Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Reverb och delay

  1. #1
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior

    Reverb och delay

    Hej!
    Hur gör ni med delay och reverb i era eurorack?

    I nuläget kör jag mitt lilla eurorack genom reverb och delay i Ableton men eftersom jag jobbar som programmerare vill jag gärna hålla mig borta från datorskärmen när jag inte jobbar.

    Jag har också en TC Electronics Flashback Delay som jag försökt använda men jag tror signalen blir lite för stark för den. Funderar också på att låna brorsans gamla Boss GX 700, en gitarr-multieffekt, för delay och reverb men misstänker att den inte heller kommer vara överförtjust över signalstyrkan.

    Jag har sett att det finns moduler som Bastl Hendrikson som verkar vara gjorda för gitarrpedaleffektkedjor. Hur bra funkar det?

    En annan fundering, om ni skulle börja med bara en av effekterna, vilken skulle ni börja med? Delay eller reverb?

    Jag är ute efter att förstora och värma ljudbilden och få den mindre torr, om nu det kan vara till någon hjälp...

    Tack på förhand!

  2. #2

  3. #3
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan fundering, om ni skulle börja med bara en av effekterna, vilken skulle ni börja med? Delay eller reverb?
    Båda.

    Har egentligen samma behov som dig och beställde precis en Moeer Ocean Machine. Två separata delay, ett reverb, enkel looper och freezefunktion - väldigt hands-on och går att styra effektkedjorna i detalj. Allt det för strax över 2000:- hos tysken.

    http://www.mooeraudio.com/?product/201701227426.html

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Fjäderreverb och BBD. Ska det låta fint och rent gör jag det i datorn.

  5. #5
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tänker du modulera effekterna med modularen? Då är moduler en bättre lösning. Annars går det ju att köra "som vanligt" med en extern mixer och ha effekter kopplade till den.

  6. #6
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    +1 på fjäder. Kör stereomixer i caset med return/send. Samt ett Joyo Analog Delay och Airtenuator.
    Ett delay till skall - nog - snart beställas. Om det inte hade varit för kompressorn till värmepumpen...
    Nå ett nytt analogt delay kan du få för 400lappen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	joyodelay.jpg 
Visningar:	18 
Storlek:	37,2 KB 
Id:	77739

  7. #7
    jagtror99
    jagtror99 är inte uppkopplad
    jagtror99s avatar
    Senior
    jag köpte erica black hole dsp. både reverb + delay i en modul, funkar kanon som slutet i kedjan maskin.
    när jag väl ska spela in i datan dock så spelar jag in torrt och lägger på rev/del i ableton då jag vill kunna ändra mängd när det väl ska mixas

  8. #8
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kbamod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det inte hade varit för kompressorn till värmepumpen...
    Förstår precis vad du menar. Analog "värme" och pumpande side chain.

  9. #9
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår precis vad du menar. Analog "värme" och pumpande side chain.
    :-)
    Värmepumpens brus ger en organisk dimension till värmen. Har hört att Fujitsus värmepump har härliga filter.
    Frågade efter en rörkompressor, men den var restad sa han och skakade på huvudet.

  10. #10
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Vart överraskande nöjd med min Erica Pico dsp. Låter helt Ok för att va euro.

  11. #11
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kbamod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 på fjäder. Kör stereomixer i caset med return/send. Samt ett Joyo Analog Delay och Airtenuator.
    Ett delay till skall - nog - snart beställas. Om det inte hade varit för kompressorn till värmepumpen...
    Nå ett nytt analogt delay kan du få för 400lappen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	joyodelay.jpg 
Visningar:	18 
Storlek:	37,2 KB 
Id:	77739
    Är det en Eurorack-mixer med return/send? Vilken i så fall? Har funderat på att skaffa nån sorts stereomixer men är osäker på om jag vill ta upp extra plats i mitt trånga 6u-case.

    Optimering optimering...

  12. #12
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Optimering optimering...
    Optimering o prioritering. Jag har Doepfer A-138p + A-138o.

  13. #13
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kbamod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Optimering o prioritering. Jag har Doepfer A-138p + A-138o.
    A-138:an ser ju verkligen användbar ut. Kanske får skaffa en rad till i racket så småningom...

  14. #14
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fjäderreverb och BBD. Ska det låta fint och rent gör jag det i datorn.
    +1

  15. #15
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    +1

    Anser själv effekter har två huvudbruk. Det första och mer självklara är i mix/masterprocessen. Dvs att få slutresultatet att låta som man vill. Men del två och den roliga delen är som ljudformare. Så jag har reverb och delay i patchen till huvudmixern - men dessutom massa pedaler och burkar direkt kopplade till och mellan maskinerna. Den eviga frågan brukar ju då bli - ska jag ha effekter i modularen? Jag har valt att inte ha - för då låser man sig lite. Bättre då att investera i pedaler som gör du kan använda dem mer fritt (brukar tex ta med mitt big sky till stugan med bara gitarr och stärkare och tro jag är med i Pink Floyd - svårare att göra med ett modularskåp)

    Bara mina 5 cents

  16. #16
    wws
    wws är inte uppkopplad
    wwss avatar
    Senior
    Jag har hela tiden tänkt att ha mina effekter utanför caset, men fick hem en liten rackare till reverb (Verb från 2hp) nyligen och känner verkligen att jag har saknat något i och med detta. Att modulera mix-inputen och få allt att lyfta på given signal är guld. Nu drömmer jag om en Erbe-Verb (eller två för att få den i stereo). Jag tog beslutet att rensa bland alla pedalerna och inväntar därför en Chronoblob som kommer nu i dagarna. Pepp

  17. #17
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    När min ekonomi återhämtat sig från Make Noise kommer jag börja på ny låda, med fjäder och bbd. Känns helt rätt i sammanhanget.

  18. #18
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Är det så att modulär99or i regel är en gnutta konservativa/retro/analogpurister...?
    (Eller bara tycker om vad ett bbd och lite fjädrar gör med ljudet, kanske. Utan
    att vilja bli kallade det ena eller andra?)

  19. #19
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag är snarast fjädertorsk i allmänhet.

    Har alltid 'riktig' fjäder lätt på i gitarrstärkaren, kompletterat med en (digital) pedal för när man verkligen vill vräka på.

    Till modularen vill jag ha real deal, som man kan dra i bordet osv...

  20. #20
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag tycker att fjäder och bbd har sina fördelar och nackdelar, samma sak med mer "rent" låtande effekter. Ibland vill jag ha det ena, ibland det andra. Men generellt sett så gillar jag att fjäder och bbd formar om ljudet, oftast blir det bra.

  21. #21
    Kloo
    Kloo är uppkopplad nu
    Kloos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fjäderreverb och BBD. Ska det låta fint och rent gör jag det i datorn.
    Fjäderreverb och BBD (+ bandeko). Ska det låta fint och rent gör jag det i datorn.

    ...ok. Echophon också. Men den manglar och skevar till mer än vad den delayar. Oftast.

  22. #22
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Bandeko skulle jag inte ha något emot.

    Citat Ursprungligen postat av kbamod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det så att modulär99or i regel är en gnutta konservativa/retro/analogpurister...?
    (Eller bara tycker om vad ett bbd och lite fjädrar gör med ljudet, kanske. Utan
    att vilja bli kallade det ena eller andra?)
    Rulla ljuden i fjädrar och tjära ... nej hur var det nu? Jag gillar de skräpiga analoga ljuden av fjädrar och bbd och de har sina användningsområden. Men som sagt, om jag har behov för rena delay och reverb så finns det utmärkta plugins i datorn. För mitt arbetssätt skulle digitala moduläreffekter inte tillföra något. Dessutom tycker jag mig ha hört ett par som låter skräp på det tråkiga sättet, men det är min subjektiva bedömning utifrån vad jag har hört andra göra med dem.

  23. #23
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Äh, jag hade möjligheten att byta till mig en Make Noise Echophon mot lite oanvända moduler så jag slog till. Ska hem och testa ikväll!

Liknande ämnen

  1. Delay+reverb på en send
    Av Max i forum Effekter
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-10-09, 18:11
  2. eko-delay som reverb
    Av Soulmachine i forum Mixning & mastring
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 18:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •