Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: EXPERTHJÄLP sökes för absorbenter/basfällor

  1. #1
    junologue
    junologue är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    EXPERTHJÄLP sökes för absorbenter/basfällor

    Hej! Jag har flyttat in i ny lägenhet, och har möjlighet till att bygga studiorum. Problemet är, betongväggar och betongtak.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMGSTUDIO2.jpg 
Visningar:	180 
Storlek:	294,6 KB 
Id:	76558
    (Ursäkta röran)

    Rummet är 3.8m långt och 2.3m brett. Det är 2.5 meter till tak.

    Jag vill alltså ha tips om hur jag ska ljudbehandla detta rum, för en billig peng. Vet om att glasfiberull ska vara bra, men vill veta vart jag borde placera dessa.

    Borde egentligen placera monitorerna mot fönstret väl? Hur gör jag isåfall med fönstret? Borde jag på något sätt lyckas täcka taket, eller klarar det sig sålänge man jobbar med väggarna?

    Tusen frågor, men jag ser fram emot att få bolla lite idéer med någon riktig veteran på ljudbild. Har nämligen aldrig hamnat i ett sådant här "hårt" rum förut.

    Tack på förhand!

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ett litet rum fungerar bäst (eller minst dåligt) med mycket dämpning. Jfr liten radiostudio eller d:o kontrollrum. Den akustik som finns är vass och "fladdrig" och inte mycket att "spara".

  3. #3
    junologue
    junologue är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett litet rum fungerar bäst (eller minst dåligt) med mycket dämpning. Jfr liten radiostudio eller d:o kontrollrum. Den akustik som finns är vass och "fladdrig" och inte mycket att "spara".
    Är det bäst att bara dämpa på tills det låter bra alltså? Filtar, kuddar och allt som är tjockt och mjukt?

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Symmetri är bra så fönsterplacering är att föredra. Dämpa hörn och sidor och häng en hyfsat tung gardin över fönstret.

    Hur ser det ut åt andra hållet?

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av junologue Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det bäst att bara dämpa på tills det låter bra alltså? Filtar, kuddar och allt som är tjockt och mjukt?
    Använd gärna "riktigt" akustikmaterial där det går. Filtar och kuddar hjälper en del men "bromsar" ljudvågorna lite sämre. Det hela kommer an på hur mycket tid, pengar du vill lägga ned och hur höga krav du har på resultatet.

  6. #6
    junologue
    junologue är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Använd gärna "riktigt" akustikmaterial där det går. Filtar och kuddar hjälper en del men "bromsar" ljudvågorna lite sämre. Det hela kommer an på hur mycket tid, pengar du vill lägga ned och hur höga krav du har på resultatet.
    http://m.ebay.com/itm/232414519210?_mwBanner=1

    Jag beställde 30st såna här, 30x30cm

    Billigt som tusan, men vi får se hur bra dom är. Återkommer med bild på "bakväggen"

  7. #7
    junologue
    junologue är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	67 
Storlek:	363,7 KB 
Id:	76593

    Här är andra väggen.

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det är en bra början. Men de dämpar/sprider främst höga frekvenser. Du bör blanda med 10-15 cm tjocka skivor i glas/sten-ull på väl utvalda ställen, t ex i alla hörn.

    Det är bra att ha någon kvadrat (3x3) i taket ovanför lyssningsplatsen också. Vill du inte limma/borra i taket så kan man spänna snören eller stålwire mellan sidoväggarna.

    Har du en dörr som tar upp större delen av bakväggen, spänn en wire nära taket och häng ett tungt draperi tvärs över hela väggen (delat på mitten så du kan dra för när du jobbar i studion.

    Edit: Såg nu bilden. Draperi för dörren, dämpplattor på skåp och glasull i hörnet är mitt förslag.
    Senast redigerat av hasse_fx den 2017-08-19 klockan 22:35.

  9. #9
    junologue
    junologue är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Okej, jag ska testa detta! Funderade ju på köra live end / dead end, genom att låta det vara ganska hårt på bakväggen, och ha väldigt dämpat bakom högtalarna osv. Men det du precis skrev kanske blir bättre? Jag får testa och se helt enkelt! Tusen tack för tips iallafall

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    LeDe är bäst tycker jag med, men då bör man nog ha minst 30 kvm

  11. #11
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Mest bang for the buck tror jag man får om man sätter stora absorbentkuddar i hörnen (vägg/vägg/tak). Det har jag och är rätt nöjd med det. Om jag inte hade annat som dämpade så skulle jag komplettera med några absorbenter på väggarna. Basfällor slutade jag bry mig om efter jag läste en kurs i akustik. Det är för komplicerat att få rätt och för skrymmande för min smak.

  12. #12
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Grattis till studiorummet!

    Det hela beror ju på hur bra du förväntar dig att kunna mixa där inne. Jag hade ett likande rum innan och gav upp efter några år av mekande med basfällor och akustikmaterial. I små betongrum ligger ju fundamentalfrekvenserna och dess övertoner för varje dimension i rummet ofta mellan 80-200 hz, och det är i princip omöjligt att bli av med utan att fylla rummet med basfällor. Möblerade till slut mittt förra rum efter hur jag ville ha det prakiskt och hade några få riktigt tjocka absorbenter på väggarna för att dämpa dom värsta noderna.

    Men ska du göra något så dämpa bredbandigt i främre hörnen. Jag har upplevt mycket bra resultat med HOFA Basstraps, dom cylinderformade. https://m.thomann.de/se/hofa_basstra...SAAEgJ6xvD_BwE
    Dom äter bas, men är även bredbandiga vilket är bra i små rum. Deras runda form gör att dom diffuserar höga frekvenser. Dessutom kan man ha dem som högtalarstativ också!

    Ett tips är att möblera som du tänkt och låna sedan en mätmikrofon som du ställer i lyssningsposition och spela in sinussvep och kolla på amplituden på vågformen du spelar in. Där ser du sen tydligt var du har stående vågor och utsläckningar.

  13. #13
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    MItt tips är att lyssna på Hasse FX. Läs hans inlägg flera gånger

    Har också, liksom Sebsongs, god erfarenhet av Hofa: s runda bastraps.

  14. #14
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    -Många "lektioner" i ämnet på denna kanal: Acoustic Fields; https://www.youtube.com/user/Acousti...ow=grid&sort=p
    Namn:  images.png
Visningar: 91
Storlek:  7,1 KB

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -Många "lektioner" i ämnet på denna kanal: Acoustic Fields; https://www.youtube.com/user/Acousti...ow=grid&sort=p
    Intressant - tack!

Liknande ämnen

  1. Experthjälp efterfrågas!
    Av Znoken i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-11, 17:07
  2. Basfällor
    Av false messiah i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-05-19, 00:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •