Resultat 1 till 54 av 54

Ämne: Hur bred bas kan man ha?

  1. #1
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran

    Hur bred bas kan man ha?

    Ja! Hur funkar det med basen o bredden/panoreringen?
    Har hört att vinylspår med för bred bas kan få nålen att hoppa ur spår.

    Jag håller på med nån sorts basdrön o har ett gäng spår med en ton bas, små skillnader i ljud o lfo,
    hur långt kan jag panorera ut dem till höger o vänster? Alla spår är i mono.

    Kan jag göra något spår i stereo?
    Är det då det ballar ur?

  2. #2
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Aos, jag tror du är något på spåret här

  3. #3
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aos, jag tror du är något på spåret här
    Haha! Trackar du mig?

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    En av de bredaste...


  5. #5
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Aha, fet bas!

  6. #6
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Ok. Då vet jag hur bred bas man kan ha!
    Då ska nog inte mina inspelningar vara nåt problem.
    😩
    (Fungerar en sån mustig mustasch som nån sorts absorbent eller filter, måste man ha en sån för att basen skall kännas i magtrakten)

  7. #7
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Så länge det inte skall ut på vinyl så är det lugnt att göra hur som helst. Dock så kan t.ex. soundcloud vara känsligt för bas som inte ligger exakt i mitten, har ett antal låtar där som låter kass i streamingspelaren (men bra om du laddar ner wav) pga det.

  8. #8
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack, jgb!
    Men OM det skall ut på vinyl, finns det då nån sorts "riktmärken" man kan gå efter?

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Aos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, jgb!
    Men OM det skall ut på vinyl, finns det då nån sorts "riktmärken" man kan gå efter?
    Ja, just stereo bör du undvika för bas för det är då nålen kan dansa i spåren. Sedan är det kotym att kapa låg bas också, men det handlar mycket om hur mycket musik som man vill pressa in på plattan och vilken ljudvolym man vill uppnå.

    Så har jag fattat alla råd jag läst hos presserierna.

  10. #10
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    https://www.google.se/search?q=mono+bass+for+vinyl ger många svar, men det verkar vara något som som en den som mastrar för vinyl tar hand om vad jag kan läsa mig till. Så förmodligen behöver du inte bry dig om det, men kolla upp det med de som skall ta hand om ditt material.

    Däremot så kan det vara bra för din egen skull att testköra det hela hemma för att höra hur det låter, på det viset får du inga obehagliga överraskningar sedan.

  11. #11
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Bas under 80hz kan vi inte lägesbestämma så allt under det är onödigt att ha i stereo.

  12. #12
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Fan, det låter ju så gott i hörlurar med lite stereo på basen. Som att vaggas i ett hav av bas.

  13. #13
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Så om jag har ett spår i stereo med bas så kan jag "rädda" det genom att kapa de lägre frequensierna?!
    Tolkar jag det hela rätt eller snett?

  14. #14
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Aos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fan, det låter ju så gott i hörlurar med lite stereo på basen. Som att vaggas i ett hav av bas.
    I hörlurar separeras varje öra för sig vilket skapar andra förutsättningar....

  15. #15
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Att nålen hoppar är nog ovanligt. Större risk är att en stereobreddad bas under 80hz "försvinner" på vinyl.

    Ska du mixa för vinyl finns gott om vst-effekter som smackar ihop basen under 80, sonalkis stereo tools tex

  16. #16
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bas under 80hz kan vi inte lägesbestämma så allt under det är onödigt att ha i stereo.
    Fast det kan bli rätt psykedeliskt, t.ex. om man har snedställda bastoner eller så.

  17. #17
    Hemulen
    Hemulen är inte uppkopplad
    Hemulens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Aos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så om jag har ett spår i stereo med bas så kan jag "rädda" det genom att kapa de lägre frequensierna?!
    Tolkar jag det hela rätt eller snett?
    Jag vet inte om det är "rätt" men hade jag varit du så hade jag ju halat fram fabfilter EQ (eller annan EQ mid mid/side) och sen högpassat upp till 80 Hz (eller vad som låter bra) i "side"-läget, så att monoinformationen ligger kvar oförändrad.

  18. #18
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Aos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så om jag har ett spår i stereo med bas så kan jag "rädda" det genom att kapa de lägre frequensierna?!
    Tolkar jag det hela rätt eller snett?
    Mastringsteknikern fixar det när det skall till vinyl. Men om du vill veta hur det kommer låta så kan du laborera med det själv.

  19. #19
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Asso tack för alla svar!
    99an i sitt esse! ❤

  20. #20
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så länge det inte skall ut på vinyl så är det lugnt att göra hur som helst. Dock så kan t.ex. soundcloud vara känsligt för bas som inte ligger exakt i mitten, har ett antal låtar där som låter kass i streamingspelaren (men bra om du laddar ner wav) pga det.
    Det beror på kompressionen. Stereospåret manglas hårdare än monospåret eftersom artefakterna hörs tydligare i centern.

  21. #21
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bas under 80hz kan vi inte lägesbestämma så allt under det är onödigt att ha i stereo.
    Nä det är en myt. Däremot finns det en massa tekniska begränsningar. Exempelvis i vinyl. Eller för den delen fasknas när man lyssnar i högtalare, vilket känns som anledning nog att köra mono på basen

  22. #22
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä det är en myt.
    Det handlar om fysiska lagar som våglängder, ljudets hastighet i luften, distansen mellan öronen och huvudets maskningseffekt.

  23. #23
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det handlar om fysiska lagar som våglängder, ljudets hastighet i luften, distansen mellan öronen och huvudets maskningseffekt.
    Ja. Jag vet. Och oavsett om våglängden är längre än huvudets bredd så får man en tidsskillnad. Det är inte lika precist som runt 4k, men vist hör man en riktning.

  24. #24
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran

    https://youtu.be/9wKCf4rcHL0

    Om nu nålen hoppar - hur brett hoppar den?

  25. #25
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Jag vet. Och oavsett om våglängden är längre än huvudets bredd så får man en tidsskillnad. Det är inte lika precist som runt 4k, men vist hör man en riktning.
    Det är inte tidsskillnaden som är huvudsaklig orsak utan basfrekvensers möjlighet att runda huvudet och nå bägge öronen.
    Högre frekvenser maskas utav huvudets form och storlek.
    En 80hz våglängd är 4,25 meter medan 1000hz är 34cm vilket också gör det svårare att särskilja basfrekvenser...

  26. #26
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte tidsskillnaden som är huvudsaklig orsak utan basfrekvensers möjlighet att runda huvudet och nå bägge öronen.
    Högre frekvenser maskas utav huvudets form och storlek.
    En 80hz våglängd är 4,25 meter medan 1000hz är 34cm vilket också gör det svårare att särskilja basfrekvenser...
    Fortfarande. ja. jag vet. Positioneringen görs dels av tidsskillnaden, dels av huvudets maskning, dels av den filter effekt som öronens utformning ger. Här sorterat från sämst till bäst.
    Basen har som du säger för lång våglängd, så där uppfattas bara en tidsskillnad.
    Det blir inte en tydlig positionering med bara tidsskillnad, Men den finns.

    Exempelvis hör jag att någon trampar på kicken typ "där" borta i någon studio just nu.


    Men detta är jättemcket ett sidospår från grundfrågan om bas uppspelad i tereo. Där är det dels vinylformatet som begränsar och dels lyssningsformatet med stereohögtalare som lätt ger fasutsläckningar om man börjar pannorera bas.

  27. #27
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Mycket intressant fakta.
    Och mycket som flyger över mitt huvud.
    Om ett par dagar kanske jag har gjort klart mitt basexperiment till låt så då kan jag posta den.

  28. #28
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fortfarande. ja. jag vet. Positioneringen görs dels av tidsskillnaden, dels av huvudets maskning, dels av den filter effekt som öronens utformning ger. Här sorterat från sämst till bäst.
    Basen har som du säger för lång våglängd, så där uppfattas bara en tidsskillnad.
    Det blir inte en tydlig positionering med bara tidsskillnad, Men den finns.

    Exempelvis hör jag att någon trampar på kicken typ "där" borta i någon studio just nu.
    [beating an already dead horse]

    En kick är inte bästa exemplet - det är transienten (som inkluderar höga frekvenser) som går att riktningsbestämma.

    Öronen kan inte skilja på tids-(i praktiken fas-)skillnaden på "rent" lågfrekvent ljud, då skillnaden är så liten.

    [/beating an already dead horse]

  29. #29
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Smedberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I hörlurar separeras varje öra för sig vilket skapar andra förutsättningar....
    Japp... och då får man ju som upphovsman fundera över vad man prioriterar (när vi nu pratar stereoljud i lurar). Monobas på dansgolvet är en sak. Att vaggas i lurar av drönbas i stereo en annan sak. (Nu har jag helt skippat vinylpressningsproblemen.)

  30. #30
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [beating an already dead horse]

    En kick är inte bästa exemplet - det är transienten (som inkluderar höga frekvenser) som går att riktningsbestämma.

    Öronen kan inte skilja på tids-(i praktiken fas-)skillnaden på "rent" lågfrekvent ljud, då skillnaden är så liten.

    [/beating an already dead horse]
    Det är dock inte så mycket transienter som går igenom metertjocka betongväggar med ytterligare akustikbehandling på.

  31. #31
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är dock inte så mycket transienter som går igenom metertjocka betongväggar med ytterligare akustikbehandling på.
    Bara att mäta upp, om det enbart är mycket låga frekvenser och ev transienter har en stigtid minst 1/4 period av aktuell frekvens.! Finns även andra fenomen som kan bidra med att indikera riktning (t ex kännbara vibrationer, resonanser)

  32. #32
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag tycker du ska göra en hörlursmix och en vinylmix
    Det har jag tänkt på ibland.. Ibland skulle man vilja ha något mixat för att bli sådär lagomt invaggad när man är ute och promenerar eller bara unnar sig hörlurslyssning. Sen kanske en annan mix för vinyl
    Det mastras ju ändå olika för vinyl och digitalt exempelvis. Förlåt att jag drygade mig innan Aos. Men jag tror att du är något på spåret!

  33. #33
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns även andra fenomen som kan bidra med att indikera riktning (t ex kännbara vibrationer, resonanser)
    Intressant. Hur menar du att kännbara vibrationer skiljer sig från ljud?

  34. #34
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    . Förlåt att jag drygade mig innan Aos. Men jag tror att du är något på spåret!
    Inte alls! Ingen fara, jag sköjja tillbaks men det kanske inte funkade. Spår=Track (tracka) ja du fattar...

  35. #35
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Aos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte alls! Ingen fara, jag sköjja tillbaks men det kanske inte funkade. Spår=Track (tracka) ja du fattar...
    Daaamn!!

  36. #36
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant. Hur menar du att kännbara vibrationer skiljer sig från ljud?
    Känseln bidrar med annan slags riktningsinformation. Typ hur döva uppfatta/reagerar på lågfrekventa ljud.

    Bra artikel (om ljud): http://acousticslab.org/psychoacoust.../Module07a.htm

    Edit: Kort om en aspekt av hörsel och känsel: https://www.nyteknik.se/innovation/k...orseln-6408075
    Senast redigerat av hasse_fx den 2017-09-13 klockan 16:11.

  37. #37
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känseln bidrar med annan slags riktningsinformation. Typ hur döva uppfatta/reagerar på lågfrekventa ljud.

    Bra artikel (om ljud): http://acousticslab.org/psychoacoust.../Module07a.htm
    ok. Jag är bara inte helt med på resonemanget att det inte skulle vara ljud bara för att det är lägre frekvenser. Lite som när folk påstår att ljud under 20 Hz inte märks. eller att det inte finns något vettigt under 80 Hz.


    ok. Nörd hatten på.

    Istället för en studie på frekvenser från 100 och uppåt kanske det kan vara mer relevant med ett Paper där man undersökt 25-100 Hz? har för mig jag läst något färskare om det också men minns inte vad den hette just nu.
    https://secure.aes.org/forum/pubs/co...ns/?elib=13041
    Results indicate that left-right discrimination occurs even at the lowest frequencies of human hearing – a finding consistent with other recent research.
    5. CONCLUSIONS
    The results of this study support the use of multi-channel audio at very low frequencies. Lateralization was evident at all frequencies tested. While the effects of decorrelation are difficult to interpret, this study lends additional support to the idea that spatial audio is viable in the very low frequency range.
    Edit. Tog bort årtalen eftersom jag läte fel först
    Senast redigerat av Ashaz den 2017-09-13 klockan 16:36.

  38. #38
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det finns nog spatial påverkan - det är någon ljudingenjör med anknytning till Ljudtekniska Sällskapet som absolut avfärdar enkelsub i lyssning för han anser att det ger fasdistorion jfr fullrange i stereo - det må så vara.

    När det gäller vad som är ljud (ännu en arketypisk 99fråga ) så kan man absolut räkna in stimulering av känselsinnet i "ljudsystemet" men det som upptas specifikt av öronen i fria luften (alltså inte lurar) för distribution via hörselnerven och resultatet i tid, fas och nivå, det torde vara bra utforskat.

  39. #39
    Aos
    Aos är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker du ska göra en hörlursmix och en vinylmix
    Det har jag tänkt på ibland.. Ibland skulle man vilja ha något mixat för att bli sådär lagomt invaggad när man är ute och promenerar eller bara unnar sig hörlurslyssning. Sen kanske en annan mix för vinyl
    Det mastras ju ändå olika för vinyl och digitalt exempelvis. Förlåt att jag drygade mig innan Aos. Men jag tror att du är något på spåret!
    Jepp! Det e lite så jag tänker. Jag lyssnar nästan uteslutande på musik i lurar o då kan man ju anpassa musiken/mixen efter det.
    Och om man har fem olika basspår som spelar samma ton så gör det ju inget om något spår fasar ur. Lite svinn får man räkna med.

  40. #40
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Aos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, jgb!
    Men OM det skall ut på vinyl, finns det då nån sorts "riktmärken" man kan gå efter?
    Vinylmastring.
    Läste och sökte en massa när jag skulle mastra. Kom fram till följande:
    Under 100Hz (ca) ska det vara mono, och det bör inte vara nåt under 30Hz.
    Vid ca 7000Hz bör du vara försiktig också, (hihats), kan vara lämpligt med bandpass.
    Ta det försiktigt med att ta bort dynamik. att ligga på -12 i rms är ett bra riktmärke.

  41. #41
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dannes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vinylmastring.
    Läste och sökte en massa när jag skulle mastra. Kom fram till följande:
    Under 100Hz (ca) ska det vara mono, och det bör inte vara nåt under 30Hz.
    Vid ca 7000Hz bör du vara försiktig också, (hihats), kan vara lämpligt med bandpass.
    Ta det försiktigt med att ta bort dynamik. att ligga på -12 i rms är ett bra riktmärke.
    Ungefär nåt sånt har jag också läst mig till. Har just skickat in till vinylfabrik så hoppas att allt låter bra på testpressen...

  42. #42
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I förrgår strax efter jag läst denna tråd gjorde jag ett ovetenskapligt test baserat på vad jag uppfattat förut; att man definitivt kan uppfatta spatial information trots att det är låga frekvenser (under 80Hz).
    Helt i motsats till vad jag fått lära mig i akustik och musikkurser.
    Det är klart att människan har svårare att uppfatta riktning i lägre frekvenser, men att all riktningsverkan försvinner under 80 Hz håller jag inte alls med om. Jag var väldigt förvånad när jag upplevde det i en kontrollerad form första gången för några år sedan.

    Mitt test gick ut på följande: ren sinuston panorerat i fyra subbasar i ett rum med väldigt ren frekvensrespons och extremt lite resonanser, ritat av en av Sveriges ledande akustiker.
    Subbasarna är placerade runt lyssningsplatsen, på ett par meters avstånd från lyssningspositionen.
    Sinustonen spelades kontinuerligt och svagt (för att inte ha attack eller skapa för mycket resonansövertoner i material).
    Vid 85, 80, 75, 70, 65, 60, 55, 50 är det inga större problem att höra vilken subbas ljudet kommer ifrån. OK, jag gjorde ingen dubbel blindtest, men jag blundade och panorerade slumpmässigt sinustonen till plats i rummet, utan att själv veta var den var, och det gick bra att höra varifrån den kom.
    Vid 45 gick det också, svårare men iaf.
    43 Hz, funkade.
    Till och med 42 Hz. Sen blir det för svårt i det här rummet.
    Det kanske är så att vi uppfattar spatial information ner till där vi brukar säga att vi inte längre kan höra, runt 20 Hz.
    Det skulle vara väldigt kul att prova i ett ekofritt rum eller för den delen utomhus en vindstilla dag på en slätt.

    Jag tror att en del av problemen med denna myt är att det är lite svårt (eller iaf dyrt, med tanke på rumsakustiken som behövs) att prova, i de flesta rummen är resonanserna i dessa frekvenser så påtagliga så rummet spelar med och därmed förstör den spatiala informationen.

  43. #43
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I förrgår strax efter jag läst denna tråd gjorde jag ett ovetenskapligt test baserat på vad jag uppfattat förut; att man definitivt kan uppfatta spatial information trots att det är låga frekvenser (under 80Hz).
    Intressant läsning och kul med ett seriöst test!

    Som opponent i samband med vetenskapligt arbete så skulle jag gärna se klarlagt distorsionen i subbasarna - även vid låg volym kan det vara flera procent.

  44. #44
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Det svåra med döda rum i dethär fallet är ju att göra dem döda vid 20 Hz

    Man kanske skulle testa på stor öppen snötäckt yta?

    Jag tolkade fördelningsdiagramen som att i dendär undersökningen var resultatet otydligare vid 35 än vid 20. Kan ju lätt tolkas som att akustiken spökar just där i exemplet.

  45. #45
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som opponent i samband med vetenskapligt arbete så skulle jag gärna se klarlagt distorsionen i subbasarna - även vid låg volym kan det vara flera procent.
    Mer om det - THD på 10-30% är "normala" pga mekaniska egenskaper. Som artikelföefattaren påpekar så "hörs" det mindre då den mesta tillförda övertonerna är 2a och 3e- ton, men för denna diskussion är det relevant då riktningsinformationen i testet ovan kan komma från frekvenser väl över de 80 hertzen...

    http://hometheaterreview.com/why-sub...er-distortion/

  46. #46
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mer om det - THD på 10-30% är "normala" pga mekaniska egenskaper. Som artikelföefattaren påpekar så "hörs" det mindre då den mesta tillförda övertonerna är 2a och 3e- ton, men för denna diskussion är det relevant då riktningsinformationen i testet ovan kan komma från frekvenser väl över de 80 hertzen...

    http://hometheaterreview.com/why-sub...er-distortion/
    Jo det vore väldigt intressant att undersöka det närmre. Det borde man ju kunna kunna se om man mäter.

  47. #47
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo det vore väldigt intressant att undersöka det närmre. Det borde man ju kunna kunna se om man mäter.
    Min tanke också!

  48. #48
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min tanke också!
    Skall försöka göra en mätning i nästa vecka på dessa signaler för att se om man får någon klarhet i hur mycket dist och akustiskt genererade övertoner som finns.

  49. #49
    deleted user
    Minns också att man kör bas under 100 hz i mono på vinylmastring. Och tar bort under något annat värde. Annars skulle spåren bli för breda.

    Källa: Daniel Lindeberg på forum.studio.se mitten av 2000-tal.

    "There is a lot of poking and prodding that is often done to get the stereo signal to fit into place, because the LP has less information on it than the original master tape does. Often, you’ll see mastering engineers roll off a lot of the very low bass and add a false bass peak around 200 Hz or so, just to compensate for the mechanical limitations of the equipment. The other alternative is to reduce the running time per side radically."

    Källa: mastering for vinyl http://www.recordingmag.com/resource...etail/114.html

    A low cut filter is used at to control and maintain the bass frequency information of the audio. This keeps the grooves from slamming into one another and helps fit your audio into the space provided by the lacquer disc

    Källa: Vinyl Mastering https://www.gottagrooverecords.com/vinyl-mastering/

  50. #50
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jupp. Jag läser en kurs i mastring just nu faktiskt och lärarn snackade om just detdär tidigare i veckan. Tydligen går stereo spåret på djupet men basen på bredden eller något i den stilen. Antar att det är mono/stereo delad signal?
    I vilket fall så innebär det att en stark bas ger ett brett spår. pannad i stereo behöver det breda spåret dessutom skäras djupt. Nålen är ca 45 grader, så spåret blir då jättebrett på de djupa delarna och på de höga delarna blir risken stor att nålen hoppar ur spåret eftersom basen svänger ut i sidled samtidigt som stereon gör spåret ömsom djupt ömson grunt.

    Med reservation för att jag kan ha misuppfattat något. Fokus läggs inte riktigt på vinyl matring 2017... men det kanske vänder?

    En mycket intressant sak han nämnde var att om man låter skivpresseriet göra mastern så kör de på säkra kort snarare än bra ljud. alltså skär de mycket bas för att vara säkra på att testpressen inte skorrr oc har sig så de slipper lägga tid och pengar på att göra en ny. men om du låter en riktig vinylmastrare göra mastern så pushar de itället på bästa ljud de kan få ur formatets begränsningar. Kan vara bra att tänka på om man ska ge ut basrikt material på vinyl.

  51. #51
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag läser en kurs i mastring just nu faktiskt och lärarn snackade om just detdär tidigare i veckan. Tydligen går stereo spåret på djupet men basen på bredden eller något i den stilen. Antar att det är mono/stereo delad signal?
    I vilket fall så innebär det att en stark bas ger ett brett spår. pannad i stereo behöver det breda spåret dessutom skäras djupt. Nålen är ca 45 grader, så spåret blir då jättebrett på de djupa delarna och på de höga delarna blir risken stor att nålen hoppar ur spåret eftersom basen svänger ut i sidled samtidigt som stereon gör spåret ömsom djupt ömson grunt.
    Visa gärna detta på kursen (Favorit i repris)

    http://www.vinylrecorder.com/stereo.html

  52. #52
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visa gärna detta på kursen (Favorit i repris)

    http://www.vinylrecorder.com/stereo.html
    intressant. Är det så skivspelarens nål funkar, eller så som den "borde" funka för att funka bättre? inte helt tydligt på dendär sidan

    Edit: antar att det är så den funkar ja. Överensstämmer bra med förklaringen jag fick.

  53. #53
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Överensstämmer bra med förklaringen jag fick.
    Ja - skulle dock uttrycka det att stereo (egentligen motfas) går på djupet och mono går på bredden.

  54. #54
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    OT: Listar vinyl i shopen och det föranledde mig att hitta tråden om längst LP. Hittar den inte så här får ni... detta måste vara ett unikum av ihoptryckta vinylspår med max offrad dynamik. Man kan ju hävda att det inget gör, men att närma sig 70 minuter är ju bisarrt;

    https://www.discogs.com/sell/item/583647132

Liknande ämnen

  1. Hur bred är en Roland XP-80 i framkant...
    Av Peter70 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 12:12
  2. nanoKONTROL, nån som kan mäta hur bred den är med sladden i?
    Av enapa i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-14, 12:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •