Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Hög volym

  1. #1
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior

    Hög volym

    När jag jämför mina egna låtar med andras på t.e.x soundcloud så låter andras extremt mycket högre än mina. Så frågan är: Vad fan gör folk för att maxa volymen sådär? och om ja, bör jag göra det också?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Upplevde samma sak länge. Kompressor/limiter är oftast svaret. Använd med försiktighet - kan förstöra allt.

    I andra hand kan man notera att itb-miljö är lättare att maxa än bångstyrig hårdvara...

  3. #3
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Kort svar: du bör inte göra det. Satsa på dynamik i mixen istället.

    Men det kan vara irriterande om autoplay sätter igång en låt i forte fortissimo efter en sparsmakad sak som ligger och skvalpar runt hörtröskeln.

  4. #4
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    ok, misstänkte att det var kompressor/limiter, det eviga svaret i sammanhanget hur "fuskar" man sig dit då? funderar på att testa izotope ozone, eller vad det heter. varje gång jag testar använda verktyg som kompressor t.e.x tycker jag det låter sämre vad jag än gör...nästan. men skulle vara kul att ha nått att doppa filen i för att lägga på en 0,1mm förbättringshinna som limmar lite, och pumpar lite.

  5. #5
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    ok, han inte läsa oberdada´s svar innan jag skrev, men då skiter jag helt enkelt i det istället. kan jag fortsätta spela in och dela istället
    Senast redigerat av rickardg84 den 2017-12-22 klockan 22:09. Anledning: inte för att dynamik är min starka sida heller.

  6. #6
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Javisst, kör på bara! Men det är ju också en lång debatt och ett loudness war som har pågått en stund.

    Till det kommer den nya föreslagna standarden att normalisera mixar efter loudness (LUFS är förkortningen), vilket kommer att leda till att kraftigt komprimerade jämntjocka mixar kommer att sänkas i volym, medan mera dynamiska mixar kan få behålla volymen. Och att vissa yngre lyssnare har "dålig mixningssmak" och föredrar stark komprimering.

  7. #7
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Svaret är en multibandskompressor.

  8. #8
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    loundness war har man ju hört. Men ok, känns bättre att låta det vara i så fall då, i alla fall så länge jag inte vet hur man använder verktygen. men min >0,1mm förbättringshinna då, finns något sånt fusk verktyg? x)

  9. #9
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    men om man vill få en jämn nivå på sina egna grejer till att börja med då?

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det finns många med presets som låter användaren gå från ”försiktigt limmande” till ”fucking brickwall”. Det är bra som övningsverktyg om inte annat... imho.

  11. #11
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av rickardg84 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    loundness war har man ju hört. Men ok, känns bättre att låta det vara i så fall då, i alla fall så länge jag inte vet hur man använder verktygen. men min >0,1mm förbättringshinna då, finns något sånt fusk verktyg? x)
    En multibandskompressor jobbar inte som en vanlig kompressor.
    Dvs. där kicken stänger kompressorn för hela registret.

    Den har separat kompressorer på olika frekvensband.

    Resultatet blir högre volym.

  12. #12
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Här hittar du en läsvärd artikel:

    https://ask.audio/articles/mixing-ti...nd-compression

  13. #13
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    tack för länken. Ska läsa när jag inte är så jävla bakis. har använt multiband compressor på ett spår, men tror jag råkade slakta hela skiten då=) men tack för alla tips och svar=)

  14. #14
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Multibandskompressor i händerna på någon som inte riktigt kan riskerar att bli rätt dåligt (been there - done that).

    En bra mix med rätt inställd kompressor och limiter är oftast fullt tillräckligt för att få till en bra volym.

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    En snäll kompressor per kanal är inte bajs heller... en av mina bästa studioinvesteringar faktiskt.

  16. #16
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Svaret på frågan heter Mastering! Görs genom att använda eq, komprimering, limitering, multiband kompressor och andra effekter i skön kombination. För att få upp ljudnivån till samma nivå som hitsen är rätt svårt och kräver en hel del erfarenhet och rätt justa verktyg. Det är lätt att sabba låten om man inte vet vad man gör. Bättre då att vara försiktig och acceptera att det inte låter lika högt. Visst går det att lära sig själv men det kräver en ansträngning motsvarande typ lära sig spela gitarr. Det finns en hel del på nätet skrivet och på Youtube.

Liknande ämnen

  1. Ljudfenomen vid hög volym?
    Av frank i forum Allmänt om musik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •