Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Slutna lurar alt inear?

  1. #1
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage

    Slutna lurar alt inear?

    Jag håller på att skriva och spela in nya melodier till mitt hårdrocksband... Äger bara ett par Beyer DT990 pro (öppna) och akg K240 (halv öppna) båda är sköna till syntar och mixning då de är lite mindre klaustrofobiskt dämpade.

    Spelar in gitarr och bas med förstärkarna i samma rum på relativt låg nivå men måste dra på medhörningen rätt mycket fär att höra... sliter en del på hörseln känner jag... Skriksången blir samma sak... ska låna några slutna å testa men är lit e sugen på inear av nån anledning....

    Vad tror ni, kan man köra med nån billigare in-ear lyssning eller kommer det kännas skumt?

  2. #2
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Så vida jag inte har någon speciell förstärkare som har en viss karaktär så skulle jag line basen och gitarrerna. På så sätt kan man få ner volymen i lokalen och samtidigt behålla kvalitet på ljudet

  3. #3
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Formgjutna inear är bomben. Jag kör själv AKG K240 Studio för korta stunder då jag inte orkar plocka fram mina inears, men för längre sessioner då jag är för mig själv och inte behöver ta av mig lurarna så ofta kör jag inear. Kan somna med dem på kvällen och vakna utvilad på morgonen utan att känna att jag har lurarna på mig. K240 är öppna och låter rätt bra, men efter två timmar är mina öron rätt ömma. Har även ett par slutna och dem kan jag ha på mig max en timme.

    Ineararna klarar sig på ungefär halva volymen för samma upplevelse som K240. Inbillar mig att det är bra för hörseln. De sluter ute omgivningen rätt bra, så jag behöver inte vrida på för att kompensera för störningar. Tror att det skulle gå bra att köra med dem som du beskriver med gitarrförstärkare utan att behöva dra på allt för mycket medhörning. Självklart sluter de inte ute allt ljud i omgivningen, men jag har svårt att komma på någon alternativ lösning med bättre effekt annat än helt ljudisolerat rum.

  4. #4
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Inear har även fördelen att om man jobbar länge i miljö med förjävla starkt ljud kan man ha kåpor utanpå om man verkligen vill stänga ute omgivningen...

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så vida jag inte har någon speciell förstärkare som har en viss karaktär så skulle jag line basen och gitarrerna. På så sätt kan man få ner volymen i lokalen och samtidigt behålla kvalitet på ljudet
    *sidospåra* Det är inget man ska göra som kompromiss utan om man vill. Jag får alltid, både initialt och färdigskruvat, ett bättre och roligare bas/elgitarrljud med mickad stärkare. Även med stärkarn på låg volym. Tycker skillnaden är stor. (men det beror ju såklart på många variabler. Instrumentet, linekedjan, mjukvaran osv. Men nu är det subjektivitet vi snackar )

  6. #6
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag har jobbat fram ett bra sound även på ganska låg volym så jag kommer köra stärkarna.

    Ska nog se över och prova inear ändå, hade tanke om att ha lådorna i ett annat rum men jag får ändå ha grymt högt i lurarna när jag skriker/sjunger.

    Vilken prisnivå är rimligt?

  7. #7
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Mina formgjutna inears var i första hand ämnade för att lyssna på musik snarare än för produktion, men jag använder dem till bådera. Det är ett par Shure SE535 som jag gick med till en audiolog i Stockholm och fixade formar till. Priset för lurarna var i runda slängar 3500 kr och formarna ca 2500 så det blev ju en del. Detta var några år sen, så dagens pris kan vara lägre eller högre. Tveklöst min bästa musikrelaterade investering någonsin och skulle de försvinna eller göras obrukbara på något vis blir det smslån och nya lurar.

  8. #8
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag håller på att skriva och spela in nya melodier till mitt hårdrocksband... Äger bara ett par Beyer DT990 pro (öppna) och akg K240 (halv öppna) båda är sköna till syntar och mixning då de är lite mindre klaustrofobiskt dämpade.

    Spelar in gitarr och bas med förstärkarna i samma rum på relativt låg nivå men måste dra på medhörningen rätt mycket fär att höra... sliter en del på hörseln känner jag... Skriksången blir samma sak... ska låna några slutna å testa men är lit e sugen på inear av nån anledning....

    Vad tror ni, kan man köra med nån billigare in-ear lyssning eller kommer det kännas skumt?
    jag fick läsa en studie på just in-er lurar. Tydligen är det vanligt att musiker skruvar upp MER med in-ear än de gör med vanlig monitor. Eller värst av allt, plockar ur den ena så de får alla nackdelarna av båda.
    men visst. Kör du medvetet och försiktigt så är in-ear bättre.
    Bellman & Symphon har ett in-ear tilbehör till sina formgjutna proppar. Ska tydligen ge ca 30dB dämpning.
    Men om det är billigare in-ear du tittar på så skulle jag ta mina AKG K518 istället. täta dj-lurar som dämpar bra utåt.

  9. #9
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    *sidospåra* Det är inget man ska göra som kompromiss utan om man vill. Jag får alltid, både initialt och färdigskruvat, ett bättre och roligare bas/elgitarrljud med mickad stärkare. Även med stärkarn på låg volym. Tycker skillnaden är stor. (men det beror ju såklart på många variabler. Instrumentet, linekedjan, mjukvaran osv. Men nu är det subjektivitet vi snackar )
    När du väl spelat in den "lajnade" basen så matar du ut den igen genom en reamp box och spelar in den genom stärkaren som du vill den ska låta.
    Så slipper man sitta i samma rum ändå.
    Funkar skitbra. men det blir en extra vända jobb,

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Såklart kan man göra så Men vad är skillnaden, förutom en extra AD/DA-runda? (Läs ingen dryghet här. Jag undrar faktiskt )

  11. #11
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag kom på ett användningsområde till som jag förträngde... jag spelar in trummor i samma rum som trummisen... senaste gången hade jag Koss ThePlug och feta peltorkåpor och det lät förskräckligt...

    Jag ska försöka plocka upp Shure tusing-lurarna och prova att laborera lite med inear så får vi se hur det känns...

  12. #12
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Men, Koss ThePlug låter alltid förskräckligt...

Liknande ämnen

  1. Tips på slutna blåtandslurar?
    Av slirak i forum Övriga instrument
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-11-14, 15:07
  2. prisvärda slutna lurar runt 1500:- ?
    Av bitbob i forum Mixning & mastring
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2013-11-29, 03:26
  3. Slutna hörlurar
    Av eskimo i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 15:44
  4. Billiga slutna lurar!
    Av Emo Niobic i forum Inspelning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-28, 17:30
  5. InEar lurar
    Av zeblar i forum Allmänt om musik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-05-07, 21:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •