Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Triggar visuals med modulär

  1. #1
    mah
    mah är inte uppkopplad
    mahs avatar
    Senior

    Triggar visuals med modulär


    https://youtu.be/3VOe4O4R5tM

    Experimentera med att trigga visuals med gates från min modulära, gates går från modulären rakt in i audio in ljudkortet och översätts till midi i ableton och skickas däräfter vidare till Resolume Arena och triggar effekter på videon, som i detta fallet är en livefeed från ett usb mikroskop.

    enda problemet just nu är att min dator får jobba stenhårt så den syncar inte perfekt alltid, men syncen duger i 640x480 (det jag kör i videon) men 720 hade ju vart fin att klämma fram iaf

    annars känner ja mig rätt nöjd, måste bara skapa mer "content", att kunna plocka gates varsom i modulären för att skapa rytmiska element i det visuella känns som ett trevligt koncept att jobba med i livesamanhang

    Ska försöka koppla in projektor och lina ljudet senare ikväll, måste göra nån slags "showreel" och ta mig ut och vj/spela lite.


    Nån som vill ha en vj?

  2. #2
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Ser ju fint ut. Kul användning av mikroskop!

    Om du har tänkt göra det live är det säkert en poäng att det funkar i realtid, annars kanske det hade gått att göra en video till en färdig ljudfil och låta datorn jobba i passande makligt sommartempo?

  3. #3
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Fint! Kul idé att använda mikroskop. Väcker ju tanken om huruvida man kan trigga det man ser i mikroskopet och inte effekterna.

    Man kan ju få saker att reagera med ljudvågor. Men finns det något organiskt som påverkas av elektronisk spänning?

    Ser framför mig rätt elaka djurförsök iofs med muskelspasmer.

  4. #4
    mah
    mah är inte uppkopplad
    mahs avatar
    Senior
    Jo verkligen, hur funderat mkt på att ha myror i burkar under mikroskopet eller nått annat kryp för rörelsen skull, de flesta insekter är ju känsliga för vibrationer, så det skulle ju säkert bli nån interaktion där även om man inte märker den. men börja tycka synd om myrorna och gav upp den idén. har insett att madrasser är väldigt kul, man får en väldig 3d/djupkänsla av att trycka in mikroskopet i madrassen o sen upp igen.

  5. #5
    Ingemar Stålholm
    Ingemar Stålholm är uppkopplad nu

    Senior
    fett coolt! Har själv varit väldigt sugen på att experimentera med modulärsignaler till videobehandling, men känt att det är ett stort insteg om man ska införskaffa dedikerade moduler för detta. Därför är det väldigt roligt och inspirerande att tänka att man kan hoppa över flera steg genom att köra gate rakt in i ljudkortet!

    Jag har ett live-projekt där vi kånkar med oss en modulär, så om du vill kan vi ju försöka fixa ihop nåt!

Liknande ämnen

  1. Visuals med OH-projektor
    Av lisau i forum På scen
    Svar: 126
    Senaste inlägg: 2023-11-11, 15:46
  2. Enkelt program för visuals?
    Av indigo i forum På scen
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-28, 11:06
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-20, 10:48
  4. 3D - House och visuals
    Av djmangs i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •