Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 72

Ämne: Online-cirkel om trackermusik

  1. #1
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran

    Online-cirkel om trackermusik

    Hej. Jag är nyfiken på om det är några 99'or som är intresserade av att vara med i en online studiecirkel om trackermusik?
    Jag är med och startar upp ett datorlabb/makerspace i bruksorten Holmsund utanför Umeå där vi kommer ha både servrar och domän, så förutsättningarna är goda för att ha en onlinecirkel.

    Jag tänkte på att det på sätt och vi skulle vara kul att fokusera på musikprogram till PC/MAC/LINUX som Renoise iom att om vi bara använder några utvalda gratis plugins så kan vi ju enkelt skicka material imellan varandra i cirkeln (iom att samplingarna sparas med låt-filen i trackerprogram).
    Precis som mod-filer var något av det lättaste sättet att dela musik digitalt innan Mp3 dök upp.
    Men det går ju såklart också att ha med trackers till retromaskiner som C64, Gameboy, Atari och Amiga i cirkeln med.

    Så skriv om ni är intresserade så börjar jag dra i detta när det finns ett underlag.
    Om någon har erfarenheter att dela med sig av gällande att ha studiecirklar online så får de gärna skriva till mig med.


    https://youtu.be/zGK-EzEa45U

    http://daily.redbullmusicacademy.com...hesia-trackers

    EDIT:
    (Fick in massa svar snabbt i olika kanaler. Så jag satte ihop ett formulär för att anmäla sig till cirkeln redan nu).
    Jag har gjort ett formulär så att ni kan skriva in er uppgifter så rapporterar jag in cirkeln till nästa år och så drar vi igång något lämpligt datum i januari.
    Ni som är intresserade men inte skrivit här i tråden får gärna göra det med så att jag vet att jag inte missar någon.
    https://goo.gl/forms/bdBBFf7gVrFtQBo92

    ---
    Hej.
    Ursäkta för att vi kom igång så sent (det tog längre tid än jag trodde att lära mig Moodle), men nu är cirkeln igång.

    Såhär registrerar ni er:

    Först behöver ni skapa en användare på vår Kutlurförenings Moodle.

    Det gör ni här:
    http://moodle.h-sund.nu:45000/moodle/login/signup.php

    När ni har veriferat er emailadress kan ni logga in på kursplattformen.

    Klicka på "Hem för webplats" i vänstra menyn efter att ni har loggat in.

    Klicka på "Musikproduktion i trackers"

    Tryck på den röda knappen där det står "Koppla mig" (eller något motsvarande på det språk du har valt).

    Du är nu aktiverad som medlem i distanscirkeln Musikproduktion i trackers.

    Du borde kunna se veckans uppgift nu (som är att installera programmet som vi kommer att använda; Renoise)

    Den ska vara klart till nu på torsdag 22/3 då jag kommer presentera den första uppgiften för att bekanta sig med programmet (fritt fram att själv leka runt med programmet på egen hand innan dess dock, såklart).

    Hör av er om ni har några problem med installationen eller skriv i veckans forum, så hjälper jag/vi dig.

    / Mvh Erik, a.k.a Jätten
    Senast redigerat av Jätten den 2018-03-23 klockan 12:01.

  2. #2
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    En språkvårdsfråga f.ö. kan man verkligen säga "trackermusik" ? vad skulle den korrekta termen vara annars? moddar känns ju rätt så inaktuellt som en generell term idag.

  3. #3
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Har inte använt trackers sen typ 94 så det kanske man ska göra igen. Ska luska om amigan ligger kvar hos farsan.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag skulle också säga trackermusik.

  5. #5
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    jag hade en bra diskusion med ZX81 om det. Han hävdade att moduler är en relevant beskrivning även för nyare trackers. Det ligger ju nått i det iom att det är en modul i den meningen att allt som behövs finns sparat som ett block (till skillnad från om du sparar ett projekt i cubase tex och har samplingarna utspridda över datorn). Åandrasidan så känns det ju som att vst-kompabiliteten i moderna trackers klurar till definitionen.

  6. #6
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    trashkaiser>> Kul! fyll gärna i formuläret så hör jag av mig när det börjar dra ihop sig.

    you are in for a treat f.ö. iom att du inte testat renoise ännu. modern ljudkvalite, vst-stöd m.m.
    Senast redigerat av Jätten den 2017-12-09 klockan 16:14.

  7. #7
    monads
    monads är inte uppkopplad

    Avstängd
    låter kul, jobbar en del i renoise. vad är tanken med upplägget? vilket utbyte/vad ska vi ha ut av varandra/ge varandra?

  8. #8
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Monads>> En bra sak med studiecirklar är att det är inget som säger att cirkelledaren behöver vara den som lär de andra ut att man istället lär av varandra och tillsammans. Jag har själv hållit i en DJ-cirkel under ett år och jag lär mig minst lika mycket av att förklara vad jag gör för totala nybörjare som jag lär mig av att se hur andra använder utrustningen (deltagare som aldrig använder crossfadern tex eller kollar på vågformerna istället för att lyssna i lurarna när de mixar). Jag tycker att nivån på alla i DJ-cirkeln har höjts radikalt under året och vi har utvecklats som DJ's. Om vi sitter med en gruppuppgift så kan vi tack vare hur moddar är uppbyggda dessutom enkelt dela material med varandra och få feedback. typ "laddar upp låt i xrni-format" jag lyckas inte med dagens uppgift, att choppa ut virvlar och bastrummer ur ett break och bygga en egen rytm av det, min virveltrumma låter otight" annan deltagare "när jag kollar på din sampling så ser jag att du klippt den en halv seckund före där virveln börjar, pröva att korta ner samplingen så kommer din virvel att låta tightare".

    Det känns också kul med ett musikprogram som renoise som funkar på alla datorer från PC och framåt, typ, oavsett prestanda. lite som när Kuduru exploderade för att folk i Angola satt med crackade versioner av fruity loops på gamla pentium-datorer.

    Med renoise kan du ju dessutom göra allt förutom att rendera ner audiofiler i gratisversionen. så det är ju ett lysande program att cirkla kring för alla som åtminstone har tillgång till en dator(har man inte det kan man komma till vårt datalabb istället ).

    Sen funderar jag fortfarande på upplägg för att cirkeln ska vara givande för de som redan är insatta och de som aldrig använt en tracker tidigare. så det är jag tacksam för input om.

  9. #9
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag har alltid velat få igång Trackers på min Amiga. Men saknar trackersprogram. Trackers sa vi väl även då på Copypartynas tid...

    Man kan ju ha Cirkel ett för dom som aldrig rört programmet. Sen cirkel två med listat ungefär nödvändiga baskunskaper.
    Senast redigerat av Modellear den 2017-12-10 klockan 06:27.

  10. #10
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    det är nog ingen dum ide. samtidigt så märker jag att man lär sig rätt mycket av att hjälpa folk som kan lite om ett ämne man är insatt i.
    Kanske ha uppgifter på två nivåer på samma träffar. typ fokus på att programera rytmer men en mer avancerad uppgift får de som kan grunderna och en introduktion till de andra på hur man gör ett housebeat på tio klick.

  11. #11
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag trackar huvudsakligen i SIDWizard på C64, men skulle gärna vara med oavsett tracker. Förstår dock inte hur mitt personnummer skulle vara relevant i sammanhanget. Har reggat mig utan att uppge det. Hoppas det är ok.

  12. #12
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag tror nog att man kommer upp i "nödvändiga baskunskaper" på ett tillfälle. Kör ett separat uppstartstillfälle i sådana fall?

  13. #13
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag trackar huvudsakligen i SIDWizard på C64, men skulle gärna vara med oavsett tracker. Förstår dock inte hur mitt personnummer skulle vara relevant i sammanhanget. Har reggat mig utan att uppge det. Hoppas det är ok.
    Jag gissar att det är för att cirkeln ska kunna rapporteras som en studiecirkel på distans genom ett studieförbund och då vill staten veta vem det är som medverkar. Studieförbunden brukar i regel kunna få fram uppgifterna i vilket fall, det blir bara mer administration och med det också mindre stöd till verksamhet.

  14. #14
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Jätten: du skulle kunna ha typ en helgkurs att komma igång som JBG föreslår och/eller att du har det platsbundet i anslutning till något arrangemang?

  15. #15
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Drog ner Renoise och tittade lite men kändes lite opepp på nåt vis. Lite bökigt. Funderar på om trackers verkligen kan göra mig lycklig ändå. Tror du det Jätten? Jag tänker ofta på att ändra process för att ändra resultat. Är det rätt väg då om man är van med Live och cubase?

  16. #16
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jag blev lite förvånad när jag installerade renoise tidigare i höst. Man får inte längre spara filer om man inte köpt programmet.
    Jag hade för mig att det var free/donationware förut?

  17. #17
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror nog att man kommer upp i "nödvändiga baskunskaper" på ett tillfälle. Kör ett separat uppstartstillfälle i sådana fall?
    Det är ju ingen dum ide. det viktigaste är att alla är med på någon av de tre första träffarna. annars räkans dom ju inte in till cirkeln.

  18. #18
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blev lite förvånad när jag installerade renoise tidigare i höst. Man får inte längre spara filer om man inte köpt programmet.
    Jag hade för mig att det var free/donationware förut?
    möjligt. kanske inte så konstig utveckling heller åandrasidan att börja som freeware, vidareutveckla och sen bli en komersiell produkt. samtidigt går det ju att köra kursen med gratisversionen (om vi inte ska börja experimentera med rendering).

  19. #19
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Drog ner Renoise och tittade lite men kändes lite opepp på nåt vis. Lite bökigt. Funderar på om trackers verkligen kan göra mig lycklig ändå. Tror du det Jätten? Jag tänker ofta på att ändra process för att ändra resultat. Är det rätt väg då om man är van med Live och cubase?
    du kommer garanterat göra annan musik om du sitter med trackers ett tag. en jäkla skillnad att använda trackers idag med proper ljudkvalite och vst-stöd mot back in the days med. det är ju inte som att Machinedrums låtar låter Lofi tex.

  20. #20
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gissar att det är för att cirkeln ska kunna rapporteras som en studiecirkel på distans genom ett studieförbund och då vill staten veta vem det är som medverkar. Studieförbunden brukar i regel kunna få fram uppgifterna i vilket fall, det blir bara mer administration och med det också mindre stöd till verksamhet.
    jo det stämmer bra. Email la jag själv till för att kunna nå ut till alla allt annat krävs för att cirkeldeltagare ska kunna skrivas in i cirkellistorna.

  21. #21
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Någon som vill vara med som inte har facebook? Jag tänkte att vi kan ta de första diskussionerna inför cirkeln där (tex vad vi ska kommunicera över för plattform). Sen hoppas jag att vi kan cirkeln till störe delen eller helt utanför facebook (Slack hade varit nice tycker jag).

  22. #22
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    IRC rimmar bättre med konceptet tycker jag.

  23. #23
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    IRC rimmar bättre med konceptet tycker jag.
    Fast då kan man inte komma in senare och kolla det som är sagt väl ?

  24. #24
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast då kan man inte komma in senare och kolla det som är sagt väl ?
    Nepp. Discord är väl populärt nu för tiden annars? Men jag vet inte om du har scrollback där.

  25. #25
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Nä, men man kan ha en screen som hänger aktiv i kanalen. Visst, det har sina brister och protokollet har sina år på nacken, men de gamla gubbarna har lärt sig leva med det ändå.

  26. #26
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    det är viktigt för distanscirklar att man kan dokumentera att folk varit aktiva.

  27. #27
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Hej. Jag fortsätter att fördjupa mig i hur man gör en studiecirkel online bäst. Jag räknar med att kunna vara redo att dra igång denna cirkel till februari och tänkte att vi har den via Moodle (som också används på flera universitet så det blir en bra chans för deltagarna att lära sig den) så att jag sen kan ge er introduktion i den med.

    Till dess skulle jag vilja veta om det är några dagar/tider som passar bättre/sämre för er att ha cirkelträffarna på.

    En annan kul detalj med Moodle är att man får ett sorts verifikat från samtliga kurser och cirklar som man genomgått på sidan, som man kan använda till sitt CV m.m.

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Moodle

  28. #28
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Är det fasta tider lär jag ha svårt att deltaga. Tänkte mer att det skulle vara som ett forum där man kan posta när man vill. Kan ge det ett försök, men räkna inte så hårt med min närvaro.

  29. #29
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det fasta tider lär jag ha svårt att deltaga. Tänkte mer att det skulle vara som ett forum där man kan posta när man vill. Kan ge det ett försök, men räkna inte så hårt med min närvaro.
    jag håller på att kolla lite på möjligheter. antagligen kan vissa personer i delta sporadiskt men inom en deadline medan andra sitter på fasta tider och cirklar tillsammans och chattar. kan återkoppla när jag har mer koll.

  30. #30
    freddryer
    freddryer är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag är sugen! Ett tips för er som använder Renoise: kör ni med pluggar/vsts så renda dem till samples så blir det enkelt och praktiskt att dela "moddarna"!

  31. #31
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av freddryer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är sugen! Ett tips för er som använder Renoise: kör ni med pluggar/vsts så renda dem till samples så blir det enkelt och praktiskt att dela "moddarna"!
    bra tänkt!
    En morot för folk att skaffa licens med.

  32. #32
    volante
    volante är uppkopplad nu
    volantes avatar
    Veteran
    Har polisanmält mig själv till studiecirkeln. C64-, gameboy-erfaren. Renoise not so much.

  33. #33
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    ”Standardpluggarna” som kommer med renoise borde väl räcka, skulle ju dessutom höja möjligheterna för sammarbete till 100%

  34. #34
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Jag jobbar som verksamhetsutvecklare på ett studieförbund. Vi har stor vana vid distanscirklar på nätet. Inte minst inom musik. Hör av er om det låter intressant.

  35. #35
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Tycker att detta låter spännande men har svårt att få grepp på om det skulle passa mig. Jag kan Renoise, Milkytracker och Protracker ganska flytande, så kanske kan bidra med något iaf?

    Är det coops som är tanken, eller?

  36. #36
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker att detta låter spännande men har svårt att få grepp på om det skulle passa mig. Jag kan Renoise, Milkytracker och Protracker ganska flytande, så kanske kan bidra med något iaf?

    Är det coops som är tanken, eller?
    coops? att man gör låtar ihop?

    Ja tänkte att vi kommer på uppgifter och laddar upp materialet så att man får kolla i detalj på vad andra gjort sen.
    Men det är ju också ett guldläge att plocka ner folks låtar och remixa dom.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag jobbar som verksamhetsutvecklare på ett studieförbund. Vi har stor vana vid distanscirklar på nätet. Inte minst inom musik. Hör av er om det låter intressant.
    Tar gärna ett chatt om det. PM'a gärna facebook-nick, telefonnummer eller dylikt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av modusoperandi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ”Standardpluggarna” som kommer med renoise borde väl räcka, skulle ju dessutom höja möjligheterna för sammarbete till 100%
    absolut. och utan att gå riktigt djupt i sampling så missar man mycket av det som är så fantastiskt med trackers.

  37. #37
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Kom ihåg att skriva upp er om ni är intresserade av cirkeln (inte bindande på något vis). Glöm inte email så att jag kan nå er när vi drar igång.

    https://docs.google.com/forms/d/e/1F...leX0g/viewform

  38. #38
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    är sugen faktiskt, mest för att damma av trackerkunskaperna och dessutom sätta mig in i dom senare versionerna av renoise, sist jag startade upp det såg jag att dom hade gjort om en hel del (till det mer omständiga vid första anblick).

  39. #39
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Mest intressanta trackervideo:

    https://youtu.be/pAZo7x83it4
    Senast redigerat av LFOKringlan den 2018-01-20 klockan 12:25.

  40. #40
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av modusoperandi Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    är sugen faktiskt, mest för att damma av trackerkunskaperna och dessutom sätta mig in i dom senare versionerna av renoise, sist jag startade upp det såg jag att dom hade gjort om en hel del (till det mer omständiga vid första anblick).
    Renoise har blivit komplexare. Men också djupare och unikare. De flesta kunskaper man har skaffat sig i gamla trackerprogram är fortfarande relevanta men man kan göra så mycket mer med dom nu.

    Kul att du vill vara med.
    Kom ihåg att fylla i formuläret så att jag kan kontakta dig när vi är redo att starta igång.
    https://docs.google.com/forms/d/e/1F...leX0g/viewform

  41. #41
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Hej.
    Ursäkta för att vi kom igång så sent (det tog längre tid än jag trodde att lära mig Moodle), men nu är cirkeln igång.

    Såhär registrerar ni er:

    Först behöver ni skapa en användare på vår Kutlurförenings Moodle.

    Det gör ni här:
    http://moodle.h-sund.nu:45000/moodle/login/signup.php

    När ni har veriferat er emailadress kan ni logga in på kursplattformen.

    Klicka på "Hem för webplats" i vänstra menyn efter att ni har loggat in.

    Klicka på "Musikproduktion i trackers"

    Tryck på den röda knappen där det står "Koppla mig" (eller något motsvarande på det språk du har valt).

    Du är nu aktiverad som medlem i distanscirkeln Musikproduktion i trackers.

    Du borde kunna se veckans uppgift nu (som är att installera programmet som vi kommer att använda; Renoise)

    Den ska vara klart till nu på torsdag 22/3 då jag kommer presentera den första uppgiften för att bekanta sig med programmet (fritt fram att själv leka runt med programmet på egen hand innan dess dock, såklart).

    Hör av er om ni har några problem med installationen eller skriv i veckans forum, så hjälper jag/vi dig.

    / Mvh Erik, a.k.a Jätten

  42. #42
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Kul! Jag har också reggat mig, men ska jag fylla google docs:et också?

    edit: Hittade koppling till kursen nu också, så har anmält mig. Pepp!

  43. #43
    jagtror99
    jagtror99 är inte uppkopplad
    jagtror99s avatar
    Senior
    jag hoppade på med, skönt när man är klar med första delen sen 10 år tillbaka
    gick med för det kan vara en morot att gräva djupare i funktioner som man kanske aldrig tänkt på men som kan vara väldigt användbara till slut.

  44. #44
    freddryer
    freddryer är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Samma här,har haft Renoise i minst 10 år själv! Men tror också det kan vara nyttigt med lite inspiration,använder det väldigt "ytligt" alltså mest vsts och enkel sequencing. Vore kul att lära lite mer om phrases och de mer "avancerade" funktionerna.

  45. #45
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Frågade i PM innan jag såg denna uppdatering i tråden, men bättre att fråga här så det kan gagna fler. Är kursen upplagd så att man behöver deltaga synkront eller kan man göra sina grejer när som helst sålänge det är före deadline?

  46. #46
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    ^Jag undrar det samma^ Har mycket i bland och det är ju synd att regga sig och köra två gånger och sen känna att man inte har tid just då

    Jag har installerat demon nu och kollat lite... Ser mycket trevligt ut.

    Mycket imponerande att programmet kräver så minimat systemkrav, känner ännumer pepp bara för det. Kan ju använda mycket gamla laptops rätt av. >Kul...

  47. #47
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ^Jag undrar det samma^ Har mycket i bland och det är ju synd att regga sig och köra två gånger och sen känna att man inte har tid just då

    Jag har installerat demon nu och kollat lite... Ser mycket trevligt ut.

    Mycket imponerande att programmet kräver så minimat systemkrav, känner ännumer pepp bara för det. Kan ju använda mycket gamla laptops rätt av. >Kul...
    Inte minst i o m att det fungerar på linux-system osv och kan tugga på rätt bra även på netbooks i den grundformen. 700mhz ought to be enough for anybody.

  48. #48
    monads
    monads är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Panyxd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte minst i o m att det fungerar på linux-system osv och kan tugga på rätt bra även på netbooks i den grundformen. 700mhz ought to be enough for anybody.
    Har ägt Renoise i några år nu och insåg först med ditt meddelande att det rullar på Linux!? då vet jag vad jag ska göra med den där gamla hp-netbooken som var på väg att åka i elskroten!

  49. #49
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av monads Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ägt Renoise i några år nu och insåg först med ditt meddelande att det rullar på Linux!? då vet jag vad jag ska göra med den där gamla hp-netbooken som var på väg att åka i elskroten!
    Det är melodin. HP-netbook + Linux + Renoise och billigt MIDI-interface (thru-box optional) så har du en sequencer för hårdvara till och med, oftast utan den instabilitet som alla Windows bakgrundsprocesshjärnspöken bjuder in.

  50. #50
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag är med nu också!

    PS1. Om någon till äventyrs skulle vilja experimentera med LUA API:t så småningom så kan jag detta på mina fem fingrar och svarar gärna på frågor. Lite överkurs, men det går t ex att göra script som både genererar notdata eller samplingar med detta.

    PS2. Den största begränsningen med demo-versionen är att man inte kan rendera till wav. Ett tips är att man kan ful-rendera genom att lägga voxengo recorder på master-kanalen och spela igenom låten live.

  51. #51
    monads
    monads är inte uppkopplad

    Avstängd
    tips på superbilligt usb-midi?

  52. #52
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av monads Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tips på superbilligt usb-midi?
    HiFing Usb Midi via Ebay mellan 6-8 pund från Hong Kong (ser ut som en USB-sticka med två midi-kablar ur men haft mer framgång än de med "klumpen" på mitten av kabeln).

  53. #53
    monads
    monads är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Panyxd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HiFing Usb Midi via Ebay mellan 6-8 pund från Hong Kong (ser ut som en USB-sticka med två midi-kablar ur men haft mer framgång än de med "klumpen" på mitten av kabeln).
    Just ja. men då är det 150 sek i avgifter numer också va?

  54. #54
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av monads Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just ja. men då är det 150 sek i avgifter numer också va?
    Osäkert, har inte utvärderat hur mycket som undgår det där filtret än men jag misstänker att det debatteras i andra foran. Jag lär bli varse snart i o m att jag traditionellt få en hög med paket därifrån per månad.

  55. #55
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul! Jag har också reggat mig, men ska jag fylla google docs:et också?

    edit: Hittade koppling till kursen nu också, så har anmält mig. Pepp!
    jag gör det tack. jag tror att vi kan behöva det för att lämna in cirkellistor för distanscirkeln,

  56. #56
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågade i PM innan jag såg denna uppdatering i tråden, men bättre att fråga här så det kan gagna fler. Är kursen upplagd så att man behöver deltaga synkront eller kan man göra sina grejer när som helst sålänge det är före deadline?
    en inlämningsuppgift per vecka(en enklare för nybörjare och en fördjupningsuppgift för avancerade användare). ny uppgift varje torsdag, ladda upp uppgiften för förra veckan innan dess. Så det finns inga tider att passa eller dylikt. får se om jag styr upp någon chat-hangout vid vissa tider. men det blir isf inte obligatorisk närvaro på något sätt.

  57. #57
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är med nu också!

    PS1. Om någon till äventyrs skulle vilja experimentera med LUA API:t så småningom så kan jag detta på mina fem fingrar och svarar gärna på frågor. Lite överkurs, men det går t ex att göra script som både genererar notdata eller samplingar med detta.

    PS2. Den största begränsningen med demo-versionen är att man inte kan rendera till wav. Ett tips är att man kan ful-rendera genom att lägga voxengo recorder på master-kanalen och spela igenom låten live.
    programmet kostar typ en femhundring med. så det är ju inte så svettigt.

    Är LUA för att programera egna plugins och scripts m.m. till renoise?
    https://github.com/renoise/xrnx

    Det vore jättekul att fördjupa sig i! Superroligt om du ville komma på några uppgifter om det i kursen sen när alla kan grunderna för programmet.

  58. #58
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    Vad kul att det är så stort intresse för cirkeln.

    uppgiften som ska vara klar till nu på torsdag 22/3 är att installera renoise. så det är absolut inte för sent att hoppa på kursen nu om det är fler som är intresserade.

    Jag sitter och pillar just nu med den första teoretiska uppgiften. tänkte dela upp det i musikens beståndsdelar så uppgiften ni får nästa torsdag handlar om rymt (för nybörjare att bygga ett enkelt housebeat efter instruktioner och för avancerade användare att använda renoise ganska nya funktion phrases för att enkelt skapa polyrytmiska strukturer genom att kunna göra något motsvanrande sequencer-spår med olika längd).

  59. #59
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Detta låter riktigt kul. Jag hoppar på! Hoppas kunna vara med varje vecka.

  60. #60
    Jätten
    Jätten är inte uppkopplad
    Jättens avatar
    Veteran
    vad kul att höra.

Liknande ämnen

  1. Finsk kult-trackermusik
    Av dar303 i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-08-28, 23:13
  2. P i cirkel
    Av Kristofer i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-06-18, 22:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •