Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Extern hårddisk för samplingsbibliotek.

  1. #1
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran

    Extern hårddisk för samplingsbibliotek.

    Halloj,

    Sitter med en bärbar LaCie Rugged 1TB 7200rpm USB-disk idag. Är nöjd, den har funkat utan anmärkning och varit tyst och snabb.

    Efter inköp av ett par feta samplingsbibliotek senaste året, b la Zimmer HZ1 så är den full. 4 ynkliga gig återstår.

    Har letat lite efter bärbara diskar och det är ju inga problem att hitta alternativ som rymmer mer. Problemet är att hitta någon som är på minst 2TB och dessutom varvar 7200rpm. Laddningstiderna för feta projekt idag är acceptabla men jag vill inte att de vara längre.

    Eller tänker jag fel som snöar in på 7200rpm?

    Önskemål: Minst 2TB. Snabb. Tyst. Helst ström via USB men inget krav. USB-anslutning. Lägger gärna en slant på rätt produkt men det får vara rimligt. Såg en bärbar 2TB SSD-disk men den kostade nästan 10 lakan och det går bort för min del.

    Jag har Mac och använder Kontakt, EastWest Play och EXS-24.

    Vad använder ni andra som kör "monsterprojekt"?

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag kör med två externa diskar för samplingar. En SSD-disk för de jag använder mest och som inte är så överdrivet stora. En 3,5" disk som jag langat in i ett diskkabinett med USB3-port. Jag har aldrig brytt mig om ifall det gått segt att ladda därifrån eller inte då jag nästan alltid håller mig till SSD-disken, men en sådan lösning borde väl vara lämplig för dig?

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Varför kommer inte SSD ner i pris tros? Det borde ju vara billigare att tillverka dem t om.

  4. #4
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför kommer inte SSD ner i pris tros? Det borde ju vara billigare att tillverka dem t om.
    Inte så länge de har ett marknadsvärde som folk är villiga att betala.

  5. #5
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör med två externa diskar för samplingar. En SSD-disk för de jag använder mest och som inte är så överdrivet stora. En 3,5" disk som jag langat in i ett diskkabinett med USB3-port. Jag har aldrig brytt mig om ifall det gått segt att ladda därifrån eller inte då jag nästan alltid håller mig till SSD-disken, men en sådan lösning borde väl vara lämplig för dig?
    Tackar! Har absolut tänkt på ett chassi med 3.5disk. Det går dock inte att bortse från att det är väldigt smidigt att kunna riva ner sina externa diskar i en väska utan att behöva gräva efter externa strömadaptrar om man vill ta med sig ett projekt vilket händer titt som tätt.

    Verkar vara en brytpunkt där det är svårt att hitta en portabel HD som är större än 1TB och har 7200rpm. Går fasen bet där.

    Jag VET att jag kommer att bli galen på laddningstiden om jag byter ner mig till 5400rpm även om skillnaden kanske bara är några sekunder på papperet. Hade jag haft en ledig thunderboltport till så hade detta varit ett ickeproblem, men nu är det smockat där trots belkinhub. Grrr.

    Är så sjukt nöjd med upplägget nu, bara att hårddisken är smockfull...

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    WD My Book diskarna finns mellan 4-8TB med USB3 och 7200rpm. Har inte testat någon än men är rätt sugen. De ligger rätt bra i pris.

    Söker runt lite själv. Behöver skaffa något nytt. Mina diskar är fulla. Har som du, stora Kontakt och Play-bibliotek på externa diskar.

  7. #7
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    WD My Book diskarna finns mellan 4-8TB med USB3 och 7200rpm. Har inte testat någon än men är rätt sugen. De ligger rätt bra i pris.
    Tack. Diskarna ser intressanta ut och priset är rätt. Däremot lyckas jag inte hitta någon information om att de rullar i 7200rpm.

    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Söker runt lite själv. Behöver skaffa något nytt. Mina diskar är fulla. Har som du, stora Kontakt och Play-bibliotek på externa diskar.
    Så här ser det ut hos mig just nu:

    iMac 27 med 750gig ssd där jag har alla program mm.
    USB HD1- Lacie Rugged 7200rpm 1TB för samplingsbiblioteket.
    USB HD2- Lacie Rugged 7200rpm 500gb för audio. Den rensas och arkiveras med jämna mellanrum.
    USB HD3- Seagate 5400rpm 5TB, där har jag alla mina soundfx-bibliotek och egna ljudinspelningar mm. Streamar inte från den här disken utan lyfter över ljud till HD2 för olika projekt.

    Det här har fungerat suveränt, och det tar väldigt liten plats. Men nu måste jag som sagt se över detta.

  8. #8
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ser nu att det finns lite tvetydig info kring My Book. Prisjakt sorterade den som 7200. Men verkar bero på generation. Så kanske kolla extra noga innan beställning.

  9. #9
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser nu att det finns lite tvetydig info kring My Book. Prisjakt sorterade den som 7200. Men verkar bero på generation. Så kanske kolla extra noga innan beställning.
    Jepp, prisjakt sorterade även en 2TB lacie rugged som 7200rpm. Precis exakt det jag ville ha. Långa näsan när jag gick vidare till butikerna och såg att det bara var 5400rpm...

  10. #10
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Funderar på en LaCie Rugged Raid 4TB.

    Kostnaden hugger lite i snåltarmen men är acceptabelt.

    Funderar om Raid-0 läget kompenserar att diskarna rullar i 5400rpm och laddningstiden för ett par riktigt feta samplebanker borde bli minst samma som för en 7200rpm-disk?

    Tänker jag helt jävla galet här?

  11. #11
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Ursäkta trådkapning: Jag letar efter en extern SSD med Thunderbolt men det verkar knappt finnas några på den svenska marknaden i princip endast USB3.... tänker jag fel, funkar det bra med thunderbolt > USB3 hub/adapter?

  12. #12
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ursäkta trådkapning: Jag letar efter en extern SSD med Thunderbolt men det verkar knappt finnas några på den svenska marknaden i princip endast USB3.... tänker jag fel, funkar det bra med thunderbolt > USB3 hub/adapter?
    Vet inte hur mycket lagringsutrymme du behöver ha men här är en Lacie-disk: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2737465

    Edit: Den verkar inte finnas i lager ser jag nu...

  13. #13
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Måste bara göra ett lätt raljerande inpass:

    Den här jakten på lämplig hårddisk är banne mig frustrerande. Så otroligt mycket felaktig info, eller undanhållande av info eller brist på info. Så otroligt mycket produkter. Alla sökresultat (och jag har testat många olika) satureras av annonser, länkar till prisjakt och resultat som skjuter bredvid målet eller är direkt felaktiga. Relevanta diskussioner på forum som till sist dyker upp visar sig vara typ 10 år gamla. Eller värdelösa. Argh.

    Det här upplevde jag inte för 3-4 år sedan när jag köpte förra uppsättningen.

    Jag börjar kanske bli gammal.

  14. #14
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Jag vill lägga några ord...

    Mycket beror på hur mycket utrymme man behöver. Jag har tidigare använt olika externa diskar (WD, Seagate med speciell extern koppling, tidigare även externa SCSI diskar). Det har fungerat bra och den ända anledningen till att byta var oftast utrymme. Fram till förra året då min WD disk kraschade och det blev helt plötsligt panik. Det som räddade mig var en vän som har en it-firma, de kunde återställa det mesta, men jag har skaffat Synology DS416 och fyra 2 TB diskar som bygger nu RAID som känns mycket trygg. Synology är kopplad till dator men även har trådlös koppling (jag har tillgång till all innehåll även via min MacBook).
    Ingen billig lösning men det finns även andra varianter (med t.ex. 2 diskar) sedan kan man skaffa mindre diskar också. Allt beror på hur mycket utrymme man behöver och vilka resurser man har.

  15. #15
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Philiasis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill lägga några ord...

    Mycket beror på hur mycket utrymme man behöver. Jag har tidigare använt olika externa diskar (WD, Seagate med speciell extern koppling, tidigare även externa SCSI diskar). Det har fungerat bra och den ända anledningen till att byta var oftast utrymme. Fram till förra året då min WD disk kraschade och det blev helt plötsligt panik. Det som räddade mig var en vän som har en it-firma, de kunde återställa det mesta, men jag har skaffat Synology DS416 och fyra 2 TB diskar som bygger nu RAID som känns mycket trygg. Synology är kopplad till dator men även har trådlös koppling (jag har tillgång till all innehåll även via min MacBook).
    Ingen billig lösning men det finns även andra varianter (med t.ex. 2 diskar) sedan kan man skaffa mindre diskar också. Allt beror på hur mycket utrymme man behöver och vilka resurser man har.
    Då ligger du i RAID 1 som främst är till för att spegla disken och inte i RAID 0 som snabbar upp hastigheten? Har jag förstått dig rätt?

    Jag är ju främst intresserad av läshastighet. Säkerhetsaspekten är ju viktig iofs men jag backar alltid upp samplingsbiblioteket på två externa diskar när jag installerar nytt. Allt jag skriver ligger på andra diskar.

  16. #16
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Sitter här och velar nu när det är rea på många diskar. Men behöver verkligen utrymme. Fick arkivera större delen av mina projekt idag för att interna disken i princip är full. Så behöver något till mina ljudbibliotek/projekt. Tyvärr behöver jag ha en del på interna disken då jag ofta producerar på resande fot.

  17. #17
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter här och velar nu när det är rea på många diskar. Men behöver verkligen utrymme. Fick arkivera större delen av mina projekt idag för att interna disken i princip är full. Så behöver något till mina ljudbibliotek/projekt. Tyvärr behöver jag ha en del på interna disken då jag ofta producerar på resande fot.
    Hittar du några kap? Jag funderar på att köpa ett par "vanliga" portabla USB3 diskar på 4-5 TB för arkivering och backup om det finns några på rea.

  18. #18
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittar du några kap? Jag funderar på att köpa ett par "vanliga" portabla USB3 diskar på 4-5 TB för arkivering och backup om det finns några på rea.
    Hittat en billig Seagate Backup Plus Desktop Hub 6TB. Verkar ha ok hastigheter för att inte vara den snabbaste disken. Men recensionerna kring den verkar lite blandade. En del nöjda och en del väldigt missnöjda. Lite orolig för fail rate på Seagate dock.

  19. #19
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då ligger du i RAID 1 som främst är till för att spegla disken och inte i RAID 0 som snabbar upp hastigheten? Har jag förstått dig rätt?

    Jag är ju främst intresserad av läshastighet. Säkerhetsaspekten är ju viktig iofs men jag backar alltid upp samplingsbiblioteket på två externa diskar när jag installerar nytt. Allt jag skriver ligger på andra diskar.
    Raid1 har lika hög läshastighet som raid0 (om man gör rätt). Du har ju två exakt speglade diskar, så det är ju inget som hindrar att du läser hälften av datat från ena disken och hälften från andra, precis som raid0. Däremot får du inte dubbla skrivhastigheten (och inte dubbla diskutrymmet, såklart...)

  20. #20
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittat en billig Seagate Backup Plus Desktop Hub 6TB. Verkar ha ok hastigheter för att inte vara den snabbaste disken. Men recensionerna kring den verkar lite blandade. En del nöjda och en del väldigt missnöjda. Lite orolig för fail rate på Seagate dock.
    Svårt det där med användarrecensioner. Ser urusla omdömen på diskar som har rullat helt problemfritt här i åratal.

    Ska spana runt lite och se vad jag hittar. Kan posta här om jag ser något kul.

    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Raid1 har lika hög läshastighet som raid0 (om man gör rätt). Du har ju två exakt speglade diskar, så det är ju inget som hindrar att du läser hälften av datat från ena disken och hälften från andra, precis som raid0. Däremot får du inte dubbla skrivhastigheten (och inte dubbla diskutrymmet, såklart...)
    Tack för info. Då är det väl antagligen RAID 0 som är mest intressant för mig. Mer utrymme på disken är ju primärt och skrivhastigheten är ju bara intressant när jag laddar upp ett nytt bibliotek. Vilket inte är jätteofta. Och som sagt så kopierar jag alltid själva biblioteket till en två arkivdiskar när jag köpt något.

  21. #21
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Gah, missade att Elfa sålde ut 1TB diskar för 280kr styck. Surt. Nu är de slut.

  22. #22
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Det blev en Lacie Rugged Raid 4TB USB/Thunderbolt.

Liknande ämnen

  1. Extern Hårddisk för ljudbibliotek (basic/nybörjarfrågor)
    Av Bambaataa i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-11-14, 17:29
  2. Extern hårddisk?
    Av sawtooth i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 13:12
  3. Använda extern usb hårddisk för wav
    Av Lofi i forum Inspelning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 22:55
  4. Köpa extern hårddisk för audio. Hilfe!
    Av Jätten i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 22:26
  5. extern hårddisk
    Av leere i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 01:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •