks så jag ser ingen poäng i att göra en uppgradering. Eller?

    Och, hur gör jag för att göra en clean installation utan att hamna i uppgraderingsfällan?

  2. #2
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Kanske skulle kunna vara värt att byta ut hdd mot ssd? Så gjorde jag med min gamla Macbook pro och även gamla windows bärbara.
    SSD har nu blivit billiga och är mycket snabbare än 5400 rpm HDD.

  3. #3
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Du har antagligen Mavericks nedladdat om du kollar i nedladdade program i App Store. Av den kan du göra en installationssticka (guider finns på nätet). För det finns risk att om du blåser den får du operativet som den kom med från början och när du vill uppdatera den efteråt så får du sista versionen som supportas för din dator.

  4. #4
    COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Philiasis: Bra tips! Har luskat lite och en Crucial MX500 kanske är värt att investera i.

    Phat: Jepp, har laddat ner Mavericks igen. Ska bara införskaffa en flashdrive så är jag igång!

  5. #5

    Redaktör
    +1 på SSD – nyare versioner av macOS är definitivt skrivna utifrån att man har en snabb disk, och det gör stor skillnad att stoppa i en SSD i en äldre dator (överväg också att uppgradera till 8GB ifall du har mindre – slår man i taket på RAM segar det också ner datorn).

    Det största argumentet för att uppgradera till en nyare version av macOS är att rätt många program inte längre fungerar på äldre versioner, men om du vet att programmen du vill använda fungerar så finns det inget större anledning att uppgradera.

  6. #6
    COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Just nu sitter det 2 x 2GB så ja, mer Ram känns rimligt! Lär nog byta ut den spruckna skärmen med så blir datorn som ny!

  7. #7
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    När du skrev "Blåsa ur" så trodde jag du menade bokstavligen.
    Det är absolut något att prova. Rensa ut damet ur burken så kommer den jobba bättre.

    och ja. 8gb ram känns som ett minimum nu för tiden. Det är något som gör stor skilnad.

  8. #8
    COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Haha, så många bra tips för att förlänga livet på min stackars dator! Underbart! Blir lite inköp såklart men det är värt. Visst behöver jag köpa mejslar för att öppna burken?

  9. #9
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av COSMIC60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, så många bra tips för att förlänga livet på min stackars dator! Underbart! Blir lite inköp såklart men det är värt. Visst behöver jag köpa mejslar för att öppna burken?
    Gamla är väl "vanlig" pytte-stjärna?

  10. #10

    Redaktör
    Du behöver Torx-mejslar om du inte redan har det, men det är ju inget särskilt special. (Apple använder Pentalobe-skruvar i iPhone, och de är krångligare att hitta mejslar till.)

  11. #11
    COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gamla är väl "vanlig" pytte-stjärna?
    Japp, ser ut som vanlig pytte-stjärna.

  12. #12
    COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Sådärja. Nu har jag beställt ny hårddisk och minne. Det ska bli ett sant nöje att sätta skruvmejseln i datorskrället! Vi har hatat varandra i många år nu men nu förväntar jag mig datamagi. Tack alla för värdefull input!

  13. #13
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 på SSD – nyare versioner av macOS är definitivt skrivna utifrån att man har en snabb disk, och det gör stor skillnad att stoppa i en SSD i en äldre dator (överväg också att uppgradera till 8GB ifall du har mindre – slår man i taket på RAM segar det också ner datorn).

    Det största argumentet för att uppgradera till en nyare version av macOS är att rätt många program inte längre fungerar på äldre versioner, men om du vet att programmen du vill använda fungerar så finns det inget större anledning att uppgradera.

    Är det bara hårddisken som avhör hur nytt osx du kan köra? Har en tidig 2011 mbp, och det sista os den tar är El Capitan. Det är också det äldsta OS många hårdvarugrunkor har stöd för, enligt min erfarenhet. Så om det bara är att byta disk så låter det toppen. Det är helt jävla bonkers hur ”dom” tutat i oss att vi måste köpa nytt jämt. Det är en annan diskussion dock.

  14. #14
    Bortas
    Bortas är inte uppkopplad
    Bortass avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nej hårddisken avgör egentligen inte vilket OS du kan köra, men det kommer gå mer eller mindre lätt för datorn att arbeta. Det är moderkort och processorn som avgör det mesta, men smäll in ökad RAM och SSD så kommer datorn kännas som ny!
    Jag kör också Capitan på min 2010:a sedan några månader tillbaka (blev mer eller mindre tvingad in i uppdatering) Men det har susat på fint än så länge!

  15. #15
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har man snurrdisk och byter till SSD så är det som natt och dag. Det gjorde att min gamla Windows-laptop fick tjäna i fem år till!

  16. #16
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det bara hårddisken som avhör hur nytt osx du kan köra?
    Nej. De dumpar stöd för en massa hårdvara i nyare OS, så det är inte bara hårddisk...

  17. #17

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej. De dumpar stöd för en massa hårdvara i nyare OS, så det är inte bara hårddisk...
    Ja, det är sånt som grafikkort, processor (32bit vs 64bit) och gissningsvis också drivrutiner för äldre hårdvara som gör att de slutar stödja äldre hårdvara. Så det finns oftast någon slags anledning, även om jag gissar att det ibland handlar om att göra livet enklare för Apple själva (tex att alla modeller som kan köra macOS 10.x har en viss version av Bluetooth eller grafikkortsstöd).

    Min kommentar om SSD är mest för att nyare versioner av macOS är mer diskintensiva generellt (mer metadata, mer indexering i Spotlight), så utan en SSD kan datorn bli opraktiskt långsam att använda om man uppgraderar. Men det är ju delvis också en fråga om vad man själv tolererar.

  18. #18
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag hade samma problem med seg dator/HD (mid 2011 iMac) och provade att formatera och installera High Sierra (från Sierra) från grunden. Men det blev ingen märkbar skillnad alls. Så jag bytte 1TB hårddisk till 1TB SSD och det gjorde susen! Helt klart verkar hårddiskar åldras och blir långsamma.

    Jag upplevde det även på min Time Machine HD efter 4 år - den blev otroligt seg. Nu gör jag backup mer sällan för att inte slita på disken - innan gjorde den backup hela tiden, vilken inte var så klokt såhär i efterhand.
    Senast redigerat av Steelberry den 2018-11-14 klockan 11:48.

  19. #19

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så jag bytte 1TB hårddisk till 1TB SSD och det gjorde susen! Helt klart verkar hårddiskar åldras och blir långsamma.
    Hårddiskar kan bli defragmenterade vilket saktar ner, men det är sånt som moderna operativsystem ska fixa automatiskt i bakgrunden. Jag tror inte heller det ska vara något problem att köra backup kontinuerligt när det kommer till hastighet – däremot ökar slitaget på disken och därmed sannolikheten att den ger upp. Men det får man ju också väga mot att alltid ha en uppdaterad backup.

    Men SSD är betydligt snabbare än hårddisk, så det gör en märkbar skillnad bara på grund av det.

  20. #20
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Ok så... lite dubbeltrådande här, men men...
    är dom här ifixit legit? Hitta batteriet jag behövde där, men det kanske funkar att köpa SSD där åxå?

  21. #21
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej. De dumpar stöd för en massa hårdvara i nyare OS, så det är inte bara hårddisk...
    Dock, sanning med viss modifikation. Personligen så fungerade det t.ex bra att flytta med kextar för Arrandale (intel HD 1th gen) in i Mojave utan problem. Även om det blir bara lite bökigare så finns det goda sätt att gå runt de många gånger konstgjorda spärrar som Apple nu lagt in i Mojave t.ex (även för officiell hårdvara).

  22. #22
    JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Såååååå... om en bara vill få sin late 2011 MBP fungera igen hyfsat med Live 9 som en glorifierad portastudio? Jag är uppfostrad till att äta upp maten på tallriken, så att göra sig av med en dator för 25 papp enbart för att batteriet gett upp är JOBBIGT! Kan köpa att jag inte kan köra det allra senaste, men att den skulle vara helt obrukbar pga en del stör mig som fan. OS-grejen kan jag alldeles för lite om.

    Finns det något sätt jag kan uppdatera min dator med ett senare OSX, trots att "the man" säger att det inte går? Vill inte sjunga med i konspirationskören, men det var ju uppenbart att min IPHONE 6 fick minst 50% sämre batteritid efter den senaste updaten. Kort sagt - går det att vinna? Eller iaf behålla hyfsade funktioner?

  23. #23
    COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Allright, en liten uppdatering här. Nu har jag fått tummen ur och fixat och donat. Nytt minne, ny hårddisk och ny installation av Mavericks. Funkar toppen och gick relativt smärtfritt! Stötte på patrull vid två tillfällen; insåg att jag behövde torx-mejsel för att lossa några skruvar på hårddisken, inget större problem. Fick liite datailska när min bootskiva var korrupt, eller nåt. Fick byta hårddisk igen och skapade en ny, denna gång med ett litet program som heter Diskmaker X. Denna gång funkade allt perfekt!

    Så nu känns datorn som ny, förutom en sprucken skärm dårå.

    Just nu försöker jag få Reaper att jobba snällt med UR44 vilket har varit lite av en pina so far.
    Men det är en annan tråd...

  24. #24
    synthpälle
    synthpälle är inte uppkopplad
    synthpälles avatar
    Senior
    Läs här. https://www.99musik.se/showthread.ph...ingnstallerade

    Laddade ner och gjorde denna installationen http://dosdude1.com/highsierra/

    Installerade High Sierra på min Mac Pro mid 2010. Fungerar perfekt.

Liknande ämnen

  1. Service på gamal iMac
    Av Steelberry i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2018-11-05, 10:24
  2. Mac OS 7 / installation /scsi helvetet
    Av my03 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-12-24, 22:54
  3. försöker dom blåsa mig?
    Av tublenco i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 21:11
  4. Läga på en beat loop på en gamal låt
    Av imported_Matsaki i forum Allmänt om musik
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 02:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •