Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: Windows 10 version 1709 - Hur funkar den för dig?

  1. #1

    Veteran

    Windows 10 version 1709 - Hur funkar den för dig?

    Just nu håller rullar version 1709 av W10 ut.
    Jag har sett flera som får problem med sina drivers till sina ljudkort efter 1709 är installerat.
    Eftersom jag sitter med ett ljudkort där supporten sedan länge är borta så blir jag lite orolig för att uppdatera den här gången.

    Vore fint att få lite rapporter från er om hur det funkat för er med 1709 uppdateringen.
    Senast redigerat av drloop den 2017-10-24 klockan 09:11.

  2. #2
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Har hittills inte märkt av några problem med musiksakerna. Ableton live, Roland studio-capture, elektron overbridge och en drös med usb midi.

    Det ända jag märkt av är att ett gammalt favoritspel inte startar. Company of heroes. Men en annan version av samma spel fungerar så det är inget jätteproblem.

  3. #3
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    för mig gick det "sådär". Fick uppdateringen och dagen efter fick jag ett irreparabelt fel på disken som det inte gick att ta sig förbi, ens med restore-verktygen i win10, osv, osv. Slutade med att jag fick ominstallera hela klabbet. Ytterst tveksam till om jag vill låta creators update blir installerad igen just nu.

  4. #4

    Veteran
    Kan rapportera att Focusrite Scarletts drivrutiner funkar med 1709. Uppgraderade laptopen till 1709 så nu vet jag åtminstone att jag kan spela in om min stationära med mitt ålderstigna ljudkort slutar funka. Skönt.

  5. #5
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan rapportera att Focusrite Scarletts drivrutiner funkar med 1709. Uppgraderade laptopen till 1709 så nu vet jag åtminstone att jag kan spela in om min stationära med mitt ålderstigna ljudkort slutar funka. Skönt.
    Skönt att höra!

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det verkar snarare vara Windows 10 version över 28.000 men 1709 är en s k "funktionsuppdatering för Windows 10". Tar hem och ser om den kan få mig att göra någon endaste musik på denna peze. Skulle nyss välja ljudkort i Reason och det var lika pointless som alltid. DX eller MME och var är asio? Men Windows är ju 200 år efter på musiksidan, jag glömmer det ibland.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Klurigt det här. Den jag har just nu innan det här 1709 har installerats heter...
    under "Om":

    Windows 10 Home
    Version 1703
    OS-version 15063.674

  8. #8
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Vad är klurigt PF?

    Windows kommer två gånger om året from nu, men eftersom de kommer att köra såhär till 2025 så TROR jag det betyder att alla drivisar och sånt fortsätter att funka hela vägen fram till dess också. Alltid bra att testa såklart.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det var klurigt att veta var man var tyckte jag. Men nu har jag testat och med mitt Propellerhead Balance & vederbörliga asiodrivare så var det rutten prestanda och "Computer Too Slow To Play Song" trots att jag drog upp bufferstorleken till över 4000. Slutsatsen blir att en PC fortfarande är helt jävla rutten till musikproduktion. Men jag ska ge det 5% ytterligare chans.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nu uppdaterat. Tyvärr fortfarande totalusel prestanda i senaste Reason med Balance och Balance-ASIO-drivaren. Får väl testa med Asio4All igen precis som man brukade behöva göra 1999...

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Funkar lite bättre nu när jag har avinstallerat Reason 10-demon & körde på Reason 7 lite. Wifi gick tokigt långsamt på bägge webläsare (Chrome och Edge) men det löstes med en omstart. Även uppdaterat igen och det fanns två grejer till, Adobe samt en x64-update. Kanske tar det en massa prestanda att jag kör extern skärm via HDMI. Datorn är ingen raket men kommer från 2017 och har 8 Gb ram. Snik-laptop men tycker ju ändå att mer borde ha hänt. I övrigt mkt trevlig burk det här, SSD och fläktlös.

  12. #12
    Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Hänger mest på applikations-nissarna och driver-nissarna nu att utnyttja det som finns.
    Men skulle tippa på att ex. Realtek inte lägger några pengar på att skriva WASAPI-drivare.

    De tillverkare som redan har ASIO-drivare lägger nog inte ner så mycket tid att skriva WASAPI-dito istället.
    Välbeprövat o.s.v.

  13. #13

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var klurigt att veta var man var tyckte jag. Men nu har jag testat och med mitt Propellerhead Balance & vederbörliga asiodrivare så var det rutten prestanda och "Computer Too Slow To Play Song" trots att jag drog upp bufferstorleken till över 4000. Slutsatsen blir att en PC fortfarande är helt jävla rutten till musikproduktion. Men jag ska ge det 5% ytterligare chans.
    Jag körde Reason 10 demolåten Carlstrom - Airplane utan problem med 512 samples buffer på min gamla windows laptop från 2010. Var det den du inte kunde lira? I så fall kan det vara att din CPU är lite slö.
    Vad sitter det för processor i laptopen? De billigaste med bra batteritid har celeron processorer och de är inga prestandaraketer. Många är till och med långsammare än min laptop från 2010. Då spelar OS ingen roll, det kommer inte bli någon prestanda ändå.

  14. #14
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Funkar lite bättre nu när jag har avinstallerat Reason 10-demon & körde på Reason 7 lite. Wifi gick tokigt långsamt på bägge webläsare (Chrome och Edge) men det löstes med en omstart. Även uppdaterat igen och det fanns två grejer till, Adobe samt en x64-update. Kanske tar det en massa prestanda att jag kör extern skärm via HDMI. Datorn är ingen raket men kommer från 2017 och har 8 Gb ram. Snik-laptop men tycker ju ändå att mer borde ha hänt. I övrigt mkt trevlig burk det här, SSD och fläktlös.
    Men PF, du kan ju inte köra Reason på en "raspberry" och förvänta dig en raket (och döma ut hela PC släktet utifrån det). Vad för slags maskin är det du använder?

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det har ni nog rätt i och demolåtarna är ju tyvärr sjukligt överbelastade. När jag gör mina egna grejer så funkar det rätt hyfsat.

    Datorn är absolut ingen raket men den är rapp i övrigt så då vill man ju testa.

    Men snart kommer reservdelar till min favorit-Mac från Hong Kong så jag kan få liv i den igen.

    Har två PC-laptops, en från 2010 och en från 2017 och dessa två är som mitt samvete Här har köplusten varit oförklarlig och så har jag burit hem flång nya laptops bara för att jag varit uttråkad. Antar att positiva uttalanden om Windows mm gör att man blir lite sådär nyfiken ni vet så man vill kolla läget.

    Läget just nu är att Windows 10 för övrigt körs på bägge, men på den äldre burken så stoppas uppdateringen hela tiden på grund av något oförklarligt skäl. Så den bör väl få något annat... syfte.

    Slutsatsen är ju att om man ska göra musik med en PC så ska det vara en stationär burk med bästa möjliga komponenter, och helst ett ljudkort som skruvas in i burken för minsta möjliga stopp i maskineriet.

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    (N3710 för övrigt. En processor som är mycket grym sett till hur lite värme den alstrar och därmed hur mkt energi den kräver. Men den är nästan enbart duglig för surf och ordbehandling. Reason är dock erkänt resurssnålt.)

  17. #17

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (N3710 för övrigt. En processor som är mycket grym sett till hur lite värme den alstrar och därmed hur mkt energi den kräver. Men den är nästan enbart duglig för surf och ordbehandling. Reason är dock erkänt resurssnålt.)
    10% snabbare än min laptop. Demolåten Carlstrom - Airplane borde den klara.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Nu har jag tagit bort R10 eftersom jag inte har uppgraderat utan bara kunde köra demon, men där funkade ingen av låtarna ens med 2096 i buffertstorlek.

  19. #19

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag tagit bort R10 eftersom jag inte har uppgraderat utan bara kunde köra demon, men där funkade ingen av låtarna ens med 2096 i buffertstorlek.
    Borde gå rent prestanda mässigt, man får köra fullt fräs och inte energispara och inte köra på batterit. Spelade Carlstroms låten med 256 samples buffer nyss!

  20. #20
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Skulle inte denna tråd handla om hur 1709 versionen fungerar eller ej? Blir liksom lite rörigt med allt tjöt om snålpc’s mitt i

  21. #21
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Ganska bra benchmark ändå, skall testa det på den här laptoppen som nog inte direkt är byggd för mediaskapande

  22. #22
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Blackroom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle inte denna tråd handla om hur 1709 versionen fungerar eller ej? Blir liksom lite rörigt med allt tjöt om snålpc’s mitt i
    båda ämnena är intressanta ��

  23. #23
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    båda ämnena är intressanta ��
    Förvisso men då kan man med lätthet skapa en annan tråd.

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Grejen är att med dessa updates t W10 påstods nån gång att audio skulle förbättras och rentav bli lika bra som på OS X men det lär inte hända inom överskådlig tid iaf. Det är fortfarande rörigt med asio, MME osv ... exakt precis som alltid förr.

  25. #25
    Naomi
    Naomi är inte uppkopplad
    Naomis avatar
    Veteran
    Mme för för allt vanligt och asio för ljudprogrammen. Inte så rörigt. Men visst skulle det vara bra ifall de fick tummen ur och gjorde nåt enhetligt bra.

  26. #26

    Veteran
    Japp, nu kör jag in 1709, håller tummarna!

  27. #27

    Veteran
    Inga problem med mina vintage M-Audio 2496 PCI drivers funkar lika bra som innan.
    Skönt då slapp jag byta ljudkort.

    En annan intressant upptäckt är att jag stoppade in ett andra grafikkort i datorn. Jag kör tre skärmar och har använd ett GTX650 och det inbyggda Intel grafikkortet. Nu med Två Nvidia grafikkort så stängde jag av Intel grafkiken och ta mig tusan kan jag köra alla mina arr med 64 samples buffer utan glitchar. Grymt!

  28. #28
    Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Burken är nu uppdaterad till 1709.

    Verkar funka förutom gamla midisport 2x2 som bara har gamla drivare från 2013.
    Det funkar men om man har midi-rescan påslaget i renoise så tror den att den hittar nya enheter hela tiden.
    Grafiken buggar också endel, släpar och blir långsam då och då, troligtvis för att OS'et hela tiden hittar en ny inkopplade device (2x2).
    Det funkar som sagt men irriterande som sjutton.
    Var dock inget problem i 1703 så det är lite synd att behöva skaffa ett nytt midi-interface (troligtvis).
    Å andra sidan är det j-kligt gammalt, har väl haft det sen mitten av 2000-talet.

    I övrigt verkar det lira med Motu Ultralite MK3 och div. VST pluggar.

  29. #29
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Har haft massa generella problem med senaste uppdateringen. Prestanda går på knäna; musen har helt segat ur. Finns en del tips (bl.a att manuellt ställa de virtuella minnesareornas storlekar) - men många säger det verkar otestat. Lite som senaste OS X-versionerna. Vafan, när ska uppdateringar bli bättre för konumenten och inte bara addera massa extraskit ingen vill ha?

  30. #30
    Haplo
    Haplo är uppkopplad nu
    Haplos avatar
    Veteran
    Hmm, var faktiskt inte midi-interface't som strulade mer än att man får stänga auto-rescan av midi-enheterna.
    Verkar som att det är någon bug i Renoise, om man har file/disk browsern uppe och den pekar på en disk i nätverket så uppstår det problem med grafiken enl. ovan.
    Har man browsern pekad på en lokal disk så är det inget problem eller om man inte har browsern uppe ö.h.t.

  31. #31
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Börjar fundera om jag på något sätt fått hårdvaruproblem efter uppgraderingen. Funkar helt värdelöst för mig just nu. Är liksom stötvis prestandaförsämring vad man än kör. Urk för win10... lurar att dualboota med Win7 istället.

  32. #32

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Börjar fundera om jag på något sätt fått hårdvaruproblem efter uppgraderingen. Funkar helt värdelöst för mig just nu. Är liksom stötvis prestandaförsämring vad man än kör. Urk för win10... lurar att dualboota med Win7 istället.
    Låter mer som nåt problem med burken

  33. #33
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Uppdaterade en virtuell maskin som kör under vmware Fusion häromdan. Nu har den inget nätverk. Uppdaterade till senaste Fusion, ingen skillnad. Testat allt jag hittat på nätet, verkar kört... Det tråkiga är att det är ursprungligen Win8 licens, uppdaterad till Win10 när det var gratis, vet inte hur det kommer funka om jag behöver installera om den från scratch?

  34. #34

  35. #35
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Nice, tack. Har kontaktat vmware's support, hoppas slippa lägga en arbetsdag på att sätta upp en ny miljö. Är väl en överhängande risk att den suger hem senaste versionen och får samma problem dessutom...

  36. #36
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Whohoo, funkade att rulla tillbaka till senaste windowsversion. (systemåterställning lirade inte)

  37. #37
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Kör den med Linux subsystem på och märker ingen skillnad då jag kör Reaper. Har inte testat andra DAW.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-01-27, 00:24
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 00:08
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 01:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •