Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Grupperade stems eller enskilda spår för att remixa en låt?

  1. #1
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior

    Grupperade stems eller enskilda spår för att remixa en låt?

    Funderar på att få en av mina låtar remixad. Så jag undrar om någon av er har fått en låt remixad och vad ni i så fall skickade till den som remixade låten. Grupperade stems eller enskilda spår? Bägge fungerar ju men jag är nyfiken på hur ni gjorde och varför?

    Ni som remixar vad föredrar ni?. Finns det något som man ska tänka på innan man skickar i väg en låt för en remix.

    Jag funderar på att få den här låten remixad.
    https://soundcloud.com/och-och-och/01-don-t-fall-for-me
    Senast redigerat av BoscoSync den 2017-10-31 klockan 10:18.

  2. #2
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Jag har inte remixat på någon seriös nivå men föredrar hela spår, det ger mig den frihet jag vill ha. Eventuellt alla projektfiler, men då blir det begränsande för de som inte kör samma DAW och pluggar.

  3. #3
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har pratat lite med en person som skulle vilja remixa låten men jag har inte riktigt bestämt mig. Han har fått några idéer om vad han skulle vill göra. Jag frågade om han i så fall skulle vilja ha alla audiospår men det ville han inte. Jag vet att en del bara vill ha sångspår och andra bara några spår och inte alla. Men han ville bara ha stems. Jag blev lite förvånad. För mig låter det begränsande, men det kanske det inte är?

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag vill ha så mycket som möjligt. Allt som wav, midi och tempo/key. Sen kan jag slakta och slänga det som inte behövs senare.

    Vill han ha stems med sektioner ge honom det. Annars hade jag bara gjort ett paket med allt som separata stems/wav och sen får han pyssla ihop det han vill använda.

    Jag har både remixat massa andra samt blivit remixad och remixpaketen brukar se väldigt olika ut.

  5. #5
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Nu fattar jag inte. Vad ÄR stems? Trodde det var enskilda audiospår?

  6. #6
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu fattar jag inte. Vad ÄR stems? Trodde det var enskilda audiospår?
    Det är det. Men oftast när någon nämner stems på detta sättet så menar de grupperade spår som t ex trummor, bas, melodi, sång. Istället för alla spår separat. Så att du t ex har exporterat alla trummor som en wav istället för en för bd, sd, hh, osv.

  7. #7
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är det. Men oftast när någon nämner stems på detta sättet så menar de grupperade spår som t ex trummor, bas, melodi, sång. Istället för alla spår separat. Så att du t ex har exporterat alla trummor som en wav istället för en för bd, sd, hh, osv.
    Ah. Korvspad ju. Tack!

  8. #8
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    När jag remixar så vill jag definitivt ha separerade spår. Helst snustorra med möjligt undantag för någon, för soundet viktig, modulationseffekt.

  9. #9
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    +1 på sisältää

  10. #10
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Tack till er alla för svar. Blir det en remix så skickar jag alla enskilda spår till honom. Jag är fortfarande lite förvånad över att han inte ville ha det i första hand. Och för att vara helt ärlig så är det just det som får mig att tveka. Det läåer som en remix light.

    (Jag ändrade rubriken till grupperade stems så det blev mer tydligt.)

  11. #11
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag remixar så vill jag definitivt ha separerade spår. Helst snustorra med möjligt undantag för någon, för soundet viktig, modulationseffekt.
    Bra svar för det och Skooges svar fick mig att tänka att remix-killen och jag talar förbi och missförstår varandra.

    Hans skrev:

    "I assume you have access to all of the individual mixed stems of your track to send?"

    Jag tolkade det som grupperade stems, men det är kanske inte alls vad han menar. Sedan har möjligen diskussionen fortsatt i missförstånd. Vilket har fått mig att tveka.

    Jag har de torra individuella spåren men han menar möjligen varje enskilt spår exporterade efter mixning och inte innan?. Jag har skrivit till honom igen. Det är tidsskillnad så jag får vänta på svar.

    Spänningen är olidlig.
    Senast redigerat av BoscoSync den 2017-10-31 klockan 11:49.

  12. #12
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    för säkerhets skull bäst skicka både trum/bas etc-paket och alla tracks för sig med alla fx etc på och alla tracks för sig torra. finns fördelar med alla tre.

  13. #13
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Om det är vansinnigt många spår (kontaktmickad symfoniorkester) så är stems säkert det enda hanterliga, annars ger det som sagt mer flexibilitet med enskilda spår. Andra ytterligheten är att utgå från den färdiga mixen som stereospår. Jag har gjort en sådan remix en gång, och det går ju men leder till ett annat sätt att tänka.

  14. #14
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Jag fick svar från honom idag och jag hade förstått honom rätt. Han vill ha grupperade stems.

    Om jag vill ha en remix så får han naturligtvis det, men i så fall skickar jag ändå med alla individuella spår. Då kan han välja och vraka.

  15. #15
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Det blev en remix ändå. Fick den sänd till mig ikväll och den har helt golvat mig. Så bra. En rätt sparsmakad remix med sången i fokus. Jätteskön stämning låten igenom. Skickat den till mastring ikväll. Hoppas kunna dela den med er om någon vecka.

  16. #16
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Det tog inte upp till fem dagar som jag räknade med.

    Soundcloud

    https://soundcloud.com/och-och-och/d...9-theory-remix

    Youtube


    https://youtu.be/S56YkietmR4
    Senast redigerat av BoscoSync den 2017-11-17 klockan 02:11.

Liknande ämnen

  1. Tape recorder för inspelning av enskilda kanaler och hela spår
    Av Sean i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-12-08, 22:12
  2. Remix stems - Varför har vokalerna sub?
    Av LowFiAction i forum Mixning & mastring
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-07-16, 20:13
  3. Sidechain kompression på separata spår eller bus?
    Av pitir i forum Mixning & mastring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-10-19, 12:19
  4. Remixa jätten - Jomoxhouse - separata spår
    Av Jätten i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-29, 13:29
  5. Spektrumanalysator på enskilda spår, några tips?
    Av Sunseeker i forum Mixning & mastring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-05, 15:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •