Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Fundering inför ljudisolering av källarutrymme

  1. #1
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran

    Fundering inför ljudisolering av källarutrymme

    Tänkte försöka flytta in min utrustning i ett outnyttjat källarutrymme. Det har varit en inreddkälare från början men lite felkonstruerad så det bildades fukt i väggarna. Nu är det åtgärdat men har bara kala lättbetongväggar (typ) nu (och det är numera snustorrt).

    Min tanke så här långt (och tanken är inte att göra något perfekt, utan bara något bättre än att inte göra något alls):
    - Två väggar är ytterväggar. Tänkte sätta stålregel direkt mot yttervägg och sen dubbel våtrumsgips (typ) med green glue mellan:
    - En existerande innervägg får green glue och extra gips på sig.
    - Sista väggen kan jag inte göra så mycket åt, där står en rad garderober längs hela väggen. Tänkte ta av alla dörrar på garderoberna och hänga lite tyngre draperier från taket som täcker dem helt (men så att innehållet fortfarande är lättillgängligt genom att dra undan draperierna då).

    Och sen så klart lite ljudabsorbenter och basfällor och sådant inne i rummet, men det kommer senare...

    Golv och tak har jag inte funderat så mycket på. Golvet är betong...

    Så, är jag helt fel ute?

  2. #2
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Om det är din källare och inte vill ha tillbaka fukt se till att få ventilation mot ytterinnervägg, annars få du riva allt om ett tag igen. Jag har gjort ett likadant project, jobbade med att få innertaket så dämpat som möjligt, 4 lager gips med papp emellan samt flytande och 75cm akustikull.
    Sen bara diffusorer samt absorbenter. Blir rätt bra med lite utrustning I rummet också. Ian Shepard rekommenderar jag då han gjorde en serie om hans kyffe hemma han fixade till, bra info om diffusorer bla.

Liknande ämnen

  1. Ljudisolering
    Av Antimon i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 10:27
  2. Ljudisolering
    Av Tomas_89 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-01-02, 23:28
  3. nån som vet lite om ljudisolering?
    Av imported_totti i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-03-03, 19:22
  4. Ljudisolering till fönster?
    Av false messiah i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2003-05-13, 00:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •