Sidan 5 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5
Resultat 241 till 271 av 271

Ämne: VCV, virtuell open source eurorack modular

  1. #241
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Nu var det iofs länge sen jag satt i VCV, men Vult kan jag verkligen rekommendera.

  2. #242
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Teaser för VCV Rack 2 som ska komma senare i höst.


    https://youtu.be/Uk1yg9ib_oI

  3. #243
    iamrucke
    iamrucke är uppkopplad nu
    iamruckes avatar
    Veteran
    Hype! Håller tummarna för att gränssnittet är lite bättre optimerat och snällare mot GPUn

  4. #244
    pawal
    pawal är uppkopplad nu
    pawals avatar
    Senior
    Nytt i VCV Rack 2.

    https://youtu.be/PYoGOltW5tg

  5. #245
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Grymt med DAW integrationen, synd att det bara är VST2 just nu bara.

  6. #246
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Någon som har hunnit testa tvåan?

  7. #247
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja lite igår, men har inte testat det innan så kan inte jämföra med den gamla. Flyter på fint, inte helt såld på konceptet i sig men klart imponerande ändå!

  8. #248
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja lite igår, men har inte testat det innan så kan inte jämföra med den gamla. Flyter på fint, inte helt såld på konceptet i sig men klart imponerande ändå!
    Alltså konceptet med mjukvarumodular? Eller något specifikt med just VCV Rack?

  9. #249
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså konceptet med mjukvarumodular? Eller något specifikt med just VCV Rack?
    Nä hela mjukvarumodulargrejen alltså, eller jag fattar ju i teorin, men jag går inte igång på det. Att vcv är gratis, open source, kvickaste och lättaste installationen jag sett på flera år och att man kan lägga till moduler direkt från browsern.. det är fint som fan!

  10. #250
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    GUI-mässigt är VCV en av de absolut bästa och mest lättjobbade. Punkt. Det är trist att Softube Modular, som låter bäst, är den som är bökigast att använda. Win some, lose some.

  11. #251
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Jag behövde "radioprat". Jag kände starkt att detta var något jag kunde ordna med VCV-Rack. Dock behövde jag använda samplers för första gången. Det blev Woxglicht Wave Bank. Jag tycker det funkade bra
    Tre stycken samplers användes. Rösterna är inspelade från http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

    Här är resultatet. https://freesound.org/people/gis_sweden/sounds/611300/

    Vad säger ni lyckades jag? Något så när iaf...

    Kan lyssna länge på den patchen

  12. #252

    Redaktör
    Fork av VCV som LV2, VST2 och (på gång) VST3:

    https://github.com/DISTRHO/Cardinal

    This is a DPF-based plugin wrapper around VCV Rack, using its code directly instead of forking the project.
    The target is to have a proper, self-contained, fully free and open-source plugin version of Rack.
    See project overview document for an overview on how the project source code is structured.

    Cardinal contains Rack, some 3rd-party modules and a few internal utilities all in a single binary.
    It does not load external modules and does not connect to the official Rack library/store.

    Because it is using DPF, Cardinal already supports LV2 and VST2 with an extra JACK standalone mode if self-compiled.
    A VST3 version is in progress, already part of the build but still experimental.

    The project should be considered in beta state at the moment.
    De har också ett dokument med mer detaljerade beskrivningar av skillnaderna här (tex ingen "online phone-home", stöd för Apple M1 med mera). Värt att hålla ögonen på för de som vill ha VCV2 i pluginform, eller för den som vill köra mjukvara som är öppen källkod hela vägen.

  13. #253
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Schyst! Den kommer jag kika på när min M1 kommer.

  14. #254
    pawal
    pawal är uppkopplad nu
    pawals avatar
    Senior

  15. #255
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Wow! 8 kanaler okorrelerad noise?

  16. #256
    pawal
    pawal är uppkopplad nu
    pawals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wow! 8 kanaler okorrelerad noise?
    Exakt! Kul att leka med. Upptäckte också att VCV har polyfoniska moduler, så du kan merga alla åtta kanaler till VCV Merge, och sedan köra en slew limiter på den, och sedan göra split ut till var du vill ha dem. Såg också fint ut i Scope, då den kan ta emot en polyfonisk sladd.

  17. #257
    pawal
    pawal är uppkopplad nu
    pawals avatar
    Senior
    Kul att se den publicerad nu också!
    https://library.vcvrack.com/ASK/rnsh

  18. #258
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Är det någon som inte kör denna för att leka och testa saker lite snabbt? Jag har alltid varit nyfiken på vad t.ex. NLC-moduler skulle kunna tillföra till modularen, nu kan jag provköra en del av dem!

  19. #259
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som inte kör denna för att leka och testa saker lite snabbt? Jag har alltid varit nyfiken på vad t.ex. NLC-moduler skulle kunna tillföra till modularen, nu kan jag provköra en del av dem!
    Jo, jag testar faktiskt lite så ibland, synd bara att många NLC-moduler inte finns med.

  20. #260
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Nu finns Sloth och dess varianter tillgängliga till VCV!

  21. #261
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Kul ALM har släppt flera av sina moduler till VCV https://library.vcvrack.com/?brand=A...usy%20Circuits

    Särskilt Pamela’s Pro Workout.

  22. #262
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Lite synd att PPW är betalvara dock, hade helt klart gärna testat den för att se om det är något för mig i hårdvara. Men men, samtidigt så förstår jag dem.

  23. #263
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Finns det något sätt att sätta etiketter på saker? Lite som kommentarer.

  24. #264
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det något sätt att sätta etiketter på saker? Lite som kommentarer.
    https://library.vcvrack.com/Core/Notes
    https://library.vcvrack.com/StudioSixPlusOne/PatchNotes
    https://library.vcvrack.com/cf/LABEL

  25. #265
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag vill kunna skriva på modulerna, som i nord modular :’(

  26. #266
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Jag testade någon tidigare version, var inte så imponerad. Men nu funkar den fint. Jag kör gratisversionen och försöker koncentrera mig på Mutable-klonerna för att lära mig dem ordentligt. Och det är enormt inspirerande.

    Är det någon som kör betalvarianten och kan säga hur bra den fungerar i Ableton?

  27. #267
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag testade någon tidigare version, var inte så imponerad. Men nu funkar den fint. Jag kör gratisversionen och försöker koncentrera mig på Mutable-klonerna för att lära mig dem ordentligt. Och det är enormt inspirerande.

    Är det någon som kör betalvarianten och kan säga hur bra den fungerar i Ableton?
    Eller OK… Testade Mirack som kostar 200 spänn, funkar i ipad och i Ableton och har Mutable/Audible-modulerna. VCV känns plötsligt lite överflödigt.

  28. #268
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller OK… Testade Mirack som kostar 200 spänn, funkar i ipad och i Ableton och har Mutable/Audible-modulerna. VCV känns plötsligt lite överflödigt.
    Det finns även Cardinal som fungerar som VST/AU. Som bygger på VCV och har MI-modulerna och är helt gratis. https://cardinal.kx.studio

  29. #269

    Redaktör
    Cardinal är också baserat på VCV Rack 2.0, till skillnad från Mirack, eftersom licensen ändrades mellan versionerna. Så Cardinal är mer i linje med nuvarande versionen av VCV, men finns å andra sidan inte till iOS/iPadOS, eftersom Apple inte tillåter GPL-licensierad mjukvara där.

    Men jag använder också Mirack, och det är faktiskt najs att kunna köra samma pluggar och patchar på alla Apples plattformar, och synka genom iCloud.

    Han som utvecklar Mirack är också förvånansvärt flitig och har nu fått in stöd för polyfoni i stil med vad som kom i VCV 2 – har inte testat det närmare dock.

  30. #270
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cardinal är också baserat på VCV Rack 2.0, till skillnad från Mirack, eftersom licensen ändrades mellan versionerna. Så Cardinal är mer i linje med nuvarande versionen av VCV, men finns å andra sidan inte till iOS/iPadOS, eftersom Apple inte tillåter GPL-licensierad mjukvara där.

    Men jag använder också Mirack, och det är faktiskt najs att kunna köra samma pluggar och patchar på alla Apples plattformar, och synka genom iCloud.

    Han som utvecklar Mirack är också förvånansvärt flitig och har nu fått in stöd för polyfoni i stil med vad som kom i VCV 2 – har inte testat det närmare dock.
    Har du testat funktionen i Mirack för att plocka in plugins och modulera dem med cv?
    Senast redigerat av DanielW den 2024-01-31 klockan 22:24.

  31. #271

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du testat funktionen i Mirack för att plocka in plugins och modulera dem med cv?
    Nix, har inte haft behov av det och det kostar extra.

Liknande ämnen

  1. DEXED Open Source DX7 vst/au
    Av Clase i forum Övrig mjukvara
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-09-24, 14:51
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-01-08, 21:13
  3. Open Source Modular - En galen idé
    Av whisper i forum Modularer & sånt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2014-02-11, 12:54
  4. Echoprint - open source-musikigenkänning
    Av false messiah i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-06-29, 23:48
  5. open source stomp-boxen
    Av hasparigus pink i forum Effekter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 18:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •