Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Fulmastring i Ableton?

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fd Administrator

Fulmastring i Ableton?

I och med att jag råkade byta datorplattform till mac här så har jag inte mina gamla vanliga verktyg att tillgå som jag har kört på windows. Däremot så har jag Ableton 9 (ej med max for live).

Frågan är rätt enkel egentligen, finns det något inbyggt som går att använda för att pressa upp volymen på samma sätt som den där gratiskopian av Waves L1 gör? I sådana fall, någon bra länk att kika på? Annars om det finns någon motsvarande som lirar i Ableton på Mac vore trevligt.

Axxe
    Axxe är inte uppkopplad
    Axxes avatar
    Veteran
    Den vanliga limitern i Live gör sitt jobb jäkligt bra.

Händer faktiskt att jag avslutar mina finmasterkedjor med den.

JOMACO
    JOMACO är uppkopplad nu
    JOMACOs avatar
    Senior
    Finns ju färdiga macron för mastring under fliken... öhhh audio.. nånting. Lite olika kombinationer av inhemska pluggar. Brukar köra dom när jag vill få ett snabbt hum om vad en mix skulle kunna bli. Brukar låta helt ok.

Har iofs fått en känsla att Ableton bouncar ut lägre än Logic. Kanske bara jag som snurrar till det nånstans, men om du vill HÖJA volymen så är det lite, ja.. exakt tvärtom mot vad du vill göra

Kan kolla mer hemma...

vewie stonder
    vewie stonder är inte uppkopplad
    vewie stonders avatar
    Senior
    The glue preset "make it loud" används alltid

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fd Administrator
    Låter lovande, får ta och utforska det hela. Tack!

JOMACO
    JOMACO är uppkopplad nu
    JOMACOs avatar
    Senior
    Jo det brukar bli lite "if it ain't broken, don't fix it" med dom presetsen. Funkar ju.

Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    För att pressa upp volymen så är det lämpligt att använda en volym-regel/ratt

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fd Administrator
    Det är inte fult nog förrän det klipper digitalt?

rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Kombination av the glue och abletons limiter lär göra jobbet finfint. (Tycker Abletons limiter spöar L1 i vilket fall. Enda som egentligen är dåligt i lives limiter är GR-mätningen, som inte är såvärst väldetaljerad) Glue-kompressorn är exakt samma kompressoralgoritm som Cytomics the glue (och därmed en överjävla bra klon på SSL buscomp), men med abletons implementation av sidechain-filter och oversampling...

Sen har du även en multibands-kompressor om du gillar sånna...

Wiktorion
    Wiktorion är uppkopplad nu
    Wiktorions avatar
    Veteran
    jag kör oftast en av masterpresetsarna som JOMACO nämner.

Volantiz
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Det är inte fult nog förrän det klipper digitalt?
    Jag var ändå seriös i mitt svar. Det är ofta då jag mastrar som jag inte använder någon limiter. Att se en limiter som "fulmastering" är bara dåligt för musiken. Då jag använder limiter vid mastering så är det nästan alltid endast för att lugna ner ett par aggressiva transienter (men visst, ibland/sällan så vill någon ändå ha musiken överdrivet volymstark och limiter-förstörd.. och då gör jag så efter att ha valt/testat ut en eller två limiters från en ordentlig samling för att få ett så rent resultat som möjligt). Och jag digitalklipper absolut inte signalen. Någonsin.

Epilepsimon
    Epilepsimon är inte uppkopplad
    Epilepsimons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    Jag var ändå seriös i mitt svar. Det är ofta då jag mastrar som jag inte använder någon limiter. Att se en limiter som "fulmastering" är bara dåligt för musiken. Då jag använder limiter vid mastering så är det nästan alltid endast för att lugna ner ett par aggressiva transienter (men visst, ibland/sällan så vill någon ändå ha musiken överdrivet volymstark och limiter-förstörd.. och då gör jag så efter att ha valt/testat ut en eller två limiters från en ordentlig samling för att få ett så rent resultat som möjligt). Och jag digitalklipper absolut inte signalen. Någonsin.
    Mellan tummen och pekfingret, hur mycket tar du för att mastra en låt? Bara nyfiken fråga inför framtiden

Infra
    Infra är inte uppkopplad
    Infras avatar
    Veteran
    Bästa!

För att pressa upp volymen så är det lämpligt att använda en volym-regel/ratt

Volantiz
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    Mellan tummen och pekfingret, hur mycket tar du för att mastra en låt? Bara nyfiken fråga inför framtiden
    Lite mer om mina tjänster här: http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post2775820

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Tror inte det äe en max plugg, men är inte säker. Sök i pluggar på master så hittar man en massa kombi-pluggar. Det är därdiga paket med limiter eq osv. Vissa av dem blir riktig bra mad lite justeringar. Det finns en warm and wide son jag ofta använder när jag ska svänga ihop något smidigt
    På med pluggen, skruva och lyssna as per usual.

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    ...kan förhoppningsvis kompletera med bättre svar on ett år till
    Så jäkla taggad på mastrings kurserna.

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av JOMACO Visa inlägg
    Finns ju färdiga macron för mastring under fliken... öhhh audio.. nånting. Lite olika kombinationer av inhemska pluggar. Brukar köra dom när jag vill få ett snabbt hum om vad en mix skulle kunna bli. Brukar låta helt ok.

Har iofs fått en känsla att Ableton bouncar ut lägre än Logic. Kanske bara jag som snurrar till det nånstans, men om du vill HÖJA volymen så är det lite, ja.. exakt tvärtom mot vad du vill göra

Kan kolla mer hemma...
    Detdär har jag också upplevt. Brukade tidigare ofta slutmastra i reason istället av den anledningen. Deras ssl kompressor är rätt trevlig för mastern. Har dock ibte A/B at den så ingen aning hur korrekt den är.
    Man kanske borde medan man har tillgång till en.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fd Administrator
    Fast nu pratar vi rejält skilda förutsättningar och målbild. Jag kör som vanligt in en livetagning som ett stereospår i datorn. Låt+mix+inspelning är oftast gjorda på under tre timmar. Det jag brukar göra oftast sedan är eq och kapa 3dB på topparna. Det är fulmastring! Tar det en kvart så har jag lagt mycket tid på det för att vara mig nuförtiden.

Målbilden är att få något som låter ok och kan jämföra sig med liknande musik på soundcloud.

otechn
    otechn är inte uppkopplad

Senior
    abletons EQ + the glue compressor (om det behövs) + _lite_ limiter. behöver inte ha massa fancy VST stuff.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fd Administrator
    Resultatet av första fulmastringen i ableton: http://www.99musik.se/showthread.php...A4st-i-klassen

Hur illa låter det?

mono
    mono är inte uppkopplad
    monos avatar
    Veteran
    Brukar alltid köra multibandskompressorn med preseten "multiband compression" å ändra Amount till schysst resultat, å sen fläska på me limitern tills det brister

- - - Uppdaterad - - -

Men ja föredrar nog ozone

Liknande ämnen

1. Ableton Push - Ableton släpper en controller
    Av Katzenjammer i forum Ableton
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 20:00
  2. Need Ableton Help
    Av fminus i forum Ableton
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-23, 12:55
  3. Ableton help