Sidan 7 av 7 FörstaFörsta ... 3 4 5 6 7
Resultat 361 till 396 av 396

Ämne: Roland SH-01A (SH-101) Boutique

  1. #361
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så du har ingen USB-kabel för datatrafik, som medföljer mobiltelefoner liggande hemma? ofta en löstagbar sladd på strömadaptern till mobiler.
    Det var en sådan jag försökte med först, det funkade inte. Fick köpa en som var specifikt till datorer.

  2. #362
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var en sådan jag försökte med först, det funkade inte. Fick köpa en som var specifikt till datorer.
    Nej det finns ju kablar som bara ger ström t.ex.. den här är det jag har iaf, så ska ju inte vara några konstigheter: https://www.amazon.com/Hama-Micro-Go.../dp/B0015OEI5S Sen kan den väl såklart ha gett sig men det finns ju kommunikation nån nån nivå så det verkar inte helt troligt heller.

    Jag fick svar ganska snabbt från Roland och hade en bra konversation men inga tips som hjälpte. När jag frågade om det verkligen bara är jag som har problemet kom det här:

    Citat Ursprungligen postat av Björn på Roland
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej Christian,

    Vi har haft ett flertal liknande fall, bara den senaste tiden, vilket är ovanligt. Det har rört olika produkter med problematiken är nästan identisk hela tiden. Även från kollegor utomlands har jag hört samma sak. Nu är det ju lätt för oss att slå ifrån sig detta, men då vi inte ändrat något i våra drivrar – och de är noggrannt testade innan vi lämnade över dem – så misstänker vi ändå att det är nåt lurt med Windows.

    Vi rapporterar självklart detta vidare centralt, men det kommer nog att dröja innan vi får en officiell förklaring eller fix (om det ligger på oss).

    Jag är ledsen, men vi har inte drivrutinerna för separat nedladdning, det är ju inte så det är ämnat att fungera (kanske blir ändring på det?).

    Vänligen,
    Björn
    Roland Scandinavia as

  3. #363
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det finns ju kablar som bara ger ström t.ex.. den här är det jag har iaf, så ska ju inte vara några konstigheter: https://www.amazon.com/Hama-Micro-Go.../dp/B0015OEI5S Sen kan den väl såklart ha gett sig men det finns ju kommunikation nån nån nivå så det verkar inte helt troligt heller.

    Jag fick svar ganska snabbt från Roland och hade en bra konversation men inga tips som hjälpte. När jag frågade om det verkligen bara är jag som har problemet kom det här:
    ok, jag har ju bytt moderkort nyligen, och faktiskt inte installerat mina boutique-syntar ännu...
    Gjorde flera försök, men Win-10 vill inte känna av SH-01A, System-8, och min SE-02
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-09-07 klockan 17:25.

  4. #364
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ok, jag har ju bytt moderkort nyligen, och faktiskt inte installerat mina boutique-syntar ännu...
    Gjorde flera försök, men Win-10 vill inte känna av SH-01A, System-8, och min SE-02
    Ouch, men det finns hopp det här kom idag:


    Hej igen, Christian,



    Vi har nu fått bekräftat från Roland i Japan att det är ett generellt problem med många av våra drivrutiner pga. den senaste tidens automatiska Windows-uppdateringar (dock inte för alla av våra produkter). Man jobbar på att lösa saken tillsammans med Microsoft.



    To be continued....

  5. #365
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Hmm, har ju ingen betydelse om det är automatiska eller inte. Roland har (helt säkert) tillgång till de större uppdateringarna i tid för att verifiera sina drivrutiner innan de landar hos konsument.

  6. #366
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm, har ju ingen betydelse om det är automatiska eller inte. Roland har (helt säkert) tillgång till de större uppdateringarna i tid för att verifiera sina drivrutiner innan de landar hos konsument.
    Mm fast det är inte drivrutinerna i sig det är nåt fel på i det här fallet, utan att windows inte ens tar hem och installerar dom.

    Men ah fattar vad du menar.. tror du verkligen att Roland får alla m$-updateringar i förväg? Problemet är som sagt hur win identifierar hårdvaran, laddar hem och installerar drivrutinerna där har nåt gått snett just nu.

  7. #367
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jätteskönt att veta nu (Genom ett mejl som någon fått i och för sig) att det är något med Windows eller Rolands drivrutiner som är orsaken. Så vet man att man ska sluta att envist hålla på med felsökningar.

  8. #368
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mm fast det är inte drivrutinerna i sig det är nåt fel på i det här fallet, utan att windows inte ens tar hem och installerar dom.

    Men ah fattar vad du menar.. tror du verkligen att Roland får alla m$-updateringar i förväg? Problemet är som sagt hur win identifierar hårdvaran, laddar hem och installerar drivrutinerna där har nåt gått snett just nu.
    Mjodå, de lär de nog ha tillgång till. Det går ju att få det som slutanvändare genom Windows Insider. Du kan ha rätt i att det är nåt i identifieringen av USB-enheter som förändrats (men det borde ju inte vara enbart Win-relaterat - om nu inte M$ skitit i det blå skåpet) och i så fall lär det ju krävas ny FW. Har inte grävt i det själv än då vi är mitt i ett stambyte hemma så har/kan inte koppla upp nåt just nu

  9. #369
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Såg igår att flera av mina boutique syntar syns som installerade enheter, men dom är ändå inte tillgängliga i musikprogram. Får kolla upp detta när jag kommit hem från konferensen med jobbet.
    EDIT: Idag bootade jag datorn. Efter nån halvtimma när jag gick in och letade, fanns min SH01A samt en okänd USB-enhet i datorn. tog bort okänd, och musikprogrammen visade ljud in/ut samt midi in/ut.
    Får kanske göra en ominstallation av SE-02, TR-09, och D-05 också.
    Senast redigerat av jocks1 den 2019-09-10 klockan 22:37. Anledning: ny info

  10. #370
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Nu skriver Björn att det är löst, så våra maskiner ska komma överrens med varandra igen! Är inte hemma och kan testa men det låter rimligt:

    Roland Japan bekräftar nu att problemet med Windows 10 drivrutinerna skall vara löst. Det var tydligen en procedur under en Windows-uppdatering som inte fick ned drivrutinerna från en av Microsofts servrar. Man har testat på ett antal rapporterade problemprodukter och det fungerar igen, så vi hoppas att problemet nu är löst.

  11. #371
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    va skönt att det är officiellt löst enligt Roland

  12. #372
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    va skönt att det är officiellt löst enligt Roland
    härligt

  13. #373
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    va skönt att det är officiellt löst enligt Roland
    +1 och medan jag var frånkopplad dessutom

  14. #374
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Fan va fett det vore om Roland släpper en expanderad version av denna som de gjort precis med Juno-06A. Och de skulle stoppa in MC-202 plus SH-101 så att det gick att köra två spårs sequencer.

    Samt ta bort mod/pitch strips till vänster och fylla ut med mer sliders som på JU-06A
    Senast redigerat av Anubis den 2019-10-05 klockan 14:50.

  15. #375
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Skickar den ut cv och gate samtidigt som den genererar ljud?

  16. #376
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av knarr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skickar den ut cv och gate samtidigt som den genererar ljud?
    Det ska den göra, men jag har inte testat själv.

  17. #377
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det ska den göra, men jag har inte testat själv.
    Ok, får läsa på lite 🙂 Provspelade en igår och den låter ju riktigt bra!

  18. #378
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Får hem en SH-01A+TB-03 imorrn ska bli gött att trigga acid lines från TB-03 sequencern till SH-01A. Frågan är vilken dist man ska köpa till SH-01A. Synd den inte också har inbyggda effekter som TB-03

    Tycker den inbyggda overdriven i TB-03 påminner om disten i JP-8080 skön digital dist. Påminner även en del om hur TB-303 låter när den overgainas i Boss/Rolands supersmå gamla mixer Boss BX-4.

    Skön extern dist på TB-03 i dessa två videos:


    https://youtu.be/JtV-LHJr2cI


    https://youtu.be/LRsrgTzJrQw
    Senast redigerat av Anubis den 2019-10-08 klockan 23:22.

  19. #379
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av knarr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skickar den ut cv och gate samtidigt som den genererar ljud?


    https://youtu.be/UNq_Q1B1dXc
    Jag valde att svara på denna fråga på det lite mer komplicerade sättet. Med en video!

  20. #380
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Bra grejer mäktigt att en så liten synth låter helt hemma bland alla stora modularprylar. Verkligen stort ljud i ett litet format.

  21. #381
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra grejer mäktigt att en så liten synth låter helt hemma bland alla stora modularprylar. Verkligen stort ljud i ett litet format.
    Medhåll! Jag har originalet (och också några 202) men har ändå väldig nytta av denna. Snabbjobbad och kul sequencer som dessutom kan styra annat. Och CV/Gate-klaviatur är väl inte jättevanligt egentligen. Arturia har gjort ett par.

    (Och som vanligt - Jag har betalat fullpris för SH01a. Köpt på 4Sound förövrigt)

  22. #382
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Hehe, mitt Boutique-missbruk började på 4sound, men även DLXmusic har bidragit med några lite senare. TR-09,SH-01A samt SE-02 återstår nu, efter köpet av en System-8 förra året.

  23. #383
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Fråga angående SH-01, ska den inte ha samma inbyggda justerbara stativ som t ex TR-09 och TB-03? Eller är det annorlunda på det boutique enheter som är baserade på original som hade klaviatur?

    Förmodar att det är för att pusha sales av keyboard tillbehöret lär vara bra attachment rate på den.
    Senast redigerat av Anubis den 2019-10-09 klockan 19:21.

  24. #384
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga angående SH-01, ska den inte ha samma inbyggda justerbara stativ som t ex TR-09 och TB-03? Eller är det annorlunda på det boutique enheter som är baserade på original som hade klaviatur?
    Nej, det får du köpa separat. Bättre då kanske att köpa keyboardet K-25M.

  25. #385
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, mitt Boutique-missbruk började på 4sound, men även DLXmusic har bidragit med några lite senare. TR-09,SH-01A samt SE-02 återstår nu, efter köpet av en System-8 förra året.
    Det är ett nice missbruk som jag kan relatera till. Vilken av de boutique du har är du mest nöjd med hittills?

  26. #386
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga angående SH-01, ska den inte ha samma inbyggda justerbara stativ som t ex TR-09 och TB-03? Eller är det annorlunda på det boutique enheter som är baserade på original som hade klaviatur?

    Förmodar att det är för att pusha sales av keyboard tillbehöret lär vara bra attachment rate på den.
    Stativet till min TR-09 har pajat i ena haken. Undrar om man kan köpa stativ separat? Har inte sett det.

  27. #387
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Hade varit nice, ska maila Roland och fråga. Om det finns svarta sånna som på TR-08, så skulle det se bra ut till SH-01A.

    Bör väl åtminstone vara en reservdel som Roland Scandinavia lär hamstra upp på? Det är ju helt klart en ömtålig design, sett till materialvalet.
    Senast redigerat av Anubis den 2019-10-10 klockan 09:03.

  28. #388
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade varit nice, ska maila Roland och fråga. Om det finns svarta sånna som på TR-08, så skulle det se bra ut till SH-01A.

    Bör väl åtminstone vara en reservdel som Roland Scandinavia bör hamstra upp på? Det är ju helt klart en ömtålig design, sett till materialvalet.
    https://www.thomann.de/se/roland_dk_01.htm

  29. #389
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nice! Hyfsat dyra

    Finns även hos emusic:

    https://www.emusic.se/product/37640/...SABEgJTKvD_BwE
    Senast redigerat av Anubis den 2019-10-10 klockan 09:45.

  30. #390
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oxus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fråga angående SH-01, ska den inte ha samma inbyggda justerbara stativ som t ex TR-09 och TB-03? Eller är det annorlunda på det boutique enheter som är baserade på original som hade klaviatur?

    Förmodar att det är för att pusha sales av keyboard tillbehöret lär vara bra attachment rate på den.
    Nej synthboutique-serien har inget sånt inbyggt, krävs K-25M för det.

  31. #391
    knarr
    knarr är inte uppkopplad
    knarrs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/UNq_Q1B1dXc
    Jag valde att svara på denna fråga på det lite mer komplicerade sättet. Med en video!
    Tackar! Lät fint! Ska nog införskaffa mig en SH01a, tycker verkligen att Roland har fått till det med denna.

  32. #392
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    En fråga nu har jag inte en SH-101 hemma längre så jag kan jämföra. Är det en del av emulationen av originalet, att det när alla vågformers faders är på noll, inklusive brusgeneratorn. Att det läcker ut vad som låter som brusgeneratorn?

  33. #393
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Möjligheterna är stora med lilla SH-01a. Bästa Butiken enligt mig.


    https://youtu.be/7D5guX7NgIo

  34. #394
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Kringlan - Ja, jag såg den. Fin! Saknar min 01a ibland. Mer så nu

  35. #395
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kringlan - Ja, jag såg den. Fin! Saknar min 01a ibland. Mer så nu
    Jag älskar att den är portabel också men har märkt att den slukar rätt mycket batterier.

  36. #396
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag älskar att den är portabel också men har märkt att den slukar rätt mycket batterier.
    Men den tappar inte minnet som originalet, när batterierna tagit slut
    Men en stor powerbank med flera portar, bör väl klara av lite musik ute i det fria, med flera Boutique-syntar?

Liknande ämnen

  1. Roland TR-08 boutique
    Av underminer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 201
    Senaste inlägg: 2024-02-14, 09:37
  2. Roland D-05 Boutique
    Av ulf.soderlund i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 187
    Senaste inlägg: 2019-03-14, 11:15
  3. Roland Boutique JP-08, JU-06 & JX-03
    Av Katzenjammer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1734
    Senaste inlägg: 2018-03-12, 15:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •