Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Melodyne i Live?

  1. #1
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran

    Melodyne i Live?

    Nån som kör denna kombo? Är sugen pga Black Friday-priser, men har inte ordentligt med tid att testa innan erbjudandet går ut.

    Det som gör mig lite fundersam är Celemonys beskrivning av hur Melodyne funkar med Live i Session View (typ inte). Hur störigt blir det ur ett arbetsflödesperspektiv?

  2. #2
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Det funkar i session om man sätter en loop i arr view. Tex sätter man 1 bar i arr så spelar melodyne in 1 bar i session...klart som korvspad va=)

  3. #3
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jo, läste det på deras sajt. Iofs logiskt om man tänker på det. Frågan är om man står ut med det, eller om det slutar med att man skiter i att använda Melodyne...

  4. #4
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Lite meck ere men det funkar. Pluggen e så pass användarvänlig, så det uppväger helt klart.

  5. #5
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Jag kör den kombon. Brukar i vilket fall alltid tune:a och bounc:a, tycker mest det är drygt att ha tuning-pluggar körandes...

  6. #6
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Nån som använder den för att pitchkorrigera modularimproviserande? Det är ett av bruken jag tänker mig. Det är så lätt hänt att pitchen drar iväg när man håller på och roar sig med diverse modulationer.

  7. #7
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Då det funkat bäst för mig är när man har en monosignal utan effekter.

  8. #8
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Ladda in filen i melodyne. Fixa till. Bounca. Stoppa in filen i live.

    Det är en tung plugg. Onödigt att ha den körandes i realtid.

  9. #9
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Freeze funkar ju med, och då borde det även funka loopande i session, iom att det ändå bara är en wav som spelas i praktiken.

  10. #10
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag hade inte tänkt mig köra med pluggen i realtid, men jag har börjat laborera med att spela in modularloopar i Session View och då hade jag tänkt mig att pitchkorrigering skulle vara en del av det arbetsflödet.

    Eftersom jag är i jamma-idéer-stadiet när jag gör detta, så vill jag gärna vara i Session View just då, så det gäller att jag kan hitta ett bra arbetsflöde med Melodyne där.

    Jag vill kunna loopa och lyssna på övriga musiken samtidigt som jag skruvar i Melodyne, när jag skruvat klart så har jag inget emot att frysa spåret. Så det är väl ungefär det jag är ute efter att kunna göra i Session View, på ett smidigt vis.

  11. #11
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Just de funkar inte. (eller, det kan funka, sort of, om du vet hur långa loopar du tänkte jobba med och sätter projektet till att loopa på så många takter). Melodyne har ju inget koncept av att ett enskilt klipp loopar, så det betraktar allt ljud det får in som ett linjärt flöde i förhållande till projektets song position s a s. Låter du ett fyra takter långt klipp i session view loopa in i Melodyne, med song position löpande framåt, kommer du få en linjär ljudfil i melodyne där varje varv av klippet är en egen upprepning s a s. Om däremot song position loopar med samma längd som clip:et, borde det kunna funka, för då kommer melodyne loopa samtidigt...

  12. #12
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Ja, det är precis det Celemony säger, att enda sättet att få det att funka är att sätta Arrange Views looppunkter till samma längd som Session View-klippet och sen sätta Arrange View att loopa. Och det är det som gör mig fundersam.

    Det är inte så konstigt att det funkar som det gör, men får mig att tveka om att ta fram den stora plånkan. Å andra sidan verkar det ju bli allmänt mycket trevligare att jobba i Arrange View i tian, så man kanske kan börja jobba mer där. Å tredje sidan, ska man jobba linjärt finns det väl bättre mjukvaror än Live, även tian...
    Senast redigerat av slirak den 2017-11-24 klockan 13:14.

Liknande ämnen

  1. Melodyne Editor 2
    Av false messiah i forum Nyheter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-25, 18:17
  2. Melodyne Uno
    Av PeterH i forum Övrig mjukvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-09-26, 22:14
  3. Melodyne?
    Av sawtooth i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-05-10, 02:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •