Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 105

Ämne: Den sämsta effektburk du nånsin ägt ?

  1. #1
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto

    Den sämsta effektburk du nånsin ägt ?

    För min del måste det nog bli Yamaha R100, t.o.m delayen lät illa.


  2. #2

    Redaktör
    Behringer Modulizer och Virtualizer. Fick mig att inse att saker med namnet "pro" i namnet inte är det.

  3. #3
    farbror synt
    farbror synt är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Förresten, till min första porta, teac 144, köpte jag ett svenskt fjäderreverb vad det nu hette (det var inte reverbstystem 9)
    det lät iofs inget vidare heller, när jag kollade inuti det så var själva reverbfjädern upphängd/knyten i såna gummiresårband,
    hehe seriöst bygge, måste vara det som kallas för svensk kvalité.

  4. #4
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Behringer Modulizer här. Kanske var måndagsexemplar men det var mer Noise än Signal. Vet inte om dom släppte en bättre version Modulizer, men Virtualizer blev rätt skapliga på senare år.

  5. #5
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Hade ett fostex fjäderreverb (Sånt där 19" utan racköron - 2 he). Brusade som fan och lät skit.

  6. #6
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Behringer Virtulizer, och Modulizer här med..

  7. #7

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade ett fostex fjäderreverb (Sånt där 19" utan racköron - 2 he). Brusade som fan och lät skit.
    Fostex 3180?

    Ganska usel som reverbenhet om man vill ha annat än surfgitarreko. Men bruset gör att man kan stoppa in det i vilken teknoproduktion och det låter automatiskt som Basic Channel.

  8. #8
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ibanes Delay Hd1000, brusar mer än mitt bandeko och lät ja.. Casio Rz 1s snaredrum anyone?


  9. #9
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behringer Modulizer och Virtualizer. Fick mig att inse att saker med namnet "pro" i namnet inte är det.
    +1

    lämnade tillbaka mina direkt till estrad.... tog en Midiverb4+compressor....... mkt trevligare. Har inte vågat peta på behringer....förutom en patchbay, men den funkar ok hittills

  10. #10
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Stämmer in i kören. Behringer Virtualizer....

  11. #11
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Virtualizer?.. tvingade PF ta den 'på köpet'.. stackars sate

  12. #12
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Svårt att komma ihåg och vaska ut "guldkornen"...
    Några lågvattenmärken har varit Boss EH-50, Boss SE-50 och Yamaha Rex-50. Svåra att glömma, eftersom de bara hade typ en inställning som nästan var användbar - men de var i alla fall billiga...
    Då var Virtualizer och Modulizer enormt mycket bättre - faktiskt!

  13. #13
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Virtualizer här med.
    Den är så jevla kass att jag har sparat den av nostalgiska skäl.

  14. #14
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av BMX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Virtualizer?.. tvingade PF ta den 'på köpet'.. stackars sate
    Äh hur kan man vara så jävla taskig.... klart lågvattenmärke

  15. #15
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    kan säga att jag fick duscha varmt och länge efteråt.. men det tog några veckor innan jag kunde se migsjälv i spegeln igen

  16. #16
    TPM
    TPM är inte uppkopplad
    TPMs avatar
    Veteran
    Åh! Nu fick jag ju ett sug efter ÄNNU fler skräpeffekter!

  17. #17
    rymdeko
    rymdeko är inte uppkopplad

    Veteran
    Behringer RM600. Visst, leslieeffekten var väl ok men den brusade något för jävligt. Dessutom var man tvungen att hålla pedalen nedtryckt i 2 sek för att skifta mellan snabbt och långsamt leslie vilket brukade resultera i att man slog av effekten istället för att ändra fart. Smart tänkt Behringer!

    Behringer (igen?) UB1204FX mixerbord. De inbyggda effekterna var hemska. Ett av reverben var väl ok förvisso men de andra lät flera steg sämre än deras sämsta effektpedal.

    Behringer är verkligen ett "hit or miss"-märke för min del. Vissa grejer är bra medan andra håller en pinsamt dålig kvalité.

  18. #18
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Virtualizer. Nuff said. Den försvann kvickt och det var längesen nu.

  19. #19
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Behringer Bass V-Amp, när det gäller dåliga effekter är Behringer i särklass.

  20. #20
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Aldrig ägt några Behringereffekter. Eller jo, en kompressor hade jag för länge sedan. En effekt jag verkligen inte gillade var Rolands fjäderreverb RV-100. Är väl generellt sett inget fan av fjäderreverb. Deras stora burk, RV-800, gillade jag inte heller särskilt mycket. Jämfört med AKG:s gamla burkar är de ett skämt.

  21. #21
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Glömde ju ett annat exempel. Roland RE-501, som på sin tid ansågs vara det bästa sedan hjulet uppfanns, typ - men jag gillade den aldrig eftersom den lät rent för dåligt redan kort tid efter att man hade bytt band...
    Även denna hade Virtualizer slagit ut med hästlängder...

  22. #22
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av farbror synt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För min del måste det nog bli Yamaha R100, t.o.m delayen lät illa.

    +1

    Virtualizer är gudomlig i jämförelse och då ligger den ändå tvåa på min lista.

  23. #23
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Alesis Microverb var ingen jättehöjdare. Och sen tyckte jag det vore coolt med midistyrning så jag bytte den mot ett MIDIverb. Som var ännu sämre.

    Alesis Microenhancer var ingen höjdare heller när jag tänker efter.

  24. #24
    ole
    ole är inte uppkopplad
    oles avatar
    Veteran
    Är det bara jag som verkligen GILLAR yamaha rex-50?
    Tycker den låter helt perfekt ap-kass-digitalt.....

  25. #25
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Men... vad ere här för tråd.....
    Tror kansse fabbo synt gjort den för att avhajpa effekter så de sjunker i pris
    MIDIverb e asabasacooolt värsta grus reverben... skrammel... å hd1000 e ju 8 bitar med compander...klart det låter kooolt!!

    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alesis Microverb var ingen jättehöjdare. Och sen tyckte jag det vore coolt med midistyrning så jag bytte den mot ett MIDIverb. Som var ännu sämre.

    Alesis Microenhancer var ingen höjdare heller när jag tänker efter.

  26. #26
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fostex 3180?

    Ganska usel som reverbenhet om man vill ha annat än surfgitarreko. Men bruset gör att man kan stoppa in det i vilken teknoproduktion och det låter automatiskt som Basic Channel.
    Det var korrekt. Jag hade glömt modellnumret.

  27. #27
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Haha, jag vet inte vad som hände med den där Virtualizern. Provade den en gång tror jag och den tillförde absolut ingenting av värde på vad man än kom med för material. Värdeulöser! Undrar var fasen den har tagit vägen. Tvingade jag inte dig att ta tillbaks den, BMX?

  28. #28
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Yamaha R100 var faktiskt den första FX jag någonsin köpte, jag älskade den och skulle tycka det vore charmigt att ha en igen, bara för nostalgin. Den kunde göra mkt kul tycker jag.

  29. #29
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Det var nog Boss TW-1, en auto wah.
    Den har för snabb enveloppföljare, så den säger wawawawawawa hela tiden i takt med små variationer i signalen.
    (men den kanske funkar till gitarr (som den är tänkt)).

    Annars har jag nog själv byggt världens garanterat sämsta bandeko. I lego!!!!

  30. #30
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    själv fick jag extrem avgasning på Roland re20, skittråkig

  31. #31
    hank
    hank är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ingen med gamla Zoom-minnen? Jag hade en plastig gitarrmultieffekt som inte gick att få något vettigt ur för en herrans massa år sedan.

  32. #32
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behringer Modulizer och Virtualizer. Fick mig att inse att saker med namnet "pro" i namnet inte är det.
    +1

  33. #33
    alexw
    alexw är inte uppkopplad
    alexws avatar
    Senior
    sämsta effekten tyckte jag då (i förhållande till vad den ska kunna göra) men också den charmigaste måste vara en gammal fuzz pedal jag hade när jag var 16 år typ. Kommer inte ihåg märket. Mellan det helt vansinnigt okontrollerbara fuzzandet fick man in radio från fjärran land ibland.

    Idag skulle jag antagligen älskat den...

  34. #34
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Quadraverbet förstod jag mig aldrig på. Lät inget vidare i mina öron. Men om det var det sämsta vete tusan... Var nog mest förvånad att det inte lät bättre...

    Jag minns också att jag först blev blev besviken på Lexicon PCM 90. Här hade jag naturligtvis väntat mig ännu mer. Ända tills jag började skruva i algoritmerna själv. Då var besvikelsen över... Älskar den nu !!

    Sämsta måste nog vara Boss RRV-10 (mitt första reverb). Absolut inget jag saknar... Men det kanske jag borde ?... Nej förresten.... Det tror jag faktiskt inte...
    Senast redigerat av Jeppe K den 2012-02-03 klockan 15:38.

  35. #35
    Mario
    Mario är inte uppkopplad
    Marios avatar
    Veteran
    Det är jämnt mellan Virtualizer och Zoom 1201. Zoomen hade i alla fall någon effekt som lät lite kul.

    Jag blir nästan lite sugen på en Yamaha R100

  36. #36
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	a.provider,m.297560,mod.media,down.true,th.normal,s.pictures.jpg 
Visningar:	58 
Storlek:	65,0 KB 
Id:	35022

    DigiTech DSP128 från 1987. Stereo Multieffekt (Delay/Reverb/Chorus) inköpt runt 1995. Vill minnas att jag betalade 1800 kr för den vilket måste varit ett nedköp redan då.

    Den påstår sig visserligen ha 16 bitars DSP (vilket jag betvivlar starkt) men har ett lågpass filter (ställbart) på max 12khz så gissar på 24khz samplingsfrekvens. För det första brusar den nåt djävulskt. Ljudet är riktigt lo-fi och skitigt, fast oftast på ett oangenämt sätt. Reverbet låter riktigt illa och choruset likaså. Delayet är användbart och kan ställas från 50 till 1800 ms, samt har lite olika algoritmer. Baklängesreverbet vill jag minnas lät ganska latjo.

    Jag har faktiskt, nästan, kvar enheten. Den har legat på vinden hos en polare de senaste 15 åren. Ska faktiskt fiska upp den igen vid tillfälle och prova den. Vem vet, tänk om den låter "helt rätt" idag? Jag betvivlar det starkt, dock

  37. #37
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Yamaha Rex-50, köpt av självaste trådskaparen himself Jävla sunkburk men ack så läcker design!

  38. #38
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Yamaha Rex-50, En gammal ART gitarr-preamp med rör och allt med fjädrar mindre än Great British Spring

  39. #39
    hank
    hank är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yamaha Rex-50, köpt av självaste trådskaparen himself Jävla sunkburk men ack så läcker design!
    Haha, Rex-50! Vid en inspelning för många, långa år sedan försökte mitt dåvarande band köra kompressorn från den på levande trummor, med tveksamt resultat.

  40. #40
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Skicka era virtualizers till mig då

  41. #41
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Vad ska du göra med dem då

  42. #42

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Pehr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skicka era virtualizers till mig då
    Du vet att det inte är skrotpremie på dem?

  43. #43
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Det som är lite intressant är att många av effekterna som nämns är "det måste vara för bra för att vara sant" - effekter.

    Digitech DSP128 och REX50 är bra exempel. Multieffektburkar som var inom räckhåll för hemstudiomusikern som på den tiden ofta valde bort (gissar jag) dedikerade effekter för att det kostade lika mycket eller mer som en begagnad synt. I vissa fall lika mycket som en ny!

    Plötsligt kunde man få tag i en burk som kunde ha flera olika effekter, och för en rimlig peng. (Eller som med MIDIverb, man kunde styra den till att byta reverb i låten så att man inte behövde ha flera. Or so the marketing said) . Det verkade för bra för att vara sant. Och tyvärr var det det :/

  44. #44
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lucarno Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ska du göra med dem då
    Rundgång

  45. #45
    SyZ-X
    SyZ-X är inte uppkopplad
    SyZ-Xs avatar
    Veteran
    Ett hemmagjort fjäderreverb som polaren hade gjort. Det enda sättet att få efterklang var om man dunkade på lådan. Han gav det till mig och jag förpassade det till reverbhimmelen.

  46. #46
    synthetic
    synthetic är uppkopplad nu
    synthetics avatar
    Veteran
    Alesis Midiverb, huaaa

    Senast redigerat av synthetic den 2012-02-19 klockan 00:02.

  47. #47
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SyZ-X Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett hemmagjort fjäderreverb som polaren hade gjort. Det enda sättet att få efterklang var om man dunkade på lådan. Han gav det till mig och jag förpassade det till reverbhimmelen.
    Mja räknar man med hemmagjort så får jag väl också erkänna att även jag ägt ett väldigt dåligt reverb. Som jag själv gjort... ok, visst funkade det, inte fjäderbaserat men balkbaserat (U-balk i galvplåt). Väldigt skrymmande där det hängde i taket i stoora vardagsrummet (balken var c:a 4.5 m lång, hur jag lyckades knixa upp den i trappuppgången och in i lägenheten... ja suck... vilka korkade idéer man kan få) och inte lät det sådär fantastiskt bra heller. Lite som ett fantastiskt dåligt platereverb, fast sämre. När det var dags för flytt så vek jag ihop det till en boll, återvinningen tog hand om det. Bye bye liksom, aldrig saknat det sedan dess

  48. #48
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alesis Midiverb-II, huaaa
    Oj, jag gillar faktiskt Midiverb II! Bloom!

  49. #49
    Jojjelito
    Jojjelito är inte uppkopplad
    Jojjelitos avatar
    Veteran
    Korg iH. Oanvändbar harmonizer som inte var så värst kul.

  50. #50
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Måste också stämma in med Virtualizern. På 80-talet hade jag en SPX-90 II och en Digitech 128 som var riktigt hyfsade. När jag efter ett uppehåll på 10 år med studier, gitarrspel och annat skulle bygga upp min hemstudio igen så hade denna kommit. Jag tänkte att det måste ha hänt mycket på 10 år och beställde den odemad.
    Byggkvaliteten var det inget fel på men den "lät" riktigt RIKTIGT dåligt och var enormt begränsad. Den såg ju så "Pro" ut men var ett riktigt skämt. Byttes illa kvickt ut mot några Alesis burkar istället.

  51. #51
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ole Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det bara jag som verkligen GILLAR yamaha rex-50?
    Tycker den låter helt perfekt ap-kass-digitalt.....
    Jag använder REX-50 live. Funkar bra. Förvånansvärt bra phaser!

  52. #52
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hank Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen med gamla Zoom-minnen? Jag hade en plastig gitarrmultieffekt som inte gick att få något vettigt ur för en herrans massa år sedan.
    Zoom gfx707, ja. Kass.

  53. #53
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Pehr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rundgång
    +1

  54. #54
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behringer Modulizer och Virtualizer. Fick mig att inse att saker med namnet "pro" i namnet inte är det.
    Ja samma här, det var det första ja kom att tänka på...

  55. #55
    nyd
    nyd är uppkopplad nu
    nyds avatar
    Veteran
    Art FXR, hittade aldrig nåt preset som funkade till nåt.

  56. #56
    Lucarno
    Lucarno är inte uppkopplad
    Lucarnos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (...) Byggkvaliteten var det inget fel på men (...)
    Den där rotary encodern eller vad det nu rent tekniskt är brukar dock kunna vara ett sorgebarn. Och när den trilskas då hjälper det inte att skaka den hårt eller ge den smisk, det är en fet rövspark i häcken på den och ut ur huset som gäller. Tänk på alla stackars satar som använder skiten varje dag. Helvetets sjunde krets, Virtualizers och Modulizers åt alla

  57. #57
    slakker
    slakker är inte uppkopplad
    slakkers avatar
    Senior
    Modulizer + Virtualizer här med, tar inte emot skiten gratis ens. Konstigt nog brukar de gå för femhunkan styck på Tradera, galet.

  58. #58
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Ja undrar just vad som hände med mina... ja har de inte kvar.. ja minns inte att jag har sålt dem...eller gett bort dem... Kan ja helt sonika ha slängt dem ?

  59. #59
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    såg ett midiverb II för nästan inga pengar alls. Nära impulsköp för den goda saken skull. Men Hejdade mig naturligtvis... (fick för mig att en av anledningarna var någon kommentar i denna tråd...

    Men fick den inte" ur systemet"

    Har dock förutom quadraverbet (som jag absolut inte gillade) aldrig ägt eller testat ett klassiskt Alesis midiverb.

    Är dom så dåliga att dom hör hemma i denna tråd. ???

    Nyfiken
    Senast redigerat av Jeppe K den 2012-05-29 klockan 22:52.

  60. #60
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    såg ett midiverb II för nästan inga pengar alls. Nära impulsköp för den goda saken skull. Besinbade mig naturligtvis... Men fick den inte" ur systemet"

    Har dock förutom quadraverbet (som jag absolut inte gillade) aldrig ägt eller testat ett klassiskt Alesis midiverb.

    Är dom så dåliga att dom hör hemma i denna tråd. ???

    Nyfiken
    Jag brukade använda ett Midiverb II på 90-talet och gillade en del av effekterna, bla ett baklänges delay (90-något) och de (som jag åtminstone tyckte då) fantastiska bloom-effekterna (presets 40-nånting).

    Jag har inte använt ett sådant sedan dess, men lyssnar jag på gamla inspelningar så gillar jag fortfarande en del av ljuden. De andra reverben som jag hade tillgång till på den tiden (Yamaha R1000 och Digitech DSP-128) gillade jag inte alls lika mycket.
    Senast redigerat av tei den 2012-05-29 klockan 22:58.

Liknande ämnen

  1. Extern effektburk/mixerbord fråga
    Av elvedas i forum Effekter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-25, 08:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •