Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Alternativ till Oddy

  1. #1
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran

    Alternativ till Oddy

    Jag har en Karp Oddy som jag i första hand använder till EBM-basar. Det är härligt, men jag stör mig alltid på de slöa envelopperna. SH-mixern är cool förstås, men egentligen är det nog filtren, som jag uppfattar som rätt mesiga men sköna, och kanske fyrkantsvågen jag vill behålla.

    Funderar kort sagt på att dumpa Oddyn. Finns det några alternativ i samma prisklass? En viktig detalj är att jag inte gör basar på typ MS20 och liknande, skrikiga tvåpoliga filter. Jag tycker helt enkelt inte det är snyggt.

  2. #2
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Bra snabba och musikaliska envelopes i Minimoog Model D - så nya behringer Model D?

  3. #3
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Mmm, typ.

    Egentligen kanske jag kan göra det där lika bra i euroracket. Men men...

  4. #4
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Eller en Moog Prodigy? Eller en Roland SH2?

  5. #5
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Men EBM musik brukar väl ha digitala basar? Mycket FM tycker ja det låter som

  6. #6
    Svonko
    Svonko är inte uppkopplad
    Svonkos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Boomstar 4075 kanske?

  7. #7
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Med EBM menar jag egentligen bara DAF:s tre tidiga bodyplattor, inser jag. Gillar inte Nitzer Ebb, Front och sån där machomusik.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Svonko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Boomstar 4075 kanske?
    Den känns potent, men det är alldeles för mycket pengar för snåla mig! Då köper jag nog hellre något annat faktiskt.

  8. #8
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Det borde väl gå utmärkt att få till bra bodybas i euro?

  9. #9
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Äldre DAF är inte det ofta lager av oddy + ms20 och oberheim obx? obx gärna rösterna unisont? Så du borde väl inte slänga ut oddyn...

  10. #10
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Ja, jag håller med, tycker helt klart att DAF, särskilt Gold und Liebe och Für immer, låter jäkligt mkt Oddy (eller Avatar. Många pratar om att DAF är MS20, men jag hör faktiskt inte riktigt det).

    Problemet är det där med de sega envelopperna på Oddyn, och att jag fan aldrig gör något kul med den annat än basar.

    Euro är väl den billigaste lösningen för den som redan har ett system, antar jag. Bara att hitta en lagom clean VCO och ett passande filter.

    Hade Mother 32 haft sub-vco hade jag nog skaffat en sån.

  11. #11
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet är det där med de sega envelopperna på Oddyn, och att jag fan aldrig gör något kul med den annat än basar.
    Ang Enveloperna: Det är ju egentligen bara AR-envelopen som är seg. ADSR är ju bra. Det är ett arv från 2600'an där AR är precis lika slö som på Odysseyn.

    Själv har jag monterat en switch på min Ody som ställer AR mellan normal och 7X hastigheten, vet inte om det finns någon enkel how-to för Karpen, men det är superenkelt: Bara att ändra en kondning.

    Så här blev skillnaden i hastighet:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OdyEnv.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	195,9 KB 
Id:	78793

    Ljudmässigt har ju Ody'n två sweetspots imo - FM-moduleringen (S/H-mix) och PWM på båda Osc. Verkligen en av mina absoluta go-to syntar, men gissar att smaken är olika.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Min nya ”go to” för bodybas är Aelita. Men det finns garanterat smidigare alternativ.

  13. #13
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ang Enveloperna: Det är ju egentligen bara AR-envelopen som är seg. ADSR är ju bra. Det är ett arv från 2600'an där AR är precis lika slö som på Odysseyn.

    Själv har jag monterat en switch på min Ody som ställer AR mellan normal och 7X hastigheten, vet inte om det finns någon enkel how-to för Karpen, men det är superenkelt: Bara att ändra en kondning.

    Så här blev skillnaden i hastighet:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OdyEnv.jpg 
Visningar:	26 
Storlek:	195,9 KB 
Id:	78793

    Ljudmässigt har ju Ody'n två sweetspots imo - FM-moduleringen (S/H-mix) och PWM på båda Osc. Verkligen en av mina absoluta go-to syntar, men gissar att smaken är olika.
    Är det så alltså, jag har alltid upplevt stora kuvertet som segt också. Men det kanske är för att jag skaffade Maths samtidigt som Oddyn och att jag har haft några nytillverkade moogar i repan. Snärten liksom.

    Ja, när jag fattade skillnaden mellan att använda SH och SH-mix som källa insåg jag hur jävla smart det är. Lite vilseledande namn, kan jag tycka. Typ modmix vore mer logiskt eftersom SH-källa bara är en funktion.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min nya ”go to” för bodybas är Aelita. Men det finns garanterat smidigare alternativ.
    Ganska lång go to-sträcka i mitt fall, eftersom jag nog inte känner någon med en Aelita. Men det vore något.

  14. #14
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Skulle inte en SEMblance kunna göra jobbet? Jag tycker SEM-modulerna gör finfina bodybasar!

    Eller kombon Nyborg/Volca FM. Har inte testat själv, men känns hårigt.

  15. #15
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Min Telemark är grym på bas även om jag inte gör särskilt mycket body. Det är ju typ samma som Semblance.

  16. #16
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Ja, det var faktiskt Telemark V2 jag syftade på, men minnet svek mig..

Liknande ämnen

  1. alternativ till DAW
    Av JAS i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 67
    Senaste inlägg: 2015-12-03, 11:30
  2. Alternativ till mpc
    Av SEKVENS i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-10-02, 18:22
  3. Alternativ till Myspace
    Av susy i forum Utgivning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 16:20
  4. Alternativ till SM57?
    Av Clase i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 07:56
  5. Alternativ till DAT?
    Av David Lennartsson i forum Inspelning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-03-22, 12:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •