Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Blade Runner 2049 - Reverb frågas kom?

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    Blade Runner 2049 - Reverb frågas kom?

    Är det "bara" en gigantisk hall de använder, eller är det ett shimmer-reverb med "låga" shimmersättnings? Jag hör ingen egentlig frekvenspitch i efterljudet.

    Ta första spåret 2049 som exempel. Är det första en hall och sedan också ett shimmer omkring 1.10 minuter?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Okej, red ut "shimmer" för mig, please. Är det många korta reverb/delay inslängda i mixen? Frekvensskuren botten? Vad?

  3. #3
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, red ut "shimmer" för mig, please. Är det många korta reverb/delay inslängda i mixen? Frekvensskuren botten? Vad?
    ValhallaDSP har en del info på sin sida. Kolla länkarna längre ner på sidan https://valhalladsp.com/shop/reverb/valhalla-shimmer/

  4. #4
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej, red ut "shimmer" för mig, please. Är det många korta reverb/delay inslängda i mixen? Frekvensskuren botten? Vad?
    Pitchshift av ett par av delaytapparna i algoritmen. Med feedback shimmrar de upp i frekvens.

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Aha - Thanks mates. Digitalhyss då alltså - säkert därför jag missat.

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Finns en rätt bra beskrivning på Valhallas sida som sagt https://valhalladsp.com/2010/05/11/e...ow-it-is-made/
    The basic foundation of the Brian Eno / Daniel Lanois shimmer sound is fairly simple: Create a feedback loop, incorporating a pitch shifter set to +1 octave, and a reverb with a fairly long decay time. By controlling the gain and equalization of the feedback loop, and the lengths of the various delays within the loop, the temporal evolution of the sound can be altered from steel drum-esque sounds to the slow attack “string pads” hear on many of the Eno/Lanois tracks. This is the same technique used by ValhallaShimmer, with the reverberation, pitch shifting and feedback all incorporated within the same plugin.

  7. #7
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha - Thanks mates. Digitalhyss då alltså - säkert därför jag missat.
    Nejnej, du krymper bara katedralen i omgångar medan ljudet klingar, alt. flyttar väggarna successivt, helt analogt.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nejnej, du krymper bara katedralen i omgångar medan ljudet klingar, alt. flyttar väggarna successivt, helt analogt.
    S k Star Wars-sopkross-reverb. Cool!

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns en rätt bra beskrivning på Valhallas sida som sagt https://valhalladsp.com/2010/05/11/e...ow-it-is-made/
    Aha, då är jag med - tack för alla klargöranden. Åter till trådens ursprung gissar jag.

  10. #10
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det "bara" en gigantisk hall de använder, eller är det ett shimmer-reverb med "låga" shimmersättnings? Jag hör ingen egentlig frekvenspitch i efterljudet.

    Ta första spåret 2049 som exempel. Är det första en hall och sedan också ett shimmer omkring 1.10 minuter?
    Det ligger flera små ljud som sjunger i bakgrunden. Absolut inte bara shimmer. Hörs tydligt att det ligger pitch shiftade toner i bakgrunden i kombination med något atmosfärsikt rumstons ljud dränkt i reverb. Tror det är flera lager som arbetar här.

    Kolla in videon på denna sidan som handlar om musiken och effekterna i filmen http://soundworkscollection.com/vide...de-runner-2049

    Dock är den ju inte specifik på hur just en låt producerad. Men ger en inblick.

  11. #11

    Veteran
    Tycker det låter som ett reverb med en hel del modulation. Klassisk Lexicon.

  12. #12
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ligger flera små ljud som sjunger i bakgrunden. Absolut inte bara shimmer. Hörs tydligt att det ligger pitch shiftade toner i bakgrunden i kombination med något atmosfärsikt rumstons ljud dränkt i reverb. Tror det är flera lager som arbetar här.

    Kolla in videon på denna sidan som handlar om musiken och effekterna i filmen http://soundworkscollection.com/vide...de-runner-2049

    Dock är den ju inte specifik på hur just en låt producerad. Men ger en inblick.
    Intressant film (tack), men säger nada om reverbvalen

  13. #13
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Inser att jag lyssnade på partiet innan och inte vid 1:10. Jag tror vi behöver specificera vad det är Amon är ute efter? Pianot har ett reverse/modulerat delay och reverb, med en underliggande rumston (ej reverb) låter det som. Låter även som det andra ljudet är granulärt processat. Skrapandet som ligger under och förändras till och från.

  14. #14
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inser att jag lyssnade på partiet innan och inte vid 1:10. Jag tror vi behöver specificera vad det är Amon är ute efter? Pianot har ett reverse/modulerat delay och reverb, med en underliggande rumston (ej reverb) låter det som. Låter även som det andra ljudet är granulärt processat. Skrapandet som ligger under och förändras till och från.


    Jag är ute efter hallen som den allra första dunsen befinner sig i. Men som sagt sedan när pianot kommer in kring 1.10 känns det som att där kanske kommer på ett annat slags reverb - eller vad det nu är. (Iaf just på det ljudet.)

    I grund och botten är jag ute efter att avgöra om det verkligen är ett shimmer jag ska ha eller en högkvalitativ ändlös hall.

    Amon

  15. #15
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Det var allt vi kom fram till alltså? Det vill säga inget alls.

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var allt vi kom fram till alltså? Det vill säga inget alls.
    Eller det här! Recept?

    https://soundcloud.com/hassefx2/knivspringare/s-LJPsG
    Senast redigerat av hasse_fx den 2017-11-26 klockan 22:12.

  17. #17
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, så svaret på frågan är?

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Med stor sannolikhet är det mjukvara... Enda HW som klarar alla detaljer är de senare stora Eventide, typ HD8000 (som fixar surround dessutom), men det är tungt att programmera (och framför allt automatisera) jfr en uppsättning pluggar.

    Ovanstående högst snabbtillverkade klon är ett bra och rättstämt grundljud (denna en samplad Taiko-trumma), och två parallella instanser Zynaptic Wormhole - en kort ljusare och en lång mörk. Den senare ringmodulerar jag mot slutet för att få något liknande stuttereffekten - det kan vara det som ljuddesignern använt, alternativt granulering. Båda kan påverka pitchen som i originalet. Sedan EQ i alla led för att finstämma rätt "ton".

    Vill du få fram något liknande utan att nödvändigtvis klona ska det vara täta reverb med bra kvalitet med modulerad svans och gärna justerbar densitet så att svansen "rör på sig" på rätt sätt (Wormhole är inte helt rätt för det märkte jag). Återigen - timbren - resonansen - i själva slaget är viktig, då det är den som "ekar" och ger 90% av "färgen".

Liknande ämnen

  1. Blade Runner 2
    Av Albedo i forum Skivor & artister
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2021-11-29, 20:40
  2. Replikator - Blade Runner VST
    Av my03 i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-11-09, 08:54
  3. FM-liknande ljuden i Blade Runner
    Av T11 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-01-29, 14:25
  4. Blade Runner på ny vinyl.
    Av Volt i forum Skivor & artister
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-04-28, 00:22
  5. Vangelis - Blade Runner
    Av imported_Jim i forum Skivor & artister
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-03-18, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •