Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Ny macbook pro för musikproduktion?

fson
    fson är inte uppkopplad
    fsons avatar
    Börjar bli varm i kläderna

Ny macbook pro för musikproduktion?

Hej Behöver hjälp pga snurrigt med i7&i5 turbo boost quad/duo osv! Har gått långe och funderat på att köpa ny macbook pro för musikproduktion. Har kört riktigt länge på min Macbook pro mid 2009 (2,66 intel core duo). Anledningen till det är endast att jag vill ha mer processorkraft att kunna köra fler pluggar samtidigt. Kör mest Reason 9.5, men även ibland logic x och ableton 9, dock mest för att jag upplever reason som mer processorsnålt än att köra logic eller ableton (speciellt om jag köra lite tyngre nyare pluggar, typ reaktor blocks). Jag är ändå hyfsat nöjd med den datorn jag har men märker att jag oftast börjar gå in i väggen cpu mässigt när jag precis håller på att slutföra ett projekt. Tycker bara att när man läser specifikationerna på de nya macbook pro så låter dom inte så himla mycket snabbare än den datorn jag har, det står tex 2,4-2,6 gHz intel core i5 eller i7, turbo boost 3,6 gHz osv. Hur mycket gör det här med ”turbo boost”, ”i7” och ”i5” processorer till skillnad från den jag har? Har försökt läsa lite i gamla trådar också här på forumet och det verkar ju som att det är skillnad mellan olika i5 och i7 processorer. Hur stor skillnad gör det mellan duo core och quad core (kan alla program utnyttja denna skillnad). Hur mycket extra pluggar kan man köra på en nyare dator i mitt fall tror nI? En jobbig grej som jag märkt med dom nya macbookarna är att dom saknar firewire så man måste köpa massa adaptrar, kör firewire 400 till min mixer/ljudkort. Funkar det ens med firewire 400 koppling (via adaptar, har läst att man måste ha typ 2 adaprar) till thunderbolt 3? Någon som uppgraderat till en ny macbook på senare tid som har erfarenheter?

Förlåt för många komplicerade frågor men tror det kokar ner till en enkel: vad skall jag köpa? Kan tänka mig att lägga pengar, bara det blir mycket skillnad och maskinen står sig riktigt länge.

Veteran
    https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks

Glöm inte att kolla på multicore och inte single core benchmarken.

fson
    fson är inte uppkopplad
    fsons avatar
    Oj då, det var en bra tabell, tack! Det här scoresystemet, vad är det egentligen som mäts? om en dator har 4 gånger högre score, kan jag köra 4 gånger så många pluggar då?

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Om du kan tänka dig begagnat get genetationen Maccar (MBP och mini) från 2012 mycket smäll för pengen, speciellt de med 4-kärniga i7- processorer.

biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Senior
    Jag har en sådan som Hasse skriver om... mycket nöjd!

El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    Om du kan tänka dig begagnat get genetationen Maccar (MBP och mini) från 2012 mycket smäll för pengen, speciellt de med 4-kärniga i7- processorer.
    Köp hellre nyare modeller bättre på det mesta och mer framtidssäkra plus att det är bra med garantier etc.
    Kan dock vara läge att vänta lite med att köpa lär komma nya modeller inom kort med nya Intel processorer.
    Senast redigerat av El Toro den 2017-10-12 klockan 14:56.

xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Frågan är hur värt det är att köpa det absolut, avsolut senaste. Ofta bättre att vänta tills det senaste släpps och köpa någon generation under till ett billigare pris.

fson
    fson är inte uppkopplad
    fsons avatar
    jo, jag kan tänka mig begagnat, den som jag har nu köpte jag begagnat och den har funkat superbra i 6 år nu. Nu har dock apple gett upp mid 2009 MBP och man kan inte lägre hänga med i MacOS uppdateringarna. Kanske inte hela världen än på ett tag men för några år sedan hade jag en Powermac som var svinfet och jättesnabb men helt plötsligt så gick apple över till intel och så kunde man inte köra logic 8 osv. Segt att lägga mycket pengar på hårdvara om man inte kan hänga med i mjukvarusvängen.

Dock väldigt dyrt med en ny MBP och 4-kärnig i7, 2,4K dollars!

El Toro

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    Frågan är hur värt det är att köpa det absolut, avsolut senaste. Ofta bättre att vänta tills det senaste släpps och köpa någon generation under till ett billigare pris.
    Kan vara bra råd men ofta så får man ju en del nytt på köpet med nya modeller som kraftfullare processorer, snabbare bussar och snabbare och större SSD etc. Sen kan de ju drabbas av barnsjukdomar men sånt brukar åtgärdas rätt fort.
    Tycker själv det är värt att köpa senaste generationen av MBP för dess stora touch pad och snabba och versatila USB-C/TB3 anslutningar.

defalut
    defalut är inte uppkopplad

Jobbig text att läsa igenom men jag försökte iaf..

Hur som helst, eftersom jag kan gissa mig till lite av frågan genom svaren du fått så jag har funderat lite. Inga datorer är så dyra som begagnade maccar. Andrahandsvärdet på en MBP är ju sjukt högt!

Har själv en MBP så gott som fullutrustad från vt-2015 som jag köpte loss från jobbet när jag nyligen bytte. Jag insåg att det var en rätt bra affär när jag fick ge 4000 för en maskin som kostade över 23000 som ny, och fick det bekräftat när jag såg en annons på en modell från 2011 med sämre specar på alla sätt som säljaren ville ha 8000 för.

Alltså är det ingen risk att köpa en helt ny eftersom de står sig så jäkla bra i pris, så om du inte måste / vill köpa beggat och ger dig på att pruta järnet, slå till på en ny helt klart!

Jag tror dessutom att de kommer hålla rätt länge om du använder en mer renodlat för musikproduktion, helst ge f-n till och med i att nyttja den för internet, och kör mac-OS på den (native alltså) istället för att bootcamp-a den med windows. Men det är bara vad jag tror.

El Toro

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fson Visa inlägg

Dock väldigt dyrt med en ny MBP och 4-kärnig i7, 2,4K dollars!
    Om du inte vill ha Touch Bar så kan du ju komma en bit under 2K dollar. Även om jag själv föredrar med TB.

Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har en i7 quadcore från 2012 som jag stoppat i 16GB ram och 512 gb ssd i. Det är enkla ingrepp. Nu är den typ som vilken modern Macbook Pro som helst. Åtminstone för musikproduktion, förmodligen inte video.

El Toro

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    Jag har en i7 quadcore från 2012 som jag stoppat i 16GB ram och 512 gb ssd i. Det är enkla ingrepp. Nu är den typ som vilken modern Macbook Pro som helst. Åtminstone för musikproduktion, förmodligen inte video.
    Close but no cigar. Din upphottade MBP är inte dålig men nya MBP har ju betydligt vassare SSD snabbare buss snabbare portar med mer.

fson
    fson är inte uppkopplad
    fsons avatar
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    Jobbig text att läsa igenom men jag försökte iaf..

Alltså är det ingen risk att köpa en helt ny eftersom de står sig så jäkla bra i pris, så om du inte måste / vill köpa beggat och ger dig på att pruta järnet, slå till på en ny helt klart!
    Bra tänkt. Så kan det säkert vara. Antingen köpa en dator för 20000 och sälja för hälften om några år eller köpa begagnat och kassera om några år...

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Well, it's my advice but your money Som Geekbench-smäll för pengen är 2012orna är i toppskick! Sedan är väl risken när det gäller andrahandsvärdet på de nyare modellerna att de inte går att uppgradera och att Apple fortfarande tar väldigt mycket om man vill ha den fetaste konfigurationen från början.

El Toro

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    Well, it's my advice but your money Som Geekbench-smäll för pengen är 2012orna är i toppskick! Sedan är väl risken när det gäller andrahandsvärdet på de nyare modellerna att de inte går att uppgradera och att Apple fortfarande tar väldigt mycket om man vill ha den fetaste konfigurationen från början.
    Tror de nya uppdaterade MBP som troligen kommer inom kort får bättre priser än dagens som då kommer prissänkas en del.
    Du kan ju inte uppgradera processor,buss och minneshastighet porthastighet och större minnesmängd{iaf inte till mer än som redan sitter i de nya15") i de gamla 15" bara byta SSD till en som ändå än långsammare än i nya MBP. Sen har ju de nya bättre skärmar större trackpad, touch bar. etc.

Liknande ämnen

1. Ny MPC med touchskärm för bl.a musikproduktion.
    Av outshape i forum Nyhetstips
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2016-11-15, 17:05
  2. Köpråd: Macbook white eller Macbook unibody?
    Av depulse i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-01-11, 17:16
  3. Flashbaserad musikproduktion
    Av segerfalk i forum Övriga DAW
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 16:21
  4. Musikproduktion, goa
    Av gnu i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-08-08, 14:50
  5. G5 och musikproduktion?