Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 107 av 107

Ämne: Dreadbox Hades DIY Kit

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Nu är det ju inte så fasligt långt till november och jag har andra byggen som ska bli klara men +1 på kotten ändå!

zarar
    zarar är inte uppkopplad

Inte så pratsam än
    Kan tänka mig att plocka en av någon som tröttnat!

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Bara panelkomponenterna kvar. Känns som att jag har legat av mig, tar ju tid att bygga den här!

xyltburk
    xyltburk är inte uppkopplad
    xyltburks avatar
    Veteran
    Färdig! Rätt smutsigt sound som sagt, men kul ändå. En konding i kittet var fel och jag schabblade mig med power connectorn som jag satte på panelsidan på kortet vilket bidrog till en bajsig avlödnings-session.

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Nu är det november!

kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Ja det är det!

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Färdigbyggd idag, fin liten bassynt!

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Låter fint jgb!

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Tack. Sågtand och knorrfilter på hades, midisequencad från digitakt (som står för resten av ljuden).

kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Back in stock!

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    Back in stock!
    Out of stock!

Men jag knep en.

kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    Out of stock!

Men jag knep en.
    Jag med! Hade hoppat på mailinglistan, annars hade jag nog missat den nu med, det går undan!

Katzenjammer
    Katzenjammer är uppkopplad nu

Redaktör
    Nooooo!
    Unfortunately we decided not to make any more DIY Kits. The demand is very big and the time we need to prepare the kits does not let us focus on other projects. We are really sorry about this… We hope for your understanding

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Hmm kitet från batch 3 verkar inte stämma helt hundra med byggmanualen. Förutom att några filmkondensatorer blivit keramiska och vice versa ser jag plats för en switch om man vill köra eurorack. Inget som nämns i manualen.
    Senast redigerat av 834 den 2017-11-19 klockan 11:22.

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EB13F3EE-CEB0-427B-A256-6D7E5FF3CD99.jpeg 
Visningar:	16 
Storlek:	334,3 KB 
Id:	78335

Åh vad den låter mustig/smutsig! Jag gillar vad jag hör. Speciellt med fyrkant.

Vet någon om det går att välja midikanal? Omni är värdo.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Går att välja om du hackar firmware. Annars inte.

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Går att välja om du hackar firmware. Annars inte.
    Intressant. Vad behöver jag för att göra detta? Antar att det är atmegan som huserar firmware.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Ingen aning, men det finns folk som vet bättre än mig på den här punkten. Googla och du skall finna!

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Ingen aning, men det finns folk som vet bättre än mig på den här punkten. Googla och du skall finna!
    Yes, tack ändå.

Hittade ett alternativt (otestat) firmware: https://github.com/mnyrenius/hades-alternative-firmware
    Och sen behöver man väl typ en sån här: https://www.kjell.com/se/sortiment/e...ngskort-p88860

Ska testa och rapporterar hur det går ifall någon annan vill göra samma.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Gör det! Jag är klart sugen på det. Just nu kör jag den bara från Digitakt och det är enda midigrejen i kedjan så det är lugnt.

(http://www.99musik.se/showthread.php...des-%C3%A5-bra är bara ljud från Hades, både direkt via midi och samplade sådana)

buffo
    buffo är inte uppkopplad

Senior
    Yes, tack ändå.

Hittade ett alternativt (otestat) firmware: https://github.com/mnyrenius/hades-alternative-firmware
    Och sen behöver man väl typ en sån här: https://www.kjell.com/se/sortiment/e...ngskort-p88860

Ska testa och rapporterar hur det går ifall någon annan vill göra samma.
    Kul att du vill prova Arduinon borde funka att programmera den med, men spara original-atmegan så du kan byta tillbaka! (räcker väl att dumpa innehållet+fuseinställningar, men känns säkrare att spara hela som den är).
    Feedback är såklart välkommet! Men eftersom det bara är för skojs skull kan jag inte svara på om/när eventuella fixar/features kommer... (och det kanske inte fungerar öht, testar bara kretsen separat på breadboard) Vill någon hjälpa till är det såklart också välkommet

Håller på att implementera en mode som härmar MTM turing machine nu, kommer nog att bli skumt! Firmware update över MIDI vore väl också praktiskt...

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Citat Ursprungligen postat av buffo Visa inlägg
    Kul att du vill prova Arduinon borde funka att programmera den med, men spara original-atmegan så du kan byta tillbaka! (räcker väl att dumpa innehållet+fuseinställningar, men känns säkrare att spara hela som den är).
    Feedback är såklart välkommet! Men eftersom det bara är för skojs skull kan jag inte svara på om/när eventuella fixar/features kommer... (och det kanske inte fungerar öht, testar bara kretsen separat på breadboard) Vill någon hjälpa till är det såklart också välkommet

Håller på att implementera en mode som härmar MTM turing machine nu, kommer nog att bli skumt! Firmware update över MIDI vore väl också praktiskt...
    Jaså var det du!

Jag tänkte försöka testa i veckan. Och sparar så klart originalatmegan eftersom jag inte vill riskera något.

Kan säkert hjälpa till lite också även om jag inte programmerat C sen plugget.

buffo
    buffo är inte uppkopplad

Senior
    Spännande
    För att vara extra tydlig så är huvudsyftet med projektet att ha kul och lära sig, därav är det gjort från scratch. Ifall man är ute efter en grym midi-implementation och stabilitet är det nog bättre att porta någon existerande open source-lösning, eller pussla ihop från flera olika.

Kan säkert hjälpa till lite också även om jag inte programmerat C sen plugget.
    Bara att köra på!

JOMACO
    JOMACO är inte uppkopplad
    JOMACOs avatar
    Senior
    Sååååå.... dom har slutat göra den för den blev för populär? Såg ngt på synthtopia. Tråk! Den lät gött.

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    Sååååå.... dom har slutat göra den för den blev för populär? Såg ngt på synthtopia. Tråk! Den lät gött.
    Jo typ så. De pallar väl inte sitta och sortera komponenter tänker jag mig. Men de skulle kunna sälja pcb, panel och ev rara delar kan man tycka.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Verkar vara ett behov av en paus från Hades-langning, så att de får tid att göra något annat också. Kan ju hoppas (för de som inte hann skaffa en) att de tar upp det igen lite senare när de har hunnit med det som de säkert hade planerat långt innan DIY-Hades släpptes.

De var nog inte förberedda på köpstormen om vi säger så. Synnerligen bra pryl till det priset!

Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Moderator
    Jag hoppas,,, har ju en del obyggda grejer så jag drar mig ju från att beställa men sen ångrar jag mig när jag hör att den låter vackert hur man än gör med den.

Nu ångrar jag att jag inte beställde en Hojta gärna om det händer något

kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    well.. håller med kören, kul apparat, låter bra, lagom smuts och stök!

En grej fattar jag inte. Filter-envelopen går att patcha ut, men då bryter den och slutar påverka filtret.. varför vill man det? Tänkte jag skulle styra pulsbredden men vill ju inte sluta styra filtret för det, får ta en splitkabel för det och koppla tillbaks till VCF så det går ju att lösa men är inte det lite märkligt?

Alltså den bryter inte signalen om man patchar in nåt till VCF, t.ex. LFO då kontrolleras filtret av både env och lfo och det är ju fint, men när man tar ut envelopen.

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Jo märkte också det. Det blir väl förståeligt om en skulle vilja tex använda enveloppen till pw men inte till filtret. Man får väl se det som en praktisk normalisering bara. För min del hade lfo:n också kunnat vara normaliserad till något. Ska nog köpa några tiptop stackables apropå det.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Det borde gå att gå förbi den normaliseringen (att den bryts då den patchas till något annat) väldigt lätt, bara att dra en tåt förbi jacket. Men annars så kanske det finns plats för en liten switch då att du kan välja hur den skall fungera. Panelen är ju pcb-material, så det är lätt att borra.

LFO:ns triangel är väl normaliserad till pitch på oscillatorn? Eller var det filtret? Bara att dra upp regeln för den och testa. Fyrkanten var dock inte normaliserad vad jag har märkt.

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    LFO:ns triangel är väl normaliserad till pitch på oscillatorn? Eller var det filtret? Bara att dra upp regeln för den och testa.
    Inte på min iaf...

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Så där ja! Nu snurrar buffos alternativa firmware på min hades. Sjukt nöjd med att kunna välja midikanal.

Var lite fix med arduino, avrdude osv men inget som inte gick att googla sig till!

Niels
    Niels är inte uppkopplad
    Nielss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Halloj! Beställde ett kit i sista batchen, lite av ett impulsköp och jag hade inte fattat att resistorer inte ingick. Det är åtgärdat nu med ett jättepack från Kjell. Men Tempco resistorn har jag inte riktigt koll på. Såg att det fanns på Thonk, men det borde väl gå att hitta i Sverige också (GBG eller nätet). Hur har ni löst det?

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Citat Ursprungligen postat av Niels Visa inlägg
    Halloj! Beställde ett kit i sista batchen, lite av ett impulsköp och jag hade inte fattat att resistorer inte ingick. Det är åtgärdat nu med ett jättepack från Kjell. Men Tempco resistorn har jag inte riktigt koll på. Såg att det fanns på Thonk, men det borde väl gå att hitta i Sverige också (GBG eller nätet). Hur har ni löst det?
    Den kom med i kittet, ihoptejpad med de två transistorerna den ska sitta under.

Niels
    Niels är inte uppkopplad
    Nielss avatar
    Den kom med i kittet, ihoptejpad med de två transistorerna den ska sitta under.
    Ja där var den, tack! Då är det nog bara att börja löda.

Niels
    Niels är inte uppkopplad
    Nielss avatar
    Fick klart mitt bygge i söndags. Var verkligen bra instruktioner till bygget. Jag hade inga större problem trots begränsad erfarenhet så länge jag läste instruktionerna.

Tycker den låter riktigt bra också, kompletterar min setup bra med rätt stöddiga basar. Tycker den påminner lite om Moog Prodigy ljudmässigt, men det var också minst 15 år sedan jag spelade på en sån.

Enda nackdelen tycker jag är Tune-knappen som har en lite för vid range, det är svårt att pricka stämningen och lätt att komma åt den med en kabel så det stämmer ur sig. Skulle velat ha den lite trögare och med en fine-tune pot.

MagnusW
    MagnusW är inte uppkopplad
    MagnusWs avatar
    Senior
    Enda nackdelen tycker jag är Tune-knappen som har en lite för vid range, det är svårt att pricka stämningen och lätt att komma åt den med en kabel så det stämmer ur sig. Skulle velat ha den lite trögare och med en fine-tune pot.
    Håller helt med!

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator

Mm kan man modda den så den blir mer okänslig kanske? Tycker det är ganska svårt att stämma den faktiskt!

AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Kan man inte addera en pot med typ 5-10 ggr lägre utslag i serie med den befintliga? Det är väl typ så coarse/fine funkar..?

Edit: Då måste man iofs kunna montera poten också... Men testa att sätta en resistor parallelt med poten kanske? Jag tänker att om resistorn sätts i serie så får man en "offset", men vad händer om man sätter den parallellt? Nån spänningsdelning som kanske kan vara användbart?
    Senast redigerat av AonFluX den 2018-01-17 klockan 08:53.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fjomp
    Har exakt samma problem med att det är för lätt att råka pilla på tune-ratten. Funderar på att helt enkelt ta loss själva ratten och bara låta potentiometern sticka upp. Mindre risk för att råka snurra på den då.

Alternativt byta ut den mot en resistor med fast värde (som då ger ungefär C för 1/2/... volt) samt en pot med mindre värde så att det går att finlira lite mer.

Niels
    Niels är inte uppkopplad
    Nielss avatar
    Ja nu är ju rangen på Tune minst 8 oktaver om jag lyckas mäta rätt. Skulle man kunna addera ett motstånd och/eller byta potentiometern så att man har kanske en till två oktavers range påven så hade det förmodligen funkat bra.

Niels
    Niels är inte uppkopplad
    Nielss avatar
    Testade att byta 100k resistorn som sitter precis efter Tune-knappen (R52 i ritningen https://www.dreadbox-fx.com/wp-conte...chematic-1.pdf ). Jag testade olika världen och bestämde mig för 330k som ger mig ett skapligt lågt C när ratten är dragen nästan längst till vänster. Totalt spänner Tune-knappen nu över 4 oktaver vilket känns rätt rimligt. Precisionen blir bättre ju högre värde man väljer men då tappar man också i range såklart.
    Jag var först inne på 470k för att få bättre precission men med den så får man 3 oktaver och det är tyvärr den lägre oktaven man tappar. Så 330k gav en bra medelväg.

slirak
    slirak är uppkopplad nu

Veteran
    Testade att byta 100k resistorn som sitter precis efter Tune-knappen (R52 i ritningen https://www.dreadbox-fx.com/wp-conte...chematic-1.pdf ). Jag testade olika världen och bestämde mig för 330k som ger mig ett skapligt lågt C när ratten är dragen nästan längst till vänster. Totalt spänner Tune-knappen nu över 4 oktaver vilket känns rätt rimligt. Precisionen blir bättre ju högre värde man väljer men då tappar man också i range såklart.
    Jag var först inne på 470k för att få bättre precission men med den så får man 3 oktaver och det är tyvärr den lägre oktaven man tappar. Så 330k gav en bra medelväg.
    Intressant! Man kanske skulle använda en trimpot istället, så kan man få det ännu bättre. Tack för researchen!

834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Submoderator
    Var någon hint om något nytt i diy-väg från dreadbox på instagram. Vore kul med fler grejer!

MagnusW
    MagnusW är inte uppkopplad
    MagnusWs avatar
    Senior
    Misstänker att det rör sig om modularkit. Men vore tufft med något flippigt pedalkit.

Katzenjammer
    Katzenjammer är uppkopplad nu

Redaktör
    Ser ut som en kartongversion av Erebus precis som Hades-kitet.

Liknande ämnen

1. Dreadbox
    Av Robotruck i forum Modularer & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-08-03, 14:17
  2. Dreadbox NYX
    Av Framerate i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2017-07-27, 17:01
  3. Dreadbox
    Av Jimpan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 32