Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Briljant ny Synthpop!

  1. #1
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior

    Briljant ny Synthpop!

    De flesta här kanske till skillnad från undertecknad känner till synthpopgruppen Daily Planet.

    Deras nya platta Play rewind repeat är det bästa jag hört i genren sedan Erasures Chorus -1991.
    För alla som gillar de tidiga albumen av Vince Clarke, Gore, Alphaville och A-ha är det här albumet ett måste. Johan Baeckström är synth-geniet som gör musik med endast analoga hårdvarusynthar (låter kanske lite för mycket Pro One tycker jag - hade gärna hört lite variation på ljuden;-).
    Melodierna är klockrena och lika briljanta som de ovan nämnda banden lät i sina bättre låtar!


    https://youtu.be/zNDIMXetaPQ

  2. #2
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Fantastiska killar. Kan även rekommendera den ena bandmedlemmens (Johan Baeckström) soloplatta. Finns på spotify mm..



    https://youtu.be/A70LO6AgtoE

  3. #3
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fantastiska killar. Kan även rekommendera den ena bandmedlemmens (Johan Baeckström) soloplatta. Finns på spotify mm..



    https://youtu.be/A70LO6AgtoE
    Ja visst är de?

    Jag tycker dock att nya plattan med Daily Planet är några snäpp bättre. Nästan alla låtar är fantastiska!

    Jag är med i en grupp på Fejjan som Johan driver, och det märks att han har ett stort intresse och kunskap.

  4. #4
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja visst är de?

    Jag tycker dock att nya plattan med Daily Planet är några snäpp bättre. Nästan alla låtar är fantastiska!

    Jag är med i en grupp på Fejjan som Johan driver, och det märks att han har ett stort intresse och kunskap.
    Jepp. Extra kul att han är med på mitt kommande album m en remix Även Tobbiew från 99an är med med ett asbra bidrag <3

  5. #5
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Kul! Och grattis, det ser jag mycket fram emot att få höra!

  6. #6
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Ja fastnade aldrig när ja hörde Daily planet för x antal år sen. Polarn spelade ett par från Play repeat rewind skivan å de lät som ett helt nytt band. Inte jätte förtjust i sångaren å texterna men resten e makalöst bra. Sjukt kul me band som utvecklas o bara blir bättre, som tex. Mesh å VNV.

  7. #7
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Intressant att Synth-Johan sjunger jävligt bra också. Man har ju alltid hört Jarmo sjunga; men det är fan frågan om inte Johan är strået vassare? Jag kan tycka mycket av skönheten är de väldigt Vince;iga ljuden. Jag är ingen stor fan av Erasure förutom Wonderland så i rätt tidsperiod för mig.

  8. #8
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Johan sjunger asbra. Tror detta är den han imho sjunger bäst på (cry softly - secret service cover). I refr så låter det t.o.m lite Joey ("eeever"). Grymt bra!

    https://soundcloud.com/mrpbh1971/johan-baeckstrom-vs-rational-youth-cry-softly-vs-flash-in-the-night-promo


    OBS! På samma platta gör vår egen Firechild en ypperlig cover på Oh Susie!

  9. #9
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant att Synth-Johan sjunger jävligt bra också. Man har ju alltid hört Jarmo sjunga; men det är fan frågan om inte Johan är strået vassare? Jag kan tycka mycket av skönheten är de väldigt Vince;iga ljuden. Jag är ingen stor fan av Erasure förutom Wonderland så i rätt tidsperiod för mig.
    Ja tycker Johan b låter väldigt lik sångaren i Daily planet. Märkligt. Eller fel på mina öron

  10. #10
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    han har säkert sjungit på vissa låtar men är ju Jarmo som är main vocals vad jag förstått. Men Johan är ju andra snubben i Daily Planet så är ju inte så konstigt om han låter bekant i den kontexten

    Gillar man Jarmos röst kan man alltid kolla in Mr Jones Machine som också är skön, svensk (delvis finsk? ) synthpop

    https://youtu.be/8V1FbzGutj8

  11. #11
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    han har säkert sjungit på vissa låtar men är ju Jarmo som är main vocals vad jag förstått. Men Johan är ju andra snubben i Daily Planet så är ju inte så konstigt om han låter bekant i den kontexten

    Gillar man Jarmos röst kan man alltid kolla in Mr Jones Machine som också är skön, svensk (delvis finsk? ) synthpop

    https://youtu.be/8V1FbzGutj8
    I jämförelse me många svenska Electro akter låter detta ok. Men jämfört me Daily P låter de rätt b tyvärr. Säger väl mer om hur bra Daily p är

  12. #12
    Bstrom
    Bstrom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag måste besöka 99:an oftare inser jag - den här tråden var ju en ego-boost som hette duga! Tack som tusan, alla ni snälla! /JB

  13. #13
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av onathanj Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De flesta här kanske till skillnad från undertecknad känner till synthpopgruppen Daily Planet.

    Deras nya platta Play rewind repeat är det bästa jag hört i genren sedan Erasures Chorus -1991.
    För alla som gillar de tidiga albumen av Vince Clarke, Gore, Alphaville och A-ha är det här albumet ett måste. Johan Baeckström är synth-geniet som gör musik med endast analoga hårdvarusynthar (låter kanske lite för mycket Pro One tycker jag - hade gärna hört lite variation på ljuden;-).
    Melodierna är klockrena och lika briljanta som de ovan nämnda banden lät i sina bättre låtar!


    https://youtu.be/zNDIMXetaPQ
    Har alltid gillat Vince Clarke och Pro One soundet och det här var därför rysligt bra. Jag är tyvärr inte den som orkar lyssna på musik längre än under 10s klipp men den här låten fick gå hela vägen ut, OCH om igen... = mycket höga poäng från mig! Sweden, tvelve points hör jag rösten ropa ut i etern... :-)

  14. #14
    Fred99
    Fred99 är inte uppkopplad
    Fred99s avatar
    Senior
    Daily Planet och Baeckströms solo skiva är riktigt bra! Rekommenderas varmt!

  15. #15
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Astral Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja fastnade aldrig när ja hörde Daily planet för x antal år sen. Polarn spelade ett par från Play repeat rewind skivan å de lät som ett helt nytt band. Inte jätte förtjust i sångaren å texterna men resten e makalöst bra. Sjukt kul me band som utvecklas o bara blir bättre, som tex. Mesh å VNV.
    Det första jag hörde av dem var Milky Way -singeln som jag tyckte var rysligt bra. Det övriga låtarna på det tillhörande albumet (The Tide) minns jag att jag inte riktigt fastnade för dock - en kompis och jag hade (den obekräftade) teorin att albumet egentligen var äldre, och att man hade haft en nytändning på singeln som inte hade kommit albumet till godo, även om den släpptes ett år efteråt.

  16. #16
    Bstrom
    Bstrom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av dagHB Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har alltid gillat Vince Clarke och Pro One soundet och det här var därför rysligt bra. Jag är tyvärr inte den som orkar lyssna på musik längre än under 10s klipp men den här låten fick gå hela vägen ut, OCH om igen... = mycket höga poäng från mig! Sweden, tvelve points hör jag rösten ropa ut i etern... :-)
    Fast det är faktiskt mest basar och FX som är Pro One. Resten är annat :-D

    Sjukt kul att det gillas!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9307.jpg 
Visningar:	45 
Storlek:	527,0 KB 
Id:	80594

  17. #17
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Bstrom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag måste besöka 99:an oftare inser jag - den här tråden var ju en ego-boost som hette duga! Tack som tusan, alla ni snälla! /JB
    Jepp. Det måste du

  18. #18
    fwiz
    fwiz är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Mr Baeckström är dessutom grym på remixer!
    Här har han gått lös på Vogon Poetrys låt Moments

    https://youtu.be/IgeC5kj99cE

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •