Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 105

Ämne: Det blir PC nu

  1. #1
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran

    Det blir PC nu

    Har en Mac Pro från 2010 som nu behöver uppfräschas. Finns ingen chans att jag går tillbaka till Mac efter alla år av låsa in mig mer och mer i deras ekosystem. Kör Bootcamp och det har ju funkat okej, ungefär lika bra som på en vanlig Windows PC.

    Men nu blir det PC för nästa köp, tänk dig en 8 kärnig (16 threads) med 32 Gig och du kan göra vad du vill med den. Till priset under lägsta Mac Pro'n, för att inte tala om en mostsvarande Macbook Pro, då man tar prestanda per krona i åtanke.

    Vill du ha den starkaste datorn du kan få idag så finns det inget snack, det är en PC. För att dra full nytta utav det så måste man bli lite tekniknördig för att samtidigt förstå. Det har funnits korta perioder då man kunnat kan köpa en Mac som är ca lika bra som en PC, men sen dyker Appledatorns prisvärdighet hårt under 1-4 år. De har förra eller förrförra Intels teknologier och ibland, inte ofta, så sker ett REJÄLT skutt upp i prestanda. Men Apple stannar kvar. Har aldrig förstått varför men köp PC och om ni vill ha prestanda för era pengar.
    Senast redigerat av tinybox den 2017-08-23 klockan 00:45.

  2. #2
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Full respekt för vad du vill köpa. Dock finns det en risk att ditt inlägg leder till ett PC-Mac krig iom att du är så kategorisk. Finns många 99or som älskar att jobba i Mac o som aldrig skulle vilja peta på PC av allsköns orsaker

  3. #3
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Ruggigt sugen på att byta min 3770K mot en ryzen 5. Passa på byta moderkort. Modulärdator! Även om steget upp inte är massivt känns det rätt värt. Sjukt glad att AMD är med i spelet igen! Spelade länge i det röda laget med klockad Phenom X3 och ett HD7870.

    Men om det är Team PC som gäller, se för sjutton till att bygga dig egen maskin. Om du ogillar apple för deras in the box-tänk så är det fan många resor värre att köpa nån prebuilt HP på mediamarkt.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tog just en titt på Apples utbud och det är ju finare än någonsin. iMac Pro verkar bli spännande. Allt handlar väl om budget och hur man vill jobba men en ljudlös väldesignad Mac har inte mycket konkurrens. Du har säkert råd med en iMac för din PC-budget och även om PCn springer om den, hur ofta behövs den kraften & bekymrar dig strömförbrukning och ljudnivå något så... men man väljer så klart det man känner för. Din Mac Pro kan förmodligen även uppgraderas även om du är mer inställd på nyburk™. Jag gillar alla datorer men tycker macarna alltid gör mig gladare. Att bara uppdatera Windows är fasen inte kul. Det har bara blivit värre.

  5. #5
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Det är bättre ljud i en PC

  6. #6
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Tänk bara på att allt inte fungerar lika dant. räkna med att du bör lära dig hur systemet fungerar. Det är lite mek med det i bland.

    Med ny dator bör man stänga av saker. Ja det finns lite småsaker här och där som man bör göra...

    Vissa saker går inte lika smidigt som det där med drivrutiner som man alltid måste ladda hem från respektive tillverkare. CD skiva med mera kan man nästan alltid kasta bort direkt.

  7. #7
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Välj PC om du vill vara datatekniker istället för att göra musik.

    Lite sanning i ovan tror jag finns. Men de mac jag haft senaste åren har inte strulat mer än kanske max 100h (totalt för tre maskiner sedan 2007).

    Men håller helt med, vill man maximera cpu/krona så är det PC utan tvivel.
    Men om man önskar minimera strul/krona är det mac. Beror lite på vad man vill göra med sin tid och pengar.

  8. #8
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Mac vs PC! Classic..

    Jag har haft pc ända tills för något år sedan. Gick över til mac. Kommer aldrig mer vända tillbaka. Så himla skönt att slippa allt jox. Det har bara fungerat. Sen behöver jag inte ha den starkaste datorn.

  9. #9
    Mein
    Mein är inte uppkopplad
    Meins avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jazzdoktorn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är bättre ljud i en PC
    Va? Har du också märkt det?



    Jag kunde inte låta bli att storsmila spontant när jag såg denna tråden.

    /Mein

  10. #10
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Om man vill ha en PC som är lika strulfri som en Mac - koppla inte upp den mot internet. Har min PC sen 2008, som helt problemfritt rullat på med först cubase, nu Reaper.

  11. #11
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jazzdoktorn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är bättre ljud i en PC
    Tycker XP lät varmt och härligt vintage, men senare versioner av Windows låter bara sterilt och platt.

  12. #12
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    Hackintosh är set bästa av två världar. Maxad prestanda, välj innehåll själv men behåll MacOS. Plus att du får vara lite datatekniker.

    I min Hackintosh har jag olika hårddiskar jag kan boota från: MacOS för vardagligt bruk och musik, en Win 10 för spel. Gissa vilken som krånglar mest? Windows!

    Skulle för övrigt inte klara mig utan Audio/Midi setup eller vad det heter i MacOS.

  13. #13

    Veteran
    Bärbart otänkbart att välja nåt annat än Mac.
    Stationärt, högst sannolikt väljer jag hemmabyggd Windowsmaskin.
    Är man beredd på att trimma in och pilla med sin winPC så kan man spara mycket pengar, efter man fixat sin winPC så går den i många år problemfritt. Men utan pill så blir Win alternativet inget vidare tycker jag, då väljer man Mac istället.

    Många på videosidan har bytt från Mac till WinPC alt Linux för att Apple inte kunnat bygga vettiga maskiner för redigeringar. Känns allt mer som att Apple bygger datorer för gubbar i slips och för Svensson, nu har det åtminstone erkänt att de inte gett pro användare vad som krävs och gör ett försök till uppryckning... Kör man tex Pro Tools HD är Apples hårdvara idag en katastrof.

    Om Ryzen funkar bra för musikprodd så är det en ruggigt prisvärd processor för musiker. Funderar på ett bygga själv, blir en jädra sprutta för inga pengar alls med Ryzen som det ser ut. Är det en sådan som du kikar på?

  14. #14
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man vill ha en PC som är lika strulfri som en Mac - koppla inte upp den mot internet. Har min PC sen 2008, som helt problemfritt rullat på med först cubase, nu Reaper.
    Japp så är det ju såklart. Körde w95 och logic mellan 98-07. Funkade skitfint. Ingen uppkoppling. Bara musik.

  15. #15
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bärbart otänkbart att välja nåt annat än Mac.
    Stationärt, högst sannolikt väljer jag hemmabyggd Windowsmaskin.
    Är man beredd på att trimma in och pilla med sin winPC så kan man spara mycket pengar, efter man fixat sin winPC så går den i många år problemfritt. Men utan pill så blir Win alternativet inget vidare tycker jag, då väljer man Mac istället.

    Många på videosidan har bytt från Mac till WinPC alt Linux för att Apple inte kunnat bygga vettiga maskiner för redigeringar. Känns allt mer som att Apple bygger datorer för gubbar i slips och för Svensson, nu har det åtminstone erkänt att de inte gett pro användare vad som krävs och gör ett försök till uppryckning... Kör man tex Pro Tools HD är Apples hårdvara idag en katastrof.

    Om Ryzen funkar bra för musikprodd så är det en ruggigt prisvärd processor för musiker. Funderar på ett bygga själv, blir en jädra sprutta för inga pengar alls med Ryzen som det ser ut. Är det en sådan som du kikar på?
    Men återigen. Tid är pengar. Spara en lite längre tid och fokusera på rätt saker. Att trimma winPC måste väl vara det mest destruktiva man kan syssla med om man inte direkt kan härleda det till genuint intresse eller inkomst?

  16. #16

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man vill ha en PC som är lika strulfri som en Mac - koppla inte upp den mot internet. Har min PC sen 2008, som helt problemfritt rullat på med först cubase, nu Reaper.
    Jag har alltid haft mina win PC uppkopplade och har inte haft några problem alls pga uppkoppling.
    Utan uppkoppling blir det rätt stökigt att jobba idag tycker jag. Skicka projekt, uppdatera saker, hämta nya ball prylar, backup till tyskland... nej utan uppkoppling skulle det inte funka för mig.
    Senast redigerat av drloop den 2017-08-23 klockan 07:51.

  17. #17

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men återigen. Tid är pengar. Spara en lite längre tid och fokusera på rätt saker. Att trimma winPC måste väl vara det mest destruktiva man kan syssla med om man inte direkt kan härleda det till genuint intresse eller inkomst?
    Tar några timmar och det finns fin fina instruktioner hos ljudkortstillverkarna. Efter detta så får du 3-5 år av bekymmersfrianvändning av din winpc. Jämför OSX uppgraderingar som fullständigt wreckar funktioner och kräver att man måste uppgradera en massa musikmjukvara för att få det att funka igen. Det är inte bekymmersfritt med OSX heller. Den delen av OSX gillar jag inte alls, men man har vant sig att inte uppgradera förrän alla ens prylar kan uppdateras för att funka med senaste OS, rätt tidskrävande faktiskt.

  18. #18
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Förstår fortfarande inte vad folk gör som pajjar windows.

  19. #19
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår fortfarande inte vad folk gör som pajjar windows.
    Samma här.
    Jag kollade runt lite efter vad som var bra grejer, ventilerade lite med Inet.se och bad dom sätta ihop den åt mig och installera windows.
    Kommer inte ihåg om jag hämtade ut en fungerande blixtsnabb PC i butik eller om den blev levererad vid dörren.
    Hursomhelst så är den helt problemfri.

  20. #20
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Jag tror att det eventuellt kan vara smart att undvika piratkopierat till 100%. Det gör jag numera och min W10-burk känns rock solid.

    Skulle heller aldrig drömma om att betala överpris för en sämre mac

  21. #21
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår fortfarande inte vad folk gör som pajjar windows.
    Surfar porr?

  22. #22

    Veteran
    Finns helt klart fördelar med Mac, tex om jag kommer med min Macbook till en studio med class compliant prylar så är det bara att plugga in i datorn och BOM! Allt funkar! (Om jag har med mig rätt adapter förstås och kör rätt OS....)
    Det är värt mycket tycker jag.

  23. #23
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tar några timmar och det finns fin fina instruktioner hos ljudkortstillverkarna. Efter detta så får du 3-5 år av bekymmersfrianvändning av din winpc. Jämför OSX uppgraderingar som fullständigt wreckar funktioner och kräver att man måste uppgradera en massa musikmjukvara för att få det att funka igen. Det är inte bekymmersfritt med OSX heller. Den delen av OSX gillar jag inte alls, men man har vant sig att inte uppgradera förrän alla ens prylar kan uppdateras för att funka med senaste OS, rätt tidskrävande faktiskt.
    Blir ju inte så tidskrävande om du inte uppdaterar.
    Nej.. pc är skräp.
    Har inga som helst argument men så är det.

  24. #24

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir ju inte så tidskrävande om du inte uppdaterar.
    Nej.. pc är skräp.
    Har inga som helst argument men så är det.
    För mig som kör mest ITB så är prestanda viktigt, för dig som är sponsad av Elektron så blir det inte lika viktigt.
    Köpte loss ett uppgraderingskit med CPU och minne till ett av min hemmmabyggen under 5000 spänn som gav mig samma prestanda som som en iMac för över 20 000.

  25. #25
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har alltid haft mina win PC uppkopplade och har inte haft några problem alls pga uppkoppling.
    Utan uppkoppling blir det rätt stökigt att jobba idag tycker jag. Skicka projekt, uppdatera saker, hämta nya ball prylar, backup till tyskland... nej utan uppkoppling skulle det inte funka för mig.
    +10000 - knappast att uppkopplingen själv innebär problem. Aldrig haft ett problem jag inte kan lösa. Som någon säger, det krävs att vara datortekniker i vissa fall, men det ser jag ärligen inget fel i.

  26. #26
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För mig som kör mest ITB så är prestanda viktigt, för dig som är sponsad av Elektron så blir det inte lika viktigt.
    Köpte loss ett uppgraderingskit med CPU och minne till ett av min hemmmabyggen under 5000 spänn som gav mig samma prestanda som som en iMac för över 20 000.
    Gillade bara att säga att det var skräp..
    Säkert är det så.

  27. #27
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +10000 - knappast att uppkopplingen själv innebär problem. Aldrig haft ett problem jag inte kan lösa. Som någon säger, det krävs att vara datortekniker i vissa fall, men det ser jag ärligen inget fel i.
    Med uppkoppling kommer ju alla auto-updates till både Win samt alla insticksprogram. Detta kan man såklart stänga av. Men då måste man ju in å fixa, varpå det inte längre är tuta å köra. Att ha uppkoppling till musikdatorn kanske leder till jäkligt mycket mindre musikskapande oxå

  28. #28
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +10000 - knappast att uppkopplingen själv innebär problem. Aldrig haft ett problem jag inte kan lösa. Som någon säger, det krävs att vara datortekniker i vissa fall, men det ser jag ärligen inget fel i.
    Det krävs att kunna duckduckgoa/googla efter problem, sålla bland information, göra det som behövs. En del ser det som datortekniker, jag ser det som normalfallet i många fall. Japp, har redan behövt göra det med min mac, det tog två dagar.

  29. #29

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillade bara att säga att det var skräp..
    Säkert är det så.
    Jag gillar dig! När skall vi tjöta octa?

  30. #30
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Haha, undrade just när en Mac v/s PC palaver skulle dyka upp här, det var ju ett tag sen sist.

    Jag säger som jag brukar när det är ett Android v/s iPhone debakel:
    Det är egentligen ingen skillnad idag mellan en Mac och en PC. Allt handlar om vad man är van vid och vad man trivs med.

    I studion hemma har jag en egenbyggd PC med Win 7, uppkopplad såklart, som har rullat helt problemfritt med mycket lite handpåläggning.
    När jag är i EMS studio har de Mac och jag har inga problem med att jobba med dem heller. Dock lite ovana såklart.

    ...sen misstänker jag att många PC-haverier beror på att det kan ha varit lite för mycket handpåläggning av folk som trott sig vara datortekniker.

    I vilket fall så finns det inget "bästa" system. De är bara vad man gör dem till. Inget annat.

  31. #31
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar dig! När skall vi tjöta octa?
    När som Broder Tuck!

  32. #32

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Interzone Inc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...sen misstänker jag att många PC-haverier beror på att det kan ha varit lite för mycket handpåläggning av folk som trott sig vara datortekniker.
    +1

  33. #33
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det krävs att kunna duckduckgoa/googla efter problem, sålla bland information, göra det som behövs. En del ser det som datortekniker, jag ser det som normalfallet i många fall. Japp, har redan behövt göra det med min mac, det tog två dagar.
    Eller hur? Det är relativt normalt känns det som - plus sjukt tillfredsställande att fixa!

  34. #34
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Man måste vara rätt duktig datatekniker för att begripa att det är lika krångligt!

  35. #35

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man måste vara rätt duktig datatekniker för att begripa att det är lika krångligt!
    MacOSX är grymt mycket bättre, riktiga unixkommandon i terminalfönstret slår Win varje dag
    ps -ef |grep "whatever"

  36. #36
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Finns ju alltid lite common sense (i min mening) att hålla sig till, särskilt i dagens läge oavsett OS (nej OSX är inte felfritt heller).

    1. Kör inte piratad mjukvara, bara chansen att idag drabbas av en trojan eller nån bitcoin-miner mjukis som någon packeterat in i cracket skulle iaf få mig att hålla mjukvara legit.
    Dessutom får man uppdateringar utan att behöva cracka om o.s.v.

    2. Surfa på sidor man är osäker på, tror faktiskt de större pr0n-sidorna är relativt säkra. Det skulle upptäckas rätt snabbt om det är något galet som sprids (pun intended )
    Men hur som helst, är man osäker....skapa eller ladda ner en VM och surfa via den.
    Fanns tidigare iaf möjlighet att ladda ner färdiga vmware player VM's med Linux.
    Händer något, fimpa VM'en alt. gå tillbaka till en snapshot.
    Blir säkert ännu enklare inom snar framtid när containers blir mer vardagsmat.

    3. Se till att burken är uppkopplad så att uppdateringar görs hela tiden så att det inte blir en mastodont update när du väl går online.
    Man kan styra när dessa updates ska ske, lämpligt är väl på en helg eller lunchen.
    Enda dryga är väl service packs på windows (creators update etc.) som är rätt stora.

    4. PC'n i sig, om man har köpt alla saker genom fyndlådan så var beredd på att mecka.

    5. Om du installerar Windows själv, använd en riktig "kopia" av Windows och installera alltid alltid senaste chipset-drivaren för moderkortet först.

    6. Installera resten av drivrutinera.
    Senast redigerat av Haplo den 2017-08-23 klockan 10:33.

  37. #37
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MacOSX är grymt mycket bättre, riktiga unixkommandon i terminalfönstret slår Win varje dag
    ps -ef |grep "whatever"
    Powershell är väldigt bra och funkar utmärkt

  38. #38
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man måste vara rätt duktig datatekniker för att begripa att det är lika krångligt!
    Japp, stundtals behövs det tekniskt kunnande oavsett plattform.

    /fd rabiat macfreak som fortsatt är renlärig men allt mer ser åt annat håll eftersom den gamla kyrkan mest bryr sig om exakt allt annat än just traditionella datorer... (och inlåsningen blir allt mer rejälare och fördelarna allt färre)

    Brist på full entusiasm inför att gå tillbaka till 70-talet och viss CLI-allergi har hållt mig borta från terminalen för det mesta (tyvärr bara "för det mesta"). Lockas av "valfrihet" (matt skärm! slippa köra runt en gaziljon-pixlar för segt ögongodis! uppdatera när jag vill!), men det är ju trevligt och bekvämt med stöd för mina midi-grejor också.

    Har varken dsp- eller unix-skägg, men det är tydligt att det är i terminal-gränden man till slut lär hamna i om man inte vill gå med på mittfårans hyss och påhitt. Längtar inte dit. Jag vill ju bara göra musik, ha ordning på mina filer (själv) och bestämma mer själv. Men då får en lära sig mer krångel. Bekvämlighet är en fälla.

  39. #39
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Hihi, sen sitter jag vid jobb-laptopen, markerar text och inget vill fungera med dess styrplatta överhuvudtaget. Eller, det går - till slut - men det är som att gå att handla på en stormarknad och istället för att gå i gångarna klättra ö v e r alla butikshyllor hela tiden. Flyttar handen 25 cm och gör istället samma sak på min egna laptop. Ojoj, vem försöker jag lura, egentligen?!?

  40. #40
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MacOSX är grymt mycket bättre, riktiga unixkommandon i terminalfönstret slår Win varje dag
    ps -ef |grep "whatever"
    En "vanlig" Mac-användare, typ DAW, har normalt inget i terminalen att göra. Det är i princip nackdel att vara "kunnig", just därför att man inte kan hålla fingrarna borta och googlar upp div "förbättringar". Det bästa rådet jag fått när jag undrat om "optimeringar" av Mac för sequencers, DAW, etc är "LÅT BLI!". Det gäller ännu och det förmedlar jag gärna vidare

    Angående vad som är lättast så finns det säkert statistik på supportbehov etc, som är säkrare evidens än våra anekdotiska bevis

    Men som sagts i tråden, vill/behöver man gå utanför Apples skyddade verkstad blir inlärningskurvan i princip vertikal... Jag håller också med om Apple-ledningens styvmoderliga behandling av datorprodukterna.

  41. #41
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns helt klart fördelar med Mac, tex om jag kommer med min Macbook till en studio med class compliant prylar så är det bara att plugga in i datorn och BOM! Allt funkar! (Om jag har med mig rätt adapter förstås och kör rätt OS....)
    Det är värt mycket tycker jag.
    Fast det är ju mac prylarna som stänger ute och inte tvärt om

    Stoppa en helt vanlig ny HDD i en ny mac så kan den inte läsa den. Ta en "mac anpassad" disk och stoppa den i en pc så funkar den direkt och du ser dessutom alla dolda skräpfiler som mac har lagt dit, som soptuneutrymme och liknande dummheter.

    Tar man sen steget vidare till linux så blir det verkligen befriande.


    https://youtu.be/sfrYOWlKJ_g

  42. #42
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stoppa en helt vanlig ny HDD i en ny mac så kan den inte läsa den. Ta en "mac anpassad" disk och stoppa den i en pc så funkar den direkt och du ser dessutom alla dolda skräpfiler som mac har lagt dit, som soptuneutrymme och liknande dummheter.

    Så windows läser HFS+ native nu? Coolt!
    "helt vanlig ny HDD" behöver vara formaterad oavsett plattform, mac har läst FAT sen 87 eller nåt (NTFS funkar lika lite som HFS+ på windows).

  43. #43
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Så windows läser HFS+ native nu? Coolt!
    "helt vanlig ny HDD" behöver vara formaterad oavsett plattform, mac har läst FAT sen 87 eller nåt (NTFS funkar lika lite som HFS+ på windows).
    Jag har hittills inte stött på en HFS+ formaterad disk faktiskt. Används formatet alls? eller var det bara en prestige-grej i slutet på 90-talet att de skulle ha ett eget, sämre format istället för att köra på NTFS som redan fanns och redan var bättre?

    Däremot försökte en mac formatera om min android telefon en gång när jag stoppade i den, för att den tyckte det var en defekt extern disk jag kopplat i.

    Här är Linus Torvalds uttalande om formatet. Han verkar inte vara så stort fan.

    The true horrors of HFS+ are not in how it’s not a great filesystem, but in how it’s actively designed to be a bad filesystem by people who thought they had good ideas.

    The case insensitivity is just a horribly bad idea, and Apple could have pushed fixing it. They didn’t. Instead, they doubled down on a bad idea, and actively extended it – very very badly – to unicode. And it’s not even UTF-8, it’s UCS2 I think.

    Ok, so NTFS did some of the same. But apple really took it to the next level with HFS+.

    There’s some excuse for case insensitivity in a legacy model (“We didn’t know better”). But people who think unicode equivalency comparisons are a good idea in a filesystem shouldn’t be allowed to play in that space. Give them some paste, and let them sit in a corner eating it. They’ll be happy, and they won’t be messing up your system.

    And then picking NFD normalization – and making it visible, and actively converting correct unicode into that absolutely horrible format, that’s just inexcusable. Even the people who think normalization is a good thing admit that NFD is a bad format, and certainly not for data exchange. It’s not even “paste-eater” quality thinking. It’s actually actively corrupting user data. By design. Christ.

    And Apple let these monkeys work on their filesystem? Seriously?

    (...)

    There are lots of good reasons to not move to ZFS (cough-Oracle-cough), but they could have pushed people to case-sensitive HFS+, which would have then made it much easier to (in the long run) migrate to anything else saner. But no. There is a case sensitive option, but Apple actively hides it and doesn’t support it.

    The stupidity, it burns.

    So you had all these people who made really bad decisions and actively coded for them. And I find that kind of “we actively implement shit” much more distasteful than just the “ok, we don’t implement a lot of clever things” that John complained about.

  44. #44
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tar man sen steget vidare till linux så blir det verkligen befriande.
    ...det är då man kommer till den ultimata insikten att datorn i sig är målet och "tillämpning" är en chimär
    "Saker är till för att konfigureras!"

  45. #45
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...det är då man kommer till den ultimata insikten att datorn i sig är målet och "tillämpning" är en chimär
    "Saker är till för att konfigureras!"
    hahaha. Nej men jag gillar att ha direkthet och kontroll. Något som jag tappar mer och mer både med mac och windows. Datorn är bara ett verktyg och den ska funka som jag vill i alla lägen. Inte hålla på och hitta på dmmheter som kommer i vägen eller skapar omotiverade begränsningar.

    *dra åt en skruv*
    "Vi har uppdaterat din skiftnyckel! Du har nu inte längre behörighet att ställa den på lägena 11 och 13 pga fuck knows why. Dessutom scannar vi din skruvlåda varje gång den kommer i närheten så då kan du inte använda skiftnyckeln på några sekunder medan vi räknar."
    "Jaha. Men den är ju snygg iallafall."

  46. #46
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har hittills inte stött på en HFS+ formaterad disk faktiskt. Används formatet alls?
    Är inte mac os extended (journaled) just hfs+ Det är iaf. vad min systemdisk säger att den är

  47. #47
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Angående vad som är lättast så finns det säkert statistik på supportbehov etc, som är säkrare evidens än våra anekdotiska bevis .
    Problemet (IMO) är att sådana anekdoter inte är korrekta.
    Jag tror att OSX ligger bättre till rent servicemässigt.
    Men gå till valfritt kontor som kör windows, så har företagen köpt laptops för 7k till majoriteten och sen några få som har bättre.

    Gå till en Mac shop så har nästan inte en enda en burk under låt säga 15k.
    Rätt stor chans att bygget som man lagt ner mer pengar på håller bättre.

  48. #48
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    hahaha. Nej men jag gillar att ha direkthet och kontroll. Något som jag tappar mer och mer både med mac och windows. Datorn är bara ett verktyg och den ska funka som jag vill i alla lägen. Inte hålla på och hitta på dmmheter som kommer i vägen eller skapar omotiverade begränsningar."
    Det är bra att veta hur bilen fungerar men inte förutsättning för att kunna köra den (undantag brittiska sportbilar? )

    Givetvis är det rätt för dig och många andra! Just argumentet att få precis som man vill är det jag hör oftast och det respekterar jag. Men det är lätt att halka in på ändringar "bara för att"! Har lång erfarenhet att jobba med personer som inte är värst intresserade av att "lära sig data" utan bara behöver använda verktyget till något. "It just works!" är en kraftfull slogan som iofs ofta skjuts i sank av de som "minsann..." men där vore statistiken intressant.

    jag är, inte minst inom musik, en förespråkare för att kunskap är av godo, men samtidigt är det så inihelvete massa saker man varit tvingad att lära sig för att få saker och ting att "bara fungera" (så långt att man t.o.m. kan försörja sig på att hjälpa andra ). Ibland finns det tid för nyfikenheten, ibland inte...

  49. #49
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ibland finns det tid för nyfikenheten, ibland inte...
    Väl talat!

  50. #50
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Både Windows och OSX låser in mig som användare. Försök exempelvis att ta bort alla spår av OneDrive! Lyckas du så är det bara att gratulera, sen vänta till nästa påtvingade Windows Update så är det tillbaka igen.

    Jag är så jävla trött på skiten!

    Kör dualboot och använder GNU/Linux till allt där det är möjligt, men för Native Instruments och andra musikrelaterade grejer som bara stödjer Windows och OSX så biter jag i den sura korven och gillar läget.

  51. #51
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    En stilla undran bara.. vad är det ni gör med datorerna som gör att det måste fixas och trixas? Mer än att få upp hastigheten och sådär.
    För en som tycker att en dator är hyfsat ointressant.

  52. #52
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En stilla undran bara.. vad är det ni gör med datorerna som gör att det måste fixas och trixas? Mer än att få upp hastigheten och sådär.
    För en som tycker att en dator är hyfsat ointressant.
    Se videon jag postade ovan. Han förklarar det bättre än jag kan

  53. #53
    Keiowas
    Keiowas är inte uppkopplad
    Keiowass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Se videon jag postade ovan. Han förklarar det bättre än jag kan
    Hehe.. äsch.. jag fattar inte. Bryr mig liksom inte. Anvönder datorn för att tracka spår. Typ. Onedrive? Va e det?

  54. #54
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En stilla undran bara.. vad är det ni gör med datorerna som gör att det måste fixas och trixas? Mer än att få upp hastigheten och sådär.
    För en som tycker att en dator är hyfsat ointressant.
    Själv lever jag i symbios med mina datorer. Att fixa och trixa med dem är lika självklart som att borsta tänderna, supa och slåss.

  55. #55
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Keiowas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Onedrive? Va e det?
    Typ overdrive fast mindre fuzzigt?

  56. #56
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Har länge funderat på Hackintosh... Är det det bästa av två världar - snabbare HW och mer kapacitet med OSX överlägsna ljudhantering, eller det sämsta - ett jädra mek och strul för att ändå sitta fast med Apples begränsningar?

  57. #57

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Typ overdrive fast mindre fuzzigt?
    Jazzigt?

  58. #58
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Saker är till för att konfigureras!"
    90-talet skrev just i en newsgroup och ville ha tillbaka din konfiguration av kernel 2.0.

  59. #59
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just argumentet att få precis som man vill är det jag hör oftast och det respekterar jag. Men det är lätt att halka in på ändringar "bara för att"! Har lång erfarenhet att jobba med personer som inte är värst intresserade av att "lära sig data" utan bara behöver använda verktyget till något. "It just works!" är en kraftfull slogan som iofs ofta skjuts i sank av de som "minsann..." men där vore statistiken intressant.
    Som linuxanvändare pysslar jag ytterst lite med konfigureringar och optimeringar. Det bara funkar, bortsett från när det inte gör det, precis som de gånger jag har jobbat med windows eller mac. Och jag har det inte som hobby att "lära mig data", inte ens när jag programmerar. Men så håller jag mig också huvudsakligen till programvara som finns tillgänglig för alla operativsystem. Då slipper man bekymra sig för vilken dator man jobbar på för stunden.

    Kommandoraden är alltjämt en god tillgång, jag har alltid ett terminalfönster öppet. Somliga uppgifter blir så mycket lättare att lösa med en rad text.

  60. #60
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    90-talet skrev just i en newsgroup och ville ha tillbaka din konfiguration av kernel 2.0.
    Jag vidarebefordrar önskan till mina Ubuntu och Debian-installationer Om jag kommer ihåg alla swticharna...

Liknande ämnen

  1. Blir tokig! Spela in audio blir fel
    Av bitbob i forum Reason Studios
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 23:07
  2. Mac blir PC?
    Av Dalleponken i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 83
    Senaste inlägg: 2005-06-11, 15:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •