Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Behringer DeepMind 12

  1. #1
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran

    Behringer DeepMind 12

    Ännu en DCO synth i Firechild Studion…huga…
    Men den låter faktiskt helt OK!
    Vid första närkontakten tror man att det är en gammal klassisk multieffekt från 80-talet man håller på med för varenda preset dryper av effekter och man hör knappt vilken ton man spelar i all mastodont ambience och ekon och pitch shift effekter.
    Efter tio minuter tänkte jag…nej, nu får Janost svaret på sin fråga om det är någon synth jag inte kan krama gnistan ur så är det Deepmind 12.
    Efter 11 minuter…kom jag på att jag bläddrar inte bland presetarna mer utan jag gör min egen default patch som jag utgår från alltid för evigt tills tiden tar slut när det gäller Deepmind 12.
    Det var ett bra beslut, det visade sig att man enkelt kan ställa effekterna i true bypass läge så att den analoga signalen inte går igenom en enda ADDA omvandling. Det gillar jag.
    Dock skall sägas att effekterna låter förmodligen WeltKlasse för att sitta inbyggt i en synth. Absolut. Jag tolkar det som om det är TC Electronic som står för algorithmerna.
    Men jag trackar aldrig med effekter ändå så för mig är inbyggda effekter i en synth nästintill som att svära i Uppsala Domkyrka.
    DCO:er, voine voine de är inte kul MEN vad händer jag hittar plötsligt parametrar som heter Oscillator Drift, Parameter Drift och Drift Speed!!!!
    Tjohoo, dagen är räddad, här kan man drifta oscillatorern efter tycke och smak men jag tycker ändå DSI har lyckats bättre med sin helt otroligt realistiska slop parameter men det är ändå helt OK som Behringer implementerat till det.
    Filtret påminner faktiskt relativt mycket om Jupiter-8 och det var innan jag läste att filtret mycket riktigt bygger på Rolands IR3109 lösning.
    Dock tycker jag inte att jag får det att låta lika öppet på maxläget eller att det ljummar lika subbigt nere i källaren som min Jupiter-8 men ändå rätt positivt överraskad faktiskt!
    Oscillatorerna ja det är typ två till antalet men det är egentligen bara den första som känns som en ”riktig” oscillator med SAW och Pulse med PWM och man kan ha båda samtidigt.
    Den andra är enbart Square och man kan inte modulera någon pulsebredd utan bara ”Tone” vilket ger olika klanger av digital karaktär, lite PPG typ men inte i min smak så jag typ ratade den andra oscillatorn på de flesta av mina ljud. Det kändes dessutom som om den satt ihop på något sätt pitchmässigt med ”huvudoscillatorn” så det blev lite för digital feeling för min smak, lite Matrix1000 vibbar att alla oscillatorer på något sätt sitter ihop på ett obehagligt sätt. Svårt att förklara…
    Hursomhelst, aha men tråkigt med en 1 oscillator synth då kan man tycka men nejdå! Behringer har tänkt till så det finns ett Unison2 läge som då använder två röster till varje tangent, med en dedikerad detune regel så genom att köra Unison2 läget känns det nästan som vilken riktig 2 oscillators synth som helst trots att man bara har en osc till sitt ljud. Dock nu bara med 6 samtidiga tangenter så jag kan starkt icke rekommendera Deepmind 6 för man behöver alla 12 rösterna om man är böjd åt det hållet att man ibland spelar ackord. Vet dock att många här på forumet bara har två pekfingrar men ingen nämnd ingen klämd, men en börjar på L…
    Så ljudmässigt när man skakat av sig den initiala hemska multieffekt skärselds mardrömmen låter det riktigt bra om man hittar en bra balans på osc drift parameterarna och stänger av Pan Spread funktionen som kan behövas firmware uppdateras i mitt tycke då jag vill ha unison2 rösterna i varsin högtalare tex istället för att de blir två detunade som följer solfjäder panorerings regeln slaviskt. Det blir alltid de två efterföljande rösterna som sitter ihop i de olika Unison lägena.
    Jag har sparat det bästa till sist! Klaviaturen är riktigt bra! Även aftertouchen är bland de bästa jag känt på sk semivägda plast tangenter. Jämfört med tex Roland System-8 är det Rolls Royce känsla på dessa tangenter. ”Bara” 49 tangenter men det passade perfekt i mitt fall.
    Så, för pengen är det en trevlig synth helt klart.
    Här är en video jag snickarade ihop också.


    https://youtu.be/zO53NsjLPys
    Senast redigerat av Firechild den 2017-09-01 klockan 19:55.

  2. #2
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tack för recension o trevligt stycke. Denna ligger på min GAS-lista faktiskt. Kul att se 5U "väggen" i videon

  3. #3
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Ett najs trick är att du kan använda Unison 2 läget och ställa in "Voice Num" som källa i modulations matrisen, då kan du stämma den ena rösten annorlunda mot den andra, och på så vis få t.ex. två sågtänder som är stämda 1 oktav mellan.
    Senast redigerat av eXode den 2017-09-01 klockan 20:46.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett najs trick är att du använder Unison 2 läget och använder "voice" eller något sånt som källa i modulations matrisen, då kan du stämma den ena rösten annorlunda mot den andra, och på så vis få t.ex. två sågtänder som är stämda 1 oktav mellan.
    Aha, mycket bra tips. Då blir det än närmre en riktig 2 Osc synth.

  5. #5
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Skön låt FC. Female vox på den!!

  6. #6
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Grym låt!

  7. #7
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Trevliga ljud och skönt syntpop

  8. #8
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet dock att många här på forumet bara har två pekfingrar men ingen nämnd ingen klämd, men en börjar på L…
    Djävligt kränkt vit man här.

    Grym recension som vanligt. Men jag börjar luta åt Janost tes, du kan ju för f*n få en Bontempi att låta Vangelis, så detta bevisar inte mycket.

    Eller jo, det gör det väl. Berra kan bygga djäkligt bra ljudmaskiner som i rätt händer kan låta magiskt.

    Till ett djäkligt överkomligt pris dessutom.

  9. #9
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag börjar luta åt Janost tes, du kan ju för f*n få en Bontempi att låta Vangelis, så detta bevisar inte mycket.

    Eller jo, det gör det väl. Berra kan bygga djäkligt bra ljudmaskiner som i rätt händer kan låta magiskt.

    Till ett djäkligt överkomligt pris dessutom.
    +1

  10. #10
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tackar för glada tillrop!

  11. #11
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Snyggt producerat som vanligt! Dock blir jag ändå glad att jag valde annat framför DM12 för det är något i själva ljudet som inte övertygar, det har det inte gjort i andras demos heller och nu slog du lite spiken i kistan. För vem kan göra ett bättre synthdemo?

  12. #12
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Trevlig video och i egenskap av fritt tänkande människa kan jag bedöma i vilken omfattning denna apparat möjligen förhåller sig till snarlika produkter.

    P.S Alltid kul med jämförelser med klassiska ljud & modeller som referens, uppskattas!
    Senast redigerat av RX11 den 2017-09-06 klockan 21:52. Anledning: IR3109

  13. #13
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Snyggt som vanligt!

    Hur fick du sånt klick/attack i bastrumman?

  14. #14
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt som vanligt!

    Hur fick du sånt klick/attack i bastrumman?
    Japp, det var en väldigt relevant fråga. Jag fick idén från Yazoos Don´t Go kick, se bild. Vet ej hur det fungerar på en Pro One. Men om du ser på filter attack tiden så är det alltså en "fade in" attack 2 som sedan stört dyker på Decay 0. Nu hade jag inte exakt dessa inställningar på Berran men det som hände var att det först blev ett resonanssvep uppåt och sedan pang ett klickande bastrumme läte när filtret snabbt stängdes så jag klippte bort up sveps fasen på ljudet och började med klick fasen.
    Så, lite fusk kanske men ljudalstringen är ju Berra 100% men att jag i datorn sedan klippte bort en del av ljudet...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	dontgo-kick.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	291,6 KB 
Id:	77057

  15. #15
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jo, klippa trumljudssamplingar från analoger har jag också gjort, just för att trimma "rätt" attack, inget fusk

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Grymt låtsnickeri... och stort tack för att du botade varenda uns av GAS jag eventuellt lyckats uppbringa.

  17. #17
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Bra låt! Ja är fortfarande lika kluven till denna prisvärda maskin. Att få den å låta så fint som här kommer ja inte lyckas med så det lär bli pass på denna

  18. #18
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag köpte en. Känns bra so far.

  19. #19
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte en. Känns bra so far.
    Val, du har väl en 12:a? Sitter IGEN och är lite småsugen på sexan men är lite fundersam på hur det fungerar när man börjar stacka ljud på varandra.
    Senast redigerat av mimoid den 2017-09-14 klockan 15:50.

  20. #20
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av mimoid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Val, har du 6 eller 12? Sitter IGEN och är lite småsugen på sexan men är lite fundersam på hur det fungerar när man börjar stacka ljud på varandra.
    12an. Många ljud behöver stackning iMHO. O med 6an, o jag som sällan spelar med få fingrar passar det inte mig

  21. #21
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag skulle också bestämt råda att inte vara snål, jag tror att man missar mycket av poängen med DeepMinden om man har för få röster. Magin kommer med stackningen.

  22. #22
    mimoid
    mimoid är inte uppkopplad
    mimoids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle också bestämt råda att inte vara snål, jag tror att man missar mycket av poängen med DeepMinden om man har för få röster. Magin kommer med stackningen.
    Tänkte precis detta - det brukar vara så. Med 8-rösters REV2 kan man åtminstone stoppa in ännu ett röstkort, men här sitter man liksom fast. Tack för input!

  23. #23
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett najs trick är att du kan använda Unison 2 läget och ställa in "Voice Num" som källa i modulations matrisen, då kan du stämma den ena rösten annorlunda mot den andra, och på så vis få t.ex. två sågtänder som är stämda 1 oktav mellan.
    Testade nu och som du skrev i PM så är det Uni Voice som man ställer på källa och tex -12 i värde och destination OSC1 Pitch eller både OSC1/OSC2 och vips spelar nu Unison rösten i oktav intervaller

Liknande ämnen

  1. Behringer DeepMind 12
    Av koenig i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2893
    Senaste inlägg: 2022-03-16, 23:39
  2. Effekterna i DeepMind 12
    Av tinybox i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2017-09-06, 00:00
  3. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2017-02-04, 11:26
  4. Vad kommer DeepMind 12 kosta - omröstning!
    Av deleted user i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2016-08-11, 09:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •