Resultat 1 till 29 av 29

Ämne: Det blir PC nu igen

  1. #1
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran

    Det blir PC nu igen

    Har slagit till på en begagnad kontors-Dell på Tradera. Nu ska Macfan bort. Kommer aldrig begripa mig på OS Nordkorea. Varför den tar mina filer som gisslan och gömmer dem någonstans där jag inte vet var de finns, obegripligt finderfönster, fel tangentbordsgenvägar, betala dyrt för att låna programvara till ett konto o.s.v.

    Nu blir det äntligen hemmavant igen, grotta ner sig i inställningar i BIOS och Windows (för att upptäcka att det ändå inte är kompatibelt med audio), den ljuva känslan av random dropouts, blåskärm, kraschande program, drivrutiner och plugins.

    Men det ska bli skönt att återfå känslan av att äga mina filer och bestämma vad som ska hända med dem. Och framförallt att kunna köra favoritprogrammet Cakewalk Project 5 v.2.5 igen (om det nu rullar på denna burk vill säga).

    Japp, jag tyckte verkligen det behövdes en till tråd!
    Senast redigerat av kockpit den 2017-08-25 klockan 11:54.

  2. #2
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Ok.... grattis kockpit. Glad för din skull

  3. #3
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok.... grattis kockpit. Glad för din skull
    Det vet vi inte ännu, det är det som är det spännande med PC/Windows

  4. #4
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Om inte så har du iaf en spelmaskin för ickegrafiktunga spel. Bara positivt

  5. #5
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Patiens och MS-röj.

  6. #6
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Det går väl sådär. En blåskärm, efter den automatiska omstarten stod hårddisken och försökte begå självmord genom att slå ihjäl sig själv och on/off-lampan blinkade orange, vilket ska indikera hårdvaruproblem med moderkort, minne eller grafikkort.
    En omstart senare så var de problemen borta för stunden.

    Datorn väcker inte grafikkortet efter strömsparläge, måste plugga ut och in skärmen, möjligen någon inställningsfråga, kanske att VGA körs som default istället för DP.

    Får fortfarande inte ljudkortet att fungera lika smidigt som på Mac, växla mellan musikprogram och t.ex. youtube funkar inte smärtfritt, möjligen inställningsfråga även där.

    Men vad W10 ändå har blivit smidigare vad gäller installationer, allt har funkar helt smärtfritt.

  7. #7
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går väl sådär. En blåskärm, efter den automatiska omstarten stod hårddisken och försökte begå självmord genom att slå ihjäl sig själv och on/off-lampan blinkade orange, vilket ska indikera hårdvaruproblem med moderkort, minne eller grafikkort.
    En omstart senare så var de problemen borta för stunden.

    Datorn väcker inte grafikkortet efter strömsparläge, måste plugga ut och in skärmen, möjligen någon inställningsfråga, kanske att VGA körs som default istället för DP.

    Får fortfarande inte ljudkortet att fungera lika smidigt som på Mac, växla mellan musikprogram och t.ex. youtube funkar inte smärtfritt, möjligen inställningsfråga även där.

    Men vad W10 ändå har blivit smidigare vad gäller installationer, allt har funkar helt smärtfritt.
    Men att youtube inte funkar perfa i windows får man ändå ha respect för, iom att dess komplicitet ligger i paritet med SETI

  8. #8
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Kruxet är nog, beg. kontorsdator
    Kan vara i princip vad som helst.

    Har du själv installerat OS eller någon annan?

  9. #9
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kruxet är nog, beg. kontorsdator
    Kan vara i princip vad som helst.

    Har du själv installerat OS eller någon annan?
    Jag har alltid haft Krux med windowsdatorer, faktiskt minst med min gamla bärbara Dell (som numera saknar batteritid, två knappar och lyser svagt i skärmen, men behöver en XP-dator för att kunna koppla upp mig mot Citroënen).
    Fördelen med kontorsdator är att den helt verkar sakna bloatware (var en ren installation när jag köpte den).
    Tror inte det är något särskilt fel på den, bara fullt normal nivå

  10. #10
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Har aldrig upplevt problemen du har, därav frågan

    Skulle kolla iaf kolla vad det är för drivers som är installerade.
    Särskilt chipset-drivers.

  11. #11
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Normalt sett så hade jag rått dig (vilket jag alltid gör) att blåsa rent med en ny, fräsch installation av Windows (vem vet vad som döljer sig i en medföljande installation) men eftersom detta är en märkesmaskin så har den förmodligen märkesmaskinshyss för sig (såsom anpassade drivare, etc) och jag gissar att den lätt blir ledsen i ögat av standardmjukvara.

    Har du kollat vad du har i form av chipset, osv (som Haplo påpekar) t.ex med hjälp av HWInfo (https://www.hwinfo.com/) eller AIDA64 (https://www.aida64.com/)?

  12. #12
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Vad är det för modell på Dell-datorn då?
    Den kan ju vara 10 år gammal, och ha någon komponent som håller på att dö som ger blåskärmar.

  13. #13
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kruxet är nog, beg. kontorsdator
    Kan vara i princip vad som helst.

    Har du själv installerat OS eller någon annan?
    Preceis. Har byggt min senaste burk själv. Den har rullat på i tre år utan det minsta problem med hårt multitrackande i Cubase, en del avancerade spel samt även SQL server och Visual Studio :-). Inte så optimalt men jag orkar inte avinstallera/ominstallera så länge allt bara fungerar.
    Även om jag använder Iphone+iPad så får jag också ångest över MacOs med noll överblick över det mesta. Min fru frågar mig om hjälp ibland men då håller jag mig undan...

  14. #14
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag kanske har varit lite otydlig eller haft skum attityd

    Men jag är alltså nöjd med denna burk, tycker den presterar över förväntan.
    Har i ett svep tryckt i musikprogram, massa VSP, kopplat in olika externa hårddiskar, MIDI-interface och ljudkort, skapat nya användarkonton och flyttat skärmar mellan portar, utan en enda omstart, så en BSOD är väl okej.

    Den har inte kraschat eller hängt sig alls under den tid jag använt musikprogram, inga dropouts eller nåt heller, latency inställd på 1ms (lägsta).

    Det mesta handlar nog om handhavande (förutom självmordsförsöket av HD:n), behöver kanske konfigurera något, t.ex. skärmutgångar. Jag har ju trots allt varit nöjd med Macens paradnummer, koppla in allt så funkar det. Däremot har jag haft en hel del programkraschar med Presonus och Logic på Macen, något som alltid varit sällsynt för mig på Windows (Logic undantaget så klart - bäst jag påpekar så slipper någon annan göra det .

    En Dell Optiplex 9020 SFF är det. 500HD, 6GB RAM, i5 4570 3.2GHz.

  15. #15
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Ang. drivare till märkesdatorer så är det samma förfarande som om man bygger själv.
    I med OS, i med chipset drivare först, resten av drivare.

    Enda som kan vara strul egentligen med märkesburkar är om ex. OS'et man vill installera inte är officiellt supportat.
    Men det finns nästan alltid referensdrivare att ladda ner.
    Så det brukar lösa sig men mer drygt så klart än om allt redan finns på supportsidorna.

    Men ja, jag har aldrig kört en företagsinstallerad Win PC.
    Tycker de flesta blivit bättre med bloatware-köret men när man ändå får gå igenom drivarna så kan man lika gärna köra en helt clean installation.

  16. #16
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Återskapade BSOD, drog ur ljudkortet, stoppade in, försökte stänga projekt i Studio One=BSOD. Windows pallar inte dessa hot swaps med USB. Och så har de tagit bort möjligheten att förminska bilder utan tredjepartsprogramvara. Heja Microsoft! Tänk att de fortfarande år 2017 låter externa prylar på USB krascha hela datorn.

  17. #17
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    huh, förminska bilder?

  18. #18
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    huh, förminska bilder?
    Skulle lägga upp min tågbana här på 99 och med vana först förminska bilderna i paint. Möjligheten borta med W10.

  19. #19
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Nä, nu bytte jag tillbaka till Macen, PC/Win känns fortfarande för riskabelt och instabilt och ofärdigt (vet att andra lyckas, så det behöver ni inte påpeka
    Andra burken jag köpt för att försöka byta tillbaka, den förra hamnade som filmdator, nu har jag en över, fast vi egentligen behöver en ny hushållslaptop.

  20. #20
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Hehe,

    Vilken paint pratar vi om, har paint på min burk.
    Vet att de ska ta bort det snart dock.

    MS har ju svårt att bundla saker utan att det blir class action på det.
    Men de har också Paint 3D som ska "ersätta" gamla ms paint.
    Bara söka på paint 3d så hittar du länkar, tror det går via deras store men det är gratis och du behöver inte göra något.
    Testade nyss

  21. #21

    Veteran
    Paint 3D följer med creators editioon eller vad uppdateringen nu heter

  22. #22
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Återskapade BSOD, drog ur ljudkortet, stoppade in, försökte stänga projekt i Studio One=BSOD. Windows pallar inte dessa hot swaps med USB. Och så har de tagit bort möjligheten att förminska bilder utan tredjepartsprogramvara. Heja Microsoft! Tänk att de fortfarande år 2017 låter externa prylar på USB krascha hela datorn.
    Det där låter riktigt illa. Är ditt ljudkort dokumenterat "säkert" för windows? Frågar eftersom jag själv hade grymma problem med ett 8x8 midi-interface tidigare som gav mig 2 bsod varje gång jag körde igång Sonar (och ibland tappade kontakten helt).

    bytte till ett annat fabrikat och har inte sett en enda blåskärm sedan dess.

    Men visst, kackiga externa burkar bör ju inte kunna ta ner hela maskinen, det håller jag med om

  23. #23
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där låter riktigt illa. Är ditt ljudkort dokumenterat "säkert" för windows? Frågar eftersom jag själv hade grymma problem med ett 8x8 midi-interface tidigare som gav mig 2 bsod varje gång jag körde igång Sonar (och ibland tappade kontakten helt).

    bytte till ett annat fabrikat och har inte sett en enda blåskärm sedan dess.

    Men visst, kackiga externa burkar bör ju inte kunna ta ner hela maskinen, det håller jag med om
    Eftersom jag upplevde samma sak när jag bytte från ena bilskärmsporten till den andra misstänker jag W10.

  24. #24
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Ska inte vara några problem att hot swapa USB.
    Däremot så kan det säkert vara så att drivarna för ljudkort etc. inte pallar att man rycker och sätter i medans enheten används.
    Man får kolla vad dumpen säger helt "enkelt"

  25. #25
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    En annan sak med dessa färdigbyggda datorer är att i många fall så har man tex sparat in på nätaggregat.
    Många datorer använder ju gpun som finns i processorn och saknar extern gpu som drar ström.
    Min HP hade ett 300watts nätagg om jag inte minns fel.
    Säg då att någon kopplar in ett grafikkort i denna dator utan att uppgradera psun, då kn det bli på gränsen att psun klarar av allt.
    Man kopplar då in en usb enhet som drar en massa ström och psun orkar inte med mer och går ner på knäna.

    Enligt dell så sitter det en 255watt psu i sff optiplexen.

    Nu verkar denna dator inte dra så mycket ström (processorn 84watt enligt intel)

    Min gamla hp så drog cpun + nya gpun 250watt sedan tillkommer ju fläktar hårddiskar tangentbord dvd moderkort som också drar ström så jag fick uppgradera psun då den var underdimensionerad och ej gjord för att man skulle slänga in ett kraftfullt grafikkort.

  26. #26
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Angående Dell så har vi ett antal Optiplex och Vostro vi tänkte hotta med nya grafikkort (för GPU Blender-rendering) men fick skippa de planerna då PSU inte orkar så mycket mer än grundkonfigurationen.

  27. #27
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Yes, PSU är vanligt att man spar in på när det gäller kontorsdatorer.
    Tanken är väl att man då ska köpa deras workstationmodeller.

  28. #28
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag fattar inte.
    Jag har 18st PC och en Mac.

    Hjälp mig förstå.

  29. #29
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, nu bytte jag tillbaka till Macen...
    Dags att ändra namn på trådens rubrik då...

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-02-26, 15:52
  2. Aldrig skapa musik igen eller aldrig lyssna på musik igen?
    Av särkvark i forum Allmänt om musik
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-10-06, 08:31
  3. Blir tokig! Spela in audio blir fel
    Av bitbob i forum Reason Studios
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •