Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Fixa skadad träbottenplatta Moog?

  1. #1
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

    Fixa skadad träbottenplatta Moog?

    När jag öppnar min Micromoog ser jag varför keyboarden är instabil. Det är två märkliga urgröpningar vid de nedre skruvfästena. Man kan också se på bilden att någon påbörjat ett försök att laga med något slags spackel.

    Detta tycker jag verkar vara en helt ok idé. Kosmetiskt spelar det ju ingen som helst roll.
    Men frågan är, vad skall man i så fall ha som utfyllnad? Vanlig spackel går naturligtvis inte, det måste ju vara beständigt och relativt segt men däremot inte sprött.

    Någon träkunnig som kan tipsa? Bottenplattan är i någon slags spånplatta.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	micromoogwood.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	144,4 KB 
Id:	77316

  2. #2

  3. #3
    deleted user
    kemiskt trä är bra.

    Annars är det ju inget krångel att såga till en helt ny bottenplatta. Kom till Uppsala så hjälper jag dig.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Som de andra skrev - plastiskt trä, men allra helst en ny bottenplatta.

  5. #5
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som de andra skrev - plastiskt trä, men allra helst en ny bottenplatta.
    Jodå, jag förstod att ni slöjdare skulle förslå ny bottenplatta. Men jag vet hur det går när jag börjar med så'nt. Speciellt eftersom det är ett flertal passformsrelaterade saker som garanterat kommer att misslyckas vid första försöket.
    Moog må våndas i sin himmel, äsch det gör han nog inte. Han bryr sig om ljudet inte bottenplattan.

    Men plastiskt trä, det får det bli. Jag tänkte faktiskt på det men trodde det var sprött och mer spackelartat.

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Spånplatta Moog™ är tydligen lite special special jämfört med spånplatta spånplatta.

  7. #7
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Man kan väl borra i plastiskt trä efter att det härdat? Det är ju alltså ett skruvhål i mitten av kratern som måste behållas.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan väl borra i plastiskt trä efter att det härdat? Det är ju alltså ett skruvhål i mitten av kratern som måste behållas.
    Man kan borra i det... men kolla med deleted user. Det kan vara inbillning, men jag tror mig ha läst att han är slöjdlärare. Att såga till spånplatta bör han kunna göra i sömnen isf.

    Minns jag fel tar jag tillbaka allt och späker mig i skam.

  9. #9
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan borra i det... men kolla med deleted user. Det kan vara inbillning, men jag tror mig ha läst att han är slöjdlärare. Att såga till spånplatta bör han kunna göra i sömnen isf.
    På punkterna slöjdlärare och spånplatta i sömnen stämmer det. Kemiskt trä har jag aldrig använt. Men köp en mindre tub ( har för mig bauhaus har för 15 spänn ) och testa, borde funka. Det är ju i grunden färgat tvåkomponentslim.

  10. #10
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    På Bauhaus får du väl en färdigsågad spånskiva med dina mått?

  11. #11
    luegoods
    luegoods är inte uppkopplad
    luegoodss avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag skulle ha fixat en ny bottenplatta. Kommer bli mycket bättre!

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På punkterna slöjdlärare och spånplatta i sömnen stämmer det. Kemiskt trä har jag aldrig använt. Men köp en mindre tub ( har för mig bauhaus har för 15 spänn ) och testa, borde funka. Det är ju i grunden färgat tvåkomponentslim.
    Mitt minne är konstigt. Lagrar en del så'nt, men sedan glömmer jag annat som gjort betydligt mer nytta. Höll på i flera timmar förra veckan för att avinstallera ett program i en dator för att kunna överföra licensen till en ny. Tills jag kom på att jag faktiskt hade originaldisken.

  13. #13
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Fast ny spånplatta är ju inte moog.

  14. #14
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av indigo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast ny spånplatta är ju inte moog.
    Good point!
    Jag pratade med en gitarrnörd som berättade att om han bytte ut en liten mekanisk mojänk som trilskades mot en ny fungerande så skulle hans gitarr sjunka i värde med 10k men bli mycket bättre som instrument betraktat. Vintagelogik.

    Tack för alla träplattetips och till och med slöjdhjälp men i jämförelse med att klicka i lite gegga i hålen är de klart mer omfattande, kräver resor och kräver noggrant måttande, borrande, fasande, målande m.m.

    Geggan sitter nu i hålen och härdar. Provar att borra och tror jag förstärker ovansidan med vävtejp så inte klaviaturen direkt belastar geggan när man skruvar fast. Jag föredrar att lägga tiden på att få klaviaturen fin och spelbar (deoxidering och de sista Machinepop-bushingarna...) istället, samt rekonditionering av potentiometrar.
    Senast redigerat av Oortone den 2017-09-21 klockan 11:04.

  15. #15
    JagErMed
    JagErMed är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Et bra triks for å gjemme bort reperasjon er å lime aluminumsfolie eller kobberfolie over området som er utbedret. Da ser det ut som det er elektrisk skjerming.

    Har reparert Ikea skapdører hvor hengsel er revet løs i sponplaten. Limt hengsel fast med glassfiberarmert bilsparkel og lagt et stykke aluminiumsfolie over reperasjonsområdet slik at det ser ut som det er en del av feste til hengsel.

    Edit: Bedre vintage verdi. Om man må bytte bunnplaten forsøk å gjøre slik man utbedrer gitarer. Ta kun bort kun det skadede området med et stort hull-bor og lim inn ny sponplate.

  16. #16
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JagErMed Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Et bra triks for å gjemme bort reperasjon er å lime aluminumsfolie eller kobberfolie over området som er utbedret. Da ser det ut som det er elektrisk skjerming.

    Har reparert Ikea skapdører hvor hengsel er revet løs i sponplaten. Limt hengsel fast med glassfiberarmert bilsparkel og lagt et stykke aluminiumsfolie over reperasjonsområdet slik at det ser ut som det er en del av feste til hengsel.

    Edit: Bedre vintage verdi. Om man må bytte bunnplaten forsøk å gjøre slik man utbedrer gitarer. Ta kun bort kun det skadede området med et stort hull-bor og lim inn ny sponplate.
    Nu har jag i och för sig redan provat med plastiskt trä, skall snart bearbeta det, men om det skulle visa sig dåligt. Hur är det med glasfiberarmerat spackel, fäster det på trä?

  17. #17
    deleted user
    Nej nu börjar jag känna mig engagerad. Du kan skicka plattan till mig så fixar jag ny / ordnar den gamla och skickar tillbaka, du står för frakt.

    / 99ans bysnickare

  18. #18
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej nu börjar jag känna mig engagerad. Du kan skicka plattan till mig så fixar jag ny / ordnar den gamla och skickar tillbaka, du står för frakt.

    / 99ans bysnickare
    Tack för erbjudandet. Jag förstår att för en slöjdare känns det väl lite som det gör för en pianostämmare att se en amatör dra med stämnycklarna, men det kommer nog att funka bra detta. Återkommer i annat fall.

Liknande ämnen

  1. Nu vet jag varför jag fick en skadad synth på Posten
    Av Jeppe K i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2016-10-07, 11:31
  2. CR-78 skadad (av CSQ-600)
    Av paperboycalle i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2011-09-14, 07:50
  3. Rädda skadad logicfil?
    Av axeman i forum Logic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-31, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •