Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Club Of The knobs - 5U Modular

  1. #1
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran

    Club Of The knobs - 5U Modular

    Club of the knobs är ett modular märke som fått en del skit för att det är långa leveranstider och i begynnelsen även lite varierande byggkvalitet.
    Jag var hyfsat nervös innan det anlände då jag inte testat detta själv utan bara hört på några mp3 som lät helt okej dock.
    Det började inte bra för mig heller då båda cabinetten släppt lite i limningen. Det ena upptill vänster och det andra nedtill vänster men Kazike menade på att det måste varit törnar i frakten. Det var hyfsat packat ändå så jag vet ej vem man skall skylla på men kabinetten i övrigt var riktigt snygga och ”vintageaktiga” och ström ypperligt snyggt monterat.
    När jag sedan börjar lira hade jag lite vajsing med mitt Vermona CV interface men sedan när jag väl var igång efter ett par timmar med lite gråa hår så känner jag direkt att wow detta kan vara det mest välljudande modularsystemet jag provat hittills!
    Fantastiskt ljud faktiskt, varmt och mysigt om man vill eller superrappt och snärtigt om man vill det. Till skillnad från andra modular system jag provat känner jag att det är en enda stor sweetspot hur än jag vrider och vänder.
    Mitt system är baserat på deras System-55 konfiguration men där jag bytt ut Fixed filter bank mot Polyresonator (polymoog inspirerad) och ett till lågpassfilter som även har lite fler poler att välja på.
    Jag hade surfat runt lite på Polymood Vox Humana patchen så jag tänkte att det vore roligt att köra lite paraphonic körljud på modularen och det blev stommen till låten. Hemligheten är att man har en sågtands oscillator med en lite långsammare vibrao rate och sedan en pulse med pwm modulation med snabbare vibrato rate. Då jag använde alla 7 oscillatorerna så var jag tvungen att använda en Moon Modular quad LFO också för att få mina 3 olika LFO styrningar till denna kör patch
    Till skillnad från polymoog Vox Humana patchen som vad jag förstått inte går igenom polyresonator modulen så körde jag min patch genom cotk varianten för att få till ytterligare körkänsla.
    Jag ger detta modularsystem 10 av 10!

    https://youtu.be/S0mIDx_lY0Q

  2. #2
    99JJQ
    99JJQ är uppkopplad nu
    99JJQs avatar
    Veteran
    WOW. Den var stor

    Tack för recensionen, har bara haft en COTK modul men hade avfärdat dem lite pga. berätteserna om strul.

    Så du tycker den låter bättre än Mos-Lab?

  3. #3
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    WOW. Den var stor

    Tack för recensionen, har bara haft en COTK modul men hade avfärdat dem lite pga. berätteserna om strul.

    Så du tycker den låter bättre än Mos-Lab?
    Jag har 901 osc till moslab systemet och 921 till cotk så det går inte att jämföra 1:1 men känslan är att cotk låter bättre faktiskt.

  4. #4
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Först grattis!
    Stora Modulärer ger automagisk vintagefeeling i studion - även ifall de är mycket nyare än dina boards. Den är faktiskt vacker imho.

    Men... Är den semimodulär? Ser inga patchkablar

    Sköna ljud, skönt tema - speciellt andra halvan med b-temat. Påminner om ngt klassiskt stycke som jag inte kan komma på. Vackert!

    Tack för att du delar!

  5. #5
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Kul läsning, tack för att du delar dina erfarenheter, grymt snyggt system

    Är detta anledningen till att MOS systemet åker?

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Grymt fin låt, höjningen som börjar vid 1:50 är magiskt bra. Riktigt bra musikaliska kvaliteter i det partiet!

    Ljudmässigt har jag svårt att bedömma om detta smäller MOS ur vattnet eller inte. Tror dock ändå att denna låten hade låtit ÄNNU bättre om du multitrackat din JP8 istället...

    Fantastiskt fint jobb!

  7. #7
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul läsning, tack för att du delar dina erfarenheter, grymt snyggt system

    Är detta anledningen till att MOS systemet åker?
    Jag är ju PWM gubbe som Nick Batt och inte minst vår egen PWM lover Lackan så Mos-lab systemet står ju där med 901 oscillatorer som inte har PWM...den stora 901 är Seb moddat med PWM faktiskt men originalet har det ju inte. Men nu lutar det nog åt att jag behåller Mos-lab också och kanske byter ut Moslab 901 ABBB mot Moslab 921 ABBB så det blir lite mer PWM där också
    Btw...att göra multitracks av modularer är ett jäkla hästgöra faktiskt, speciellt när man börjar vilja ha poly pads etc...tar sin lilla tid
    Men det är en härlig känsla att stå där och patcha

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... vår egen PWM lover Lackan
    LOL! En synt utan PWM är som en jordgubbstårta utan jordgubbar.

  9. #9
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Kul med ännu ett stort modular system!
    COTK modulerna jag har haft har varit grymt bra särskilt 961s som är grymt smart till en Q960 - Snabba leveranser och trevlig support.

    Det är stor skillnad på 921 och 901 VCO´s men du kan ju enkelt testa att köra 921 genom Mos-lab filter, envelope och VCA för att se om det är någon skillnad. Tror att de är mycket likvärdiga - men kul om du orkar ta dig tid att testa.

    Vox humana patchen låter grym

  10. #10
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Oj, du satsar verkligen på modulargrejer, inte bara på monsterpolyfoner! Måste lyssna genom riktiga högtalare när jag kommer hem, för datorskärmar är ju inte kända för hifi-sound direkt...
    PS. såg att du spelade på en OB-6;a i filmen, blev det en sån också till slut?

  11. #11
    99JJQ
    99JJQ är uppkopplad nu
    99JJQs avatar
    Veteran
    Glömde nämna det fantastiska vox humama ljudet. Snyggt!

    Dessutom börjar du snart gen Hans Zimmer och Junkie XL en match i modularstorlek om du behåller Mos-Laben också

  12. #12
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    @jocks1 Japp, tycker OB-6 låter väldans bra för att vara ett nybygge Saknar en vibrato LFo och har maila DSI supporten men "det är inte aktuellt då Prophet 6 och OB-6 är gjorda för en ratt per funktion"...jag undrade om man inte kunde få routa om de två CV ingångarna till pitch för alla röster tex, men det svarade man inte på. Tror inte det blir bra heller för de verkar bara klara av 0-5V och inte negativt. Testade att skicka en LFO till filter men då filter svängde det bara på "uppvågen".
    @Nidas, absolut det skall jag kunna testa vid tillfälle.
    Senast redigerat av Firechild den 2017-09-19 klockan 14:42.

  13. #13
    deleted user
    Bra låt! skönt vemod blandat med äventyrskänsla och hakan mot horisonten. skönt höj du fick till. låter som du haft kul

  14. #14
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Lite som Wendy Carlos möter Ace of Hz/Ladytron

  15. #15
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @jocks1 Japp, tycker OB-6 låter väldans bra för att vara ett nybygge Saknar en vibrato LFo och har maila DSI supporten men "det är inte aktuellt då Prophet 6 och OB-6 är gjorda för en ratt per funktion"...jag undrade om man inte kunde få routa om de två CV ingångarna till pitch för alla röster tex, men det svarade man inte på. Tror inte det blir bra heller för de verkar bara klara av 0-5V och inte negativt. Testade att skicka en LFO till filter men då filter svängde det bara på "uppvågen".
    @Nidas, absolut det skall jag kunna testa vid tillfälle.
    FC hade inte du en ob6 modul också? Har ännu inte hört någon poly chaina dessa. Vore topp om du testade

  16. #16
    RMI
    RMI är inte uppkopplad
    RMIs avatar
    Senior
    Skön låt och tack för recensionen.

    Skulle vara intressant om du skaffade dig ett Synth-Werk system för jämförelse med MOS-LAB och detta. Fast egentligen tycker jag att du borde skaffa ett gammelmodulsystem från Moog, alternativt ett nytt IIIC...

  17. #17
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hör influenser från flera låtar i den här!
    Kraftwerk - The Model
    Kraftwerk - Hall of Mirrors
    Jean-Michel Jarre - Alla de där småljuden som glittrar och pyser i bakgrunden

    Vet inte vad det är, men jag gillar låten! Visst låter det syntigt på ett äldre sätt, men kostymen passar bra här.

  18. #18
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Vet inte vad det är, men jag gillar låten! Visst låter det syntigt på ett äldre sätt, men kostymen passar bra här.
    Bara för att du inte är ung

  19. #19
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RMI Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skön låt och tack för recensionen.

    Skulle vara intressant om du skaffade dig ett Synth-Werk system för jämförelse med MOS-LAB och detta. Fast egentligen tycker jag att du borde skaffa ett gammelmodulsystem från Moog, alternativt ett nytt IIIC...
    Jag har 901ABBB från Synth-werk och jag hade 901ABBB från Mos-lab förut och jag var aldrig nöjd med Mos-lab 901 ljudet.. De var för "rena" saknade den grittiness (nu använder jag ord som jag själv förstår men kanske låter helknas för andra). Jag tycker nästan att Mos-lab 901 är som en 921 utan PWM..

    Synth-Werk 901 har absolut det ljud som jag letat efter.. enormt mycket händer i både topp skimmer och i botten finns det där skitiga som man hör från gamla Moog modular system. Nu använder jag dem tillsammans med Mos-lab filter, vca och envelope, mixer.

    Tror inte det blir någon skillnad mot att köpa Synth-werk moduler på dem.(filter, VCA...)
    Mos-lab är kanon - de enda som jag inte gillar är just 901..
    Det man vill med 901 är att ha många 901b till varje 901a.. Jag har 3 nu som jag tycker är minimum.. men funderar på att köpa till 2 till..

  20. #20
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    J
    Synth-Werk 901 har absolut det ljud som jag letat efter.. enormt mycket händer i både topp skimmer och i botten finns det där skitiga som man hör från gamla Moog modular system.
    Intressant! Tex får Mark Shreeve ett helt otroligt organiskt ljud från sin Moog III, så 901 verkar ha något som 921 inte har...

  21. #21
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Så här några månader senare. Känner du fortfarande att det är en 10/10?

  22. #22
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så här några månader senare. Känner du fortfarande att det är en 10/10?
    Jag tror det. Jag har en Moog re-issue Model 15 på väg in och då kan jag jämföra lite 921:or också.

  23. #23
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Ha! Fett!!! Jag ser fram emot dina reflektioner. Kan förstå om du sänker det till 9/10 när moogen kommer hem

  24. #24
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Hur gick det med din Model 15?

  25. #25
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gick det med din Model 15?
    Japp Moog model 15 in da house numera.

  26. #26
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Häftigt! Antar att du jämfört 921:orna i timmata? Vad tycker du?

Liknande ämnen

  1. DSI-knobs
    Av JOMACO i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-09-08, 15:44
  2. Club of the knobs...?
    Av Demokid i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2017-02-12, 18:08
  3. Club Of The Knobs ?
    Av Firechild i forum Modularer & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-12-21, 17:08
  4. Knobs
    Av SEKVENS i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-17, 19:19
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-09-29, 22:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •