Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 145 av 145

Ämne: Exempel på high end reverb i låtar & demos (rymdklang deluxe?)

  1. #121
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Michael Cretu använde Lexicons dyrburkar, men även DRP20. Han är ju lite kär i att skapa atmosfär samt rymd med hjälp av dessa. Framförallt Enigma projektet märks det på, men även Sandra's låtar.

    Sen tycker jag att DRP20:n är fin, så glad att den nämndes i dessa samband. Tycker inte den brusar mer om den inte har xlr. Har tre st
    Ja tror inte heller den brusar nå speciellt mer, du vet ju som har 3st

  2. #122
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dynacord DRP-20 påstås i vissa sammanhang påminna om Lexicons gamla grottsvansar (finns väl en nu till överkomligt pris i Danmark). Visst låter det stort på youtube-demos, men jag hör inte om det är high end smörkräm; https://www.youtube.com/results?sear...ynacord+DRP+20

    Det allra nördigaste highendgrejset hör man inte på Youtube men det är uppenbart att reverbet inte ger ringningar (= finreverb), någon slags chorus eller randomisering pågår i algoritmen såsom i finburkar från Lexicon. Däremot är det ju inte extremt lång efterklang i videon överst. Om det är maxtiden så är det inget för den som vill ha den totala infiniteupplevelsen. Men det räcker ju för alla som inte vill bada i reverb förevigt.

    Vad har de för prisbild?

  3. #123
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    WOW!
    Jag har aldrig riktigt känt mig helt nöjd med de mjukvaru reverb jag har haft tillgång till;
    Cubase alla fyra, Valhalla, Yamahas REV-X, Blackhole...

    Och sen har jag tänkt, jag kanske är larvig, jag har ju alla dom här, det borde väl räcka, kanske inte kan bli mycket bättre än så här?

    Och nu då köpte jag till slut en UAD burk och fick tillgång till Lexicon 224. Och Wow, jag är hemma!
    Äntligen låter det som jag vill! Det jag har saknat.

    Kanske kan bero på att den musiken jag växte upp med till stor del använde detta reverb, eller så är det helt enkelt bara bättre än dom andra!

  4. #124
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Den här tråden ger mig nostalgiska och romantiska tillbakablickar. Aldrig förr har så många reverb betas av på så kort tid. Nu är jag digital-fri, på gott och ont.

    Lexicon 200
    Lexicon 224XL * 2
    Lexicon 300 * 2
    Lexicon 480L
    AMS RMX16 (och DMX 15-80S & DM2-20)
    Yamaha REV-1
    Roland R-880
    EMT 248
    Eventide DSP 7000
    Eventide H7600

    ...hann köras igenom på knappt två år. Det var najs! Kollar jag annonser (Reverb & eBay) nu finns det inte i närheten av samma utbud som 2017, så, det betades av i rättan tid!

  5. #125
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här tråden ger mig nostalgiska och romantiska tillbakablickar. Aldrig förr har så många reverb betas av på så kort tid. Nu är jag digital-fri, på gott och ont.

    Lexicon 200
    Lexicon 224XL * 2
    Lexicon 300 * 2
    Lexicon 480L
    AMS RMX16 (och DMX 15-80S & DM2-20)
    Yamaha REV-1
    Roland R-880
    EMT 248
    Eventide DSP 7000
    Eventide H7600

    ...hann köras igenom på knappt två år. Det var najs! Kollar jag annonser (Reverb & eBay) nu finns det inte i närheten av samma utbud som 2017, så, det betades av i rättan tid!
    Besviken att inte Bricasti finns på listan

  6. #126
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här tråden ger mig nostalgiska och romantiska tillbakablickar. Aldrig förr har så många reverb betas av på så kort tid. Nu är jag digital-fri, på gott och ont.

    Lexicon 200
    Lexicon 224XL * 2
    Lexicon 300 * 2
    Lexicon 480L
    AMS RMX16 (och DMX 15-80S & DM2-20)
    Yamaha REV-1
    Roland R-880
    EMT 248
    Eventide DSP 7000
    Eventide H7600

    ...hann köras igenom på knappt två år. Det var najs! Kollar jag annonser (Reverb & eBay) nu finns det inte i närheten av samma utbud som 2017, så, det betades av i rättan tid!

    Digital-fri? Bara analoga verb nu?

  7. #127
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Digital-fri? Bara analoga verb nu?
    Extern-fri (vad gäller digital teknik) är väl vad jag menar :-)

  8. #128
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    WOW!
    Jag har aldrig riktigt känt mig helt nöjd med de mjukvaru reverb jag har haft tillgång till;
    Cubase alla fyra, Valhalla, Yamahas REV-X, Blackhole...

    Och sen har jag tänkt, jag kanske är larvig, jag har ju alla dom här, det borde väl räcka, kanske inte kan bli mycket bättre än så här?

    Och nu då köpte jag till slut en UAD burk och fick tillgång till Lexicon 224. Och Wow, jag är hemma!
    Äntligen låter det som jag vill! Det jag har saknat.

    Kanske kan bero på att den musiken jag växte upp med till stor del använde detta reverb, eller så är det helt enkelt bara bättre än dom andra!
    Eller så är det diskantfiltret. Diskanten slutar vid typ 12k eller så vill jag minnas.
    Jag hade 224 som demo och håller med om att det fanns något tilltalande i ljudet. Inte minst på långa reverb. Även Early Reflections på en algoritm hade en väldigt härlig känsla. Men jag vill inte ha ett ljudkort som dongle så jag lade ner allt UA.

    Ett riktigt 224 skulle jag aldrig våga köpa men det låter säkert varmare och med mer botten, som det brukar heta.
    Senast redigerat av Oortone den 2019-09-25 klockan 15:46.

  9. #129
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Extern-fri (vad gäller digital teknik) är väl vad jag menar :-)
    Endast plugins menar du?

  10. #130
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Endast plugins menar du?
    Korrekt! Hela arbetssättet med externa effekter är för roddigt för mig.
    Resan i det externa landet var något jag behövde göra för att sluta undra och få sinnesfrid 480L gillade jag bäst. Och bara känslan att få ratta något som 1987 kostade mer än en vanlig bil var lite speciell.

    På pluginsidan använder jag mig nästan uteslutande av PSP 2445 (EMT 245) och Eventide SP2016. Gillar det äldre ljudet, som fungerar mer som ett instrument än ett rum.

  11. #131
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Extern-fri (vad gäller digital teknik) är väl vad jag menar :-)
    Aha, då hajar jag

  12. #132
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Korrekt! Hela arbetssättet med externa effekter är för roddigt för mig.
    Resan i det externa landet var något jag behövde göra för att sluta undra och få sinnesfrid 480L gillade jag bäst. Och bara känslan att få ratta något som 1987 kostade mer än en vanlig bil var lite speciell.

    På pluginsidan använder jag mig nästan uteslutande av PSP 2445 (EMT 245) och Eventide SP2016. Gillar det äldre ljudet, som fungerar mer som ett instrument än ett rum.
    Jag förstår idén. Jag håller med om att ur praktisk synvinkel är plugins att föredra på alla sätt. Det som talar för hårdvara i mitt fall är snarare att det helt annorlunda arbetssättet också leder till ett helt annat resultat. Även om det i teorin går att göra samma sak i dator gör man inte det, i vart fall inte jag.

    Åsikter om Lexicon 300 vs. 480? Jag har aldrig haft chansen att testa 300 ordentligt men är lite sugen. 480 är både för stort och dyrt för mina behov.

    Jag tror grejen med de äldre reverben (och deras emuleringar) är att de har mer karaktär och färg. Det passar bra ihop med elektronisk musik.

  13. #133
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Den här verkar ha funnits ett tag men dök upp på Sonic State YouTube nu, Seventh Heaven Reverb, som ska simulera Briscati M7.

    Ett stort fel jag tycker säljaren gör är att han gör ner Algoritm reverb totalt bara för att deras är convolution.
    Sen säger han att deras låter mer som ett äkta rum än ett Algoritm reverb, men frågan är om det viktigaste i musik är att det låter som ett äkta rum?
    Det tror inte jag, man vill ha en vacker/häftig effekt för att ytterligare förbättra ett grundljud.


    https://youtu.be//J_jwWCynm94

  14. #134
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    "Äkta" akustik, möjligt med convolution och algoritmiska reverb har olika karaktär/möjligheter/syften. Det är inte alltid att man vill vara i ett riktigt rum. Även om reverb är mer eller mindre goda akustiksimuleringar från början så bidrar de på olika sätt med sitt sound, om det så är en ekokammare, plåtreverb, algoritmiskt eller (spyr lite i munnen) fjäder!

    Convolution-reverb har inget eget sound utan bygger (i princip) på sampling. Det kan, som sampling, låta väldigt "på riktigt", emedan algoritmiska reverb behöver diverse modulation av signalen för att inte låta illa! Låter därmed inte lika "på riktigt", men istället vackert/skumt/etc.

  15. #135
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår idén. Jag håller med om att ur praktisk synvinkel är plugins att föredra på alla sätt. Det som talar för hårdvara i mitt fall är snarare att det helt annorlunda arbetssättet också leder till ett helt annat resultat. Även om det i teorin går att göra samma sak i dator gör man inte det, i vart fall inte jag.

    Åsikter om Lexicon 300 vs. 480? Jag har aldrig haft chansen att testa 300 ordentligt men är lite sugen. 480 är både för stort och dyrt för mina behov.

    Jag tror grejen med de äldre reverben (och deras emuleringar) är att de har mer karaktär och färg. Det passar bra ihop med elektronisk musik.
    Jag skulle säga, kör på en 300:a. Inte 100% samma egenskaper men närapå och du får ut mer av en 300 då en 480 blir mer en pony om du förstår vad jag menar.
    HW med ett mixerbord ger sköna möjligheter för mig iaf som inte sw med daw gör när jag jobbar, men det kan nog vara en smaksak också...

  16. #136
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Convolution-reverb har inget eget sound utan bygger (i princip) på sampling. Det kan, som sampling, låta väldigt "på riktigt", emedan algoritmiska reverb behöver diverse modulation av signalen för att inte låta illa! Låter därmed inte lika "på riktigt", men istället vackert/skumt/etc.
    Man tar en samplad trumma i en gammal sampler (som inte har några större möjligheter att modulera/variera samplingen) eller trummaskin, sedan matar man in den i ett algoritmreverb respektive ett konvolutionsreverb med en sampling av algoritmreverbet. Då får man svaret på varför konvolutionsreverb inte kan ersätta algoritmreverb. Med konvolusion blir varje trumslag exakt likadant men inte med algoritmreverbet.

    Iofs kanske det finns samplingsreverb med modulation, men då är de ju en slags algoritmreverb i vilket fall som helst. Är inte Bricasti i en hybrid förresten? Jag kan tänka mig att det går att sudda ut gränsen med modern DSP.

  17. #137
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle säga, kör på en 300:a. Inte 100% samma egenskaper men närapå och du får ut mer av en 300 då en 480 blir mer en pony om du förstår vad jag menar.
    HW med ett mixerbord ger sköna möjligheter för mig iaf som inte sw med daw gör när jag jobbar, men det kan nog vara en smaksak också...
    Dessutom dyr och stor pony jämfört med 300.

  18. #138
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Finns många reverb som inte alls låter bra, men när vi spelade in rockpopcountry blev vi väldigt nöjda med Kjaerhus gratis VST, reverbet genom choruset, vill man lyxa till det, lite subtil delay emellan.

  19. #139
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Benchmark Reverbs :


    https://youtu.be/AoffA6w13L4

    WT
    Så jävla bra. Minns när jag köpte min första Art Of Noise-skiva runt 1987. Hela familjen å alla polare ba: vad sjutton är det för konstig skiva? Alla tyckte det lät fantastiskt Kommer det där någonsin hända igen tros. Jag är ett megamegafan.

  20. #140
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så jävla bra. Minns när jag köpte min första Art Of Noise-skiva runt 1987. Hela familjen å alla polare ba: vad sjutton är det för konstig skiva? Alla tyckte det lät fantastiskt Kommer det där någonsin hända igen tros. Jag är ett megamegafan.
    Bra där !!

    The Art Of Noise is Weird
    The Art Of Noise is Paranoid

    WT

  21. #141
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Allt som gick via Trevor Horn dränktes i (förgylldes av!) reverb.

    Även jag körde AoN på repeat under sent 80-tal men det krockade med mitt gitarrspelande och hårdrocksimage så jag fick vara lite hemlig med det.

    Om, jag säger om, jag trillar dit igen blir det en härligt lättrattad 200.

    (och ja, en 300 för 8-9 tkr är ett bättre köp än ett 480L för 30+)

  22. #142
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här tråden ger mig nostalgiska och romantiska tillbakablickar. Aldrig förr har så många reverb betas av på så kort tid. Nu är jag digital-fri, på gott och ont.

    Lexicon 200
    Lexicon 224XL * 2
    Lexicon 300 * 2
    Lexicon 480L
    AMS RMX16 (och DMX 15-80S & DM2-20)
    Yamaha REV-1
    Roland R-880
    EMT 248
    Eventide DSP 7000
    Eventide H7600

    ...hann köras igenom på knappt två år. Det var najs! Kollar jag annonser (Reverb & eBay) nu finns det inte i närheten av samma utbud som 2017, så, det betades av i rättan tid!
    Snygg lista! Hur var DM2-20? Har RMX16 och älskar ljudet!

  23. #143
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snygg lista! Hur var DM2-20? Har RMX16 och älskar ljudet!
    Om du gillar RMX16 så prova en Oto BAM.. tycker den fångar enormt mycket av den känsla som en RMX16 har.. absolut inte 100% men kanon att ha med sig live och även att mixa mellan dem.
    Har ingen RMX16 själv men har lirat på en väns rätt mycket och det är fantastiskt, men känner mig mer sugen på ett Oto BAM till

  24. #144
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du gillar RMX16 så prova en Oto BAM.. tycker den fångar enormt mycket av den känsla som en RMX16 har.. absolut inte 100% men kanon att ha med sig live och även att mixa mellan dem.
    Har ingen RMX16 själv men har lirat på en väns rätt mycket och det är fantastiskt, men känner mig mer sugen på ett Oto BAM till
    https://youtu.be/h3T_18dnc5A

    Märkligt, sizeparametern påverkar reverbets pitch. Som på ett delay...
    Det har jag aldrig varit med om att reverb gör tidigare.

  25. #145
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dar303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snygg lista! Hur var DM2-20? Har RMX16 och älskar ljudet!
    Den var ganska knäpp. Riktigt bra space-maskin för konstiga phaservibratoeffekter.

    Rmx är riktigt riktigt bra! Min keypad var lite stökig (oxid, gammal eller nått vilket ibland resulterade i "stuck key") så rmx bootade inte upp som den skulle. Ångesten innan jag hittade problemet går inte att beskriva!!

Liknande ämnen

  1. High end diy
    Av flussmedel i forum Studioutrustning, High end
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-01-01, 19:00
  2. High end EQ
    Av uc.t i forum Effekter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2016-11-16, 22:30
  3. Rymdklang Reverb = dub?
    Av Sun King i forum Effekter
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-02-21, 12:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •