Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: Yazoo - Only you 2017 version

  1. #1
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior

    Yazoo - Only you 2017 version

    Jag hörde häromdagen en ny version av denna vackra klassiker och blev mer förälskad än jag blev när jag hörde den första gången. Jag tycker bara det nya arrangemanget med stråkarna är fantastiskt, och ger den flera nya dimensioner och ett djup kanske ingen annan poplåt jag hört har.

    Men i kommentarsfältet menar vissa att den låter ostämd eller som den har fel ackord. Jag är ingen expert eller musikaliskt skolad, men brukar kunna höra när något låter surt. För allt jag hör är utökningar av grundackorden...är det kanske ändringar i bastoner eller alterationer?

    Någon klok som vet - enlighten me please. Tills dess, lyssna och njut:


    https://youtu.be/7Oa62sU4ONA
    Senast redigerat av Hjorten den 2017-12-04 klockan 13:28. Anledning: Rubrik fixad

  2. #2
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Nejfy, ursäkta mig onathanj Det låter som en halvtaskig mashup - att de lagt hennes röst på ett helt annat musikstycke. Typ ett filmscore eller liknande.

    Visst, de utökar och tar det i en annan riktning som du säger, men det blir FÖR annorlunda i min bok. Vissa ackord låter direkt fel tycker jag. Vid 1:13 t.ex.

    Men så är Upstairs at Eric's också en av mina topp tre heligaste plattor. Jag är nog för mycket fast i originalet. För det här skar djupt i min själ...

  3. #3
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Inget fel på denna. Låter kanon. Gillar!! Enda jag reagerade på är typ stackars Alisons röst blir litr hårt ansatt av en D-esser mot slutet...

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag fick länken via erasurelistan och höll på att sätta tet i halsen. Det låter skit tycker jag... skevt och närmast falskt.

  5. #5
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Lackan: det kan vara så att du är FÖR förtjust i originalet eller helt enkelt jag som är FÖR förtjust i mäktiga stråkar, som gör att vi inte kan lyssna objektivt:kacka:

    Jeppe: Ja det var något där jag också reagerade på, när arret försvinner och hennes röst själv bär låten (vilket hon förstås har resurser till). Det lät lite konstlat....


    Fast jag vill ju att någon reder ut rent tekniskt vad de gjort med arret. Att man gillar eller ogillar det är en sak (jag inte kan förstå), men vad har de för nya ackord??

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lackan: det kan vara så att du är FÖR förtjust i originalet
    Precis vad jag menar. Kan inte lyssna objektivt på denna...

  7. #7
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag håller med, det låter mashup, knappast en nyinspelning. För skevt för att jag ska orka lyssna på hela låten.

  8. #8
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Nej för helvete

  9. #9
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Meh, låter ganska ihopklistrat ja. Däremot uppfattar jag det inte alls som falskt.

    Bra cover:

    https://youtu.be/DntmcaYPv5A

    Om man nu får göra covers på världens bästa låtar.

  10. #10
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Usch.

  11. #11
    tommyc
    tommyc är uppkopplad nu
    tommycs avatar
    Veteran
    Vissa ackord låter verkligen helt fel men refrängen tycker jag blev snygg med lite mer moll.

  12. #12
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Näfyfan, det där lät inte roligt.
    Yahoo - Indeed!

  13. #13
    Techsmechs
    Techsmechs är inte uppkopplad
    Techsmechss avatar
    Senior
    Mm blir lite geggigt tycker jag, en låt med helt rena dur och mollklanger som får jazzfärgningar och meditationsstråkar
    Även om Alison har mycket soul i rösten så.. hela grejen för mig med yazoo är att de lyckas limma ihop två så väsensskilda komponenter, hennes röst med Vince’s supersimpla blipp och blopp.
    nä inte min kopp te kände jag.

  14. #14
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hörde häromdagen en ny version av denna vackra klassiker och blev mer förälskad än jag blev när jag hörde den första gången. Jag tycker bara det nya arrangemanget med stråkarna är fantastiskt, och ger den flera nya dimensioner och ett djup kanske ingen annan poplåt jag hört har.

    Men i kommentarsfältet menar vissa att den låter ostämd eller som den har fel ackord. Jag är ingen expert eller musikaliskt skolad, men brukar kunna höra när något låter surt. För allt jag hör är utökningar av grundackorden...är det kanske ändringar i bastoner eller alterationer?

    Någon klok som vet - enlighten me please. Tills dess, lyssna och njut:


    https://youtu.be/7Oa62sU4ONA
    Nehhjj... Usch å fy! De har ju bara slängt klassiska stråkar på originalversionen. Låter faktiskt riktigt hemskt

  15. #15
    lasselus avatar
    Redaktör
    Näe, det där arrangemanget fungerade inte för mig...men jag blev påmind om vilken fantastisk vacker låt det är...
    En av de bästa poplåtarna som någonsin gjorts imho...

  16. #16
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag tycker som idé så funkar riktigt bra, med smet-stråkar och ALT chords... men röstprocessingen är inte helt lyckad där man ändrat hennes ton och nivån på rösten åker lite upp och ner. Håller med onathanj om nya dimensioner. Nu är jag heller inte en Yazoo fantast så för mig är det ingen helig ko på något sätt. Nästa så att det där synth arpeggiot blir lite fjuttigt, men dom försöker väl gifta ihop orginalet. Joshuna Radins version ger inte alls några nya dimensioner till låten även om den är trevlig.
    Senast redigerat av Steelberry den 2017-12-05 klockan 11:18.

  17. #17
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Äh.. Originalet låter piss!!! Dessutom synd att dom har med syntar. Låter billigt !!..
    Senast redigerat av Jeppe K den 2017-12-04 klockan 23:28.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mäktig.

  19. #19
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Hemsk.

  20. #20
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Kanonfint!
    Fantastiskt bra. Onödigt med original blippsynthen på första halvan dock. hade varit finare utan.
    Originalet är för durigt för min smak och då är ändå plattan en av mina absoluta grundpelare för mitt musicerande överhuvudtaget... Jag har vinylomslaget inramat på studiotoaletten

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nästan så man kan säga: You and me both.

  22. #22
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Skönt att jag inte är helt ensam om att gilla den. Först blev sjönk min redan svajiga självkänsla i botten - är jag så omusikalisk så jag inte hör hur illa det låter? Nu verkar det vara mest det som Lackan var inne på: vilka referenser man har till låten, och förmågan att höra den i nya dimensioner.

    Eftersom ingen ännu svarat på om det rent tekniskt är felaktiga altorationer osv, så tänkte jag försöka ta ut de nya ackorden för en liten amatöranalys...får se när jag får tid och hur det går;-) Minns att jag och min gitarrist gjorde en cover på denna när jag började med musik. Tror faktiskt vi frångick grundackorden lite;-)

  23. #23
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Först blev sjönk min redan svajiga självkänsla i botten - är jag så omusikalisk så jag inte hör hur illa det låter?
    Äsch, det är ju bara tycke och smak. Inget att oroa sig för, din musikkänsla är übergrym. Var så säker.

  24. #24
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äsch, det är ju bara tycke och smak. Inget att oroa sig för, din musikkänsla är übergrym. Var så säker.
    Tack Lackan, det värmer gott<3

  25. #25
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Har också ett mycket speciellt förhållande till originalet och denna kändes inte jättebra. Jag är kanske lite originalkonservativ för så tycker jag om det mesta som remixats men ändå. Surt, nödigt, gnälligt, digitalt...

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det bästa hade så klart varit en nyinspelning helt utan remix. Så detta är så klart en kompromiss byggd på ovilja och envishet, läs Vince Clarke.

  27. #27
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    För många ackord nu
    Men är generellt kul med olika versioner av bra låtar, så jag skall inte gnälla för mkt

  28. #28
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Ash, jag ger upp med att försöka ta ut de nya mollackorden. Tycker den är hur fin som helst i vilket fall, men håller med om att en nyinspelning hade varit bäst, och att rösten känns konstigt processad på några ställen.

    Här hittade jag en annan "live"-inspelning i någon galleria. Mycket fint, men lite ironiskt att se underbara Alison (som ofta tagit strid mot utseendefixeringen i nöjesvärlden) bland alla utseendefixerade modeller och mannekänger (om man nu får vara lite fördomsfull - de kanske inte alls är så fixerade...)


    https://youtu.be/PHISaPkPagU

  29. #29
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag kan inte säga att jag tycker det låter falskt, men det är lite överraskande ackord på sina ställen som jag inte tycker passar in speciellt bra. Låter lite som någon som gått i stråkfällan - tillräckligt mycket stråkar så låter allt bättre (tm). Det hade ju dessutom gått att göra ett liknande arrangemang utan att ändra harmonierna, de är ju fina som de är från början.

  30. #30
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Den var svår, jag klarade inte att lyssna till slutet.

  31. #31
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Tycker det låter fel med denna typen av remixar, hon sjunger liksom inte till musiken.

  32. #32
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det låter fel med denna typen av remixar, hon sjunger liksom inte till musiken.
    Huvudet på spiken av Framrate! Det hörs så tydligt att hon sjunger till en annat arr.
    En remix där låten fortfarande lyfts upp av sången, blir aldrig bra så här.
    Men visst Jonathan, allt är tycke och smak. Ingen skugga på dig för att vi tycker olika.

    Burberry versionen var dock magisk!

  33. #33
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det låter fel med denna typen av remixar, hon sjunger liksom inte till musiken.
    Äh... Denna nya, starka, mäktiga, förträffliga, eminenta version är ju låååångt bättre än Amy Diamonds dito... Och hon sjunger liksom "till musiken"...
    Senast redigerat av Jeppe K den 2017-12-06 klockan 20:22.

  34. #34
    pepelogu
    pepelogu är uppkopplad nu
    pepelogus avatar
    Veteran
    Gillar den! Men gillar denna bättre:
    https://youtu.be/T2urfFpDX1c

  35. #35
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Wow, den var magnifik!

  36. #36
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ash, jag ger upp med att försöka ta ut de nya mollackorden. Tycker den är hur fin som helst i vilket fall, men håller med om att en nyinspelning hade varit bäst, och att rösten känns konstigt processad på några ställen.

    Här hittade jag en annan "live"-inspelning i någon galleria. Mycket fint, men lite ironiskt att se underbara Alison (som ofta tagit strid mot utseendefixeringen i nöjesvärlden) bland alla utseendefixerade modeller och mannekänger (om man nu får vara lite fördomsfull - de kanske inte alls är så fixerade...)


    https://youtu.be/PHISaPkPagU
    Låter betydligt bättre än remixen.

  37. #37
    sallad
    sallad är inte uppkopplad
    sallads avatar
    Senior
    Men vad betyder det här i längden? Kommer det nått nytt? Ska dom ut på turné, en riktig och inte teasern dom gjorde ett par år sedan.

  38. #38
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha, nej det är väl bara en andra (eller tredje) remixvåg möjligen. Finns en annan orkesterversion med lite mer syntstämmor intakta, tror den kom -97 eller ngt sånt. Rent pengamässigt ger det mer med remixar / etc radiospelningsmässigt osv har jag för mig. Efter några år.

  39. #39
    konfisK
    konfisK är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, nej det är väl bara en andra (eller tredje) remixvåg möjligen. Finns en annan orkesterversion med lite mer syntstämmor intakta, tror den kom -97 eller ngt sånt. Rent pengamässigt ger det mer med remixar / etc radiospelningsmässigt osv har jag för mig. Efter några år.
    Är det verkligen yaz som ligger bakom den här mixen? Verkar märkligt tycker jag. Det låter ju fint på sina ställen, men mycket av de nya ackorden är ju sådana som passar till _delar_ av fraserna, vilket ställer till det för harmonin. Om man vill ta ut ackorden kan man börja med att kolla parallelltonarter och sedan testa ackord som innehåller första tonen i sångfrasen som skall analyseras, tror jag. Orkar inte med det själv, men jag tycker alltid att det är kul med remixar och covers. Det är inte alltid det betyder "bra", men åtminstone "kul"

  40. #40
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är inga harmoniska fel. En variation bara för att orkestermusikerna (samt lyssnarna) inte skulle somna till.

Liknande ämnen

  1. Subkultfestivalen 2017
    Av valsolo i forum Evenemang
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2017-06-22, 21:09
  2. Namm 2017
    Av Ringflower i forum Allmänt om musik
    Svar: 543
    Senaste inlägg: 2017-02-04, 18:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •