Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Discogs går fram med lien över bootlegs, piratkopior och annat...

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    admin

Discogs går fram med lien över bootlegs, piratkopior och annat...

Discogs är världens största databas över musiksläpp på fysiska format. Sajtens databas byggdes av flitiga användare och trots en del berg och dalar i relationen mellan bolag och användare är många skivsamlare också statistikälskare och då funkar det fint.

Sedan några veckor tillbaka blockeras nu allt material som uppfattas som bootlegs och piratkopior från försäljning. Forumet på discogs verkar känna lite som 99 när det kommer till en diskussion om analogt och digitalt. När legitima släpp blockeras och kända bootlegliberala band som Greatful Dead får skivor blockerade för försäljning blir det gruff.

Som en som väldigt sällan bryr sig om bootlegs och aldrig om piratkopior kan det nog kvitta lika, även om jag är lite rädd att även informationen ska försvinna, vilket vore en stor sorg.

Dock är jag nyfiken ur vinkeln att jag tror det finns någon agenda bakom. Discogs är ju tätt förknippat med Gearogs och jag kan inte låta bli att tänka att bolaget/bolagen ska säljas alternativt att dessa vindar kring rättigheter fått ny fart och nu jagar vidare på nätet. Är då SoundCloud nästa anhalt? Det vore ju en prydlig spik i deras kista om de tvingas ta bort alla icke-licensierade covers, DJ-set, samplingar etc.

Östermalmstorg
    Östermalmstorg är uppkopplad nu
    Östermalmstorgs avatar
    Senior
    Men det borde väl vara ganska enkelt att rippa själva informationen?

machinepop
    machinepops avatar
    admin
    Infon verkar få stanna... så det är lugnt. Men däremot hur många som äger ett ex av en given utgåva är väck. Men jag är mest nyfiken på denna plötsliga laglydighet. Troligen jagas de av jurister som jobbar för stora bolag. Och spontant undrar jag fortfarande kring försäljning av bolaget... Frågan är om discogs kan bli större och mer lönsamt än just nu.

Epilepsimon
    Epilepsimon är inte uppkopplad
    Epilepsimons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Frågan är om discogs kan bli större och mer lönsamt än just nu.
    Säkert inte utan en massa oönskade tjänster och tredjepartssamarbeten som gör allt sämre :/

machinepop
    machinepops avatar
    admin
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    Säkert inte utan en massa oönskade tjänster och tredjepartssamarbeten som gör allt sämre :/
    Ja, det är risken om man har hybris. Vill man casha in på hipstervinyltrenden så säljer man nu, tror jag...

dickydiggler
    dickydiggler är inte uppkopplad
    dickydigglers avatar
    Veteran
    Tror verkligen inte hipster-shopparna bryr sig om discogs.

Dom droppar snarare in på Mickes skivor efter jobbet och köper en records store day reissue av nån Neil Young-platta som dom ramar in och hänger upp i vardagsrummet så det ska se genuint ut på instagram.

dickydiggler
    dickydigglers avatar
    Veteran
    Det absolut värsta på discogs är säljare som köper upp nya hypeade släpp och säljer dom för 10ggr priset när det fortfarande finns exemplar ute i butiker samt att repressar kommer.

kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Äh, på Mickes köper man väl inga reissues? Han har ju de bästa 10 kronors-backarna!

dickydiggler
    dickydigglers avatar
    Veteran
    Haha fan vill inte smutskasta den affären egentligen, det var bara ett exempel på ett ställe där en sån person skulle kunna glida in.

machinepop
    machinepops avatar
    admin
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    Tror verkligen inte hipster-shopparna bryr sig om discogs.

Dom droppar snarare in på Mickes skivor efter jobbet och köper en records store day reissue av nån Neil Young-platta som dom ramar in och hänger upp i vardagsrummet så det ska se genuint ut på instagram.
    Jag syftade mer allmänt på vinyltrenden... det kan inte fortsätta så här, att folk handlar nypressningar för 300 spänn av skit som finns för 30 spänn i random butik som kränger begagnat.

Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    Det absolut värsta på discogs är säljare som köper upp nya hypeade släpp och säljer dom för 10ggr priset när det fortfarande finns exemplar ute i butiker samt att repressar kommer.
    Ja, vad är grejen där? Om de hugger ett restlager av nå't svårt, men helnya? Asskumt!

Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    Äh, på Mickes köper man väl inga reissues? Han har ju de bästa 10 kronors-backarna!
    Precis - lilla butiken för min del iaf. Dessutom en kanonpromenad om vädret tillåter...

COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Jag syftade mer allmänt på vinyltrenden... det kan inte fortsätta så här, att folk handlar nypressningar för 300 spänn av skit som finns för 30 spänn i random butik som kränger begagnat.
    Totalt medhåll!
    Nypressar på några av världens mest sålda skivor, medans ny och gammal obskyr musik får stå tillbaka till förmån för Back In Black, Born In The USA och Like A Prayer

När Bengans reade ut Cortexplattan för 99kr låg densamme på Discogs för ca 500kr

machinepop
    machinepops avatar
    admin
    Ja, jag ska f-n hålla mig framme som en hök när smällen kommer och snappa upp alla _nya_ bra grejer som flugit under radarn pga skräpet från förr...

Jag och superdigital promenerade genom Stockholm för nå'n månad sedan. Vi pratade egna utgåvor och en eventuell kommande splitplatta. På Bengans stod vi en stund och surade över all skit som nypressas fast den finns billigt. Vidare förbi Slussen hamnade vi på Urvädersgatans ganska sunkiga begagnatbutik och en av plattorna jag gnällt över på bengans stod i deras reaback utanför. Vilket bara gjorde humöret ännu sämre.

Men, tillbaka till tråden. Jag har på känn att man kanske vill sälja. Man har dragit i tömmarna förr när det gällt användarpåverkan och släppt dem när det gällt möjligheterna till ökade inkomster för företaget. När gearogs nu nyligen "went public" kan man ju lätt styra över kärnan inklusive ägare till nya forumet. Gearogs kan mycket väl fylla hålet som blir när Ebaysäljarna bara fraktar inom riket.

El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av COSMIC60 Visa inlägg
    Totalt medhåll!
    Nypressar på några av världens mest sålda skivor, medans ny och gammal obskyr musik får stå tillbaka till förmån för Back In Black, Born In The USA och Like A Prayer
    Inget konstigt med det storsäljare finns det ju alltid efterfrågan på och skivbolagen tjänar inga pengar på begagnade skivor så det är klart de pressar upp klassikerna på nytt så länge folk vill ha dom. Sen är det ju ingen direkt brist på obskyr musik varken beggad nypressad eller nyinspelad. Finns ju hur mycket obskyrt som helst att köpa på bl.a Discogs.

El Toro

Veteran
    Men, tillbaka till tråden. Jag har på känn att man kanske vill sälja. Man har dragit i tömmarna förr när det gällt användarpåverkan och släppt dem när det gällt möjligheterna till ökade inkomster för företaget. När gearogs nu nyligen "went public" kan man ju lätt styra över kärnan inklusive ägare till nya forumet. Gearogs kan mycket väl fylla hålet som blir när Ebaysäljarna bara fraktar inom riket.
    Tror inte discogsägaren vill sälja nu, deras intäkter kommer nog explodera när siten blir mer allmänt känd och vanligt folk börjar handla genom dom.

machinepop
    machinepops avatar
    admin
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    Inget konstigt med det storsäljare finns det ju alltid efterfrågan på och skivbolagen tjänar inga pengar på begagnade skivor så det är klart de pressar upp klassikerna på nytt så länge folk vill ha dom. Sen är det ju ingen direkt brist på obskyr musik varken beggad nypressad eller nyinspelad. Finns ju hur mycket obskyrt som helst att köpa på bl.a Discogs.
    Förvisso, men det är långa köer till presserierna... och de växer pga nypressarna.

Tror inte discogsägaren vill sälja nu, deras intäkter kommer nog explodera när siten blir mer allmänt känd och vanligt folk börjar handla genom dom.
    Skulle "vanligt folk" handla begagnad vinyl från andra sidan klotet menar du? Jag är väldigt tveksam till det. Det går minst lika många strulpellar på 100 skivsamlare som det går på 100 syntmuppar.

El Toro

Veteran
    Förvisso, men det är långa köer till presserierna... och de växer pga nypressarna.
    Långa köer, ja ofta men nu tillverkas det ju åter nya vinylpressar på flera ställen till viss del tack vare nypressningarnas popularitet vilket borde leda till snabbare service.

Skulle "vanligt folk" handla begagnad vinyl från andra sidan klotet menar du? Jag är väldigt tveksam till det. Det går minst lika många strulpellar på 100 skivsamlare som det går på 100 syntmuppar.
    Mycket som säljs på Discogs är inte begagnat och många köper skivor där från säljare i sitt eget land. Känner rätt många som inte är hardcore samlare som handlar regelbundet genom Discogs för att de inte hittar skivorna på CDON eller Ginza.

machinepop
    machinepops avatar
    admin
    Långa köer, ja ofta men nu tillverkas det ju åter nya vinylpressar på flera ställen till viss del tack vare nypressningarnas popularitet vilket borde leda till snabbare service.
    Borde ja... jag har inte sett det hittills. De kvarvarande europeiska presserierna som förr pressade mindre mängder och hade korta leveranstider har nu ökat lägsta antal pressade och leveranstiderna har vuxit markant. Att Sony börjar pressa i Japan igen lär inte hjälpa europeiska småband mycket.

Mycket som säljs på Discogs är inte begagnat och många köper skivor där från säljare i sitt eget land. Känner rätt många som inte är hardcore samlare som handlar regelbundet genom Discogs för att de inte hittar skivorna på CDON eller Ginza.
    Okej, så kan det vara. Jag har inte mött dessa än bara. Det kan bero på att jag varken köper eller säljer dessa saker på discogs.

Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    99-Jultomte
    Köper en hel del nytt på Discogs - prylar som är svåra att få tag på marknaden på vanligt sätt (som fransk darkwave). Dyrt - men billigare än Parissemester. Vore det inte för discogs avgifter vore det kanon.

Liknande ämnen

1. Piratkopior & plagiat?
    Av Östermalmstorg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-05-01, 23:46
  2. Sälja piratkopior?!
    Av imported_Patbos i forum Allmänt om musik
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 20:55
  3. piratkopior vs. freeware
    Av Anna_T i forum Allmänt om musik
    Svar: 35