Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: BRÅDSKANDE: Funktionstest av mikrofon...

  1. #1
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare

    BRÅDSKANDE: Funktionstest av mikrofon...

    Så... Neumann TLM103 skulle hämtas ut på ICA/Schenker.. Kommer dit. Får en stor schenkerlåda, som inte är stängd, inte ens tejpad, o inne i denna stora låda ligger miklådan o shockmount helt löst. Se foton. (Observera att det dock står "aktas" på sidorna)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpeg 
Visningar:	86 
Storlek:	320,1 KB 
Id:	77586

    Ringer direkt upp säljaren samt messar bilderna. Frågar honom om han verkligen helt enkelt stoppat in miklåda o shockmount utan att fylla på med emballage.. Säljaren börjar dra en lång historia om tidsbrist, att tjejen på ica som hjälpte honom på ngt sätt måste anses ansvarig för hon sa till honom att det räckte fint så som han gjort...etc etc..

    Anyway, jag har ju (iom att det r blocketpaketet) 24timmar på mig att reklamera. Så jag måste nu spendera kvällen med att testa miken för att kontrollera att ngn mekanik/elektronik inte tagit skada.

    förutom det obvious. Sjunga in o lyssna.. Kan man göra ngt mer.. Frekvenstest mha slow rising lfo/pitchmodosc eller ngt annat?

    Tips mottages GÄRNA o BRÅDSKANDE på strukturerad felsökning/kontroll.

    miken ser hel ut btw. Inga lösa delar som skakar. Den har ju trots allt legat i sin miklåda. Men den har studsat omkring - syns på märkena på kartongens insida.

    tack på forehand
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpeg 
Visningar:	105 
Storlek:	479,3 KB 
Id:	77585  
    Senast redigerat av valsolo den 2017-10-04 klockan 23:16. Anledning: Tog bort första fotot iom att säljarens namn o adress syntes.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Den siste idioten är inte född än...

  3. #3
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Sicken ärthjärna.
    Hatar när man får bad vibes direkt av något man köpt.
    En trasig mikrofon låter nog trasigt direkt i så fall men har absolut ingen specialkoll på mickar...bara att just mickar av etablerade märken har en tendens att hålla 30-40 år..

  4. #4
    synthjohan
    synthjohan är inte uppkopplad
    synthjohans avatar
    Veteran
    Har tyvärr inga tips men jag lider med dig. Fick en rullbandspelare skickad till mig på samma sätt med företagspaket men där skyllde säljaren på att Posten hade öppnat paketet, tagit bort vadderingen och stängt kartongen igen. Yeah, right. Det syntes ingenting på utsidan av kartongen att någon tejp skulle vara borttagen och needless to say, rullbandaren var helt trashad. Posten ville inte ta ansvar eftersom det inte fanns någon vaddering alls. Säljaren vill inte ta ansvar eftersom det, enligt honom, var Posten som öppnat kartongen och tagit bort vadderingen. Det handlade "bara" om 2000 kr men det sved ändå...

    OBS, ej en 99'a som sålde!

  5. #5
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    s..u...c...k....

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage


    Långsam svepande sinus och spela in med mik nära bashögtalaren - lyssna på inspelningen efter dist, skrap och mekaniska resonanser. Knacka också på mikrofonen med knogen om det glappar eller knäpper, d:o när du skakar mikrofonen (försiktigt). "Ryck" i XLR-kontakten (håll i höjet, inte sladd) om det glappar eller knäpper.

    Edit: Kolla också att mikrofonen har "normal" känslighet, dvs inte behöver onödigt hög gain.

    Stressa inte!

  7. #7
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Långsam svepande sinus och spela in med mik nära bashögtalaren - lyssna efter dist, skrap och mekaniska resonanser. Knacka också på mikrofonen med knogen om det glappar eller knäpper, d:o när du skakar mikrofonen (försiktigt). "Ryck" i XLR-kontakten (håll i höjet, inte sladd) om det glappar eller knäpper.
    Ok. Tack Hasse. Ska testa sinusgrejen. Har ju helt casually en 8operatorers FMsynt precis framför mig

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Skulle rekommendera Logics Test generator-plug iofs

  9. #9
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle rekommendera Logics Test generator-plug iofs
    Jepp. Sparar nog tid.

    (Om bara lillan kan somna snart....)

  10. #10
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Skicka tillbaka den... du kommer alltid att vara misstänksam mot den efter detta.
    Kondensatormikrofoner ÄR känsliga för stötar och ovarsam behandling.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    J-la ufo... t o m postens vadderade påse hade varit bättre. :´( Lägger namnet på minnet och minns en Tamatrummis + två pads ett knaso dragit två varv tejp om och lagt i en postenlåda utan stoppning. Nu är Tama stridsvagnsgrejer, men han fick veta vad jag tyckte iaf.

    Vid minsta tvekan - skicka tillbaka!

    Edit: Man är taskigt vaggad eller har aldrig skickat med PostMord om man gör sådär med en mik för 10 papp.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jaha... jag tror jag har åkt på en vend-syntannons till den killen för ett par år sen. Det var en Casio CZ som han sade var som ny, till och med vid extra frågor om skick mm. Synten såg för täskig ut så jag backade antingen i dörren eller prutade rejält, minns inte om det var den jag hade ett tag.

  13. #13
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    För en mikrofon med okänd funktionsstatus skulle jag i tillägg till alla ovanstående tester även lyfta grillen och kolla kapselns upphängning samt membranens renhet - vidrör dock ej dessa mekaniskt. Tomlyssna också under lång tid med hög förstärkning för att säkerställa att mikrofonen inte har några hyss för sig.

    Har sett en del galenskaper genom åren bla ett rörmixerbord som skickats från en annan del av världen med exakt ett lager pappkartong som enda skydd, kostade en slant att återställa. Andra favoriter är de rackenheter som pressats ner i emballage mindre än den faktiska maskinen - racköron är ju lite överskattat trots allt...

  14. #14
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Nämnas bör att Mikrofonen dock låg i sin skumgummiformanpassade låda. Detta i sig själv har nog skyddat den.

    Har nu testat sjunga in, sinustoninspelning medan jag går från 20hz upp till 15khz (kunde själv inte höra högre - börjar bli gammal o 250+ gig utan lurar börjar lämna spår )

    Inga fel so far. Har meckat o knackat för att försöka hitta knacksprak... Inget so far..

    Vettefan om jag vågar öppna den Ulf. Bra tips dock. Uppskattar dem.

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Om den dessutom ser mekaniskt hel och ren ut (evt inkl Ulfs koll av mebranet) och inte luktar konstigt verkar den OK.

Liknande ämnen

  1. Frågor om upphovsrätt/remix (smått brådskande)
    Av Modulation i forum Utgivning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 08:04
  2. Wav till MP3 - Lite brådskande för den som har tid :D
    Av axelwaad i forum Övrig mjukvara
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 19:06
  3. Kool & the Gang - Celebration ackord? Brådskande!
    Av moenia i forum Skivor & artister
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 00:41
  4. Mikrofon?
    Av tublenco i forum Inspelning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 00:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •