Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Bra budget alternativ för audio interface, Hjälp!

  1. #1
    MusicStudent
    MusicStudent är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Bra budget alternativ för audio interface, Hjälp!

    Hejsan!
    Letar efter ett audio interface till min hemmastudio. Det jag kommer att producera är främst edm/house och i framtiden kanske lite rnb/hiphop. Har tänkt att framställa mina ljud digitalt via Daw så kommer därmed inte spela in diverse instrument utan möjligtvis enstaka vocals.

    Jag har förstått att olika Interfaces har olika antal ports. Min bedömning är att jag endast behöver 2. Utöver detta så skiljer sig latency(delay). Men vad mer ska man tänka på? Finns så många audio interfaces.... Har hört att scarlett gen 2 ska vara bra.

    Förslå gärna modeller och motivera varför dem är bra. Letar efter någon modell jag helst kan köpa begagnad.

    Vänliga hälsningar

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag gillar Propellerhead Balance. Fin design och smarta volymrattar & gott om anslutningar. Brukar vara knasbilliga.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag satt i din sits (ungefär) när jag migrerade från portastudio till nedmixning på dator för två (?) år sedan. Jag landade i Focusrite Saffire 6 och kör det på en nu sju år gammal windows-laptop. Funkar klockrent, har mikrofoningång, fantommatning, midi, olika utgångar etc. Rullar på USB och tar bara en halv rackbredd.

    Jag köpte mitt för 700 på blocket, har funkat kanon sedan dess och jag ser ingen anledning att byta. har sett dem för 400-500 efter det.

  4. #4
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Behringers u-phoria serie är snorbilliga o bra. Fina midas-preamps om du någon gång vill koppla in mic. Saknar midi interface för att koppla in syntar via 5poligmidi, men sådana interface kan du kan du hitta billiga alternativt köra usb rätt in i datorn.

  5. #5
    MusicStudent
    MusicStudent är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack för tipsen, men vad är det som skiljer interfaces från varandra? är steinberg, m audio osv något att ha? kollar lite på det som finns just nu. Ni får gärna länka till något shysst som finns i second hand marknaden då jag helst undviker nypris.

    Vänliga hälsningar

    - - - Uppdaterad - - -

    kan man gå fel med något auido interface förutom att man har för lite ports?

  6. #6
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Steinberg har ett par billiga USB-ljudkort; UR12 och UR22 MK2.
    Audient har sitt iD4, som också är mycket prisvärt.

  7. #7
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MusicStudent Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipsen, men vad är det som skiljer interfaces från varandra? är steinberg, m audio osv något att ha? kollar lite på det som finns just nu. Ni får gärna länka till något shysst som finns i second hand marknaden då jag helst undviker nypris.

    Vänliga hälsningar

    - - - Uppdaterad - - -

    kan man gå fel med något auido interface förutom att man har för lite ports?
    Kolla framför allt att det finns drivrutiner för Win10, så att det inte är ett alltför gammalt ljudkort.
    Om du hittar något intressant, så försök leta upp recensioner, som kan säga en del om hur bra/dåligt det är. Det brukar gå att hitta recensioner av de flesta ljudkort.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    PF tipsade om:
    https://www.blocket.se/malmo/Propell....htm?ca=11&w=3

    Jag nämnde:
    https://www.blocket.se/stockholm/Mas....htm?ca=11&w=3

    Claes nämnde:
    https://www.blocket.se/halland/Stein....htm?ca=11&w=3

    Sök vidare på blocket och googla manualer. Enklast är ju att hitta någon i sin egen stad. När det gäller latency och ljudkvalité så är det enligt mig inte kinkigt så länge du inte jagar upp ett väldigt gammalt ljudkort.

  9. #9
    MusicStudent
    MusicStudent är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    https://vend.se/410237-steinberg-ur22 här är en steinberg 22. Är den sämre än scarlett?

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av MusicStudent Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://vend.se/410237-steinberg-ur22 här är en steinberg 22. Är den sämre än scarlett?
    Jag tror du kanta vilket som av de som nämnts, kolla bara upp det Claes skrev om drivrutiner i kombination med vilken dator du har. Det är där strulet kan uppkomma.

  11. #11
    MusicStudent
    MusicStudent är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Okej. Så länge den funkar med min dator borde det inte spela jätte stor roll vilket kort jag väljer?

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av MusicStudent Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Okej. Så länge den funkar med min dator borde det inte spela jätte stor roll vilket kort jag väljer?
    Precis - exakt så. Kolla även säljes här. Just ljudkort kan ibland bli liggande flera månader/sidor i säljestrådarna. Min elvaåring köpte ett billigt (hej amino!) för sparade veckopengar här och är supernöjd i sin "tubstudio". Kondensatormikrofonen fick han låna av pappsen.

  13. #13
    MusicStudent
    MusicStudent är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis - exakt så. Kolla även säljes här. Just ljudkort kan ibland bli liggande flera månader/sidor i säljestrådarna. Min elvaåring köpte ett billigt (hej amino!) för sparade veckopengar här och är supernöjd i sin "tubstudio". Kondensatormikrofonen fick han låna av pappsen.
    hehe. Tackar för svaren. Letade efter scarlett gen 2, men hittade inte på blocket eller vend.se

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Hur lyssnar du sedan, genom lurar? Eller hemstereo? Scarlet 2 är säkert bra, men bara lineutgångar baktill känns lite sisådär om du har planer på att skaffa monitorer (eller redan har).

  15. #15
    MusicStudent
    MusicStudent är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur lyssnar du sedan, genom lurar? Eller hemstereo? Scarlet 2 är säkert bra, men bara lineutgångar baktill känns lite sisådär om du har planer på att skaffa monitorer (eller redan har).
    Har ett par yamaha hs7:or. Ska även införskaffa ett par Beyerdynamic hörlurar. Varför skulle scarlett vara dåligt :O ?

  16. #16
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Jag kör ett 4 kanalers Behringer som funkar fint! https://www.thomann.de/se/behringer_...404hd_359076_0

    Under 1000kr, och har midi in ut också, och den kör 24bit 192KHz

    edit: balancerade utgångar också, xlr, samt att den går att driva med enbart USB så man slipper ha en nätadapter inkopplad som vissa ljudkort kräver.

  17. #17
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andrew242 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör ett 4 kanalers Behringer som funkar fint! https://www.thomann.de/se/behringer_...404hd_359076_0

    Under 1000kr, och har midi in ut också, och den kör 24bit 192KHz

    edit: balancerade utgångar också, xlr, samt att den går att driva med enbart USB så man slipper ha en nätadapter inkopplad som vissa ljudkort kräver.
    Här finns en sak att tänka på när det gäller USB-ljudkort. Om man har lågohmiga lurar, så drar hörlursförstärkaren mer ström - och USB-porten har ett begränsat strömuttag. Det är därför en del ljudkort som kan köras med enbart USB-power, också har möjlighet att koppla in separat nätdel. Med nätdelen blir hörlurarna normalt inget problem, men som sagt, utan nätdel kan det bli sämre ljud i lurarna på grund av strömbegränsningen...

  18. #18
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av MusicStudent Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ett par yamaha hs7:or. Ska även införskaffa ett par Beyerdynamic hörlurar. Varför skulle scarlett vara dåligt :O ?
    Om vi menar Scarlett Solo, så... Kolla baksidan på HS-7orna, de har ingångar för XLR (typ mikrofonjack) och TRS (typ instrumentjack). Scarlet 2an har utgångar för line på RCA (typ hemmastereojack). Visst kan du löda eller skaffa konvertering, men skulle du sedan vilja koppla till hemstereon för alternativt test så får du koppla om. Generellt anses enbart RCA vara lite hemmabudget och glappar lättare än XLR eller TRS.

    Sedan får man ju själv avgöra om detta är ett problem eller ej. Jag kan bara rekommendera andra anslutningar och nämna att dubbla utgångar inte är fel om man vill referenslyssna i annat system utan att koppla om hela tiden.

  19. #19
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Bara för att klargöra: Du kör windows? Om du kör Mac skulle jag säga att du inte behöver ljudkort/interface förrän du faktiskt ska spela in något ljud, såsom vocals.

  20. #20
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    På mina laptops kör jag faktiskt helt utan separat ljudinterface och det funkar fint än så länge.
    Visserligen är två av dem Linux system med ALSA och därmed löjligt liten latens, men den ena är en Win10 burk. Jag har inte ens kört in ASIO4ALL på den utan kör med standarddrivisar. För in the box byggande funkar det klockrent. Jag kör både Ableton Live och Max MSP på den utan några problem. Mina senaste 4-5 låtar har jag spelat in direkt på mick porten på en laptop. Det största problemet med det är att man måste mixa on the fly.

    Så förtydligande: om du inte märker av någon begränsning i ditt system än så behöver du egentligen inte något separat ljudinterface än.

Liknande ämnen

  1. audio interface
    Av seb i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-04-26, 10:40
  2. Alternativ till Audio Hijack Pro för 10.9?
    Av PF i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-11-25, 00:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •