Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: Ett enkelt och stabilt backupsystem?

  1. #1
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior

    Ett enkelt och stabilt backupsystem?

    Efter ca 15 år av digitalt kaos där jag vägrat inse att något måste göras, har jag nu kommit fram till att ett rejält backupsystem vore på sin plats.

    Kör med time machine idag och det funkar bra, men det backupar bara min laptop som jag har tillfälliga projekt på. När projekten är klara eller skrotats hamnar alla filer på externa hårddiskar tillsammans med alla foton, videos osv. Har tidigare försökt ha två klonade hårddiskar hela tiden för att ha en säker och dubbel backup, men har tröttnat nu.

    Idag finns det så bra molntjänster osv. Så vad kan man göra? Optimalt vore om jag kunde ha en extern hårddisk hemma på ett par TB, som sedan automatiskt klonades av en molntjänst. Finns det något sånt? Isf behöver jag bara placera det jag vill arkivera på hårddisken/servern och sedan får jag en dubbel backup.

    För det är ju ett faktum att om huset brinner ner förlorar jag allt oavsett. Då finns molnet kvar. Och om molnet kraschar eller hackas finns hårddisken kvar? Eller är jag paranoid om jag vill ha dubbel backup?

    Hur har ni gjort?

  2. #2
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Crashplan

  3. #3
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Jag har ett NAS från Synology, med två speglade diskar i. Mycket användbart på många sätt. Kommer åt filer var som helst ifrån, och nasets OS har massa bra inbyggda appar. Det går att synka naset till olika molntjänster sedan.

  4. #4

    Veteran
    Jag har en disk (offline) som jag tar backup till. Sedan kör jag kör jag en backup till Amazon i Tyskland en gång i veckan.

  5. #5
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Jo, crashplan verkar vettigt! Synology med men det såg inte helt gratis ut om man säger så..

    Backup från extern hårddisk till moln vore ju optimalt! Ska kolla lite på lösningarna. Kan man komma åt sina filer från en app i telefonen eller en webbsida vore det ju toppen.

    Jag har en hårddisk på 1tb som ligger och skräpar, den skulle funka rätt bra att köra backup till bara jag hittar en passande tjänst.

  6. #6

    Redaktör
    Jag använder Backblaze (plus en lokal Time Machine-kopia). De tillåter en att backuppa externa diskar, så det borde fungera för dina behov.

    Bara positiva intryck från min sida, även om jag inte behövt använda det för att återskapa filer.

  7. #7
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Det blev faktiskt Blackblaze, får se hur det funkar. Fördel är ju att man kan välja exakt vilka externa hårddiskar och minneskort man vill backup! Fritt med utrymme och relativt billigt!

    Tack för tipsen!

  8. #8
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Att ha kopia på en extra disk är billigt och gångrar MTBF med 100.

    Om en disk har mtbf på 10000h så ger 2 diskar 1000000h.

  9. #9

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Imbecillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipsen!
    Så lite så. Jag har råkat ut för hårddiskkraschar ett par gånger, så jag tycker det är värt att betala för lösningar som Backblaze, speciellt när det är såpass billigt.

    Som standard backupar inte Backblaze operativet och program (eftersom de går att installera på nytt), så det är i mina ögon värt att fortsätta med Time Machine bara för att ha ett enklare sätt att återställa en dator ifall något går snett, plus att åtminstone jag är lite nojig över att bara ha en form av backup…

  10. #10
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att ha kopia på en extra disk är billigt och gångrar MTBF med 100.

    Om en disk har mtbf på 10000h så ger 2 diskar 1000000h.
    Det må stämma, men det kan fortfarande brinna i huset när som helst under dessa 1000000 timmar. Trots att man tänker sig att ha backupen på ett annat ställe så känner man ju sig själv allt för väl. Börjar det brinna eller om allt blir stulet så är alla hårddiskar tillfälligt under samma tak. Lagen om all jävlighet du vet. MTBF bör inte ens va relevant om allt backupas till ett moln. De i sin tur borde ju ha backups kan man tycka, så det känns lagom säkert!

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så lite så. Jag har råkat ut för hårddiskkraschar ett par gånger, så jag tycker det är värt att betala för lösningar som Backblaze, speciellt när det är såpass billigt.

    Som standard backupar inte Backblaze operativet och program (eftersom de går att installera på nytt), så det är i mina ögon värt att fortsätta med Time Machine bara för att ha ett enklare sätt att återställa en dator ifall något går snett, plus att åtminstone jag är lite nojig över att bara ha en form av backup…
    Jag såg det, det backupar inte heller bootcamp om man kör med det. Då får man registrera windowsdelen som en ny dator. Ja inte mycket slår Time Machine, så sjukt smidigt. Det gör ju att man faktiskt vågar uppdatera sina program och OS när det släpps nya versioner dessutom. Men man borde ju kunna ha Time Machine kopplat till en extern hårddisk, som sen i sin tur backupas av Backblaze!

  11. #11
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Jag kör image-backuper till 3 stora eSATA-diskar som bara kopplas in vid backuptillfällena, som blir när jag kommer ihåg det...
    För den löpande backupen har jag två NAS:ar; En med 4 diskar i Raid5 och en med 2 diskar i Raid1. Till dem kör jag automatiserad filbackup av valda mappar, varannan natt till den ena NAS:en och varannan till den andra.
    Många diskar blir det...
    Har också molnbackup gratis genom ett webhotell, som jag kör automatiserad backup till, av valda mappar på natten.
    För min del så kvittar det vad som händer - jag har ändå alltid kvar någon backup.

  12. #12
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör image-backuper till 3 stora eSATA-diskar som bara kopplas in vid backuptillfällena, som blir när jag kommer ihåg det...
    För den löpande backupen har jag två NAS:ar; En med 4 diskar i Raid5 och en med 2 diskar i Raid1. Till dem kör jag automatiserad filbackup av valda mappar, varannan natt till den ena NAS:en och varannan till den andra.
    Många diskar blir det...
    Har också molnbackup gratis genom ett webhotell, som jag kör automatiserad backup till, av valda mappar på natten.
    För min del så kvittar det vad som händer - jag har ändå alltid kvar någon backup.
    http://exitmundi.nl/exitmundi.htm
    :-)

  13. #13
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör image-backuper till 3 stora eSATA-diskar som bara kopplas in vid backuptillfällena, som blir när jag kommer ihåg det...
    För den löpande backupen har jag två NAS:ar; En med 4 diskar i Raid5 och en med 2 diskar i Raid1. Till dem kör jag automatiserad filbackup av valda mappar, varannan natt till den ena NAS:en och varannan till den andra.
    Många diskar blir det...
    Har också molnbackup gratis genom ett webhotell, som jag kör automatiserad backup till, av valda mappar på natten.
    För min del så kvittar det vad som händer - jag har ändå alltid kvar någon backup.
    Det är till att vara försäkrad!

    Såg att Backblaze inte ville backupa min hårddisk med time machine på, det var ju trist. Men man kan ju ladda upp en TM version till någon annan molntjänst då och då om man vill vara hundra procent skyddad.

  14. #14
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Crashplan, externa diskar offline som ofta uppdateras samt en disk i ett bankfack med oersättliga data såsom familjefoton osv fast den synkas bara ett par ggr/år.

  15. #15
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Brinner det är jag inte säker på att jag skulle palla "börja om" ändå... Jag kör lös disk för backup av färdiga grejer. Atarin är svårsynkad mot molnet iaf.

  16. #16
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Försvinner det så försvinner det

  17. #17
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Imbecillen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synology med men det såg inte helt gratis ut om man säger så..
    Jag har DS216se, tror det gick på en bit över tusenlappen.
    Det är diskarna man stoppar i som kostar mest i det fallet.

    Jag köpte naset först som ren backuplösning, men använder det till mycket mer nu. Strömma film till apple tv, dela filer online utan storleksbegränsning osv.

  18. #18
    Imbecillen
    Imbecillen är inte uppkopplad

    Senior
    Tanken på att allt är tillfälligt och att inte spara något alls är ju lockande Zen!

    DS216se var ju inte så dyrt nej, men det är bara för lådan och tjänsten? Är det någon månadskostnad på det? Tyckte informationen var lite halvdan, oklart vart man ska handla också.

    Fixade ju Backbaze, nu står jag dock inför bekymret att ladda upp en halv TB till molnet. Sitter på ett halvkasst 4G frisurf som jag delar från telefonen normalt sätt. Har ingen möjlighet att skaffa fiber där jag bor och adsl har inte känts så relevant. Har någon tips på vart man kan "sno" lite vettigt wi-fi? Törs man ladda upp den här mängden via universitetet eller? De brukar ju ha rätt bra nät. Vet inte riktigt hur man ska göra annars. När det väl är uppladdat rullar det ju på som vanligt med mitt 4G, då är det inga större mängder längre.

  19. #19
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Crashplan har lagt ner sin privata version så jag tänkte prova backblaze. Verkar ju bra, schysst att kunna backa upp externa hd (= sambons time machin, pc-backupen).

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Köpte just backblaze. Enda nackdelen verkar vara namnet.

  21. #21
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Lånar tråden lite

    Kan man köra sata 2 eller 3 diskar i
    en gammal dator med sata 1?

    Typ som ny usb funkar i gammal.

    Kör XP om det har nån betydelse

  22. #22
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    KRiS,

    japp, det ska fungera utan problem. Hastigheten går ner naturligtvis, men bakåtkompatibla är de.

  23. #23
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Glöm inte bort stöld och vandalisering i riskkalkylen... klart vanligare än brand skulle jag tro... men samma resultat... en kraschad disk eller brunnen går ju ibland att rädda data ifrån, men en stulen disk är borta....

  24. #24
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    KRiS,

    japp, det ska fungera utan problem. Hastigheten går ner naturligtvis, men bakåtkompatibla är de.
    Ahh oki najs tackar tänkte kunde vara bra med ny disk då den gamla är liten och kanske går sönder av ålder.

  25. #25
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Bumpar denna, för något måste göras. Jag vill spara säkert och för riktigt lång tid. Idag har jag ingen struktur och om en av mina diskar skiter ner sig kommer jag tappa allt.

    Alltså, jag har börjat snegla på att köpa nån gammal LTO-läsare och göra bandbackups. Någon som gör detta? Just nu har jag det mesta på rappliga diskar och på icloud. LTO-läsare är fullt bakåtkompatibla och kan hålla otroliga mängder data. Fatta vad härligt att om något händer veta att jag har det allra mesta sparat, framför allt de riktigt gamla fina grejerna.

  26. #26
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Kör TimeMachine (som f ö kan backup:a externa diskar med, om man bara lägger till dem i timemachine-setup:en) till två olika diskar, en hemma och en på annan plats (som i o f s blir lite mer sällan, men i alla fall håller det allra mesta av foton, musik m m).

  27. #27
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Går det köra timemachine till Windows?

  28. #28

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bumpar denna, för något måste göras. Jag vill spara säkert och för riktigt lång tid. Idag har jag ingen struktur och om en av mina diskar skiter ner sig kommer jag tappa allt.
    Jag citerar mig själv från tidigare i tråden:

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder Backblaze (plus en lokal Time Machine-kopia). De tillåter en att backuppa externa diskar, så det borde fungera för dina behov.

    Bara positiva intryck från min sida, även om jag inte behövt använda det för att återskapa filer.
    Time machine är smidigt, men löser inte problemet om det blir inbrott, brand eller liknande, så jag kör med hängslen plus livrem (dvs Backblaze + Time machine).

    Sen finns ju varianter där man köper egen lagring på tex Amazon S3 och laddar upp, men det förutsätter att man orkar sköta det praktiska.

  29. #29
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Det finns nått liknande för Windows. Det finns nån gammal tråd om det, kommer inte ihåg några detaljer dock.
    Enda bristen med lokal backup, typ time machine är om du får inbrott eller brand. Så det är vettigt att ha två olika diskar och lägga den ena hos mormor eller nått - om man nu inte vill köra cloud.

    Förr brände jag det mest essentiella på några DVD, men nu har jag ingen aning om var dom är....

  30. #30
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Jag gick och köpte mig ett nas från western digital (PR4100). Den var fasen inte billig men efter att ha kört den snart ett år tycker jag att det är värt det. Installationen gick snabbt och smidigt. Sen installerar man program på datorn och app i telefonen (även kompatibel med time machine sägs det). Allt backas upp automatiskt när man väl fått konfigurerat alltihopa. Som en bonus kan den köra plex server också.

  31. #31
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det köra timemachine till Windows?
    Är inte Timemachine bara för Mac?
    Jag kan rekommendera Acronis TrueImage som backup-program, både för image-backuper och för filbackuper. Jag har använt det för backup/restore när jag har bytt till större systemdiskar, så jag vet att det fungerar utmärkt.

  32. #32
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bumpar denna, för något måste göras. Jag vill spara säkert och för riktigt lång tid. Idag har jag ingen struktur och om en av mina diskar skiter ner sig kommer jag tappa allt.

    Alltså, jag har börjat snegla på att köpa nån gammal LTO-läsare och göra bandbackups. Någon som gör detta? Just nu har jag det mesta på rappliga diskar och på icloud. LTO-läsare är fullt bakåtkompatibla och kan hålla otroliga mängder data. Fatta vad härligt att om något händer veta att jag har det allra mesta sparat, framför allt de riktigt gamla fina grejerna.
    Bandbackup litar jag inte alls på. Det kan bli dropouts, bandet är känsligt för miljön och allt möjligt skit kan hända. Har råkat ut för mycket trassel med bandbackuper på tidigare jobb - och det är INTE kul... Bäst är att köra backup till både hårddisk/ar och till till moln, så att man inte bara har en enda backup.

  33. #33
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte Timemachine bara för Mac?
    Jopp. Den i särklass bästa backuplösning för "vanliga människor" jag någonsin sett. När man stoppar i en extern tom disk säger mac:en "du har ingen TimeMachine-disk uppsatt. Vill du använda den här disken?" Då svarar man ja, och sen behöver man inte bekymra sig mer, utan bara man stoppar i disken med jämna mellanrum/låter den sitta i datorn har man en vettig backupstratigi igång. TimeMachine har sina begränsningar, och att backa upp till en enda lokal disk har sina risker, men den bästa backup:en är den som faktiskt blir gjord...

  34. #34
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Jag kör en Synology NAS med två diskar (kraschar en så är det bara att byta ut den trasiga, nemas problemas). NAS:en i sin tur backas upp till Synology C2 helt automagiskt (deras cloudtjänst som kostar ca 7 EUR/mån).

    Då har man både supernice lokal backup men även i cloud om något går riktigt illa.

    Enda nackdelen är väl startkostnaden. NAS ca 1500-2500 för en någorlunda bra modell för 2 diskar, samt ytterligare 2000kr för tex 2x 3TB WD Red-diskar. Men det är det värt för att slippa oroa sig.

  35. #35
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör en Synology NAS med två diskar (kraschar en så är det bara att byta ut den trasiga, nemas problemas). NAS:en i sin tur backas upp till Synology C2 helt automagiskt (deras cloudtjänst som kostar ca 7 EUR/mån).

    Då har man både supernice lokal backup men även i cloud om något går riktigt illa.

    Enda nackdelen är väl startkostnaden. NAS ca 1500-2500 för en någorlunda bra modell för 2 diskar, samt ytterligare 2000kr för tex 2x 3TB WD Red-diskar. Men det är det värt för att slippa oroa sig.
    Beror på. Behåller cloud-tjänsten historik, så du kan leta på en raderad fil efter ett år, eller är den bara en snapshot av nuvarande disk? Speglade diskar är ju bra, men de är ingen backuplösning. Diskkrasch är en sak, men råkar du radera en fil du inte borde raderat är den raskt borta från båda diskarna...

  36. #36
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beror på. Behåller cloud-tjänsten historik, så du kan leta på en raderad fil efter ett år, eller är den bara en snapshot av nuvarande disk? Speglade diskar är ju bra, men de är ingen backuplösning. Diskkrasch är en sak, men råkar du radera en fil du inte borde raderat är den raskt borta från båda diskarna...
    Ja den behåller historik.

  37. #37
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja den behåller historik.
    Sweet! Låter ju som en klockren lösning i så fall! Har faktiskt ända sedan iCloud drive kom funderat på varför apple inte bygger in backup dit i TimeMachine.

  38. #38
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör en Synology NAS med två diskar (kraschar en så är det bara att byta ut den trasiga, nemas problemas). NAS:en i sin tur backas upp till Synology C2 helt automagiskt (deras cloudtjänst som kostar ca 7 EUR/mån).

    Då har man både supernice lokal backup men även i cloud om något går riktigt illa.

    Enda nackdelen är väl startkostnaden. NAS ca 1500-2500 för en någorlunda bra modell för 2 diskar, samt ytterligare 2000kr för tex 2x 3TB WD Red-diskar. Men det är det värt för att slippa oroa sig.
    Vilken Synology modell?

  39. #39
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken Synology modell?
    Jag köpte: https://www.synology.com/en-global/products/DS218play

    Mest för att kunna streama filmer från den också. Funkar supersmidigt att streama till telefonen, chromecast, datorn etc.

  40. #40
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Kör Backblaze bara, så kan du fundera på hur du ska göra sen sen. Inget att vänta med!

Liknande ämnen

  1. Stabilt stativ
    Av TheQuo i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 16:38
  2. Logic + mac = stabilt?
    Av Maxwell i forum Logic
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-04-12, 01:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •