Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 89 av 89

Ämne: Bästa mic för sång - max 10000kr

  1. #61
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast..hmm... Behöver jag en himla massa mikrofoner när det är enbart sång från mig själv som ska spelas in?
    ...kanske för att hitta den mikrofon som passar dig bäst?

  2. #62
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Kan ju vara kul att spela in lead vox med u47 och körer med nån annan tex

  3. #63
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran

  4. #64
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idag kör jag med en Modifierad Oktava mkl5000 -> updatedElectronics mk105. Dvs "mekaniken" är gammelrysk, men all elektronik är uppdaterad. För mer info:
    http://www.rauschenbergstudio.com/Sh...roducts_id=135
    Om vi börjar om här, vad saknar du eller tycker den gör dåligt?

  5. #65
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om vi börjar om här, vad saknar du eller tycker den gör dåligt?
    du har nog missat ngn post

    Skrev innan att jag tappat den i golvet. Höljet har flyttat sig lite o jag litar inte helt på den. O skicka till tyske ljudprofessorn för ev reparation (om den ens är skadat) känns för jobbigt. Därav mitt intresse av ny mik

  6. #66

    Veteran
    Snygg och väljudande för nästan inga pengar alls! Riktigt najs.
    Blue BabyBottle

  7. #67
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast vissa stormembranare är la inte lika öppna 360° som andra..
    Det beror ju mycket på rummet också. Är rummet hyfsat dött så visst. Men är det itne det så får du ju upp allt som ambiens ändå.

  8. #68
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    du har nog missat ngn post

    Skrev innan att jag tappat den i golvet. Höljet har flyttat sig lite o jag litar inte helt på den. O skicka till tyske ljudprofessorn för ev reparation (om den ens är skadat) känns för jobbigt. Därav mitt intresse av ny mik
    Jag menade ljudmässigt, vad saknade du i den innan den dog?

    Iofs är tappa i golvet en sak som talar för en SM7b....
    Senast redigerat av enapa den 2017-09-12 klockan 18:32.

  9. #69
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag menade ljudmässigt, vad saknade du i den innan den dog?

    Iofs är tappa i golvet en sak som talar för en SM7b....
    Inget speciellt. Var helt ok. Sen var tappningen en olycka ett bordsmicställ som välte

  10. #70
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilket påminner mig. Den här kanske kan vara något?

    http://slatedigital.com/virtual-microphone-system/
    I min värld så är det här rätt svar på frågan.

  11. #71
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Hej!

    Om du går upp någon tusenlapp så kan du hitta en lomo 19A9, den tycker jag är grym. RFT-CM 7151 kan ju också hittas till bra pris och den har jag också haft mycket nytta av. Jag tycker också att de AEG-moddade mikrofonerna som kommer upp på eBay då och då i den prisklassen är otroligt prisvärda. De jag har testat har varit väldigt bra för priset. Advance audios CM12 försöker efterlikna en C12 och är också bra för priset, däremot rätt vass.

    En mick som är helt underskattad annars är ju en röde classic, lite tråkig fast stabil och billig.

    Om du någonsin åker norrut så är du förstås varmt välkommen att komma förbi och testa rom och mickar

  12. #72
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej!

    Om du går upp någon tusenlapp så kan du hitta en lomo 19A9, den tycker jag är grym. RFT-CM 7151 kan ju också hittas till bra pris och den har jag också haft mycket nytta av. Jag tycker också att de AEG-moddade mikrofonerna som kommer upp på eBay då och då i den prisklassen är otroligt prisvärda. De jag har testat har varit väldigt bra för priset. Advance audios CM12 försöker efterlikna en C12 och är också bra för priset, däremot rätt vass.

    En mick som är helt underskattad annars är ju en röde classic, lite tråkig fast stabil och billig.

    Om du någonsin åker norrut så är du förstås varmt välkommen att komma förbi och testa rom och mickar
    Shysst. De du nämnde lomo, 7151 o CM12. Är de främst inriktade då sång eller mikar som passar till allsköns inspelning? Frågar iom att många av de dyrare mikarna är just så dyra för att de funkar fantastiskt bra på allt Medan jag nöjer mig med enbart egen sång.

  13. #73
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    @Valsolo: 7151 är en exakt kopia av CMV3, fast behöver byta strömförsörjning och rekommenderas att byta rör och kretsarna till standard neumann-kretsar för att bli riktigt riktigt bra. Den låter bra på sång och bra på det mesta annat med. CM12 tycker jag är bäst för kvinnliga vokaler och Lomo 19A9 låter väldigt bra på vokaler i överlag när den är servad. Jag har testat fem AEG-moddade mikrofoner och alla har låtit mycket bra på vokaler, fast där går det inte att säga något generellt om dem eftersom det beror på vilka komponenter som de moddats med och vilka rör som sitter i.

  14. #74
    cberg
    cberg är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tjena Val!

    Om du kör UAD skulle jag rekommendera akg c414 som andra tipsar om också. Den finns i massa olika modeller men den som är baserad på gamla c12-kapseln är guld (i dubbel bemärkelse).

    Det fina är att du har ett balanserat cleant referensljud in, med UAD kan du sedan välja om du vill skita till det i efterhand.

    Har testat de flesta klassikerna här i SGS och på andra ställen och de moderna modeller (ej kloner) som verkligen levererar över sitt pris är 414 och sm7b.

    Många billigare kondingmikar lider av elektronik som inte är matchad med kapseln, samt det faktum att originalet gjordes på tiden då alla trackade till band, alltså har olika typer av high end boostar. Då får du en mik med väldigt skumma ickeharmoniska resonanta ringanden mellan 4-12kHz... Mitt värsta hatobjekt. Ha!

    Lycka till!
    CB

  15. #75
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av cberg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tjena Val!

    Om du kör UAD skulle jag rekommendera akg c414 som andra tipsar om också. Den finns i massa olika modeller men den som är baserad på gamla c12-kapseln är guld (i dubbel bemärkelse).

    Det fina är att du har ett balanserat cleant referensljud in, med UAD kan du sedan välja om du vill skita till det i efterhand.

    Har testat de flesta klassikerna här i SGS och på andra ställen och de moderna modeller (ej kloner) som verkligen levererar över sitt pris är 414 och sm7b.

    Många billigare kondingmikar lider av elektronik som inte är matchad med kapseln, samt det faktum att originalet gjordes på tiden då alla trackade till band, alltså har olika typer av high end boostar. Då får du en mik med väldigt skumma ickeharmoniska resonanta ringanden mellan 4-12kHz... Mitt värsta hatobjekt. Ha!

    Lycka till!
    CB
    Tusen tack för input cb. O tack till andra oxå. Precis den anledningen är nog varför jag sist köpte min mk105 (dvs uppdaterad poltava). Ska kolla in c414!

  16. #76
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CM12 tycker jag är bäst för kvinnliga vokaler.. // .. CM12 försöker efterlikna en C12 och är också bra för priset, däremot rätt vass.
    Förlåt Valsolo att jag snor din tråd lite
    CM12 verkar intressant, är det den som de kallar för CM12SE? Går den enbart att beställa via AA:s hemsidor?
    Inte vass i ljudet hoppas jag? Önskar det vore enklare att få prova innan köp..

  17. #77
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    @synthboy: var håller du hus? Du får ju självklart testa min om du är i krokarna här i norr. När jag köpte min så hette den CM12 bara, fast det var rätt länge sedan. Är nere i Sthlm och jobbar ibland med och kan komma förbi om du har en studio ifall jag hittar tid.

  18. #78
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    (damn, jag tycker det här är en intressant diskussion trots att jag själv inte använder mikrofoner mer än någon gång om året, jag är nog skadad)

  19. #79
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (damn, jag tycker det här är en intressant diskussion trots att jag själv inte använder mikrofoner mer än någon gång om året, jag är nog skadad)
    @jgb: mikrofoner är opium för folket. Jag tycker att saken med mikrofoner är att de är som festkläder, olika personer passar i olika kläder och samma person behöver ofta olika uppsättningar för olika ändamål

  20. #80
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag är ju inte mikrofonist, men... det känns ju bra att skaffa en U87:a någon gång om året i alla fall?

  21. #81
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är ju inte mikrofonist, men... det känns ju bra att skaffa en U47:a någon gång om året i alla fall?
    Finfixd!

  22. #82
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag brukar köra C414/sm7b med UAD 2-610 när man vill ha kött eller Neve 5012 för mer cleant, ibland kör jag båda(eller med km184) bredvid varandra för att blanda skit och cleant närä jag spelar in band. Har tidigare kört med AKG solidtube och Röde nt3 som båda är mycket trevliga.

    När jag skriksjunger själv så kör jag dynamiska mickar som jag tycker är mycket bättre på skrik, har växlat mellan Beta57 och SM7b men mestadels SM7 men brukar lägga ljusa körpålägg med beta57 och mörka dödskörer med md421 så de separeras bättre. Kör ART tubeMP som jag tycker funkar bra....

  23. #83
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @synthboy: var håller du hus? Du får ju självklart testa min om du är i krokarna här i norr.
    Tack gazt, härligt erbjudande och precis det som jag gillar med 99an och folket här
    Dessvärre bor jag för långt ifrån i Göteborg och det är snarare tjejen som borde få provsjunga och definitivt inte jag haha
    Har läst lite om CM12an (eller CM12SE som den verkar heta nu) och den får gott betyg men samtidigt är den inte så spridd och som allt annat så är smaken olika. Önskar Thomann hade haft den så man kunde kosta på sig ett öppet köp i värsta fall.
    Märker också hur okunnig jag är inom det här området när jag läser andras inlägg..

  24. #84
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tänker att det kan vara värt att boka nån timma i en studio som har flera mickar man är intresserad av och få lite hjälp med input och sen lyssna igenom filerna hemma i lugn och ro, hittar man rätt mick så är det väldigt billigt emot att köpa å sälja några mickar.

  25. #85
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När jag skriksjunger själv så kör jag dynamiska mickar som jag tycker är mycket bättre på skrik, har växlat mellan Beta57 och SM7b men mestadels SM7 men brukar lägga ljusa körpålägg med beta57 och mörka dödskörer med md421 så de separeras bättre.
    Det där är intressant, har spelat in en platta med mestadels SM7 (det är väl den stora broadcastmicen?). Gillade det inte riktigt, jag är helt kass på att skrika, så jag gillar hur en stormembran kondensator liksom viker sig och börjar dista när man trycker på. SM7 pallar ju vad som helst, så lät för rent och töntigt, fick distas i mixen...

  26. #86
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Sm7(bautamicken) känns väldigt odynamisk (dynamisk mic hmmm) då den liksom bottnar när man skriker medans en konding kan återge dynamiken. Är många år med sm58-rep som gör att jag känns fel och skevt med kondingar när jag kör själv, jag brukar låta sjungarna välja själva vad som känns mest bekvämt.

    Jag tror det handlar om att man kan kontroller hur mycket preamp-dist man kan ha som skiljer våra åsikter åt... med en sm7 kan du maxa ut och överstyra utan att få klipp i ljudkort lättare.
    Kanske mer är köttighet än dist som jag menar.

  27. #87
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Det blev en Neumann 103. Den ihop med uad kommer funka fint. Tack för tipset FC!

  28. #88
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Hur känns den?

  29. #89
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av enapa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur känns den?
    kom fram till utlämningsstället igår. Ska hämta idag

Liknande ämnen

  1. Sång
    Av Bexwe i forum Sång, rap mm.
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-22, 00:45
  2. Tips på studiohögtalare runt 10000kr?
    Av depulse i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-03-30, 17:09
  3. bästa hårdvarumultieffekten under 10000kr
    Av autowah i forum Effekter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 15:40
  4. Köpa Laptop till hemstudio 5000-10000kr
    Av HZA i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •