Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Buskompressortankar

  1. #1
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran

    Buskompressortankar

    Jag går och sneglar på en busskompressor till. Jag har provat Elysias mpressor vilket var en trevlig bekantskap, men det saknades något. Då fick jag provat en Manley Nu Mu som jag måste erkänna verkade helt perfekt för mina ändamål. Ingen Vari Mu, men å andra sidan så är det inte den färgningen/mättnaden jag vill åt, men komp. mässigt så fungerade den rätt likt.
    Jag vill åt en busskompressor som tillför något men fortfarande är transparent, samt klarar av att jobba med mitt material (lågmält med mycket dynamik om jag skall försöka beskriva det, finns massa material på mitt SC som är okomprimerat som ex.)

    Så jag har i princip bestämt mig för en Nu Mu, en G4000 innan i kedjan plus Nu Mu'n verkar perfekt.

    Men, alltid ett men, så nämnde en bekant via en sidokonversation att jag kanske skulle titta på en IGS Tubecore 3U istället. Den verkar ju vara lite åt det klassiska Vari Mu hållet dock.
    Någon som har en, eller använt som kan ge lite info? Eller finns det några andra alternativ som skulle kunna passa mitt behov?

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Testat API 2500? Gillar min på just buss. Hyggligt transparent om man vill

  3. #3
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testat API 2500? Gillar min på just buss. Hyggligt transparent om man vill
    Yes, en riktigt fin rackare, haft en. Det är nog tillsammans med neve kompressorn det bästa man kan ha när det gäller bredd och möjligheter.
    Men den färgar en hel del, därav mina andra funderingar. Transparens är på millimeter nivå nu, men ack så viktigt för mig

  4. #4
    mv
    mv är inte uppkopplad
    mvs avatar
    Senior
    SSL då? Den e ju poppis

  5. #5
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mv Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SSL då? Den e ju poppis
    Den e grym tycker jag, har en sådan. Det är den jag söker en kompanjon till

  6. #6
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    8_bit har en riktigt billig STC-8 till salu. Den slår alla de nämnda enligt mig.

  7. #7
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    8_bit har en riktigt billig STC-8 till salu. Den slår alla de nämnda enligt mig.
    Jag har den med i tankarna. Jag lånade en för några år sedan och den var kanon, men från vad jag minns så var det något som inte passade min musik/arbetssätt, lite som mpressor.
    Du som använt den mycket, hur skulle du beskriva den? Vad gör den bättre än de jag nämnt?
    Senast redigerat av flussmedel den 2017-09-12 klockan 01:53.

  8. #8
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har den med i tankarna. Jag lånade en för några år sedan och den var kanon, men från vad jag minns så var det något som inte passade min musik/arbetssätt, lite som mpressor.
    Du som använt den mycket, hur skulle du beskriva den? Vad gör den bättre än de jag nämnt?
    Då får du se till att korrigera ditt "arbetssätt" med kompressorer. Den är väldigt mångsidig och fungerar bra till allt. Tillräckligt bra för att klassas som en av de bästa masteringkompressorer som finns. Det gäller ingen av de andra nämnda. Största nackdelen med just den modellen är att den har potar för alla kontrollers.. men det är iofs inte ett problem för de flesta.

    Tubecore frågade du om också. Den är lite renare än Manley vari mu. Låter väldigt fint, speciellt med riktigt bra rör i. Jag föredrar däremot ljudet från min Thermionix Culture Phoenix Mastering 11th AE. Den Tubecore jag hade behövde kalibreras om lite för ofta för att jag skulle vilja använda den i jobbet, så jag sålde den.

  9. #9
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Volantiz - Tack för svar. Vet om STC-8:ans rykte, men det finns många som förespråkar olika setuper. Nu mu'n var fantastiskt bra, jag var förvånad så även om den aldrig kommer bli masteringburken nr 1 så kan den vara bra ändå
    Jag kollar med 8bit om den finns kvar och ger STC-8:an ett försök igen tror jag.

  10. #10
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Volantiz - Tack för svar. Vet om STC-8:ans rykte, men det finns många som förespråkar olika setuper. Nu mu'n var fantastiskt bra, jag var förvånad så även om den aldrig kommer bli masteringburken nr 1 så kan den vara bra ändå
    Jag har provat en del masteringinriktade maskiner som är fantastiska men inte alls passar in i arbetssättet vid mitt musikskapande, så dom har jag låtit bli och sålt. Nu kör jag lite "grövre" grejer, som kan påverka mer också - men så har jag insett att mastering inte är min grej, mer intresserad komponerandet. Så mastering överlåter jag med varm hand åt andra.

  11. #11
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Det blev en STC-8 till slut. Blir det inte bra så får Volantiz bjuda på kaffe någon dag (minst två koppar)
    Kan hända att jag köper en Nu Mu också, men då får jag ångestsälja lite saker innan dess

  12. #12
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det blev en STC-8 till slut. Blir det inte bra så får Volantiz bjuda på kaffe någon dag (minst två koppar)
    Kan hända att jag köper en Nu Mu också, men då får jag ångestsälja lite saker innan dess
    Azzer har en IGS v8 som kanske kan vara intressant? Det är dock en diodbryggevariant a la Neve 2254, 33609 etc.

  13. #13
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 8_bit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Azzer har en IGS v8 som kanske kan vara intressant? Det är dock en diodbryggevariant a la Neve 2254, 33609 etc.
    Vet om den manicken, inte azzers specifikt, ger det jag vill men jag tror jag fortfarande letar efter annat.
    Jag vill undvika stereomaster sjukan med minskad bredd som oftast sker. Jag vill ha bevarat djup och bredd, t.om. ökad sådan om möjligt.
    Steg för steg för mig, vem vet vad slutkonfigurationen blir

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •