Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 192

Ämne: Kassettråden

  1. #61
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och tradera går helt bonkers. Vem har blåst upp bubblan egentligen?
    Vad exakt söker du? Du kan beställa tomkassetter från typ 10kr styck från t ex Headless som är länkade ovan.

  2. #62
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det visas läskiga varningsmeddelanden...

  3. #63
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och tradera går helt bonkers. Vem har blåst upp bubblan egentligen?
    Big Tape, det globala kassettsällskapet som jobbar i bakgrunden för att höja prisera på allt som har med magnetband att göra...

  4. #64
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nämen jag tänker att det är som med annat "scalping"-vänligt nuförtiden. Spelkonsoller eller skyddsmasker t.ex. Nån får nys om en marknad som kanske finns och bara kör. Jag ser ju nu tydligt att exakt de kassetter som fanns för bara några månader sen billigt i 5pack på de vanligaste onlinebutikerna nu INTE finns där, men pytsas ut för olika spekulativa priser på b.la. tradera.

    Kapitalismen som idé är inte i behov av nån "big X" av nåt slag. Nån jävel kommer skynda sig att tjäna alla pengarna ändå.

  5. #65
    Electric Mojo
    Electric Mojo är inte uppkopplad
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Mitt första släpp på kassett någonsin tror jag, samlingssläpp låter mysigt tycker jag 80 ex dub/ambient handtryckta unika omslag å så. https://soundcloud.com/nitenichiryu/premiere-nex005-limited-edition-cassette
    Senast redigerat av Electric Mojo den 2021-01-10 klockan 17:45.

  6. #66
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Eget släpp tillsammans med FAR. Kassett kommer i veckan.
    Finns här: https://sampleandholdberlin.bandcamp.com/album/samizdat

    En låt från releasen:
    Adore - The New Fle$h


    https://youtu.be/UUGCCSIIRqs

  7. #67
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Är det inte liite sjukt detta? https://www.tradera.com/item/302045/...er-2-st-5-pack

    (10 Maxell UR90, hittills 435kr + frakt...)

  8. #68
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jo, med tanke på att du kan köpa samma typ (Normal I/Ferric) av band i valfri längd för bra mycket billigare än det där. Bara det att det inte kommer stå Maxell på dem.

  9. #69
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    De är ju inte ens särskilt bra. Å andra sidan finns det väl typ inga bra nyproducerade kassetter heller.

  10. #70
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Precis. Nu ser det faktiskt ut på tradera som att nyare skitband har högre värde än äldre av högre kvalitet.

    Hur är det med åldring av tomma kassettband egentligen? Nån som vet om och isåfall vad som blir dåligt?

  11. #71
    Idehall
    Idehall är inte uppkopplad
    Idehalls avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eget släpp tillsammans med FAR. Kassett kommer i veckan.
    Finns här: https://sampleandholdberlin.bandcamp.com/album/samizdat

    En låt från releasen:
    Adore - The New Fle$h


    https://youtu.be/UUGCCSIIRqs

    Svängigt!

  12. #72
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Idehall Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svängigt!
    Tack! Adore ska försöka få till lite utkast till dig så vi kan få till en låt ihop som jag nämnde för ett tag sen. Tror det hade gift sig bra

  13. #73
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Men egentligen så är det rätt lugnt med brexit för de flesta bolag kommer ju kunna sälja utan UK moms så de drar av 21% momsen och sedan får man betala svensk 25% moms på det.. och tar man typ dhl, ups eller så slipper man postnords 75kr avgift för förtullning...

  14. #74
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men egentligen så är det rätt lugnt med brexit för de flesta bolag kommer ju kunna sälja utan UK moms så de drar av 21% momsen och sedan får man betala svensk 25% moms på det.. och tar man typ dhl, ups eller så slipper man postnords 75kr avgift för förtullning...
    Jo, i grund och botten ska det fungera så. Men du kan läsa på t ex Tapelines hemsida att till och med de är lite osäkra på hur de ska göra närmsta tiden. Men ja, de bör dra av momsen på 20% sedan får man betala 25% svensk moms. Men hanteringsavgiften undkommer du inte.

    DHL och andra speditörer tar också ut en hanteringsavgift. T ex DHL tar 125kr (inkl moms) hanteringsavgift för allt över 300kr. Över 3333kr tar de även 3% av beställningens värde i avgift.

    Postnords avgift är fr o m nyåret 125kr (inkl moms) för beställningar över 1600kr. 75kr för under.
    Senast redigerat av Katzenjammer den 2021-01-26 klockan 17:15. Anledning: Var visst två olika avgifter från Postnord beroende på värde. Så ändrade den raden.

  15. #75
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Eller ja, från Tapelines sida handlar det väl mer om att de kommer ha råkat dra moms och sen blir det dubbelmoms för den som tar emot paketet. Tills de fixat så det är löst. De verkar även ha en enorm kö just nu så de avråder från att beställa. Lite kul att alla väntade med att beställa till precis i sista minuten

  16. #76
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ändrade raden om Postnord i mitt inlägg ovan pga två olika avgifter beroende på beställningens värde. Men sen såg jag nedanstående också från Postnords hemsida:

    Observera att varor som skickas från Storbritannien även kan komma att importdeklareras via DPD NL i Nederländerna. I dessa fall sker betalning av importdeklarationsavgift på 6,05 euro samt tillkommande moms på varan direkt till DPD NL. Du som mottagare blir aviserad via sms eller epost med länk till betalning. Vid utebliven betalning går paketet i retur efter 6 dagar.
    Så det verkar variera lite hur paketen kommer hanteras. 6 dagar på sig att betala. Inte mycket marginal. Då får man hoppas den där aviseringen går ut på en gång. Hehe.

  17. #77
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Efter en mardrömsresa och bråk med Tapeline har vårat paket nu kommit, saknar givetvis tapes, och fler än ett av casesarna är trasiga.

    För att summera: Vi beställde en stor order tapes och grejer i december. Paketet kom aldrig fram, vi kontaktade tapeline som sade att paketet levererats och var jävligt otrevliga och misstänkte att vi försökte lura dem. De avfärdade i princip allt vi hade att säga.

    Efter att ha ringt runt till DPD i flera rundor visade det sig att paketet avvisats i svensk tull eftersom det saknade vissa dokument som numera behövs från storbritannien. paketet returnerades till tapeline som sen skickade det rakt tillbaka till sverige, denna gången med rätt dokument. Paketet spenderade en jävla tid i tullen, vi fick en fet faktura på det redan kryddiga fraktbeloppet (500kr för att lägga band i en HELT ovadderad kartong och skicka med DPD????)

    Avgift, tull och hela skiten, så har tapeline ändå missat ett sjok band vi beställde.

    Nä, aldrig mer. Alltid krångel, aldrig bra bemötande, hemsk fraktkostnad. De har levt på sitt monopol. Nästa batch blir från Headless i tjeckien. Återkommer med recension när det är dags

  18. #78
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Jag beställde från dem i början av december och blev bemött bra då, och nu med Brexit så skulle jag inte beställa från dem. Men jag fattar helt klart att den där upplevelsen får dig att inte vilja ha med dem att göra igen.

  19. #79
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Ja de där Maxell UR-kassetterna fanns hos många svenska nätbutiker för ett år sedan men nu ...

    En bra kanal om kassettband och deck, https://www.youtube.com/c/CassetteComeback/videos

  20. #80
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Svenska amazon har tyska(?) GALLUNOPTIMAL UR90 Ljudkassetter, Paket med 5 för 136 kr som säljs av dem själva (fraktfritt över 229 kr). Märket och kvaliteten vet jag ingenting om, recensionerna har ett högt medelbetyg men frågan är om det går att lita på när man läser de låga betygens. Hittar förutom nämnda amazon (t.ex. 5-pack för 330 kr inkl. frakt från Irland) endast en butik som säljer Maxell UR C-90, 59 kr/st (biohem.se).

  21. #81
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av resonator Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svenska amazon har tyska(?) GALLUNOPTIMAL UR90 Ljudkassetter, Paket med 5 för 136 kr som säljs av dem själva (fraktfritt över 229 kr). Märket och kvaliteten vet jag ingenting om, recensionerna har ett högt medelbetyg men frågan är om det går att lita på när man läser de låga betygens. Hittar förutom nämnda amazon (t.ex. 5-pack för 330 kr inkl. frakt från Irland) endast en butik som säljer Maxell UR C-90, 59 kr/st (biohem.se).
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	gallunoptimal.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	150,9 KB 
Id:	100009

    Både HIFI Audio Qualität och rauscharm!

  22. #82
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter en mardrömsresa och bråk med Tapeline har vårat paket nu kommit, saknar givetvis tapes, och fler än ett av casesarna är trasiga.

    För att summera: Vi beställde en stor order tapes och grejer i december. Paketet kom aldrig fram, vi kontaktade tapeline som sade att paketet levererats och var jävligt otrevliga och misstänkte att vi försökte lura dem. De avfärdade i princip allt vi hade att säga.

    Efter att ha ringt runt till DPD i flera rundor visade det sig att paketet avvisats i svensk tull eftersom det saknade vissa dokument som numera behövs från storbritannien. paketet returnerades till tapeline som sen skickade det rakt tillbaka till sverige, denna gången med rätt dokument. Paketet spenderade en jävla tid i tullen, vi fick en fet faktura på det redan kryddiga fraktbeloppet (500kr för att lägga band i en HELT ovadderad kartong och skicka med DPD????)

    Avgift, tull och hela skiten, så har tapeline ändå missat ett sjok band vi beställde.

    Nä, aldrig mer. Alltid krångel, aldrig bra bemötande, hemsk fraktkostnad. De har levt på sitt monopol. Nästa batch blir från Headless i tjeckien. Återkommer med recension när det är dags
    Trist att du hade så dålig upplevelse. Det har alltid gått bra tidigare när jag beställt därifrån. De har till och med överlevererat. Fått fler case:ar och kassetter än beställt. De har iofs alltid skickat i ovaderad vanlig kartong till mig med. Men det har alltid gått bra.

  23. #83
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Släppte kassetter som gjordes av Monotype Pressing - kanon att ha och göra med - missade att de hade en Full body UV print med white underlayer... annars så miste man en hel del i kontrasten bilden
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20210306_115514.jpg 
Visningar:	35 
Storlek:	2,99 MB 
Id:	100178Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20210306_115350.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	3,30 MB 
Id:	100179

  24. #84
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Vilken kassettband anser ni är det allra bästa någonsin?

  25. #85
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken kassettband anser ni är det allra bästa någonsin?
    Jag hade (och har kvar!) några Sony-kassetter med keramikhölje som var svinbra. Minns inte namnet.

    Pro-tip, hiva inte in sådana i en bilstereo, det kan bli svårt att få ut dem då de väger ganska mycket.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade (och har kvar!) några Sony-kassetter med keramikhölje som var svinbra. Minns inte namnet.

    Pro-tip, hiva inte in sådana i en bilstereo, det kan bli svårt att få ut dem då de väger ganska mycket.
    Så här såg de ut, Metal Master!

    https://youtu.be/XUajYMU5w6U

  26. #86
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade (och har kvar!) några Sony-kassetter med keramikhölje som var svinbra. Minns inte namnet.

    Pro-tip, hiva inte in sådana i en bilstereo, det kan bli svårt att få ut dem då de väger ganska mycket.

    - - - Uppdaterad - - -



    Så här såg de ut, Metal Master!

    https://youtu.be/XUajYMU5w6U
    WOW!
    De måste jag testa!
    Ser svinfina ut!
    Tack!

    Just nu har jag bilstereo och ett BangOlufsen Beocord 7000 https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=602

  27. #87

  28. #88
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oooh. Snygg.

  29. #89
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    synnerligen. Men drar mig för att beställa från England...

  30. #90
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Hur mastrar ni era kassetter?
    Tekniker för att minimera noise vore intressant. Hur mycket påverkar bandaren man spelar in på bruset?
    Kompressor/limiter och sånt innan mastertejpen?

  31. #91
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Kassetten fungerar ju i sig komprimerande, i alla fall av transienter som sticker ut, så det är inte så kritiskt att tänka på det. Bara sätt en vettig inspelningsvolym. Dolby finns det olika åsikter om, kan vara olämpligt att använda i och med att inte alla har det på sina kassettspelare.

  32. #92
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag brukar rulla av lite bas för att det inte ska bli bullrigt. tycker särskilt när man gör ferro-band att det kan bli ojämn mix. brukar rulla av en rak linje från 300hz och nedåt. då kan man driva mixen lite lite utan att det låter skit. kan vara skönt att hetta upp mixen lite så man får större signal to noise. Går ju att fixa med andra bandtyper eller om man kör med Dolby B, men ja, jag kör nästan alltid typ 1-ferroband utan noise reduction och tycker det brukar låta bra för vad det är.

  33. #93
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Ja det var lite så jag tänkte såhär i efterhand. Brukar bara slänga på nån preset med Izotope och ratta lite tills det låter ok när jag ”mastrar” för digitalt. Nu har jag tagit samma setup och bara dragit över på band. Borde väl testa att kapa det mesta sånt innan kanske.
    Nä känns bökigt med dolby.

  34. #94
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Bra tips Wik! Ja jag vill hålla det enkelt så kör oxå typ 1 utan nåt jox.

  35. #95
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Aldrig behövt släppa kassett själv, men har lite planer påt nu när ”bolaget” mitt fyller 20.
    Vad kostar allt sammantaget? Kassetter, omslag, kopiering osv osv, per kassett då? Säg 50-100 stycken. Samt vart vänder man sig?

  36. #96
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Någon som vet var man kan få tag på små etiketter att klistra på kassetten? Trycks sådana alls nuförtiden? (jag har alltså gamla kassetter men vill klistra över den där smala etiketten)

  37. #97
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Köp A4 klistermärkspapper och klipp ut?

  38. #98
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp A4 klistermärkspapper och klipp ut?
    hu. Jag hatar sånt fippel. Men det är onekligen en lösning på problemet.

  39. #99

  40. #100
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    100st 60minuters, Inkl. färgtryck, fodral och frakt för 5500. På nåt sätt bli man nästan sugen... Är det värt det är frågan. Kan man sälja för 60-100 spänn? Beror ju såklart på hur poppis man är... Roligt hursomhelst. Vad finns att jämföra med?

  41. #101
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    100st 60minuters, Inkl. färgtryck, fodral och frakt för 5500. På nåt sätt bli man nästan sugen... Är det värt det är frågan. Kan man sälja för 60-100 spänn? Beror ju såklart på hur poppis man är... Roligt hursomhelst. Vad finns att jämföra med?
    För att hårddra det så är det nog så billigt det blir. Räknar du in hur lång tid det tar att fixa rätt papper till omslag, skriva ut dubbelsidiga J-cards, vika dem, packa varje kassett så blir det såklart billigare att göra det själv, men enbart om du inte räknar med tiden du lägger ned på detta. Har jagat rätt papper, köpt skärmaskin, köpt fel skrivare, köpt rätt skrivare, fått fel i beställningen från tapeline. Detta är alltså innan jag ens satt mig ner med dubbeldäckaren och börjat spola upp band. Kanske säger sig självt att jag ännu inte släppt några tapes.

    Att pynta dubbla jämfört med en vanlig order, men få allt serverat på ett fat är för mig idag väldigt lockande. Sälj varje band för en hundring och du är snabbt ikapp med din investering!

  42. #102
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Om man har tid så kommer man billigare undan men det tar ett en stund att kopiera X-antal kassetter i realtid om man inte har en duplikator vill säga.

  43. #103
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Man skulle nästan vilja höra ett exempel. Nån som vet? Mosar de in det lagom rött?

  44. #104
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur mastrar ni era kassetter?
    Tekniker för att minimera noise vore intressant. Hur mycket påverkar bandaren man spelar in på bruset?
    Kompressor/limiter och sånt innan mastertejpen?
    Jag har bandat, "lagom rött", direkt från dator till kassettdäck med utmärkt resultat utan nån särskild behandling.

  45. #105
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har bandat, "lagom rött", direkt från dator till kassettdäck med utmärkt resultat utan nån särskild behandling.
    +1 på Ambulansen

  46. #106
    Grodspriten
    Grodspriten är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har bandat, "lagom rött", direkt från dator till kassettdäck med utmärkt resultat utan nån särskild behandling.

    Vill du definera "lagom rött"? Jag brukar se till att det peakar max på +6 dB men att signalen ligger runt 0 mesta delen av tiden. Är inte jättesåld på hur kassetter låter när de distar (Är dock mycket mycket trevligare än digital distortion).

  47. #107
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Grodspriten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill du definera "lagom rött"? Jag brukar se till att det peakar max på +6 dB men att signalen ligger runt 0 mesta delen av tiden. Är inte jättesåld på hur kassetter låter när de distar (Är dock mycket mycket trevligare än digital distortion).
    Många diggar just det "moset" med kassetter, men det handlar såklart också om hur och vilken sorts musik man gör.

    Kul nick btw - välkommen till 99musik!

  48. #108
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Nu en stolt ägare av en Sony TC-117. Hoppas den funkar. Luckan är lite paj, men förstör inte funktionen för i/ur verkar det

  49. #109
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Lagom rött skulle jag säga är när alla gula lyser hela tiden och pulserandet sker nästan helt på de tre röda. Helst inte ha en röd konstant lysande. Men verkar det som att man hittat ett okej läge så ändrar jag helst inte från låt till låt för att nåt skulle vara kraftigare. Då får det hellre mosa lite på den låten.

  50. #110
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lagom rött skulle jag säga är när alla gula lyser hela tiden och pulserandet sker nästan helt på de tre röda. Helst inte ha en röd konstant lysande. Men verkar det som att man hittat ett okej läge så ändrar jag helst inte från låt till låt för att nåt skulle vara kraftigare. Då får det hellre mosa lite på den låten.
    Som erfaren bandare kan jag säga att sweetspoten beror väldigt mycket på vilken bandare med vilket band. Ju billigare nypris på maskin och ju sämre band desto mindre rött tål det innan det låter helt apa.

    En välmående avancerad 3-huvuds, mid-90tal, med Maxell SAX metallband: Crank this shit up!

  51. #111
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Nu fick jag ett Nakamichi CR-7E också. Verkar ju vara ganska bra… får börja lyssna på kassett.

  52. #112
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Oj jisses vad dyra de var…

  53. #113
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu fick jag ett Nakamichi CR-7E också. Verkar ju vara ganska bra… får börja lyssna på kassett.
    Grattis!

    Nakamichi är nais!
    https://www.cassettedeck.org/nakamichi

    Ett Dragon eller 1000 ZXL har man längtat efter länge.
    Har just nu ett Beocord 7000 https://www.beoworld.org/prod_details.asp?pid=602
    ...mest för att resten av musikanläggningen är B&O.

  54. #114
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu fick jag ett Nakamichi CR-7E också. Verkar ju vara ganska bra… får börja lyssna på kassett.
    Åh, ett fungerande sådant vill jag ha! …iallafall i några månader för att digitalisera gamla kassetter.

  55. #115
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som erfaren bandare kan jag säga att sweetspoten beror väldigt mycket på vilken bandare med vilket band. Ju billigare nypris på maskin och ju sämre band desto mindre rött tål det innan det låter helt apa.

    En välmående avancerad 3-huvuds, mid-90tal, med Maxell SAX metallband: Crank this shit up!
    Låter synnerligen vettigt.

  56. #116
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Kanske inte är några nyheter men nu kan man ju trycka upp kassetter på Mobineko också.
    https://www.mobineko.com/sv/cassette-tapes/

  57. #117
    psyjazzs avatar
    Senior
    Mitt senaste släpp på "do you dream of noise?", DIY => men inte första gången som Krister knåpar ihop kassetter... Snygga tryck och anpassad längd på magnetbanden!

    https://voiceofcanvas.bandcamp.com/a...-e-q-u-e-n-c-y
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	InShot_20210702_013219015.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	3,38 MB 
Id:	102255  

  58. #118
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Någon som har en mall för kassett-konvolut, alltså mått på hur stora de olika delarna ska vara?
    Senast redigerat av oljud den 2021-07-22 klockan 14:19. Anledning: stavfel

  59. #119
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Jag har gjort egna men det beror ju lite på vilken sorts kassetter och fodral man har. Köpte en gammal batch av en kompis och printade omslag men det visade sig diffa med någon milliliter. Fick skära av lite extra på omslaget…

  60. #120
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    ok. kom på att han med kassettbolaget säkert har stenkoll, ska höra med honom.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •