Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 207

Ämne: Vad hände med Jóhann Jóhanssons musik i Blade Runner?

  1. #1
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi

    Vad hände med Jóhann Jóhanssons musik i Blade Runner?

    <i>Academy Award Nominee and Golden Globe winner Jóhann Jóhannsson is no longer attached to the film Blade Runner 2049. He was announced as the film's sole composer in August 2016, and in July this year, it was reported that Hans Zimmer would join him due to Jóhann's busy schedule.

    The film's latest poster now only shows Zimmer's name. Jóhann's agent has confirmed to Fréttablaðið that the Icelandic composer is no longer involved with the film in any capacity, though he is prohibited from saying anything at this point due to his contract.

    Blade Runner 2049 is the sequel to the 1982 film Blade Runner. It is directed by Denis Villeneuve, who has collaborated with Jóhann on a number of his films, such as Sicario, Prisoners, and Arrival. The film is scheduled to be released globally October 6th.</i>

    http://icelandreview.com/news/2017/0...-runner-sequel
    Senast redigerat av underminer den 2017-09-10 klockan 09:33.

  2. #2
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Jo Jóhann, så här är det. Hans har visat framfötterna mycket mer här på sistone, så tyvärr Jóhann...Hoppas du förstår!

  3. #3
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Precis. Mycket mystiskt. Antingen är det ett executive decision eller så har han blivit sjuk på något sätt...

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag såg "Arrival" i torsdags igen. Det fick mig att tänka på "Bladerunner". Nu börjar man ju undra. Zimmer är duktig, men ska man ge sig på en sådan klassiker med sådan klassisk musik krävs det mer än Hollywoodskills... det krävs mycket hjärta och respekt.

    Ingen av anledningarna underminer tänker känns kul. Sjukdom är skit, men det är även bossar som lägger sig i det konstnärliga.

    *gah!*

  5. #5
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Ja, jag började undra redan när jag hörde att de tog ombord Zimmer. Själv tror jag att J. J. hade kunnat göra något fantastiskt av saken. Det kan finnas flera orsaker till frånfallet naturligtvis - MEN - jag tror att om han varit sjuk så hade det offentliggjorts (en hunch, men jag kan ha fel). Det faktum att han inte uttalar sig tyder snarare på att han fått sparken och att man inte vill skapa badwill för filmen.

    Antagligen har Ridley Scott fått kalla hollywoodfötter och bestämt sig för något mer strömlinjeformat. Jag tror det är den sorgliga, men troliga förklaringen. Filmen i sig känns ju inte som ett projekt man skulle bortprioritera på grund av hög arbetsbörda.

  6. #6
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Med undantag inception och några till har Zimmer nästan alltid gjort något mer eller mindre mästerverk. Ja tycker visserligen Vangelis skapade en magisk å futuristisk atmosfär i Bladerunner men musiken i sej är långt från de bästa han gjort. Zimmer kommer säkert lyckas bra med själva musiken men å fånga den där atmosfären Vangelis gjorde blir svårt.

    Fast de spelar ingen roll. Ryan Gossling kommer ändå förstöra filmen med sitt usla skådespel

  7. #7
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Synd. Lär ju bli mer Hollywood nu.

    Zimmer låter ofta rätt bombastisk och smaklös i mina öron, men Dunkirk var väldigt bra, så finns hopp.

  8. #8
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Att Johann hoppar av pga hektiskt schema ...vem går på den?
    Han får sitt livs överlägset största och bäst betalada jobb men hoppar av för han har mycket annat att göra...
    Nej, här är en hund begraven.
    Angående Zimmer...tycker han håller hög klass ändå och faktum är att det inte blir sämre med åren men det beror nog mer på att Zimmer egentligen inte bara är Hans utan några till "assistenter" också som skriver.

  9. #9
    Svedmyran
    Svedmyran är inte uppkopplad

    Senior
    I boken som heter (ung) "The Making of Bladerunner", så berättas det hur han som skrev manus/adaption på Dicks bok och ägde rättigheterna till filmatiseringen, faktiskt FICK kicken från projektet ( på något märkligt sätt...) pga av Ridley, ursäkta lite o.t men rolig story!
    Det är alltså den ursprungliga filmen jag menar.

    Skulle också gissa att det inte är sjukdom som är hemligt....

  10. #10
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Missförstå mig rätt. Jag älskar mycket av det som Zimmer gjort. Men jag hade velat se JJ här, och jag tror valet av Zimmer i det här fallet beror på att få något lite mer förutsägbart.

  11. #11
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Dumt att spekulera men det låter ju som om det har hänt samma sak som det som hände med soundtracket till filmen Drive där hela soundtracket redan var klart. Fantastiskt soundtrack även om jag gillar Cliff Martinez också mycket. Tråkigt om det vore så i alla fall.
    https://www.theguardian.com/music/20...drive-symmetry

  12. #12
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dumt att spekulera men det låter ju som om det har hänt samma sak som det som hände med soundtracket till filmen Drive där hela soundtracket redan var klart. Fantastiskt soundtrack även om jag gillar Cliff Martinez också mycket. Tråkigt om det vore så i alla fall.
    https://www.theguardian.com/music/20...drive-symmetry
    Precis, i den artikeln framgår det att det inte är helt svartvitt. Jag håller själv på att tonsätta en svensk långfilm och det har hänt MYCKET på vägen.... det finns för mycket material, en ny klippare kommer in, så vissa låtar till nyckelscener försvinner, och nya scener kommer tilll som ska tonsättas... några vokalister är med, där alla har olika juridiska krav för framtida skivsläpp, rättigheter, etc. Inte helt lätt för producent och regissör att jonglera allt alla gånger

  13. #13
    ulf.soderlund
    ulf.soderlund är inte uppkopplad
    ulf.soderlunds avatar
    Senior
    Gissar på ett "konstnärligt" beslut eftersom Denis Villeneuve säger: "It's hard to get to Vangelis' angle. We have Johann's breathtaking atmospheric sounds, but I needed other things, and Hans helped us."

    http://entertainment.ie/cinema/news/...ack/395845.htm

  14. #14
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Wow att Zimmer skulle låta Hollywood. Pirates of the Caribbean kan ja köpa. Men oftast e han en trendsättare som vågar sådant andra inte. Tex 10 000 snedstämda mörka cello+synt spår till Nolan innan musiken till The dark Knight komponerades. Nu kopierar många där efter honom så till slut låter de väl Hollywood. Men sällan det han gör själv. Vår tids Mozart vare sig jag gillar allt han gör eller inte.

  15. #15
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Astral Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wow att Zimmer skulle låta Hollywood. Pirates of the Caribbean kan ja köpa. Men oftast e han en trendsättare som vågar sådant andra inte. Tex 10 000 snedstämda mörka cello+synt spår till Nolan innan musiken till The dark Knight komponerades. Nu kopierar många där efter honom så till slut låter de väl Hollywood. Men sällan det han gör själv. Vår tids Mozart vare sig jag gillar allt han gör eller inte.
    Han har väl gjort rätt blandat. Min fru lyssnade en del på The Rock-soundtracket, det har präglat min bild av honom en del...

  16. #16
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Det är Hollywood, det handlar inte så mycket om att våga som att få tillåtelse. Ridley Scott är inte Nolan och ser man till Scott så har han inte var någon stor nydanare de sista tjugo åren. Plockar man in Zimmer såhär sent i produktionen så gör man det, tror jag, för att man vet vad man får och vet vad man vill ha - läs Vangelis v.2. Johannson har antagligen gjort ett fantastiskt soundtrack som man inte vågar använda. Sen kan det hända att Zimmers musik är skön ändå - men jag tvivlar på en ny "Interstellar".

  17. #17
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min fru lyssnade en del på The Rock-soundtracket....
    Tänkte först att du menade nån film med "skådisen" The Rock. Och jag "hmm, man lär sig nya saker om folk hela tiden". Sen trillade poletten ner.

  18. #18
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    nä men fiiiii fan. hade verkligen sett fram emot hans soundtrack till filmen. zimmer är ju ändå med precis överallt. vore roliare med lite nytt blod som ger nya infallsvinklar. hade dessutom lyssnat in mig på en del av andra soundtrack som han gjort. bl.a till den där andra sci-fi rullen som jag itne kan komma på just nu avd den heter,invasion kanske? soundtracket var hur som helst MKT bättre än filmen. så frågan är väl nu om nya bladerunnet om filmen eller soundtracket blir bäst. personligen hoppas jag på filmen och att den inte förstör arvet efter första fllmen alltför mkt. en sådan kombo som scott och vangelis det händer nog bara en gång. är f.ö min absoluta favve-skiva av vangelis i synnerhet tracket "end titels", vilket grooove, WOW!!!

  19. #19
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nä men fiiiii fan. hade verkligen sett fram emot hans soundtrack till filmen. zimmer är ju ändå med precis överallt. vore roliare med lite nytt blod som ger nya infallsvinklar. hade dessutom lyssnat in mig på en del av andra soundtrack som han gjort. bl.a till den där andra sci-fi rullen som jag itne kan komma på just nu avd den heter,invasion kanske? soundtracket var hur som helst MKT bättre än filmen. så frågan är väl nu om nya bladerunnet om filmen eller soundtracket blir bäst. personligen hoppas jag på filmen och att den inte förstör arvet efter första fllmen alltför mkt. en sådan kombo som scott och vangelis det händer nog bara en gång. är f.ö min absoluta favve-skiva av vangelis i synnerhet tracket "end titels", vilket grooove, WOW!!!
    Arrival (Svinbra, grymt smart, soundtracket alltså)
    Senast redigerat av Amonhoteph den 2017-09-10 klockan 22:47.

  20. #20
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Arrival (Svinbra, grymt smart, soundtracket alltså)
    ja just det så hette rullen. yes soundtracket är som sagt mäkte mkt bättre än rullen. får hoppas zimmerman kan vara lika experimentellt inovativ annars faller det nog ganska platt. trist med enkom traditionell hollywood-filmmusik.

  21. #21
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    + Kanske fick kalla fötter också. Jäkla boombastiska skor att fylla när det kommer till Vangelis. Att vara relativt okänd och sen bli känd som killen som bombade Vangelis-stils musiken är nog inget man vill bli ihågkommen som.

  22. #22
    cyberpunx
    cyberpunx är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    + Kanske fick kalla fötter också. Jäkla boombastiska skor att fylla när det kommer till Vangelis. Att vara relativt okänd och sen bli känd som killen som bombade Vangelis-stils musiken är nog inget man vill bli ihågkommen som.
    mmmmm, men å anda sidan tänk om han mer eller mindre lyckades? då har han verkligen lyckats.

  23. #23
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av cyberpunx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mmmmm, men å anda sidan tänk om han mer eller mindre lyckades? då har han verkligen lyckats.
    Ja, men absolut, optimist hör jag . Jag menar, jag älskar att prodda musik, men det finns alltid en djävul på min axel om vad jag inte gjort bra, det kan bräcka vem som helst såna tankar. Sedan att något som är så extremt förknippat med musiken också. Vet inte om jag skulle pallat, med sådär extremt tunga namn och bolag bakom. Inställningen till filmen iaf. för min egen del är tyvärr lite skeptisk redan som första början. Det är ju en sån kult-sci-fi. Svårt att följa upp det där. Jag hoppas så klart att de lyckas!

  24. #24
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Tror nog Zimmer kan axla detta med bravur.

    Det man gärna tröttnar på med Zimmer är ju inte Zimmer själv utan de 10 000 andra kompositörerna som försöker låta som han. Sen har man ju hört det där typiska soundet lite för mycket nu, när man hör det i allt från kockdueller till reklam för fritidskläder så blir det ju lite uttjatat.

    Zimmer har ju visat att han kan mycket annat. Interstellar, Inception och Thin Red Line är bara några få exempel där jag tycker han gjort lysande soundtrack som inte haft han typiska "The Rock"-signatur.

    Tror personligen att soundtracket kommer att bli bättre än filmen.

  25. #25
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror nog Zimmer kan axla detta med bravur.

    Det man gärna tröttnar på med Zimmer är ju inte Zimmer själv utan de 10 000 andra kompositörerna som försöker låta som han. Sen har man ju hört det där typiska soundet lite för mycket nu, när man hör det i allt från kockdueller till reklam för fritidskläder så blir det ju lite uttjatat.

    Zimmer har ju visat att han kan mycket annat. Interstellar, Inception och Thin Red Line är bara några få exempel där jag tycker han gjort lysande soundtrack som inte haft han typiska "The Rock"-signatur.

    Tror personligen att soundtracket kommer att bli bättre än filmen.
    Håller med skulle såklart varit roligt med ngt fräscht från denna isländare. Än same old av HAns Zimmer, däremot är han ju bra med.

  26. #26
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Mitt intryck är att Vangelis har väldigt mycket högre status på synthinriktade forum än i restan av befolkningen. Tror inte det är någon stor grej att bli jämförd med honom ärligt talat...

  27. #27
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Apropå filmmusik och Hans Zimmer så skulle jag vilja rekommendera filmen SCORE om ni inte sett den:

    https://youtu.be/9K6RwDM8VFE

    Jag tyckte den var riktigt trevlig.

    https://www.score-movie.com

  28. #28
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han har väl gjort rätt blandat. Min fru lyssnade en del på The Rock-soundtracket, det har präglat min bild av honom en del...
    De kan ja köpa. Finns lite blandat av honom som är lite väl slätstruket. Men oftast tycker ja han gör geniala och originella verk som sedan kopieras av andra och blir utsmetat Hollywood

  29. #29
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Hade varit kul med JJ, fast t.ex. Inception soundtracket av Hans Zimmer är rätt jäkla brilliant så jag tror nog det blir rätt ok ändå.

  30. #30
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Fascinerande att ni kan bry er om filmmusik. För mig är filmmusik för det mesta en slags förbrukningsvara. Den kan vara bra eller dålig. För stunden. Det är i princip bara Blade Runner, 2001, 2010, Cannibal Holocaust och Herzogs filmmusik jag kan bry mig om. Annars känns det nästan absurt att lyssna på filmmusik. Stråkar på felaktiga högtalare? Och hela musikstycket, inte de femton sekunder som faktiskt hördes i filmen? Bläh!

    Hellraiser var verkligen en miss. Coil gjorde intressant musik till den, men det blev inte av.

  31. #31
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fascinerande att ni kan bry er om filmmusik. För mig är filmmusik för det mesta en slags förbrukningsvara. Den kan vara bra eller dålig. För stunden. Det är i princip bara Blade Runner, 2001, 2010, Cannibal Holocaust och Herzogs filmmusik jag kan bry mig om. Annars känns det nästan absurt att lyssna på filmmusik. Stråkar på felaktiga högtalare? Och hela musikstycket, inte de femton sekunder som faktiskt hördes i filmen? Bläh!
    Lyssnar inte heller på filmmusik i när större utsträckning. Men det gör ju oerhört mycket i själva filmen...

  32. #32
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Lyssnar väldigt mycket på musik från film och serier. Att säga att det är en förbrukningsvara är fel tycker jag. Varför skulle den ha mindre värde för att den varit med i en film? T ex Cliff Martinez och Olafur Arnalds musik till serier och filmer har haft stor inverkan på mig.

    Förstår inte vad det har för betydelse om det varit 15 sekunder i filmen men är en låt på 3 min i sin helhet?

    Nej, håller inte alls med.

  33. #33
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Ja hela poängen med den här diskussionen är väl just att vi pratar om filmmusik som inte enbart är "de där Hollywoodstråkarna" utan vacker och smart musik, likvärdig med vilken annan instrumental musik om helst.

    Jag lyssnar ofta på "filmmusik", jobbet jag har gör det svårt att lyssna på mänskliga röster (då jag jobbar med text), men instrumentalt funkar ofta bra.

  34. #34
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    +1 på Katz! Om musiken sedan inte fungerar så bra på egen hand är en annan diskussion - det är sammanhanget som räknas. För övrigt är epitetet "filmiskt" bland det bästa jag kan tilldela ett musikstycke

  35. #35
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... Det är i princip bara Blade Runner, 2001, 2010, Cannibal Holocaust och Herzogs filmmusik jag kan bry mig om.....
    Men det är just precis nya musiken till Blade Runner vi pratar om.

  36. #36
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Ja tycker att film musik generellt är en av få "genrer" idag som faktiskt gör något riktigt musikaliskt och melodiskt som berör. Sen blir det ibland fel men oftast mycke bra kvalitet idag. Sen är det svårt att veta om musiken har gjort filmen bättre. Ja lyssnar helst på film musik i ett mörkt rum å associerar inte till filmen

  37. #37
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag är dock väldigt nyfiken på hur musiken kommer bli till nya Blade Runner. Luras inte av trailermusiken. Används oftast annan musik till trailern än till filmen.

    Hans Zimmer gjorde ett fantastiskt jobb med t ex Gravity.

  38. #38
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är dock väldigt nyfiken på hur musiken kommer bli till nya Blade Runner. Luras inte av trailermusiken. Används oftast annan musik till trailern än till filmen.

    Hans Zimmer gjorde ett fantastiskt jobb med t ex Gravity.
    Filmmusiken till Gravity är gjort av Steven Price

  39. #39
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Filmmusiken till Gravity är gjort av Steven Price
    Haha, woops, blandade ihop rymdfilmerna. Menade Interstellar.

  40. #40
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Jag har stor respekt för Zimmer och tycker att han har gjort många fantastiska soundtrack, som jag lyssnar på ofta! Men det är någonting med ett sådant "självklart val" som jag tycker klingar illa. Hur man än vrider och vänder på det så är det ett safe card. Hade på något sätt tyckt det varit roligare med någon mer oväntad, någon som hade kunnat överraska. Hur bra det än blir nu så känns det som att jag kommer ha svårt att få en riktigt wow-känsla. Typ på samma sätt som att en stor artist som släpper sitt 17e album har sjukt mycket svårare att imponera och överraska mig än någon medelkänd artist som släpper sitt andra eller tredje album.

  41. #41
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Max Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har stor respekt för Zimmer och tycker att han har gjort många fantastiska soundtrack, som jag lyssnar på ofta! Men det är någonting med ett sådant "självklart val" som jag tycker klingar illa. Hur man än vrider och vänder på det så är det ett safe card. Hade på något sätt tyckt det varit roligare med någon mer oväntad, någon som hade kunnat överraska. Hur bra det än blir nu så känns det som att jag kommer ha svårt att få en riktigt wow-känsla. Typ på samma sätt som att en stor artist som släpper sitt 17e album har sjukt mycket svårare att imponera och överraska mig än någon medelkänd artist som släpper sitt andra eller tredje album.
    Visst är det så. Hade naturligtvis varit spännande med ett JJ soundtrack. Men även Hans kan överraska. Vi får helt enkelt vänta.

  42. #42
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Absolut! Min premiärbiljett är kirrad och jag är pepp!

  43. #43
    Spacedude
    Spacedude är inte uppkopplad
    Spacedudes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fascinerande att ni kan bry er om filmmusik. För mig är filmmusik för det mesta en slags förbrukningsvara.
    Intressant, jag ser pop-musik som detta idag, det är verkligen en förbrukningsvara + alla låter likadant.

  44. #44
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Spacedude Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant, jag ser pop-musik som detta idag, det är verkligen en förbrukningsvara + alla låter likadant.
    Precis min tanke

  45. #45
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synd. Lär ju bli mer Hollywood nu.

    Zimmer låter ofta rätt bombastisk och smaklös i mina öron, men Dunkirk var väldigt bra, så finns hopp.
    Fast vill man att filmen skall följa i Bladerunners fotspår så är det väl precis bombastisk som är rätt spår? Det är väl en bra beskrivning av Vangelis musikalitet? Jag gillar alltså soundtracket till Bladerunner, kanske det bästa han gjort, och det är förvisso inte särskilt bombastiskt för att vara Vangelis men ändå finns ju där en ganska påtaglig storslagenhet.

    Nu har jag personligen inga som helst förväntningar på uppföljarbranchen men jag tycker Hans Zimmer är över genomsnittet för att vara Hollywood. Jóhann Jóhanssons har jag inte hört tidigare, rullar lite nu och det låter väl som sådan där lite mer reflekterande försiktig filmmusik. Inte särskilt originellt enligt min mening, men som sagt jag har bara skummat på ytan. Kan inte se att vare sig Hans Zimmer eller Jóhann Jóhanssons och den aktuella filmidén kommer att landa i något tillnärmelsevis så fantastiskt som Bladerunner där Vangelis musik och filmens regi, scenografi och stämning är fullständigt kongenial. Det finns visa scener i den filmen som jag bara behöver tänka på för att njuta av dem. Härmapor kommer inte lyckas komma i närheten ens en gång.

    Skall man ge sig på en teori så är det någon med bestämmande makt som tyckt att Jóhann Jóhanssons reflekterande musikstil inte räcker till för Bladerunnersk storslagenhet. Så de kör med ett safecard som Zimmer. Vet inte om det kommer att göra från eller till.

  46. #46
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fascinerande att ni kan bry er om filmmusik. För mig är filmmusik för det mesta en slags förbrukningsvara. Den kan vara bra eller dålig. För stunden. Det är i princip bara Blade Runner, 2001, 2010, Cannibal Holocaust och Herzogs filmmusik jag kan bry mig om. Annars känns det nästan absurt att lyssna på filmmusik. Stråkar på felaktiga högtalare? Och hela musikstycket, inte de femton sekunder som faktiskt hördes i filmen? Bläh!

    Hellraiser var verkligen en miss. Coil gjorde intressant musik till den, men det blev inte av.
    Skall man plocka fram rödpennan här så innehåller inte 2001 någon filmmusik vad jag vet. Enbart klassiska stycken komponerade för vanligt konsertframförande. Richard Strauss, Johann Strauss, Aram Katjaturjan och György Ligeti är kompositörerna.

    Stanley Kubrick använde nästan enbart klassiska stycken i sina filmer. En av få regissörer som kan göra det eftersom blekare regissörer hamnar i skuggan av musiken annars.

  47. #47
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skall man plocka fram rödpennan här så innehåller inte 2001 någon filmmusik vad jag vet. Enbart klassiska stycken komponerade för vanligt konsertframförande. Richard Strauss, Johann Strauss, Aram Katjaturjan och György Ligeti är kompositörerna.
    Om det inte är originalmusiken som efterfrågas. Den finns, men ratades av Kubrick som blivit för förtjust i den temporära (klassiska) musiken han lade in under tiden. Och Alex North missade ett av sina livs gig.

    Kanske helt enkelt något liknande som hände här, att musiken var bra men inte visade sig passa till stämningen i filmen.

  48. #48
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast vill man att filmen skall följa i Bladerunners fotspår så är det väl precis bombastisk som är rätt spår? Det är väl en bra beskrivning av Vangelis musikalitet? Jag gillar alltså soundtracket till Bladerunner, kanske det bästa han gjort, och det är förvisso inte särskilt bombastiskt för att vara Vangelis men ändå finns ju där en ganska påtaglig storslagenhet
    För min del hade gärna originalmusiken fått vara lite mindre svulstig faktiskt. Lite skitigare och mörkare. Tycker öht inte musiken är Bladetunners starkaste kort. I vissa scener passar den rät illa. Imho...

  49. #49
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För min del hade gärna originalmusiken fått vara lite mindre svulstig faktiskt. Lite skitigare och mörkare. Tycker öht inte musiken är Bladetunners starkaste kort. I vissa scener passar den rät illa. Imho...
    Hehe... och då är Bladerunner ett av Vangelis minst svulstiga verk. Jag tänkte faktiskt läsa boken, det skall bli intressant att se vilken stämning det är i den.

    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det inte är originalmusiken som efterfrågas. Den finns, men ratades av Kubrick som blivit för förtjust i den temporära (klassiska) musiken han lade in under tiden. Och Alex North missade ett av sina livs gig.

    Kanske helt enkelt något liknande som hände här, att musiken var bra men inte visade sig passa till stämningen i filmen.
    Aha, det visste jag inte. Att det fanns originalmusik. Kubrick gjorde ju så ett antal gånger om jag fattat rätt. Riskabelt att komponera åt honom.

  50. #50
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast vill man att filmen skall följa i Bladerunners fotspår så är det väl precis bombastisk som är rätt spår? Det är väl en bra beskrivning av Vangelis musikalitet? Jag gillar alltså soundtracket till Bladerunner, kanske det bästa han gjort, och det är förvisso inte särskilt bombastiskt för att vara Vangelis men ändå finns ju där en ganska påtaglig storslagenhet.
    Nu får jag säkert fan för att jag skriver detta här, men jag tycker det finns fler likheter än skillnader mellan Zimmer och Vangelis. Zimmer är förmodligen den som kan axla Vangelis soundtrack bäst om man nu vill ha majestätiska ekon av originalet och samtidigt satsa på ett säkert kort.

    T ex soundtracket till 1492 är inte miltals bort från något av Zimmers mer ambitiösa filmkompositioner (Zimmer har med stor sannolikhet imponerats och influerats av det i alla fall).

  51. #51
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte faktiskt läsa boken, det skall bli intressant att se vilken stämning det är i den.
    Den är väldigt annorlunda... Helt annan ton.

  52. #52
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu får jag säkert fan för att jag skriver detta här, men jag tycker det finns fler likheter än skillnader mellan Zimmer och Vangelis. Zimmer är förmodligen den som kan axla Vangelis soundtrack bäst om man nu vill ha majestätiska ekon av originalet och samtidigt satsa på ett säkert kort.

    T ex soundtracket till 1492 är inte miltals bort från något av Zimmers mer ambitiösa filmkompositioner (Zimmer har med stor sannolikhet imponerats och influerats av det i alla fall).
    Du får inte skit från mig i alla fall. Jag håller med. Hans Zimmer ligger klart närmare. Om nu remakarna är ute efter det. Problemet för oss vintagenördar är ju att det i princip inte finns kompositörer i den branschen som fattar grejen med patinerat elektrosound.

    Det är ju dessutom en väldigt speciell övergångsperiod när det gäller filmmusik, början av 80-talet. De polyfona syntarna gjorde att även större filmmakare vågade sig på elektronisk musik men tekniken hade ännu inte utvecklats såpass att det så att säga utvecklats ett speciellt filmmusiksound (ni vet som idag, med det beslöjade reverbpianot som används i alla deckare, t.ex.) med den instrumentationen. Alla experimenterade med resultat att det tillkom ett antal ytterst speciella soundtrack varav Bladerunner utgör ett av de mest kända. Andra exempel är delar av Apoclaypse Now, Flykten Från New York, diverse mindre bra filmer med musik av Tangerine Dream o.s.v. Jag gissar att 99% av 99:orna egentligen vill ha ungefär det som finns i Bladerunner och så kommer det ju inte att bli ens om Vangelis själv skulle göra det. Lika lite som Ridley Scott som regissör skulle funka.

    Men Hans Zimmer blir nog i varje fall åt rätt håll.

  53. #53
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är väldigt annorlunda... Helt annan ton.
    Låter bra. Skall bli intressant.

  54. #54
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte faktiskt läsa boken, det skall bli intressant att se vilken stämning det är i den.
    Akta dig, du kommer att vilja ha en tredje sorts musik till den!


  55. #55
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den är väldigt annorlunda... Helt annan ton.
    Japp. Väldigt mycket mer filosofisk som jag minns det, väldigt bra. Var flera år sedan jag läste den dock.

  56. #56
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Regissören berättar varför han bytte kompositör http://screenrant.com/blade-runner-2...sson-vangelis/

  57. #57
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Läste det där för någon dag sen. Intressant att han "petades" av precis den anledning som jag tänkte skulle göra honom till ett bra val - att det inte skulle vara för mycket Vangelis-romantik utan något helt nytt men som ändå kunde fånga andan. Rätt synd tycker jag Ska inte döma förrän jag sett den på fredag dock! De tre "prequelsen" 2036, 2048, och 2022 som har släppts tycker jag har varit rätt intressanta, dock framförallt den sista.

  58. #58
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Regissören berättar varför han bytte kompositör http://screenrant.com/blade-runner-2...sson-vangelis/
    Det låter ju lite som att regissören inte riktigt haft klart för sig i vilken riktning i förhållande till originalet som han velat gå under rekryteringen av kompositör. Ju mer färdig filmen blev desto mer ville han kanske framhäva originalets symbios mellan bild och musik.

    Svårt att återupprepa mästerverk vars patina gör att om man härmar det riskerar det att bli pekoral och om man går i en egen riktning så blir det inte i stil med originalet alls och kan inte med hedern i behåll marknadsföras som en uppföljare.

  59. #59
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Väldigt otacksamt uppdrag som sagt att toppa ett mästerverk, men samtidigt försöka jobba in sig i Vangelis vibe och inte sitt eget. Som sagt så ville nog Johann göra sitt eget i lite för hög grad.
    Däremot det lilla man hört av Zimmers Main theme är ju kalkon. Det som är bra är Vangelis patenterade melodi figur sedan är det inte Vangelis mer utan Zimmers oändligt påfrestande jättepercussion som dånar.

  60. #60
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt otacksamt uppdrag som sagt att toppa ett mästerverk, men samtidigt försöka jobba in sig i Vangelis vibe och inte sitt eget. Som sagt så ville nog Johann göra sitt eget i lite för hög grad.
    Däremot det lilla man hört av Zimmers Main theme är ju kalkon. Det som är bra är Vangelis patenterade melodi figur sedan är det inte Vangelis mer utan Zimmers oändligt påfrestande jättepercussion som dånar.
    Är inte det där med jättepercussion överhuvudtaget en oerhört uttjatad effekt i storfilmer för tillfället? Inte minst i trailrar som jämt dundrar på för full patte och sedan på slutet gärna ett avbrott... reverbet klingar ut... någon som suckar, pustar ut o.dyl. och säger en oneliner och så några avslutande percussionkanonader och sedan kommer avslutande trailertext av typen: "PREMIÄR 1 OKTOBER" eller något i den stilen.

Liknande ämnen

  1. Blade Runner 2
    Av Albedo i forum Skivor & artister
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2021-11-29, 20:40
  2. Blade Runner på ny vinyl.
    Av Volt i forum Skivor & artister
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-04-28, 00:22
  3. Vangelis - Blade Runner
    Av imported_Jim i forum Skivor & artister
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2003-03-18, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •