Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Flyga med gear

  1. #1
    vilsen
    vilsen är inte uppkopplad
    vilsens avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Flyga med gear

    Föredrar såklart att åka tåg eller bil till gig men ibland måste man flyga. Just nu får jag ner gear i kabinväska och sladdar i ryggsäck men det känns inte 100% gött för mina prylar.

    Hur packar ni när ni ska flyga med era desktopsyntar/samplers?

    Vill, under inga omständigheter, checka in mina prylar...

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kabinväska och ryggsäck är väl prima. Då har du ju själv koll hela vägen. Känns det sladdrigt kan du bygga iordning en kabinväska med dedikerade spännen och dämpningar på insidan som transporterar prylarna förstklassigt.

    Väl packat kanske inte checka in är så dumt ändå, men man vill ju undvika t.ex. felskickat bagage. Men jag har tagit känsliga stränginstrument från Indien incheckat, i fodral som varit okej men inte alls "flight case"-nivå. Eventuellt får ett fodral som ser ut som om det innehåller en sitar mer varsam behandling, än ett fodral som ser ut som en vanlig väska, oavsett hanterarens intention dock.

  3. #3
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag flyger med en Peli Air. Står här att den kostar 5 300 spänn dock. Tror inte jag betalade så mycket:
    https://www.thomann.de/se/peli_1615_air_case.htm?glp=1
    Har också en större Peli till sakerna jag måste checka in.

    Denna ryggsäck för 350 kronor är grym faktiskt.
    https://www.thomann.de/se/thomann_producer_backpack.htm
    Den är vadderad och har en avskiljare i mitten. På ena sidan brukar jag ha två småelektron (Digitone och Digitakt) och på andra en Octatrack. I ytterfacket har jag min KaossPad och i locket på väskan får jag plats med tre pedaler.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Min ryggsäck från Everki är gjord för gamers. Dedikerat laptopfack och även fack får Xbox etc. det har jag aldrig haft med, men väl diverse effekter och annat bös. Den är stor nog att rymma en rejäl laddning vinyl också.

  5. #5
    vilsen
    vilsen är inte uppkopplad
    vilsens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Denna ryggsäck för 350 kronor är grym faktiskt.
    https://www.thomann.de/se/thomann_producer_backpack.htm
    Den är vadderad och har en avskiljare i mitten. På ena sidan brukar jag ha två småelektron (Digitone och Digitakt) och på andra en Octatrack. I ytterfacket har jag min KaossPad och i locket på väskan får jag plats med tre pedaler.
    Riktigt bra tips, blir 100% en sån nästa Thomann-runda!

  6. #6
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Producer Backpack är inte gjort i så tåligt material dock, går sönder efter något år. Men, kanske inte gör så mkt med tanke på priset.

  7. #7
    vilsen
    vilsen är inte uppkopplad
    vilsens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kabinväska och ryggsäck är väl prima. Då har du ju själv koll hela vägen. Känns det sladdrigt kan du bygga iordning en kabinväska med dedikerade spännen och dämpningar på insidan som transporterar prylarna förstklassigt.

    Väl packat kanske inte checka in är så dumt ändå, men man vill ju undvika t.ex. felskickat bagage. Men jag har tagit känsliga stränginstrument från Indien incheckat, i fodral som varit okej men inte alls "flight case"-nivå. Eventuellt får ett fodral som ser ut som om det innehåller en sitar mer varsam behandling, än ett fodral som ser ut som en vanlig väska, oavsett hanterarens intention dock.
    Står och väger om jag ska köpa en typ Peli och börja checka in. Nyss hemkommen från spelning i Finland och påväg hem får vi besked att alla kabinväskor ska checkas in pga platsbrist - suck. Lyckades tjata mig till att få med väskan in men det gör att jag blir paranoid inför nästa flygtur till gig. Sen har jag ju fått incheckat baggage bortslarvat när jag rest privat så fortfarande inte övertygad...

  8. #8
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Denna ryggsäck för 350 kronor är grym faktiskt.
    https://www.thomann.de/se/thomann_producer_backpack.htm
    Den är vadderad och har en avskiljare i mitten. På ena sidan brukar jag ha två småelektron (Digitone och Digitakt) och på andra en Octatrack. I ytterfacket har jag min KaossPad och i locket på väskan får jag plats med tre pedaler.
    Bra tips! Ska flyga t Indien t nyår o vill inte gärna checka in bagage. Tar med Octa, Rytm, Digitone o Toraiz AS1. Då borde ju iaf Rytm o Octa kunna få plats där. O kanske AS1 också. Så får Digitone ligga i annan väska. 7kg + 5kg är det. Så Octa, Rytm o AS1 går nog precis på 7kg m väska. Smidigt att ha det i ryggsäck också, väl där när en ska ta sig t spelningar

  9. #9
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Här kommer höga nördpoäng; en axelremsväska som är en väst. Flygbolagen får inte reglera klädsel, jag har haft med denna ett par gånger och sluppit problem. Den rymmer en 13” laptop och kläder/förnödenheter för ett par dagar så kan man ha instrument o sånt i t ex en Peli.
    https://www.amazon.co.uk/Bagket-22-t.../dp/B07CMQNTLY

  10. #10

  11. #11
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Det varierar hur och var jag ska. Oftast rygga med det viktigaste och en incheckad hårdare resväska. Ryggan ser jag till att inte vara större än att den går att få ner mellan benen eller sätet framför mig om det är fullt i hyllorna. Att det är fullt händer ofta på EasyJet. Vill man vara säker på att få med väskorna in i kabinen så ställer man sig tidigt i kön och helt sonika väntar.

    Den incheckade väskan är väl emballerad på insidan. Bubbelplast och kartongskivor som delar av utrymmet mellan prylarna. Alla sladdar och dylikt tajt packade och buntade.

    Men man får ju även planera lite hur man reser. Vad man kan tänka sig att ta med sig. Även smart att fråga arrangören om de kan låna ihop lite utrustning. Så kanske du slipper flyga med allt. Jag har lite speciella saker i min rigg som jag aldrig skulle ta med genom vissa säkerhetskontroller. Då jag automatiskt skulle bli stoppad och nog inte få med mig grejerna.

    Det har funkat ok faktiskt. Mina bandkamrater har råkat ut för krossat bagage en gång. Men tror inte det hade spelat någon roll hur de hade gjort. Det blev nog överkört eller dylikt. Då var allt trasigt. Väskor, synthar, allt.

Liknande ämnen

  1. Flyga med musikprylar...
    Av R46.1 i forum Allmänt om musik
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-04-09, 13:39
  2. Bra hemsida med gear lists?
    Av joresten i forum Inspelning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 18:28
  3. Flyga med instrument
    Av simoo i forum Övriga instrument
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-07-26, 10:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •