Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 105 av 105

Ämne: Det blir PC nu

  1. #61
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har länge funderat på Hackintosh... Är det det bästa av två världar - snabbare HW och mer kapacitet med OSX överlägsna ljudhantering, eller det sämsta - ett jädra mek och strul för att ändå sitta fast med Apples begränsningar?
    Behöver inte alls vara mekande och svärande, det beror på vad för hårdvara du kastar in det på. Jag kör Sierra t.ex på min "muskellaptop" (quad core i7 med 24 (max 32) gb ram och dubbla SSD). Inte mycket som INTE fungerar jmf mot en mac pro. Till en bråkdel av priset naturligtvis. Och eftersom den tar dubbla SSD (plus mini pcie ssd om man vill) så har man givetvis dual-boot på den

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hackintosh.jpg 
Visningar:	27 
Storlek:	300,1 KB 
Id:	76651

  2. #62
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Skulle gärna hoppa på linux-spåret mer men är alergisk mot dual boot.
    Är för drygt med spel samt avsaknaden av drivrutiner för MOTU-kortet.
    Så det blir lite av en showstopper.

    Verkar dock som att det börjar dyka upp rätt snygga desktop environments för linux nu, utan sjutusen tweaks
    När jag får tid ska jag kolla upp Manjaro-distron + Deepin

  3. #63
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    "dual OS experience" är iaf kasst, tycker jag. Oavsett vilket, så vore det mkt enklare om en bara hade vanor, trivsel och muskelminne från ett OS. Snart slipper jag själv detta meck, om nu inte Apple lagt ner sin dator-bizniz helt tills dess...

  4. #64
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är för drygt med spel samt avsaknaden av drivrutiner för MOTU-kortet.
    Spel tror jag ändå det börjar bli lite bättre med nu iom Steam, men kanske inte helt i mål. Det där med MOTU är dock ett aber. Skulle själv gärna köra MOTU, men det är som sagt en showstopper. Tvingas falla "tillbaka" på RME.

  5. #65
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behöver inte alls vara mekande och svärande, det beror på vad för hårdvara du kastar in det på.
    ...gissar att jag... "utvärderar" Hackintosh-spåret (!) för stationär studiodator när så blir dags om inte Apple överraskar med en moderniserad macMini eller liknande. Eller så har tillverkarna börjat supporta något vettigt Linux-alternativ med mjukvara och vettig plug'n'play-HW med tillhörande testade konfigurationer.

    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som linuxanvändare pysslar jag ytterst lite med konfigureringar och optimeringar. Det bara funkar, bortsett från när det inte gör det, precis som de gånger jag har jobbat med windows eller mac. Och jag har det inte som hobby att "lära mig data", inte ens när jag programmerar. Men så håller jag mig också huvudsakligen till programvara som finns tillgänglig för alla operativsystem. Då slipper man bekymra sig för vilken dator man jobbar på för stunden.

    Kommandoraden är alltjämt en god tillgång, jag har alltid ett terminalfönster öppet. Somliga uppgifter blir så mycket lättare att lösa med en rad text.
    Det är ju ditåt det går förhoppningsvis! Har mekat lite oseriöst med Ubuntu Studio, som nog är en väg, än så länge på pappret dock. Skulle vara intressant om ni som kör DAW på Linux kunde presentera vad/hur ni kör, m.a.p. hårvara, mjukvara, plugins, prestanda etc. Går det att få ihop ett system som konkurrerar med PC/Mac-DAW i funktionalitet och prestanda?

  6. #66
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv lever jag i symbios med mina datorer. Att fixa och trixa med dem är lika självklart som att borsta tänderna, supa och slåss.
    Aha! Ja men dåså..
    För egen del så är det som att mecka med en bil. Inget intresse alls.

  7. #67
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Min familj tror att jag lever med ett konstant ansvar för deras datorer, nätverket, sladdar, tv mm

    Måste erkänna att min windowsspellaptop (knock on wood) inte gett mig ngt större problem sen jag köpte sen för ett år sedan. Positivt överraskad

  8. #68
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle vara intressant om ni som kör DAW på Linux kunde presentera vad/hur ni kör, m.a.p. hårvara, mjukvara, plugins, prestanda etc. Går det att få ihop ett system som konkurrerar med PC/Mac-DAW i funktionalitet och prestanda?
    Med risk för att vara lite biased, så... Korta svaret är ja. Och långa svaret blir typ:

    Svårt att jämföra äpplen med päron, men om vi tar mjukvara som finns bör både Windows och GNU/Linux så kan jag säga att jag kan dra på duktigt mycket mer i det sistnämnda systemet på min dualbootande dator. Har Bitwig Studio 2 i båda systemen liksom Pianoteq, Repro~1 och Dexed. I Windows får jag dra upp latensen mycket mer än i GNU/Linux om det inte ska knäppa och jävlas. Med Jack kan jag köra 128 frames även för de hungrigaste patcharna i Repro~1.

    Sen blir det ändå lite äpplen och päron, för mitt ljudkort är ett RME UCX som har två olika lägen. Ett native som kräver RME:s egen drivrutin och som bara funkar i Windows och OSX, samt ett Class Compliantläge som jag använder i GNU/Linux. Ja, Windows har ännu inte stöd för Class Compliant (!!!), så jag kan inte testa det där. Hur som helst bör det vara till Windows fördel med att kunna köra nativeläget, men detta till trots får jag bättre resultat i GNU/Linux.

    Så det enda jag saknar är mjukvaran. Jag vill gärna ha Ableton Live och Native Instruments pluggar. Vill inte hålla på med Wine, för även om jag efter timmars pillande får det att funka är det inget som säger att det funkar efter nästa uppgradering, och sånt orkar jag inte med.

    Men med växande missnöje från användare av såväl Windows som OSX hoppas jag att vi snart ser att utvecklarna följer exemplen från de få som redan vågat ta steget.

  9. #69
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, hoppas att Ableton gör som u-he! Då börjar det likna nåt.

  10. #70
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag har aldrig förstått hur folk kan få så mycket trassel med sina PC-burkar. För egen del brukar jag bygga datorn, installera det som behövs - och sedan kör den dygnet runt, år efter år (ja - omstart efter vissa installationer, men det brukar vara det enda). Jag brukar hinna med en uppgradering av CPU innan sockeltypen försvinner, så får burken nytt liv i ett eller ett par år till. När jag tycker det är dags för nästa uppgradering, som då kräver både moderkort, CPU och RAM, så får min sambo ta över den gamla och jag bygger en ny till mig själv.
    De senaste tio åren har det främst varit problem med sambons burk (alltså min gamla), där först nätverkskortet på moderkortet dog, så att jag fick peta in ett separat nätverkskort - och något år efter det, så lade moderkortet av helt, men det var ju ganska godkänt för ett moderkort som var över 10 år gammalt... På min nuvarande som är ca 3-4 år gammal, har en hårddiskcontroller lagt av - smått irriterande, eftersom det är den jag har mina diskar med ljudbibliotek kopplade till, men inga musikprojekt för stunden, så det var ingen panik, utan jag har i lugn och ro skaffat nytt moderkort+CPU+RAM (eftersom nya moderkort har andra sockeltyper än jag har i nuvarande kort) som ska in någon dag snart...

    Och JO - datorn är också uppkopplad dygnet runt och jag har samma burk till allt - både surf, bankärenden, bokföring, Cubase och allt annat som gör livet kul.

  11. #71
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Nya imac har minne och processor i sockel igen, men det skiter Apple i och tar grymt betalt ändå

    Att be Apple stoppa i 8GB extra i imacen tar de 2000kr för. Går du till datorbutiken och köper likadana minnen själv så går det på 750kr.

    Vill du ha en i7 7700 istället för i5 7400 som den kom med?, okej betala 3200kr extra.
    Problemet här är att en i5 7400 kostar 2000kr i butik, och en i7 7700 kostar 3200... så egentligen borde Apple bara ta 1200kr max om de hade lite heder (nu får de extra betalt för i5 7400an som du inte får.. men de tar betalt för den)

    Sök på youtube och ni kommer hitta många videos på hur pro-mac folk går mer och mer över till PC för de är trötta på att bli behandlade som skit utav Apple.
    Många säger att de skulle ha köpt en ny Mac om Apple bara sålde en pro-dator till dom, vilket de inte gör.

  12. #72
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Claes: Jag tror inte att det generellt är de som bygger ihop sina datorer själva som får strul med Windows.

  13. #73
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med risk för att vara lite biased, så... Korta svaret är ja. Och långa svaret blir typ: etc
    Tack för en bra update! Borde vara läge för ett eget underforum för just Linux, då ju hela idén är att det ska vara community-drivet.


    Citat Ursprungligen postat av Andrew242 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många säger att de skulle ha köpt en ny Mac om Apple bara sålde en pro-dator till dom, vilket de inte gör.
    Hear! hear!

  14. #74
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Ja, alltså Apples Pro dator är en 3 år gammal burk nu som inte ens var ny när den kom.. därav är det ingen Pro-grej.

  15. #75
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Sedan den nya iMac Pro vet jag inte hur Apple tänkte när de fick för sig att använda imacens skal för denna dator?.
    Väljer man en med RX Vega och en 18kärnors Xeon så har man över 500Watt TDP som ska kylas.

    iMac är ju inte direkt kända för att vara svala i vanliga fall med komponenter med låg TDP, så frågan är om fläktlösningen kommer fungera, eller om komponenterna kommer dö i förtid av värmeutvecklinen i datorn

    efter 2 år dör datorn och man måste ha nytt logikkort etc eller gpun har alla lödningar släppt på av värmen

    edit. fördelen då med PC är att man kan billigt köpa en stor towerlåda, med hur många fläktar man vill. Vattenkylning kostar 500kr och uppåt, och man får en tyst och sval dator.
    Och att komponenter har lite kallare luft att jobba i.

  16. #76
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Claes: Jag tror inte att det generellt är de som bygger ihop sina datorer själva som får strul med Windows.
    Nej - det är klart. Ibland är ju märkesdatorer man köper så nedlusade med små "hjälp"-program, att det är löjligt - och ofta har de också nedbantade moderkort med billigare lösningar, som säkert också kan ställa till det...

  17. #77
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Linux verkar riktigt vasst för hantering av ljud iaf, som diskuteras ovan i tråden.
    Såg Sonicstates video på youtube om Arturias nya ljudkort där en person ifrån Arturia pratade om detta 24minuter in i videon https://www.youtube.com/watch?v=cdZTX4bHkEc&t=1443s

    Han säger typ Windows har 5.4ms latency, Mac OS 4.something, och när man är på Linux 2.7ms och han säger att vissa versioner av linux är väldigt bra att hantera realtime audio.

  18. #78
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej - det är klart. Ibland är ju märkesdatorer man köper så nedlusade med små "hjälp"-program, att det är löjligt - och ofta har de också nedbantade moderkort med billigare lösningar, som säkert också kan ställa till det...
    Ja.. och där betalar en kanske lite mer för en mac som är "klar" att köra.

  19. #79
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Andrew242: Sådana siffror bör tas med en näve salt och en gnutta nymald svartpeppar. Det handlar även mycket om hur bra drivrutinerna är skrivna för respektive OS och förstås även hur hög precision det är i mätningen.

    Vad som gäller generellt är dock att Linuxkärnan är konfigurerbar i det oändliga i motsats till de två andra systemen. Det är förstås på gott och ont, men att ha möjlighet att exempelvis byta processchemaläggare gör det enklare att påverka latensen. Den biten är tveklöst till fördel för Linux.

  20. #80
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andrew242 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Linux verkar riktigt vasst för hantering av ljud iaf, som diskuteras ovan i tråden.
    Linux och OSX har båda väldigt bra grundförutsättningar för realtidsljud. (Exakta latency-siffror beror även en hel del på drivers. Vill minnas att RME kan köra med buffer på typ 20 samples på OSX). Windows ligger lite efter där, med längre "signalväg" i OS, men det är ju mestadels en rätt teoretisk diskussion. Det är väl inte så ofta man behöver latency på under 1ms...

  21. #81
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Ang. linux och musik.

    Har för mig jag såg något YT klipp där de tyckte det var rätt struligt att confa och automatisera Jack (eller var det alsa).

    Någon med lite synpunkter?

  22. #82
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Haplo: Jack är väldigt flexibelt och därmed kan det uppfattas som struligt innan man hajar. Själv har jag svårt för begräsningarna det innebär att inte ha Jack, så jag försökte köra Jack på Windows. Funkade bra rent funktionsmässigt, men latensen blev olidlig.

  23. #83
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Andrew242 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    edit. fördelen då med PC är att man kan billigt köpa en stor towerlåda, med hur många fläktar man vill. Vattenkylning kostar 500kr och uppåt, och man får en tyst och sval dator.
    Och att komponenter har lite kallare luft att jobba i.
    Avskyr feta tower och går från det så mycket jag kan nu, nyss skrotat en fraktal R3 låda till en Fraktal Define C. Inte jättemycket mindre utan det är hela den delen där man sätter in alla hårddiskar som är borta. Så helt avkortad i djupet... höjden någon millimeter och nån millimeter på bredden.

    En sak jag märkt är att denna lådan är svalare... Satte upp alla fläktar på framsidan.

    Fem diskar får plats,,, tre SSD bakom moderkortet. och två hdd på annat ställe. Nya moderkort tar ju dessutom M2 så det finns mer plats för mer diskar än man behöver tycker jag.

    Ock så en jättestor kylare H14 som kan gå passivt om man vill. Samt ett fullstort GFX1070

  24. #84
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har länge funderat på Hackintosh... Är det det bästa av två världar - snabbare HW och mer kapacitet med OSX överlägsna ljudhantering, eller det sämsta - ett jädra mek och strul för att ändå sitta fast med Apples begränsningar?
    Horribelt. Det blir aldrig som en Mac.

  25. #85
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Och tur är väl det.

  26. #86
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Avskyr feta tower och går från det så mycket jag kan nu, nyss skrotat en fraktal R3 låda till en Fraktal Define C. Inte jättemycket mindre utan det är hela den delen där man sätter in alla hårddiskar som är borta. Så helt avkortad i djupet... höjden någon millimeter och nån millimeter på bredden.

    En sak jag märkt är att denna lådan är svalare... Satte upp alla fläktar på framsidan.

    Fem diskar får plats,,, tre SSD bakom moderkortet. och två hdd på annat ställe. Nya moderkort tar ju dessutom M2 så det finns mer plats för mer diskar än man behöver tycker jag.

    Ock så en jättestor kylare H14 som kan gå passivt om man vill. Samt ett fullstort GFX1070
    ser fin ut!. har själv funderat på att köpa fraktals meshify C som jag gillar designen på. (+ att det är ett bra märke på chassi)

  27. #87
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Vill man göra något riktigt litet och i mina ögon riktigt snyggt så fanns v1 och i nästa år kommer v2 av dan cases A4-SFX.
    Men ska det bli riktigt snyggt så får man beställa kablar o.s.v.
    Designat av Dan Cases men produceras av Lian Li.

    En case inte mycket större än ett fullstort grafikkort
    En build av Linus Tech Tips av v1 av caset.

    https://www.youtube.com/watch?v=s2W0Lsf7hec

  28. #88
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Andrew242 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ser fin ut!. har själv funderat på att köpa fraktals meshify C som jag gillar designen på. (+ att det är ett bra märke på chassi)
    Den såg ju ok ut

  29. #89
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Horribelt. Det blir aldrig som en Mac.
    Inte helt osannolikt! Men om APPLErnativ inte bjuds så...

  30. #90
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Det blir MPC nu

  31. #91
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haplo: Jack är väldigt flexibelt och därmed kan det uppfattas som struligt innan man hajar. Själv har jag svårt för begräsningarna det innebär att inte ha Jack, så jag försökte köra Jack på Windows. Funkade bra rent funktionsmässigt, men latensen blev olidlig.
    Ok, får testa någon dag

  32. #92
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Fan jag trodde detta forum var en säker zon!

    Kan vi inte bara alla ENAS OM ATT MAC ÄR BÄST OCH ATT ALLA ANDRA DATORER SUGER? LIVET ÄR SVÅRT NOG SOM DET ÄR. DET FÅR FAN VARA DAGS FÖR LITE MEDVIND NU.

    Skickat från min iPhone








  33. #93
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte helt osannolikt! Men om APPLErnativ inte bjuds så...
    Visst, men vad behöver du då? Enorm kraft?

    Jag har labbat med både hackintoshar och med pikes boot loader till min gamla första Macpro som inte kan köra senare OS än 10.7. Kör man "pikes" så kan man köra det senaste OSet, och det funkade... när man varje eviga gång vid uppstart drog in lite dolda filer i systemmappen eftersom de alltid skrevs över trots en massa terminalhack som skulle förbjuda det. Det blir liksom aldrig samma grej. Sedan dyker nya uppdateringar upp och då vågar man inte installera dem - eller måste ägna en halv dag till att surfa rätt på om det går att installera dem med diverse tillkommande extra terminalhack och scriptande. Kolla på youtubes från en massa unga ryssar som lyckas med det mesta — eftersom det mesta de håller på med är sporten att få en billig off the shelf-dator att bli en "Mac". Bruten engelska och 35 minuters hack som du ska pausa, följa, fortsätta, pausa, gör si och så...

    Näfan!

    Mitt senaste experiment är dock att köra Amiga-släktingen Morphos på gamla äppelburkar och det är verkligen trevligt, rekommenderas.

  34. #94
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mitt senaste experiment är dock att köra Amiga-släktingen Morphos på gamla äppelburkar och det är verkligen trevligt, rekommenderas.
    Kul! Har själv två kraftböcker med G4 för ändamålet, även om jag väl tänkt avyttra den ena. Har du gjort något musikrelaterat med MOS?

  35. #95
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    I min omgivning så finns det tre personer som alltid ställer till det oavsett om de har windows eller osx i sin ägo. Det gäller bara att minimera skadorna. De har helt enkelt en annan struktur i hjärnan än vad en tekniker har. Mycket trevliga humanister, författare och musiker, men utan intresset för själva datorn. Här är en macbook helt i en egen klass. De klarar sig och skapar det som de är bra på.

    För oss om ens diskuterar frågan på ett nerdforum är det annorlunda. Känns windows bra så byt. Klart att det fungerar.

  36. #96
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Som sagt, det hänger helt och hållet på vilken hårdvara man ger sig på att "hackintosha". Min stationära burk behövde inga som helst trolleritrick utöver att den krävde Nvidias "web drivers". Rak och ren installation.

    Den bärbara (W530) behövde en "on the fly" patch via clover (boot) för att lura osx att grafikkortet var av godkänd sort (samma kort/modell som sitter i macarna för övrigt, men eftersom Apple envisas med att tagga "sina" kort för att få maximal inlåsning så måste man lura operativet lite.

    Kan uppdatera utan att någon handpåläggning krävs dessutom.

  37. #97
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul! Har själv två kraftböcker med G4 för ändamålet, även om jag väl tänkt avyttra den ena. Har du gjort något musikrelaterat med MOS?
    Inte än. Tänkt kolla på det om nu t ex Bars & Pipes är så bra som alla amigafreaks sa på 90-talet kört in ett programpaket med en massa spel och desktopgadgets. Ett par spel är riktigt sköna. Skulle vilja ha tag på klassiska amigademos såsom Newtons bollar och helikopter-flyger-över-stad.

  38. #98
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    PF: Bars & Pipes... Klart det bästaste musikprogrammet någonsin! Så hette det när den andra sidan satt och valde mellan Cubase och en triljard andra sofistikerade MIDI-sequencrar. Bars & Pipes kanske dög till något då, men det har i så fall inte åldrats med värdighet.

    Jag är osäker, men jag tror att den nya versionen av Digibooster funkar på MOS. Det skulle vara kul att testa.

    Här är en sökning på Demozoo med RTG/PPC-demosar till Amiga. Det är nog vad som möjligtvis kan funka i demoväg på MOS.

  39. #99
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Finns säkert som .adf om du kan använda/föra över dessa.

  40. #100
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Problemet är att gamla Amigademos och -spel använder sig av grafik- och ljudchip som inte är tillgängliga i MorphOS. Man kan nog köra UAE för att emulera sådant, men det går ju i så fall minst lika bra på en modern dator i Windows, OSX eller GNU/Linux.

  41. #101
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    https://youtu.be/6TWbXV5xeYE

    Intressant video om hur Apples datorer har för dålig kylning och börjar med thermal throttling.
    Han testar att exportera en video och powerbooken börjar givetvis att gå ner i klockfrekvens då cpun blir för varm pga för dålig kylning.
    Han testar sedan att exportera samma video när han satt laptopen i en frys.
    17minuter i rumstemp och 10minuter i frysen som då gör att powerbooken inte börjar med thermal throttle.

    Och vad dessa varma burkar gör med livslängden på komponenterna i datorn vill man inte veta :/

  42. #102
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Beror väl på hur pass "standard" det är.
    Ex. om alla Mac thermal throttlar efter 20min spel så är det fel någonstans i produktionslinjen alt. fel-design.
    Tror dock inte att man missar något som syns efter 20min i QA.

    Blir alltid knepigt att utgå från ett par YT-klipp eftersom det inte är någon sample rate att prata om.

  43. #103
    Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior
    Om en i7 på 100% cpu-belastning i en stor PC låda med 3st 120mm fläktar och en stor cpu-kylare som väger typ halvt kilo når 70grader, så ser jag det väldigt konstigt om en imac som har typ en laptop-kylare skulle klara av att hålla temperaturen nere i datorn?.
    Vid 100grader börjar cpun att throttla för den blir för varm.

    Här skriver Apple insider lite tex om thermal throttle på imacs:

    http://appleinsider.com/articles/17/...class-graphics

    "Previous iMacs would thermal throttle under extended 100 percent CPU load, and this year's machine is no exception. After about a 15 seconds of full load, the Kaby Lake iMac reached 99 celsius and slowed down from 4.4GHz to 4.3 and after a few more seconds was down to 4.2GHz. For the next 10 minutes of our test, it stayed at about 97 celsius and 4.2GHz, which is the rated clock speed. This is an improvement over the older model, which had to slow down to 3.8GHz to prevent from overheating. It's still disappointing, knowing that Apple has the capability to put in two fans to keep this machine running cooler, like they are doing in the upcoming iMac Pro. "

  44. #104
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Säger inte att Mac är bra när det gäller värme, har ingen själv och tänker inte skaffa en.
    Men frågan i sig är ju om en PC laptop throttlar i samma belastning.
    I så fall är det ett mer generellt problem att kyla en laptop under kontinuerligt hög belastning.

    Sen får man se över TDP per processor o.s.v.
    Ex. en Intel i7 7820x har en TDP på 140W, en Thread Ripper 180w.
    Tar du en mobile-processor så ligger de på ca: 25W.

  45. #105
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Pensionerade precis mellandotterns dator (imac 2006) o köpte asus gaminglaptop till henne i fölsedaxpresent. Men imponerande HUR länge mac'ar håller generellt. Finns säkert ngn här inne som kör på 2005pc, men mac'ar håller längre överlag. Den saker är säker.

Liknande ämnen

  1. Blir tokig! Spela in audio blir fel
    Av bitbob i forum Reason Studios
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 23:07
  2. Mac blir PC?
    Av Dalleponken i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 83
    Senaste inlägg: 2005-06-11, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •