Resultat 1 till 48 av 48

Ämne: Några småtips hur man kan prodda och jobba med sång

  1. #1

    Veteran

    Några småtips hur man kan prodda och jobba med sång

    Halloj!

    Tänkte dela med mig av lite tekniker jag använder mig av ibland när jag jobbar med sångspår.
    Här på 99an är vi mest amatörer och man kanske inte vågar "fuska" för mycket med sången... så jag tipsar om en del trick som är användbara för att göra coola grejer på sångspåren.

    För att göra det så har jag gjort några exempel med hjälp av en demo jag gjorde när jag var riktigt förkyld, bra idé eller hur
    Fanns en tanke med detta, jag kunde bara sjunga en kort stund pga förkylningen men ville prova om låten funkade eller ej och jag ville dessutom testa några sångljudsidéer på den nya demon.
    Alla sångspår ligger starkt i mixen för att ni skall kunna höra vad som händer.

    Vid 28 sekunder så är det min originalsång utan effekter, en aning off på en del ställen. (Man hör att jag är förkyld också)
    På spåret Ligger en LA-2A kompressor och eq.

    Vid 46 sekunder så har jag rättat till de sura tonerna på leaden samt ett spår med dub på leaden. (Spelat in en kanal till med sång mao)
    Använder mig av pitch edit i Reason, finns motsvarande i de flesa DAWs, påminner om Melodyne. Rättar bara till det riktigt sura tonerna på leadsången, men på dubben pitchkorrigerar jag hårdare.
    Dessutom har jag redigerat dubben så den sitter så nära leaden som möjligt så att det inte blir en massa dubbelkonsonanter som t-ljud och s-ljud. Ett alternativt är att man inte sjunger så tydliga konsonanter på dubben och låter bli att sjunga ett t-ljud som ligger i slutet av ett ord. (eller redigerar bort konsonanter på dubben)
    Jag har även klippt ut frasen "vinden vänder" och lagt den på ett eget spår där jag lägger på mer effekter än på de normala sångspåren samt att jag panorerar frasen från vänster till höger. Dessutom har jag satt ett högpassfilter och ett lågpass filter för att få lite telefoneffekt.
    På spåret Ligger en LA-2A kompressor och eq men nu även ett plåtreverb och ett tapedelay

    Vid 1:05 så har jag lagt till två spår med dubbar som ligger en oktav upp. Dessa panorerar jag hårt vänster/höger. Jag skapar dessa med hjälp av leadsången och mitt dubspår samt en effekt i Reason som heter Neptune (motsvarar ungefär Autotune). Finessen är att jag ändrar i Neptune sången 1 oktav upp och ändrar även formanterna lite så att det verkligen inte låter som att det är jag som sjunger spåret. Dessutom rättar Neptune till pitchen lite till så att det blir som två sångspår till. Man kan snedställa dessa spår några cent mot varandra om man vill ha en bredare effekt.
    Det här var min målbild för låten, så här ville jag ha sångspåret. Jag har höjt oktavspåren lite för att ni skall höra effekten bättre, i slutmix kommer dessa att höras lite subtilt i bakgrunden.

    Vid 1:23 så har jag pitchkorrigerat alla spåren mycket hårdare än tidigare i exemplen. Ganska vanligt att moderna produktioner låter så här, inte direkt autotune men förbaskat "tonsäkert", dock har jag valt att behålla glidningarna mellan tonerna för att det inte skall låta för mycket robot och tagit bort lite vibrato på rösten. Smaksak hur man vill ha sångproduktionen, jag väljer nog inte den här för just denna låt men för andra låtar kan det här soundet mycket väl vara gångbart.

    Vid 1:42 så är det leaden hårt pitchkorrigerad utan effekter förutom kompressor och eq. Låter inte naturligt, men så här låter det faktiskt på många kända låtar idag om trycker på solo på sångspåret, inget att skämmas för att använda pitchkorrekt som amatör, du är i gott sällskap om du letar efter det här soundet.

    https://soundcloud.com/dabene/vocal_prod

    Hoppas det kan vara till hjälp när ni proddar sång, ofta slarvar man bara igenom sången efter man tillbringat en vecka med att mecka med sina syntar på låten. Det tycker jag är lite synd, man kan gena lite för att få ett ok sångspår. Lite som midikvantisering hjälper oss med syntarna så finns verktygen även för sången.
    Senast redigerat av drloop den 2017-09-15 klockan 10:50.

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Grymt!

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Bra! Men trots att jag läste texten hade jag svårt att höra den. Således tror jag inte det är bra att låna ut D:et från "tid" till "då". Byt tid till dag eller ändra texten till "det kommer stunder då allting vänder" så blir du av med orden som fraseras svårare.

  4. #4

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra! Men trots att jag läste texten hade jag svårt att höra den. Således tror jag inte det är bra att låna ut D:et från "tid" till "då". Byt tid till dag eller ändra texten till "det kommer stunder då allting vänder" så blir du av med orden som fraseras svårare.
    Demosång med blajtext... bra poänger dock.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grymt!
    Woho!

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    kul! testa med min blajtext på ny sc-fil så får man höra om det stämde i praktiken

    i så fall har du lektion 2: frasering klar

  6. #6

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kul! testa med min blajtext på ny sc-fil så får man höra om det stämde i praktiken

    i så fall har du lektion 2: frasering klar
    Frasering ingår inte i denna demo. Bara hur man kan jobba med sången tekniskt. Får bli när jag skriver klart en låt baserad på demon. Om några år!

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok men då är ju det här en bra text:

    Ba dumpa blaj sha dumpa rumpa


  8. #8

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok men då är ju det här en bra text:

    Ba dumpa blaj sha dumpa rumpa

    Ungefär så låter första demosången på mina låtar för att jag skall hitta flyt i sången. Läste en intervju med Daniel Lanois om inspelning av Bono´s demosång på en ny låt, Lanois kallar demosången för bongolesian (typ)... badabump

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Bra låt egentligen, men det blir ju lite att man måste gilla pitchkorrektions-soundet. I mina öron är det riktigt fult. Komressionen gillar jag däremot.

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    OK. Själv trycker jag på rec när jag är nöjd med texten. Kanske borde göra som Bono i stället då. Han har ju haft hyfsad framgång

  11. #11
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Tack för fina tips. Hoppas att jag har orken och tålamodet att använda dem i praktiken

  12. #12
    Wilhelms avatar
    Senior
    Härligt inlägg, mycket bra tips!

  13. #13

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra låt egentligen, men det blir ju lite att man måste gilla pitchkorrektions-soundet. I mina öron är det riktigt fult. Komressionen gillar jag däremot.
    Man behöver inte gå hela vägen. Det är smaksak naturligtvis.
    Själv plågas jag av syntpop med sångare som ligger så off att grädden surnar i kylskåpet hos grannen när man spelar låten.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Wilhelm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Härligt inlägg, mycket bra tips!
    Tack!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av skogge Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för fina tips. Hoppas att jag har orken och tålamodet att använda dem i praktiken
    Bra sång gör ganska stor skillnad på hur folk uppfattar musiken. Så lägg lite extra tid på sången är mitt tips.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ungefär så låter första demosången på mina låtar för att jag skall hitta flyt i sången. Läste en intervju med Daniel Lanois om inspelning av Bono´s demosång på en ny låt, Lanois kallar demosången för bongolesian (typ)... badabump
    Det är väl bara Per Gessle som kommer undan med att behålla bongolesiska i sina låtar... Och kanske Tom Petty - där vet ingen säkert

    Walking like a man,
    hitting like a hammer,
    she's a juvenile scam.
    Never was a quitter,
    tasty like a raindrop,
    she's got the look.



    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra sång gör ganska stor skillnad på hur folk uppfattar kvaliteten på musiken. Så lägg lite extra tid på sången är mitt tips.
    förtydligandeFiXd

    För egen del sjunker intrycket direkt av en aldrig så snygg produktion om sången inte håller - och då menar jag inte timbre eller tonsäkerhet utan hur "instrumentet" behandlats för att passa i sammanhanget.

  15. #15
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Gött! Bra tips och kul att du lägger ner tid på att hjälpa till.

  16. #16

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gött! Bra tips och kul att du lägger ner tid på att hjälpa till.
    Liverpool match och Octatjöt snart?

  17. #17
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Grymt att du delar med dig!

  18. #18
    Linuz
    Linuz är inte uppkopplad
    Linuzs avatar
    Senior
    Tack för tipsen

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    En halvokej låt blir inte Kvalitet p.g.a röstpitchkorrektion. Bara korrigerad. Jag föredrar alltid skarp sångare eller en som litar på sin egen personliga skevhet.

  20. #20

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En halvokej låt blir inte Kvalitet p.g.a röstpitchkorrektion. Bara korrigerad. Jag föredrar alltid skarp sångare eller en som litar på sin egen personliga skevhet.
    Det är bara verktyg, det behöver inte låta pitchkorrat. Rätt gjort hörs det inte.

  21. #21
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Najs!

  22. #22
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Svinbra initiativ!

    (Bekräftar också min uppfattning att hård autotune inte är speciellt kul... Men det är väl en smaksak)

  23. #23

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svinbra initiativ!

    (Bekräftar också min uppfattning att hård autotune inte är speciellt kul... Men det är väl en smaksak)
    Hårt pitchkorrigerad sång är en trend som hållit i sig länge, det verkar inte ta slut heller.

  24. #24
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hårt pitchkorrigerad sång är en trend som hållit i sig länge, det verkar inte ta slut heller.
    Nä, jag fattar ärligt talat ingenting. Men det är väl så det är att bli äldre... Tycker bara det låter jobbigt och fult.

    Men som alltid gissar jag att det blir en motreaktion. Efter 70-talets torra trummor kom 80-talets gigantiska reverb. Småsur sång kommer dominera listorna på 2020-talet!

  25. #25

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, jag fattar ärligt talat ingenting. Men det är väl så det är att bli äldre... Tycker bara det låter jobbigt och fult.

    Men som alltid gissar jag att det blir en motreaktion. Efter 70-talets torra trummor kom 80-talets gigantiska reverb. Småsur sång kommer dominera listorna på 2020-talet!
    2020 är redan här Håkan...
    (Fast nu för tiden sjunger han bra)

  26. #26

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl bara Per Gessle som kommer undan med att behålla bongolesiska i sina låtar... Och kanske Tom Petty - där vet ingen säkert

    Walking like a man,
    hitting like a hammer,
    she's a juvenile scam.
    Never was a quitter,
    tasty like a raindrop,
    she's got the look.
    På tal bongolesiska.
    Jag gjorde en till snutt med riktig bongolesiska. För att ni skall komma i stämning får ni först höra versen i sin helhet. Sedan vid 43 sekunder kommer oförskönade bongolesiskan.
    https://soundcloud.com/dabene/bongolesian

    Så här låter många av mina förproduktioner, staplande av ord och läten som kan uppfattas som ett språk, kanske...
    Här har jag dessutom fuskdubbat sången. En kopia på leaden och in med Neptun (Autotune) pitchkorrigerar lite och jag ändrar formanterna lite. Blir nästan som en naturlig dub.
    Senast redigerat av drloop den 2017-09-16 klockan 09:33.

  27. #27
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Tack! även om jag aldrig sjunger så gillar jag att förstå vad som kan göras, ska jag visa det för vår sångare sen

  28. #28
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är bara verktyg, det behöver inte låta pitchkorrat. Rätt gjort hörs det inte.
    Men allra oftast hörs det, och då låter det värdelöst.

  29. #29

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men allra oftast hörs det, och då låter det värdelöst.
    Då är det nog ett val som producenten/artisten gjort, de vill att det skall höras.

    Nedan gjorde jag en snabbredigering av min sång, första vändan orörd andra har jag pitchkorrigerat lite försiktigt så att det värsta sura är borta. Korrigeringen är inget jag skulle tänkt på om jag lyssnade på sången utan att veta om att den är korrigerad, inget typiskt pitchljud.

    https://soundcloud.com/dabene/vocal_prod2
    Senast redigerat av drloop den 2017-09-17 klockan 21:05.

  30. #30
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men allra oftast hörs det, och då låter det värdelöst.
    Rätt gjort hörs det inte.

  31. #31
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Du sjunger så tonsäkert att tonhöjdskorrigering är absolut onödigt, om du inte vill göra en överdriven effekt av det av rent estetiska skäl. Första exemplet var ju instruktivt i alla fall med de olika effektanvändningarna. Den senaste (vocal_prod2) klarar jag inte ens att höra någon skillnad på, menar du att den innehåller en okorrigerad del följt av en korrigerad?

  32. #32
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rätt gjort hörs det inte.
    Precis. Tycker det är ett bra verktyg, brukar fixa dubbar o dyl, och låta leaden vara lite skev, inte konstigare än att kvantisera MIDI. Men när det används som 'sound' lämnar jag helst rummet...

  33. #33
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men allra oftast hörs det, och då låter det värdelöst.
    Det är ju bara tycke och smak och ingen absolut sanning.

    - - - Uppdaterad - - -

    @drloop Tack för att du delade med dig.

  34. #34

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du sjunger så tonsäkert att tonhöjdskorrigering är absolut onödigt, om du inte vill göra en överdriven effekt av det av rent estetiska skäl. Första exemplet var ju instruktivt i alla fall med de olika effektanvändningarna. Den senaste (vocal_prod2) klarar jag inte ens att höra någon skillnad på, menar du att den innehåller en okorrigerad del följt av en korrigerad?
    Japp först okorrad sång och sedan korrad sång.
    Vid 14 till 21 sekunder är det lite sur sång. Sedan rättar jag till det vid 32 sekunder och framåt.

  35. #35
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Väldigt bra illustration. Kul att få höra det sida vid sida liksom.

  36. #36

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BoscoSync Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju bara tycke och smak och ingen absolut sanning.

    - - - Uppdaterad - - -

    @drloop Tack för att du delade med dig.
    Tack!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt bra illustration. Kul att få höra det sida vid sida liksom.
    Tack! Det blir lite tydligare när man ger exempel än torrsimmar förslag.

  37. #37
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Spelade in sjukt bra röst idag och ska kika på dina tips när jag dubbar den. Kommer bli feeeeeeett!!!

  38. #38

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spelade in sjukt bra röst idag och ska kika på dina tips när jag dubbar den. Kommer bli feeeeeeett!!!
    Nyfiken, hur går det?

  39. #39
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Fullt upp med bebis, jobb o två band så jag har bara hunnit stacka tagningar på varandra, bounca och lägga in i Octatrack för att kunna testa det nästa vecka när vi spelar live. Men jag blev sjukt överraskad o imponerad när jag plockade 3-8(!) tagningar av varje textrad och la på varandra. Helt utan pitch eller tidskorrigering av stavelser så lät det skiftet! Grymt bra sångerska helt enkelt. Får se när jag har tid att sätta mig och göra det ordentligt. Men då ska jag kika på denna tråd!

  40. #40
    Nkai
    Nkai är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Detta är inget som helst vettigt inlägg när det kommer till kommer till konstruktiv kritik angående ämnet, mer beundran.
    Din musik är asbra, drloop, sången likaså! <3

  41. #41

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nkai Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta är inget som helst vettigt inlägg när det kommer till kommer till konstruktiv kritik angående ämnet, mer beundran.
    Din musik är asbra, drloop, sången likaså! <3
    <3

  42. #42

    Veteran
    Mer bongolesiska.

    Kom att tänka på den den här ganska roliga demosnutten.
    Om jag skulle ha skrivet texten först skulle jag garanterat inte sjungit så här... lol

    https://soundcloud.com/dabene/bongolesian-wow2

    Snutten kom till när jag testade en gitarrförstärkare.

  43. #43
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Wow, verkligen intressant att kunna läsa om hur du gjort samtidigt som man lyssnar och tyckte det lät väldigt spännande och bra! Måste garanterat kolla närmare på vad mer du gjort för låtar. Tack för tipsen!

  44. #44

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Paratriplel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wow, verkligen intressant att kunna läsa om hur du gjort samtidigt som man lyssnar och tyckte det lät väldigt spännande och bra! Måste garanterat kolla närmare på vad mer du gjort för låtar. Tack för tipsen!
    Tack!
    Kul att du gillar det.

  45. #45
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    imponerande att kunna jobba bort förkylning i post-prod

  46. #46

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    imponerande att kunna jobba bort förkylning i post-prod
    Vet inte om du skojar men jag drar till med

  47. #47
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Vänta bara tills man kan köpa drloops recept på apoteket!

  48. #48
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men allra oftast hörs det, och då låter det värdelöst.
    vad jag förstått så hörs det allra oftast inte alls. Ett bra exempel är Håkan Hellström (var på besök hos en producent han jobbat med en gång), hans sång är ofta pitchad i melodyne men det skulle nog ytterst få gissa i och med att den fortfarande är lite charmigt sur efter behandlingen. Proffsen vet ofta när de ska stanna, för att det inte ska märkas.

Liknande ämnen

  1. Jobba med EDL
    Av Danell i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-06, 11:09
  2. Kan man prodda på en macbook?
    Av Benelli i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 14:33
  3. Alla kan nu jobba med Max/MSP
    Av PF i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2003-08-24, 02:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •