Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: För många oscillatorer?

jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran

För många oscillatorer?

https://youtu.be/q45FHZLVz2U

Snubblade över den här precis. Tror inte att den har postats tidigare?

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Ja det lät ju inte speciellt kul.

Men jag såg dendär för nån vecka sedan och har funderat lite på det.
    Jag tror problemet är arret. Eller asså. hur de är stämda mot varandra.
    Med hundra oscilatorer mlir det lätt bara en fasutsläckande gröt. Men om man planerar stämningen bättre så kan man ju potentiellt bygga fantastiska övertonsserier för att skapa avgrundsfundamentaler och skimrande diskantmattor att kontrasta mot och samtidigt få rum med ett distinktare mellanregister.

jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Men går det att göra rent tekniskt? Vid vilket antal oscillatorer försvinner upplösningen? Antagligen ganska få? Tio?

Redaktör
    +1 på Ashaz.

Jag tror det beror lite på vad man vill göra för vad en rimlig gräns för antal oscillatorer går. Om de bara är något ostämda från varandra så kommer det mest låta som en chorus eller ensemble-effekt, men vill man så kan man ju tex stapla i oktaver eller i ackord om man vill.

Men är det traditionella analogoscillatorer (sågtand/fyrkant) så får man snabbt mycket övertoner, så ifall man stämmer oscillatorerna slumpmässigt så antar jag att det blir mer och mer som rosa brus desto fler man lägger till.

Rolands Supersaw simulerar 7 snedstämda sågtandsoscillatorer, så vad som är gränsen rent musikaliskt handlar kanske mest om smak mer än någon absolut gräns. Staplar jag 8 snedstämda sågtänder gånger 10 noter i Abletons Analog så låter det mest som massa chorus, och så är man ändå uppe i 80 oscillatorer.

Men digitalt så finns ju tex SLOO och additiv och modalsyntes kan använda hundratals övertoner, så har man sinusoscillatorer istället så kan man lätt använda 100 utan problem.

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    admin
    Kul idé och intressant fundering, men det måste ju handla om hur stabil oscillatorkärnan är också. Sätt ut den där Frankensteinskapelsen i den brittiska snålblåsten så lever den väl jävel helt på egen hand.

Jämför man en snorstabil Rolandsynt från förr (typ SH-5) med två oscillatorer så upplevs minimoogens tre oscillatorer som rena galenskapen. Kopplar man in sin MP4 och tänker att nu blir det 33% mer craaaaazy så blir man ju sjukt besviken. Så, man kan nog bygga hundra oscillatorer som totalsynkar och är skittråkiga, men man kan också få dronematta som bara existerar och möjligen närmar sig brus...

Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Synthi 100 har väl 12 oscillatorer så någonstans där tycker jag det är max för praktisk användning när vi pratar analog monofona ljud. 12 sinus oscillatorer stämda på olika intervaller kan ge schysst additiv syntes, alltså inte snedstämda på samma ton utan helt olika toner. Med 6-7 sinus oscillatorer börjar det låta additivt, färre än så mer skumma ackord liknande klanger.
    Men digitalt som sagt...är det en annan femma, vad har Kawai K5000, 256?
    Senast redigerat av Firechild den 2017-11-13 klockan 21:31.

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    admin
    Hur ser det ut på klassiska polymaskiner? Vilka har "fläskmonoläge"?

Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    Men digitalt som sagt...är det en annan femma, vad har Kawai K5000, 256?
    64 per "source" enligt Wikipedia och 32 röster, men jag vet inte om varje röst är en source eller ej.

Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Hur ser det ut på klassiska polymaskiner? Vilka har "fläskmonoläge"?
    Memorymoog har 18 oscillatorer och man kan köra unison mode men det är ju fortfarande bara 3 olika tonlägen, eventuellt 1till om man har resonans som en oscillator.

zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag hade en idé för längesedan att bygga en synth med 100 oscillatorer för varje cent mellan två halvtoner. Där man då skulle kunna svepa och göra mikotronala grejer. Ballt tyckte jag! Så jag gjorde någon grej i typ live med massa oscillatorer som låg 2-3 cent isär (kanske 10-20st).

Det lät som en phaser.

freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Senior
    Oscilatorerna i den dära brittiska mupp-drone-maskinen är den enklast tänkbara som finns... så enkel att den knappt borde fungera.
    Vilket den inte gjorde heller när jag satte ihop en av dem.... men min 13åring lyckades galant efter lite fippel och byggde en "Irritera lärare å polare i plugget oscillator" av den.

En bakvänd transa m basen klippt, en liten e-lyt, en led å två motstånd. Thats it! NOT very stable.

Liknande ämnen

1. Har du för många musikprylar?
    Av kockpit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2017-06-27, 22:07
  2. för många watt
    Av oljud i forum Stränginstrument
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-14, 04:00
  3. För många sequencers?
    Av zthee i forum Modularer & sånt
    Svar: 18