Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Rengöra synthar + brum i ljudet

Andrew242
    Andrew242 är inte uppkopplad
    Andrew242s avatar
    Senior

Rengöra synthar + brum i ljudet

Hej!

Har plockat isär min Roland D50 för att den ska få ny tangent i klaviaturet, och tänkte nu när jag ändå har den nedplockad göra en rejäl tvätt av utsidan.
    Vilka medel ska man använda för bästa resultat?

Vågar man köra tangenterna i diskmaskinen? (ser dock ut som man limmat dit en metallbit för lite vikt i tangenten.. tänkte om limmet eventuellt inte tål diskmaskinen.)

Sedan repor i svarta plasten, kan man slipa dessa på något sätt eller få de att inte bli så uppenbara ?

Andra frågan:
    Sedan så är det ett svagt brum när man kör synthen. Låter lite som typ 50hz så det kanske är något fel på nätaggregaget? Är det några kända fel som brukar uppstå på dessa synthar efter några år?
    Ljudet hörs i högtalarna alltså.
    Kondensatorerna ser dock felfria ut, buktar inte eller så men det behöver ju inte alltid betyda att de inte håller på att gå sönder.

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tangenterna i hink med handdiskmedel - lämna några timmar eller över natten. Torka av med trasa/gammal t-shirt. Så gör alltid jag med tangenter och rattar. Maskindiskmedel kan slita på finishen.

PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det enda felet jag hört brukar vara tangenter som tappar kontakten / oxid. Trist med brum. Säkert nätaggregatet men är ingen servicetekniker.

Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Brummet: kolla hur kondingarna ser ut. De kan orsaka brum när de blir trötta. Man ser på dem om de börjat jäsa. Jag hade det på psun i min nord lead 1. Ett relativt enkelt ingrepp att byta.

Andrew242
    Andrew242s avatar
    Senior
    Tackar för svar. Jag får lägga tangenterna i blöt under natten då

Membranet för tangenterna bytte jag för några år sedan, så de fungerar jättebra på min D50.
    Däremot så har inte aftertouch fungerat så bra, men upptäckte nu när jag skruvade isär den att flatkabeln inte satt i ordentligt i kontakten, så det kan mycket väl vara det enda som behövdes göras

Jag får ta och se om det finns något kondensatorkit att beställa till D50:n och byta ut dom. De ser ut att vara i fint skick som sagt, men det har lurat mig förr.

Har även beställt några tactileswitches till D50:n, för 2 av knapparna på numeriska var lite tröga innan.

Sedan har jag en gammal D50 så den har firmware 1.04, men har fått tag på 2.20 som jag tänkte bränna också, men är osäker på om det funkar då min är som sagt av tidigare modell och de nyare delade kort med D550 verkar det som.

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag fick ett rollereverb av papperspojkencalle och det brusar som indalsälven. Jag misstänker kondingarna där också. Det är väl marginellt äldre än digital native dance-plankan?

Du behöver inget kit, kolla värdena bara och beställ. Bergis billigare också.

Andrew242
    Andrew242s avatar
    Senior
    Ja. Höll på att beställa "Rubycan" innan jag läste namnet igen... dessa kina-kopior!

Andrew242
    Andrew242s avatar
    Senior
    Sådär. Inget brum och alla tangenter på plats men vilken jäkla otroligt dum konstruktion på att fästa nätagg o paneler!!.

Andrew242
    Andrew242s avatar
    Senior
    Sådär
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20170808_164132.jpg 
Visningar:	20 
Storlek:	300,5 KB 
Id:	76376  

Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Snyggt! Så det var kassa kondningar i nätdelen som orsakade brummet?

Andrew242
    Andrew242s avatar
    Senior
    Ja, det verkar som så. Hade bara kina-kondingar hemma men ska beställa finare märke.

Dock så har jag kvar att byta ut mikroswitcharna på knapp 4 och 5, så jag får plocka ner synthen igen sen när paketet kommer.

Spelade in en snutt ifrån D50n, inget BZZZZ i bakgrunden nu!. https://soundcloud.com/eraws/d50repair
    Senast redigerat av Andrew242 den 2017-08-08 klockan 19:46.

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Andrew242 Visa inlägg
    ... men vilken jäkla otroligt dum konstruktion på att fästa nätagg o paneler!!.
    Ja, de här sent-80-tals-Rolandsyntarna som är byggda uppifrån och ner är en styggelse servicemässigt.

När det gäller tangenter brukar jag tvätta dem en och en med T-röd. Alla tangentbord jag stött på verkar vara gjorda i ABS-plast, så det är ingen risk att man skadar tangenterna på det sättet. Men vanligt handdiskmedel borde också vara effektivt.

När det gäller repor kan man prova med något polermedel. Jag brukar använda Autosol, följt av T-röd för att få bort alla rester av polermedlet efteråt.

Andrew242
    Andrew242s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    Ja, de här sent-80-tals-Rolandsyntarna som är byggda uppifrån och ner är en styggelse servicemässigt.

När det gäller repor kan man prova med något polermedel. Jag brukar använda Autosol, följt av T-röd för att få bort alla rester av polermedlet efteråt.
    Ja. Jag märkte upp var korten satt när jag såg att allt bara är fastskruvat på känn i en längsgående list..
    (Hade isär hela synthen plåtren när jag ändå hade den isär)

Och när det är fastskruvat i en list utan skruvhål som på
    D50 så är ju även "gängorna" lite slitna redan från fabrik
    Känns det som.. och inga metallinserts i plasten för skruvar heller
    Och hamnade metallen som håller fast psun lite fel så hmnade psun lite fel vilket ledde till att bakstycket inte hamnar rätt.

Ska ju byta switch på 2 av knapparna men vet inte om man vågar plocka isär den igen om skruvarna inte fäster längre då.
    Går ju inte heller att köra typ helicoil eftersom det inte finns skruvhål möjligt att man kan köra en storlek större skruv om kretskortes hål passa rför det.

Önskar när man recenserar synthar även plockar isär dom för att se hur konstruktionen ser ut i helhet
    Även komponentval eller brister som kan leda till förtida haveri.

Autosol? Ska se om jag har kvar tuben så ska jag testa.
    Tackar för tipset

Liknande ämnen

1. Synthar + patchbay = brum :(
    Av vela i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2017-05-09, 22:34
  2. USB midi på synthar ger brum.
    Av dannes i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-01-26, 18:17
  3. Rengöra tonhuvuden?
    Av Volantiz i forum DIY - bygg & reparation