Resultat 1 till 36 av 36

Ämne: Min dotter önskar sig keyboard/synth. Förslag mottages.

  1. #1
    Valdo
    Valdo är inte uppkopplad
    Valdos avatar
    Senior

    Min dotter önskar sig keyboard/synth. Förslag mottages.

    Så kom då dagen jag drömt om, min dotter önskar sig en synth/keyboard (inte ett piano pappa för den har bara ett ljud) i sjuårs-present.


    På syntfronten har jag tänkt lite i banorna kring reface-seriern och microkorg men är helt novis på keyboards.

    Det vi benat fram är att den ska vara:
    Enkel och intuitiv (dvs inte så mycket meny)
    Olika ljud
    polyfonisk
    gärna arp
    gärna högtalare

    Tänker mig en budget på 2-3k begat. Vad hade ni köpt?

  2. #2
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Microkorg kanske? Jag har kollat på Microkorg S (som i speaker). Lite dyr med tanke på att det är samma ljud som de äldre (som jag förstått det). Men högtalaren verkar bra. Kul med mikrofon och lite arp och grejs.

    Har dålig koll på keyboards, följer tråden..

    EDIT: Ah sorry, du nämnde den, såg bara reface. Ja men då följer jag bara tråden då

  3. #3
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Yamaha djx!

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Reface CS säger jag. Har allt det där och enkel sequencer att jamma till också. En ”riktig” synt men också lagom begränsad. Går på batterier om man får feeling i TV-soffan osv. (Min står hos tjejen och skaffades med tanke på mycket av det du säger, fast för mig då...)

    Funkar keyboard med random skitljud finns det drivor på blocket för 500-swish, men synt är roligare och mer utvecklande tror jag bestämt.

  5. #5
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Roland Go?

  6. #6
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Roland jd-xi går väl få för den pengen?.

  7. #7
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Eventuellt fel prisklass; men av den utrustning jag har och har haft så tyckte dottern alltid bäst om Roland Juno G. Hon har småspelat på min Miniak, Virusen, Monolougen och Roland FA06, men inget fan av någon av dem. Juno G:n kunde hon däremot sitta med i timmar

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SQ1.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	64,3 KB 
Id:	78044

    Jag har en beggad Ensoniq SQ1+ 32 som kan funka, den har en glapp tangent men det kan jag fixa innan så klart. Mkt fint skick och massor av roliga ljud & kul sequencer. Instruktionsbok om hon skulle bli nyfiken på att grubbla mer på vad den gör när hon lär sig mer och mer engelska. Eller så kan pappa slå upp i manualen om / när det dyker upp nyfikna områden. Ramkort till också. 1500:- så är den din. Självklart får du med stativ om du vill så blir den som på fotot exakt. Kan leta och se om jag har ngn sustainpedal som funkar till den också. Då kan man ha den att öva piano på. Också.

  9. #9
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland Go?
    +1

    Under 3kkr ny och gjord för att vara lätt att förstå.

    En vanlig synt blir på tok för knepig när man bara är sju tror jag.

  10. #10
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    En Elka Synthex.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Hade jag fått en synt när jag var sju hade jag levt på musiken idag (vill jag gärna tro )!

  12. #12
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    reface dx, JD-Xi, Minilogue...

  13. #13
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Om högtalare är viktigt så kanske en Roland EG101 skulle kunna vara nåt.

  14. #14
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om högtalare är viktigt så kanske en Roland EG101 skulle kunna vara nåt.
    Men det är väl i princip en MC-303 i andra kläder..... är inte det lite taskigt

  15. #15
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    SH-201 kan man väl få för runt 2500?

    Grym nybörjarsynth. Har typ allt du efterfrågar utom högtalare då kanske. Men den har delay och reverb, mycket roligare.

    Att skruva ljud på en microkorg tror jag är för komplext för en sjuåring.

  16. #16
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Om hon ändrar sig om piano senare kan det vara strategiskt smart att ha börjat med fullsizetangenter redan från början.

  17. #17
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Har inte koll på utbudet, men för vår framtids fortsatta musikalitet: en med klaviatur (4-5 oktaver)!!

  18. #18
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    I samma andetag som SH-201 kan man ju också nämna Gaia SH-01. Lite robustare byggd och med mer djup än sin släkting, men fortfarande väldigt hands-on.

  19. #19
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Varför inte en V-synth GT? Sedan så är sysselsättningen garanterad i 10 år!

  20. #20
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Lyckan!

  21. #21
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    reface dx, JD-Xi, Minilogue...
    Jepp. Du kan även tänka workstation (för då kan hon göra hela låtar enkelt samt "jamma") såsom korg kross, korg krome (lite dyrare), alla yamaha MOxx syntar som har skitsköna arpkomp till sina ljud etc etc

  22. #22
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Valdo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så kom då dagen jag drömt om, min dotter önskar sig en synth/keyboard (inte ett piano pappa för den har bara ett ljud) i sjuårs-present.


    På syntfronten har jag tänkt lite i banorna kring reface-seriern och microkorg men är helt novis på keyboards.

    Det vi benat fram är att den ska vara:
    Enkel och intuitiv (dvs inte så mycket meny)
    Olika ljud
    polyfonisk
    gärna arp
    gärna högtalare

    Tänker mig en budget på 2-3k begat. Vad hade ni köpt?
    Jag är ungefär i samma situation.
    Min dotter har börjat på musiklek piano och önskar sig en keyboard. Hon verkar ha en idé om att börja på piano efteråt och jag funderat på vad som skulle passa bäst... Det jag känner är att en keyboard faller bort, pga av att de det behöver vara minst en 61 tangenters historia (helst 76) och bör också ha schyst pianoljud.

    Jag har funderat på PFs SQ1+, men jag skulle helst vilja få tag på en 76 tangenters historia och skulle därför helst vilja få tag på en Alesis Quadrasynth.

  23. #23
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    NON : ingen aning om var du bor, men vend har en QS för 1500 i Sundyberg https://vend.se/419975-alesis-quadrasynth

  24. #24
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepp. Du kan även tänka workstation (för då kan hon göra hela låtar enkelt samt "jamma") såsom korg kross, korg krome (lite dyrare), alla yamaha MOxx syntar som har skitsköna arpkomp till sina ljud etc etc
    Då finns en Yamaha MM6 på vend för 1500kr i Borås. En massa Motif-ljud , mega-ljuden för gitarr etc, en massa arps, en sequencer etc.
    Det enda man får se upp med MM6 är att displayen fungerar, ett vanligt fel att de är lite halvmeckiga.

    Obligatorisk Bert Smörgåsbord demo https://www.youtube.com/watch?v=bxd_UJ1nK-M

  25. #25
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andrew242 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    NON : ingen aning om var du bor, men vend har en QS för 1500 i Sundyberg https://vend.se/419975-alesis-quadrasynth
    .

    Tack för tipset

  26. #26
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Andrew242 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då finns en Yamaha MM6 på vend för 1500kr i Borås. En massa Motif-ljud , mega-ljuden för gitarr etc, en massa arps, en sequencer etc.
    Det enda man får se upp med MM6 är att displayen fungerar, ett vanligt fel att de är lite halvmeckiga.

    Obligatorisk Bert Smörgåsbord demo https://www.youtube.com/watch?v=bxd_UJ1nK-M
    Detta är ju skitbra för folk som vill "komma igång". O Bert är fanimig bäst!!!

  27. #27
    Valdo
    Valdo är inte uppkopplad
    Valdos avatar
    Senior
    Tack för alla tipsen!

    Lutar åt att det blir en microkorg, så båda får användning av ljuden

  28. #28
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    MM6 eller CS1x.
    Samma pengar och rolig att skruva.

    Särskilt för barn.

  29. #29
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    Jag lägger min röst på Jdxi, missade en beg. för 2500 men köpte ny istället. Ville själv ha för sequencern samt hoppades på att min 6-åriga dotter skulle bli nyfiken och det blev hon. Mycket "wow, coolt och låter som riktig musik" som kommentarer.

    Hon är inte intresserad av att ändra ljuden men hoppar gärna runt bland presets eller scener. Att skruva ljud är inte Jdxis styrka men det finns en kraftfull ljudmotor bakom en massa menyer.

    Sequencern är det bästa, step input (barnvänligt) och med x0x trumprogrammering. Lägg till arpegiator och hold, transpose, samt chord-transpose så är det full fart på att skapa musik.

    Song mode saknas och det är ett pluttigt klaviatur men det finns vocoder som klarar av ljud till MIDI för att mata in noter.

    Nu önskas musikvideor till det som skapats och det är ett högt betyg för lek och kreativitet. Bör kanske tillägga att vi har ett keyboard också med inbyggda högtalare för att spela på men den är inte lika cool 😀

  30. #30
    Ludvig
    Ludvig är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    JD-Xi och SH-01A är de som mina kids föredrar. JD för sequensern och SH för göra ljud. Jag körde taktiken: ”innan ni får låna min iPhone måste ni göra ett coolt syntljud”. Efter några gånger så vände det och ville självmant fingra på synten istället. Ofta blir det storm, laserpistoler eller sirener som görs.

  31. #31
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Roland JD-Xi..? Nu blev jag sugen på en sådan. Tänka att sitta under julgranen och plinka på den.

  32. #32
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    2st på vend nu för 3000ish, bara köpa till tomten.

    Sitter varje kväll en stund med setupen JD-Xi, SH09 och MS20kit, instant laserdance SH09 på MIDI ut för att få in lite smutsigt djup och MS20 till leads och blipp. JD-Xi får göra trummor, bas och arpeggion i chord läge där ett pads-ljud får ändra tonarten, väldigt kul att spela på det sättet.

    JD-Xi har "Roland soundet" så den passar mig perfekt, analoga delen uppskattas den med då de har lite SH-101 acid över sig.

  33. #33
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    +1 på JD-Xi utan tvekan.

  34. #34
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ludvig Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JD-Xi och SH-01A är de som mina kids föredrar. JD för sequensern och SH för göra ljud. Jag körde taktiken: ”innan ni får låna min iPhone måste ni göra ett coolt syntljud”. Efter några gånger så vände det och ville självmant fingra på synten istället. Ofta blir det storm, laserpistoler eller sirener som görs.
    bra taktik!

  35. #35
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    ja tänker att kanske en beggad Roland XP 10/50/80 kanske är en bra lösning.
    Massa ljud även om det är en rompler tror ja inte en 7-åring tänker på det, lite kontroll etc etc
    Dessutom har väl XP50/80 inbyggd sequencer ?

  36. #36
    Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Eller faktiskt mer inspirerande för barn tror jag faktikst att en Yamaha CS1X skulle vara en ypperlig lösning.

Liknande ämnen

  1. Önskar förslag på..
    Av mikee i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 20:02
  2. Önskar förslag för lyssningen
    Av deadbeat i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-28, 19:48
  3. Förslag på keyboard/synt till farbrorn...
    Av Gaston i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-05, 07:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •