Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Elbas - Era knep med EQ, kompressor mm

  1. #1
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran

    Elbas - Era knep med EQ, kompressor mm

    Dags för mig att jag lär mig spela in och processa bas. Spelat i 25 år men är helt oskolad så ganska yxigt och "dynamiskt" blir det. Jobbar på att få samma sound på tagningarna men det är ju rätt känsligt beroende på hur starkt jag slår an strängen med fingrarna. Märker detta extra tydligt på min nya bas som är en Music Man Sabre -79, typ en Stingray fast en till pickup och fler möjligheter med inställningar av soundet. Aktiva mickar.

    Så. Till min fråga. Jag ska nu preppa inspelningen för att lägga in i samplern (Octatrack) och framöver också för troligen för låtar som släpps. Vill gärna få till ett skönt knorrigt, tydligt sound. Lite disco och lite Justice. Vad är era knep för att få till en sån bas? Hur EQa o komprimera. EQ innan eller efter komp? Komp i flera steg och isf hur? Delay och reverb? Klippa och gate:a? Andra knep?

    Hit me!
    Senast redigerat av M i Gbg den 2017-08-19 klockan 08:20.

  2. #2
    Clase
    Clase är uppkopplad nu
    Clases avatar
    Veteran
    En bra distpedal mellan basen och ljudkortet/samplern är mitt tips. Det fungerar som en kompressor med karaktär som jämnar ut och fetar till ljudet lite för att få bas och mid att arbeta mer än att låta diskanten vara det som peakar i ljudet. Själv använder jag EBS MD MultiDrive på ganska låg inställning för att kunna preocessa signalen i efterhand. Använder även den pedalen för gitarr på låg inställning för att få bort sprödheten en gnutta. Knepet är just att använda disten diskret.

  3. #3

    Veteran
    Jag kör med ampsims, Reasons egna dvs Softtube funkar fint för att få till justice soundet om man lyckas lira som justice basisten förstås
    Amp = Twang och CAB = FAT
    På med lite gain så det spricker lite grann bara, möe med mid kör jag på min bas.
    Sedan en pulverizer där jag distar och squashar lite parallelt och sist i kedjan en LA2 som limiter på slutet. .

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    MM-basarna är de som har bredast ljudkaraktär så de passar bra att skulptera. Det är bra läge att köra bi-eller t.o.m. tri-amp - parallella kanaler med egen process för bas, mid och topp, där "gitarreffekter" passar utmärkt för mid och topp. Eller en Fabfilter Saturn-plugg om man vill hålla det all-in-one.

    I nuvarande projekten, där jag söker ett brutalt nästan Rickenbacker-sound, så matar 2-3 kanaler med olika karaktär som jag balanserar, lite olika. Efter diverse testande är det NI Guitar Rig som gör jobbet bäst just nu, med en typ tung Apmeg i botten och en Marshall som "klonkar". Logics EQ följt av kompressor först innan Guitar Rig.

  5. #5
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Toppentips! Tack!

  6. #6
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör med ampsims, Reasons egna dvs Softtube funkar fint för att få till justice soundet om man lyckas lira som justice basisten förstås
    Jo, det är ju det också. Har spelat bas jäkligt länge, även om det varit till och från och att jag är helt oskolad. Testade slap tidigt iom Chili Peppers -91 och tog upp den tråden nyligen iom MM Sabren. Askul att slappa och har försökt ta ut och hänga med i Justice-låtar. Många av dom är ju dock tokklippta så är det ju inte helt lätt. Och spela i all ära, men jag har fått till riktigt sköna basgångar sen jag köpte en Octatrack. Spelar in en basgång med lite variationer och slajsar den sen i Octa och kastar ut först på random, behåller de bra bitarna, rensar och putsar till. Tycker det blir schysst då iom att jag kommer bort från mina invanda hjulspår, men det är ändå jag själv som spelar. Och ibland får jag sen försöka spela det jag skapat i Octatracken. Vilket kan vara en utmaning. Väldigt inspirerande!

  7. #7
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Läste en intervju med nåt producentproffs, som tipsade om att köra en traditionell basstärkare och en gitarrstärkare parallellt och det kan vara väldigt effektivt. Jag brukar köra nån Ampeg sim + nån Fender Twin eller Super Reverb. Nu jagar jag inte Justice-ljudet, men gitarrstärkaren är bra just för att få "knorret" utan att tappa botten. Och knorr brukar ju Justice-basar ha gott om, så det kan nog vara värt att laborera med.

  8. #8
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste en intervju med nåt producentproffs, som tipsade om att köra en traditionell basstärkare och en gitarrstärkare parallellt och det kan vara väldigt effektivt. Jag brukar köra nån Ampeg sim + nån Fender Twin eller Super Reverb. Nu jagar jag inte Justice-ljudet, men gitarrstärkaren är bra just för att få "knorret" utan att tappa botten. Och knorr brukar ju Justice-basar ha gott om, så det kan nog vara värt att laborera med.
    Absolut värt ett försök!

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Knorret kommer lätt med en lite överstyrd förstärkare. Micka och spela in.

  10. #10
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Knorret kommer lätt med en lite överstyrd förstärkare. Micka och spela in.
    Absolut. Jag missade att skriva i min post ovan om dubbla stärkare, att gitarrstärkaren är distad.

  11. #11
    deleted user
    Kul att läsa era tips!

    Själv har jag ingen aning. Men gillar flompig bas ibland så då knölar jag in en tvättsvamp vid stallet.

    Och så slipa strängarna med 00-graderad stålull om man vill få fram mer diskant i stunden. Gör jag då och då

    Sen ska man inte glömma bort att det kan bli fint att spela jäkligt hårt ibland, som när man lirar i repan och försöker överrösta de andra som försöker överrösta en själv. Det blir en speciell spelstil som den introverte hemmaspelaren glömmer bort ibland. Riktigt slå ner strängarna mot stallen för det där drivna geezer-butler-soundet.

    Någon gång skulle jag vilja testa att dubba basen med altgitarr som de gamla countrygubbarna gjorde men det har jag aldrig provat.

    På mjukvarusidan:

    Vanlig bas kan man med fördel sidechaina mot kicken om man vill ett lite woufigt ljud men det vet väl alla redan.

    Att lägga till en subton ( samma som basen men en oktav ner ) med en moog, pedal eller moogVST kan ge en botten som känns bra.

    Sen en annan grej som folk alltid tipsar om är att spela in en splittad signal: en från uppmickad basstärkare och en direkt från basen. Direkt från basen brukar bli rundare och större.

    Till trådskaparen: basen ÄR ett yxigt och dynamiskt instrument. Alla andra använder kompressor. Använd inte för mycket, då blir det dött!

    EDIT: Oj blev visst några tips ändå när jag började tänka!

Liknande ämnen

  1. Köpa billig elbas, tips?
    Av inget i forum Stränginstrument
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-10, 01:24
  2. Önskar tips och tricks
    Av TNDR_1 i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 11:37
  3. Tips på bra 2-bus Kompressor?
    Av steffensen i forum Övrig mjukvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-02-20, 11:06
  4. Önskar minimal(?)/Dubstep(?)-tips
    Av en David i forum Skivor & artister
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 18:58
  5. Önskar tips om jazzgitarr
    Av luffbon i forum Stränginstrument
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 16:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •