Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Modda/hotrodda Gretschen?

  1. #1
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran

    Modda/hotrodda Gretschen?

    Hej jag har en Gretsch 5120 där jag först var onöjd med Gretschbuckersarna. justerade pole pieces till pseudo single coil och blev bättre, men bytte sedan till GFS Surf 90s och det blev mycket bättre (=klarare) men det är fortfarande inte tillräckligt med twang för min smak (har en Jazzmaster med Fender vintage-pickups också som har mycket mer temperament/dynamik)

    Brian Setzer tar bort allt utom mastervolym men jag rullar gärna bak tone en bit när det ska vara fuzz eller mjuka jazzy ackord.

    Så vilka av de här förslagen är smarta/dumma för att få klarare ljud:

    -Ta bort individuella pickupvolympotarna (kommer aldrig röra dem ändå)

    -Treble bleed (jag kan inte ha mastervolym på mindre än 9,5, låter som en leksaksgitarr då ju)

    -No load tone pot

    -Varitone istället för tone

    -Både varitone och tone som hos bb king-guror

    -Tonepot som styr mängden varitone

    -Switch som bypassar precis allt (om en är desperat?)

    Det blir tillräckligt med lediga hål för typ hur mycket som helst, men tomma hål eller potar som inte gör nåt går också bra att ha...

    Har nån testat några av grejerna?

  2. #2
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Ska du verkligen inte använda volymkontrollerna? Fantastiska för att interagera med fuzzen ju.

    Generellt så relaterar jag inte riktigt gretsch och hollow bodys med twang? Däremot en jazzmaster eller mustang eller tele är ju mer åt twanghållet. Helt olika kropp dock, i princip inverterad

    Mjuka jazzy eller mullrande fuzz känns som att det är sånt som den gör bäst?

  3. #3
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Byt konding eller tone-pot till en mörkare eller ljusare, jag brukar slänga in gibsons värden på fenders för att få dom mindre skränigare och lättare att kör på samma pedaler och sterk som flumbuckersgitarrer. .22micro eller vad nu det är i gibbar. På en les paul tog jag bort kondingen helt för att få maximalt med topp.

    Treblebleed är riktigt dåligt om man vill ratta volymen.

  4. #4
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska du verkligen inte använda volymkontrollerna? Fantastiska för att interagera med fuzzen ju.

    Generellt så relaterar jag inte riktigt gretsch och hollow bodys med twang? Däremot en jazzmaster eller mustang eller tele är ju mer åt twanghållet. Helt olika kropp dock, i princip inverterad

    Mjuka jazzy eller mullrande fuzz känns som att det är sånt som den gör bäst?
    den kan spela mjukt och fuzz men twangar bra också, som här (twangigt både med originalmickar och surf 90s):


    https://youtu.be/VamTb9riP1U

    jag tycker inte tre volymkontroller för två pickups är rimligt. en är lagom?

  5. #5
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Byt konding eller tone-pot till en mörkare eller ljusare, jag brukar slänga in gibsons värden på fenders för att få dom mindre skränigare och lättare att kör på samma pedaler och sterk som flumbuckersgitarrer. .22micro eller vad nu det är i gibbar. På en les paul tog jag bort kondingen helt för att få maximalt med topp.

    Treblebleed är riktigt dåligt om man vill ratta volymen.
    jag kan inte ratta volymen utan treble bleed så jag tänkte det skulle hjälpa en behålla soundet på lägre volym, och jag vill snarare göra om mulliga gitarren till en kvackgitarr, så färre och lägre motstånd då kanske

  6. #6
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Ah.. Ja

  7. #7
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Men testa att köra switch och mastervolym bara, det är skönt med enkelhet!

  8. #8
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men testa att köra switch och mastervolym bara, det är skönt med enkelhet!
    Ja typ nästan så men jag vill ha jazz och fuzz-ljudet också. kanske en s.k. mud switch som på dyrare Gretschar? (dock jobbigt att banga till en sån av misstag och all diskant försvinner? då vore varitone säkrare?)

  9. #9
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Annars är ju egentligen grundtanken med jazzmaster-elektroniken väldigt bra med en läge med egen ton på om du brukar vilja rulla av tonen så kanske det är en ide´ På jazzmastern är det ett annat värde på kondingen i rythmläget på halsmiken som gör den mörkare än om man har halsmik i leadläget. När det ändå är massa hål så kanske man kan hitta på något smart med dom.

    Spak jazz/fuzz-mode!

  10. #10
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    OT: Jag läste rubriken som "Mordhota Gretschen".

  11. #11
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OT: Jag läste rubriken som "Mordhota Gretschen".
    Ja jag är ju granne eller snarare nästgårds. Sett Gretschen på väg till jobbet fullt sminkad och allt brukar heja då...

  12. #12
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annars är ju egentligen grundtanken med jazzmaster-elektroniken väldigt bra med en läge med egen ton på om du brukar vilja rulla av tonen så kanske det är en ide´ På jazzmastern är det ett annat värde på kondingen i rythmläget på halsmiken som gör den mörkare än om man har halsmik i leadläget. När det ändå är massa hål så kanske man kan hitta på något smart med dom.

    Spak jazz/fuzz-mode!
    ja men kanske en varitone då för att inte fumla den ur läge...

  13. #13
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Det skulle ju vara supersnabbt att gå från hånkitånk till fuzz och tillbaka igen!

  14. #14
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    ja, tack för mkt input! det blir varsin treble bleed-krets till gretschen och jazzmastern och en fender no load tone pot till gretschen, samt permanent bypass av pickupsens individuella volymkontroller på gretschen. då hoppas jag på twang och funky kvack-glädje. varitone kan en ha i bakfickan om en blir uttråkad sen...
    Senast redigerat av hasparigus pink den 2017-12-10 klockan 18:42.

  15. #15
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Tufft!!! Blir kul att se hur det blir!

    Jag gjorde en variotone i min looppedal som jag byggde, rätt smidigt att kunna jämna ut diskanten om det sticker när man byter intrument.

  16. #16
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    nu lödde jag fast treble bleeden och no load-tone poten och bypassade individuella volympotarna. mastervolymen med treble bleed är total succe -för första gången på någon gitarr nånsin har jag en användbar volymratt, förut var den bara on/off -ingen diskant under 9. nu hård och tunn under tre (satte ingen resistor där) men fantastiskt att kunna ha lead och rhythm-lägen på volymratten som det var tänkt.

    no load tone poten vet jag inte säkert om den får stanna. tonkontroller kanske gör sig bättre i överbrighta fenderguror

    men hela hela mod-omgången gjorde gretschen lite hetare och klarare iaf
    Senast redigerat av hasparigus pink den 2017-12-26 klockan 21:27.

Liknande ämnen

  1. TR-505 - modda eller inte modda
    Av my03 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2017-08-18, 12:49
  2. Modda Mopho
    Av Pietr i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-11-16, 18:49
  3. Att modda eller inte modda, det är frågan ?
    Av farbror synt i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-03-03, 13:49
  4. Casio SA-20 -Modda?
    Av TPM i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-29, 23:49
  5. Modda din A6'a
    Av Heualia i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-01, 01:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •