Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 64

Ämne: Dagens Slagverkstips

  1. #1
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran

    Dagens Slagverkstips

    Senast redigerat av Ƶl8R den 2018-04-12 klockan 19:40.

  2. #2
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Varför har man virveln lutad? Är det inte etablerat att helt horisontalt är bäst? Paradiller är annars en favorit, så intressant hur mycket man kan göra när man lärt sig en ny och börjar vandra runt på trumsetet.

  3. #3
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför har man virveln lutad? Är det inte etablerat att helt horisontalt är bäst? Paradiller är annars en favorit, så intressant hur mycket man kan göra när man lärt sig en ny och börjar vandra runt på trumsetet.
    Tror att framåtlutningen (och det traditionella greppet) är ett arv från marschtrummandet. Har faktiskt min som i klippet ovan, tycker det underlättar fina kantslag t.ex. Man är ju gubbe och dessutom var min lärare f.d. armémusiker. Retar mig lite än idag att jag var en lat och slapp student.

  4. #4
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    99% av amerikanska trummisar verkar ha varit marschtrummisar. Kanske är det därför amerikansk musik är så trist..? (gissar att det har med andra saker att göra)

  6. #6
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99% av amerikanska trummisar verkar ha varit marschtrummisar. Kanske är det därför amerikansk musik är så trist..? (gissar att det har med andra saker att göra)
    Det ligger nog en del i det, varenda High School har ju (såvitt jag vet) ett marching band. Andelen trummisar med den bakgrunden är nog ganska hög i USA. Håller med dig om amerikansk musik, generellt. Undantag finns ju

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av bassoprofundo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ligger nog en del i det, varenda High School har ju (såvitt jag vet) ett marching band. Andelen trummisar med den bakgrunden är nog ganska hög i USA. Håller med dig om amerikansk musik, generellt. Undantag finns ju
    Visst finns det undantag. Men de är verkligen det. Så himla trist musikkultur.

    - - - Updated - - -

    (Även trummisarna är väl överlag trista)

  8. #8
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Även trummisarna är väl överlag trista)
    Absolut. Inte bara trummisar iofs.

  9. #9
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av bassoprofundo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut. Inte bara trummisar iofs.
    Haha, totalsågning här. Tur att de aldrig lär sig andra språk (eller Engelska, för den delen). :-)

  10. #10
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, totalsågning här. Tur att de aldrig lär sig andra språk (eller Engelska, för den delen). :-)


    Från Beatles och framåt är det Europa som gäller (med de sedvanliga undantagen)

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jepps.

  12. #12
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran

  13. #13
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran

  14. #14
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltid intressant.

  15. #15
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran

  16. #16
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran

  17. #17
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Diverse tekniker.


    https://youtu.be/yT9Onvjeop4

  18. #18
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran

  19. #19
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran

  20. #20
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Alltså ärligt, vem börjar med att tänka på noter som trummis? Det är så mycket enklare att bara lyssna och lira.

  21. #21
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bassoprofundo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svinfint!

  22. #22
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså ärligt, vem börjar med att tänka på noter som trummis? Det är så mycket enklare att bara lyssna och lira.
    När jag började spela var det noter från dag ett. Det har hängt i en aning trots ett uppehåll på 30 år Ibland tycker jag att det är svårt att höra och då hjälper det att se hur det ser ut men jag spelar ju inte med notställ vid sidan precis. Mest blir det på känsla, försöker nästan aldrig att kopiera någon/något rakt av.

  23. #23
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag skjuter mig själv i foten varje gång jag försöker spela trummor efter noter. Men vi funkar alla olika

  24. #24
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skjuter mig själv i foten varje gång jag försöker spela trummor

  25. #25
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag menar att jag spelar bäst då jag improviserar. Lyssnar och härmar.

  26. #26
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Noter kan ju vara bra om man verkligen vill specifiera nåt för nån, eller kommer på nåt som är lite sådär otippat och därför vill minnas det exakt senare. Att använda noter för enbart rytmbeskrivning är ju betydligt mindre komplicerat än för toner, så det kan ju vara roligt bara därför om inte annat

    (Med det sagt så har jag aldrig använt metoden själv. Men ibland kanske jag borde ha gjort det...)

  27. #27
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Noter kan ju vara bra om man verkligen vill specifiera nåt för nån, eller kommer på nåt som är lite sådär otippat och därför vill minnas det exakt senare. Att använda noter för enbart rytmbeskrivning är ju betydligt mindre komplicerat än för toner, så det kan ju vara roligt bara därför om inte annat

    (Med det sagt så har jag aldrig använt metoden själv. Men ibland kanske jag borde ha gjort det...)
    Själv använder jag noterna ungefär som tabs för gura/bas. Bra hjälpmedel om man har den läggningen.

  28. #28
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har aldrig lyckats lära mig melodiska noter i den meningen att spela efter dem. Jag kan dechiffrera en melodi om inget annat alternativ finns och jag måste, men thats it. Min pianolärare gav mig för lätta låtar när jag var liten tror jag. Hade hon fattat vilket gehör jag hade och snabbt gått över till mer komplicerade grejer än Hej piano 2 hade jag vart tvungen liksom

    Det rytmiska däremot kan jag spela "a vista".

  29. #29
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Här är standardverket för att öva rytmläsning - om ni tycker att det är lätt att läsa rytm, vänta tills ni läst denna

    http://www.noder.dk/tilbehor/musikli...elaesning.html

  30. #30
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är standardverket för att öva rytmläsning - om ni tycker att det är lätt att läsa rytm, vänta tills ni läst denna

    http://www.noder.dk/tilbehor/musikli...elaesning.html

  31. #31
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är standardverket för att öva rytmläsning - om ni tycker att det är lätt att läsa rytm, vänta tills ni läst denna

    http://www.noder.dk/tilbehor/musikli...elaesning.html
    Ser bekant ut, men jag tror inte rytmerna i den var så minnesvärda att jag kan dra dem ur minnet rakt av.

    Zappas trummisar måste ju annars vara ett bra exempel på nödvändigheten av att notera. Det de spelar under gitarrsolona är inget man bara hittar på.

  32. #32
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser bekant ut, men jag tror inte rytmerna i den var så minnesvärda att jag kan dra dem ur minnet rakt av.
    Spela in när du häller ut ett plockepinn på golvet och pitcha ned 10 gånger så hjälper det dig att minnas... Slet nog i flera år med de första 10-talet sidor

  33. #33
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är standardverket för att öva rytmläsning - om ni tycker att det är lätt att läsa rytm, vänta tills ni läst denna

    http://www.noder.dk/tilbehor/musikli...elaesning.html
    Är det överkomplicerat eller bra?

  34. #34
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det överkomplicerat eller bra?
    Lätt -> bra -> jazz

    Idén är att öva på att kunna släppa loss nästan helt utan att tappa grundbeatet.

  35. #35
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator


    Lite spännande att tappa sig igenom en sida. Blir rätt jobbigt redan på övning 4-5 Gäller att lägga sitt tempo på hanterbar nivå

    Bra övning för huvet liksom.

  36. #36
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Bra att öva till metronom i hanterbart tempo!

    En mördarövning för trummisar är att stampa grundtakten med ena foten och testa de noterade rytmerna med båda/respektive hand/ben

    Annars är tipset att köra scat och ge de olika notvärdena olika ljud. Blir jazzigt

  37. #37
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spela in när du häller ut ett plockepinn på golvet och pitcha ned 10 gånger så hjälper det dig att minnas... Slet nog i flera år med de första 10-talet sidor
    Javisst ja. Men kanske inte lika organiska rytmer som att hälla ut plockepinn ...

    Det här däremot:


    https://youtu.be/l9XeFbhyGEo

  38. #38
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Svängigt spelat. Imponerande. Man hör liksom verkligen 4/4:an i botten trots komplexiteten. 100 poäng alltså!

  39. #39
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Nu är inte jag expert men jag tvivlar lite på att bone alphabet går i 4/4.

  40. #40
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är inte jag expert men jag tvivlar lite på att bone alphabet går i 4/4.
    Haha! Alltså, jag har inte heller sett noterna, men det skulle ju förvåna mig. Men jag håller med, man hör en slags underliggande puls i många partier.

    Den här videon från ett rep med mannen själv är kul.

  41. #41
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Flera längre partier har definitivt en botten i 2 (eller 4 eller 8 eller 16 ). Varför skulle det inte vara så? Jag vet ju vad jag hör. Inget tvivel från mig alltså

    Massor av låtar från den svårast låtande jazzrockfusion är 4/4 (eller derivat därur). Konsten är att sväva runt det där så att det låter komplext.

    (Nu har jag lyssnat lite på det igen bara så jag inte gör bort mig Står fast vid vad jag sa! Om nån verkligen vill ställa mig mot väggen så får jag spela in en 4/4-fingerknäpp-challenge... )

  42. #42
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Hittar bara en sida, men som synes går flera delar i 2, 4, 8. Och tittar man noga och pusslar sextondelarna blir pulsen faktiskt jämn om man vill groova. Vore kul att se hela.



    Med det sagt: Satan vad svårt. Undrar hur många som verkligen kan spela detta Fan inte jag...

  43. #43
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Flera längre partier har definitivt en botten i 2 (eller 4 eller 8 eller 16 ). Varför skulle det inte vara så? Jag vet ju vad jag hör. Inget tvivel från mig alltså

    Massor av låtar från den svårast låtande jazzrockfusion är 4/4 (eller derivat därur). Konsten är att sväva runt det där så att det låter komplext.

    (Nu har jag lyssnat lite på det igen bara så jag inte gör bort mig Står fast vid vad jag sa! Om nån verkligen vill ställa mig mot väggen så får jag spela in en 4/4-fingerknäpp-challenge... )
    Jag vet mycket om att sväva runt, men Herr F jobbar inte riktigt så, tror jag.

  44. #44
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Och jag har ingen aning om vem Herr F är, men sitter och groovar med en fin puls i fingerknäppet. Tro får man göra i kyrkan

  45. #45
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Japp! Det är väl det coola med hela grejen? Som jag ser det i alla fall. Det kanske blir att jag får rippa YT-klippet och lägga claves och funkbas helt enkelt

    Let´s move on

    Lyssna på nån gammal tablas-guru i Indien vettja.
    Riktigt gamma :

    https://youtu.be/ZHCI9ml91as

    Jävlar vad de kan flyga och fara innanför sina ramar de där.

  46. #46
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittar bara en sida, men som synes går flera delar i 2, 4, 8. Och tittar man noga och pusslar sextondelarna blir pulsen faktiskt jämn om man vill groova. Vore kul att se hela.

    Med det sagt: Satan vad svårt. Undrar hur många som verkligen kan spela detta Fan inte jag...
    Jo, men det är flera lager av diverse n-tupler i varje takt, så den puls man hör kan mycket väl vara en annan än åttondelar eller sextondelar, den kan lika gärna vara 6 noter på tiden av 7.

    Få av de musiker som skulle kunna spela det där har tid och ork att öva in det. Hyperkomplex musik av det slaget är liksom gjord för att avskräcka de halvhjärtade. Men det går att få till liknande musik med betydligt enklare notation.

  47. #47
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Noter finns: http://www.editionsvitzer.com/catalog... Får inte länken att funka men de finns där någonstans


    https://youtu.be/UYoeBsZxGzo
    Senast redigerat av bassoprofundo den 2018-04-16 klockan 16:25. Anledning: krångel

  48. #48
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men det är flera lager av diverse n-tupler i varje takt, så den puls man hör kan mycket väl vara en annan än åttondelar eller sextondelar, den kan lika gärna vara 6 noter på tiden av 7.

    Få av de musiker som skulle kunna spela det där har tid och ork att öva in det. Hyperkomplex musik av det slaget är liksom gjord för att avskräcka de halvhjärtade. Men det går att få till liknande musik med betydligt enklare notation.
    Precis. Och då blir det ännu roligare att göra funk av skiten

  49. #49
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Gör funk!

  50. #50
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bassoprofundo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Noter finns: http://www.editionsvitzer.com/catalog... Får inte länken att funka men de finns där någonstans


    https://youtu.be/UYoeBsZxGzo
    Jag bryr mig inte om noter på sånt här för det är bara godtyckligt lirande inom det alla kan. Och det gäller typ 100% av alla länkar jag postat också.

    Fortfarande skitbra.

  51. #51
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag bryr mig inte om noter på sånt här för det är bara godtyckligt lirande inom det alla kan. Och det gäller typ 100% av alla länkar jag postat också.

    Fortfarande skitbra.
    Hur menar du nu? Han spelar ju en komposition. Det är ingen improvisation så vad är det som är godtyckligt?

  52. #52
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan spela något lika bra igenom att bara improvisera. Den här eller många trumsolon har inget elementärt som får det att koppla mig till att det låter bra. Många, (de, flesta) solon är rätt trågika. Jag reagerar inte på hur fint det här är, och jag är elak nog att koppla det här till dem. Men jag förstår nog inte orkestertrummor som du.

    Ärligt talat tror jag att jag kan spela skiten ur det här lama trumsolot på en virvel Men det är ju min smak.
    Fattar ändå inte vad du menar. Om ett särskilt stycke skall framföras är ditt svar då att du kan improvisera fram något lika bra eller bättre?

  53. #53
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Jag kan spela något lika bra igenom att bara improvisera. Den här eller många trumsolon har inget elementärt som får det att koppla mig till att det låter bra. Många, (de, flesta) solon är rätt trågika. Jag reagerar inte på hur fint det här är, och jag är elak nog att koppla det här till dem. Men jag förstår nog inte orkestertrummor som du.

    Ärligt talat tror jag att jag kan spela skiten ur det här med ett bättre trumsolo på en virvel Men det är ju min smak.

    Pga hur jag ser trummor så ser jag det aldrig som en komposition. Det är ett konstant pro-agerande till musiken. När man är solo så är man lost och då är det ingen komposition längre. För mig. Jag skulle aldrig kunna spela en trumma efter noter en hel komposition så där. Bara så länge för att förstå groovet. Och inte heller för att förstå poängen.

    Men jag kan improvisera järnet ur en virvel. Utan att slå på sidorna (kanske lite).

  54. #54
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Skulle heller aldrig kunna spela en hel komposition efter noter (för kass/lat) men det betyder inte att det är fel eller dåligt. Det passar en del, inte andra.

  55. #55
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bassoprofundo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle heller aldrig kunna spela en hel komposition efter noter (för kass/lat) men det betyder inte att det är fel eller dåligt. Det passar en del, inte andra.
    Ja absolut. Jag är inte kär i orkestertrummor tror jag, och skulle inte kunna spela det heller på orkester sättet

  56. #56
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pga hur jag ser trummor så ser jag det aldrig som en komposition. Det är ett konstant pro-agerande till musiken. När man är solo så är man lost och då är det ingen komposition längre. För mig.

    Men jag kan improvisera järnet ur en virvel. Utan att slå på sidorna (kanske lite).
    Hade ju varit fint med lite mer slagverkare som improviserar järnet ur en virvel i Egen musik.

    Jag är inte heller helt säker på om jag förstår fullt ut hur du tänker, bortsett från att du inte verkar gilla soloslagverkarna här ovan. Och jag ser ingen poäng med att ställa improvisation mot komposition, båda delar har sina styrkor och svagheter. Man kan spela en dåligt förberedd improvisation eller skriva ett dåligt förberett stycke (vilket är svårare att ursäkta).

    Det finns en genre av idiomatisk slagverksmusik precis som det finns virtuosa stycken för andra instrument. Förmodligen är det en del slagverkare som skriver för sig själva. Det är inte så olikt extremt tekniska trummisar inom fusion (Weckl och den slags). I värsta fall kan det bli lite cirkusshow över det, att visa upp hur svåra saker man kan spela. Men det är ofta en del av charmen med det också, något som både kan fascinera och avskräcka på samma gång.

  57. #57
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det är ju två olika saker. Att spela nåt någon (eller en själv) förmedlat mer eller mindre exakt genom noter. Eller spela sin egen impro rakt ur hjärtat. Man kan värdera dessa saker personligen på olika sätt, men båda grejerna "finns" liksom lika mycket.

    Jag kan också se ett kreativt mellanting i form av att träna på kortare specifika grejer, som i princip är skrivna men kanske i praktiken bara tänkta. Man vill bli säker på kvintoler t.ex, och nöter som fan på att spela 5 slag på varje fjärdedel i en 4/4. Efter ett tag sitter det som en smäck i ens arsenal av fri improvisation.

  58. #58
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan också se ett kreativt mellanting i form av att träna på kortare specifika grejer, som i princip är skrivna men kanske i praktiken bara tänkta. Man vill bli säker på kvintoler t.ex, och nöter som fan på att spela 5 slag på varje fjärdedel i en 4/4. Efter ett tag sitter det som en smäck i ens arsenal av fri improvisation.
    Precis, en "arsenal av klyschor"! Så gör man väl i allt från indisk raga till bebop. Somliga har ju till och med ifrågasatt att helt fri improvisation skulle vara möjligt, just för att man alltid tenderar att upprepa något man tidigare har lärt sig. Det är bland annat det jag syftar på med att förbereda sig på en improvisation.

  59. #59
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag tillägger då gärna att den förberedelsen sker vare sig man tänker på det eller inte. Allt man tar in kan bli sånt man får ur sig i improvisationen.

  60. #60
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är inte heller helt säker på om jag förstår fullt ut hur du tänker, bortsett från att du inte verkar gilla soloslagverkarna här ovan. Och jag ser ingen poäng med att ställa improvisation mot komposition, båda delar har sina styrkor och svagheter. Man kan spela en dåligt förberedd improvisation eller skriva ett dåligt förberett stycke (vilket är svårare att ursäkta).
    Jag plockar ut de viktiga accenten och tonerna ur ett stycke och resten bryr jag mig inte om så mycket, så för en van lyssnare så är nog det jag spelar rent åt H*te. Det är mest en begränsning jag har som har fått mig att vara nästan tvungen att bearbeta musik på det sättet. Har inte tålamod att nöta in varje not i ett stycke, jag ser liksom inte poängen. Men jag har aldrig varit i den situationen när det krävs heller

Liknande ämnen

  1. Dagens tips om du får ökad input latency plötsligt
    Av PeterM i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-10-25, 07:09
  2. Dagens tips! Synca gamla trummboxar.
    Av SINUS i forum Övriga instrument
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-06-27, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •