Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Behöver er hjälp!

  1. #1
    Abraham
    Abraham är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Behöver er hjälp!

    Hej duktiga medlemmar!

    Jag är ny här på forumet och önskar er hjälp. Sedan en tid tillbaka har jag spelat in psalmer, utan instrument (Acapella).
    Problemet är att jag inte får någon bra reverb och ljud som jag vill ha. Försöker uppnå samma 'ljud' som länken:

    https://m.youtube.com/watch?v=DerApQ5Hrzg

    Förstår inte så mycket av det som sägs men tycker det låter riktigt nice och verkligen något som jag vill återskapa till mina psalmer. Problemet är dock att jag inte lyckats få samma klang. Googlat en del och folk pratar om diverse plug, såsom Altiverb. Jag har inte tillgång till detta och ska jag vara helt ärlig är jag ganska usel på att mixtra etc

    För enkelhetens skull vill jag nu fråga om det finns någon av er som är duktig och tror sig kunna få till ett sådant ljud om jag skickar er en "torr" psalm? Självklart mot en slant pengar Jag har en del psalmer (vilket kan få plånboken att växa ) så är det någon som är intresserad kan ni ju höra av er!

    Mvh

  2. #2
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    För att få till liknande ljud behöver du nog dels ett vettigt reverb, dels bra inspelad (och bearbetad) sång. Hur som, du har PM.

  3. #3
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Helt klart är det viktigaste grundmaterialet. Extremt välputsade röstspår krävs.
    Hitta vettigt reverb / comp & eq inställningar är nog inga problem.

  4. #4

    Redaktör
    Jag tror som de andra på att bra inspelad sång är en viktig del.

    Annars är det inte så svårt med plugins. Ladda ner någon gratis impulsreverb (sök på "free convolution reverb" så hittar du ett par stycken) om ditt ljudprogram inte redan har det inbyggt, leta upp några lämpliga impulser (sök på "free impulse responses") från kyrkor, katedraler eller konserthallar. Annars kan du komma åt liknande ljud med andra reverbplugins – jag är en fan av ValhallaDSP och deras VintageVerb går att göra liknande klanger med.

    Nu fixar säkert rydan ljudet åt dig, men det är värt att jobba lite själv för att slippa vara beroende av andra. Om inte annat kan du lägga upp ljudspår här så kan du få feedback.

  5. #5
    Abraham
    Abraham är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack för tipset!

    Självklart förstår jag att det i längden lönar sig att lära sig mixtra på egen hand. Men jag är tyvärr inte så bra på datorer. Av den anledning behöver jag hjälp. Det är ju tur att ni finns

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ren och tydlig sång via vettig mik och så hög inspelningsnivå som möjligt. När det finns en ren och bra ljudfil kan man behandla den internt eller externt som man önskar. En del reverb kan man dessutom ladda impulssvar till... så t ex rymdklangen från Hagia Sofia kan läggas på psalm 620 för extra ångest.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Btw, inte "mixtra" (jmf "pula med något suspekt") utan "mixa"

    Med vänlig hälsning, PetimeterFarbror

  8. #8
    rickardg84
    rickardg84 är inte uppkopplad
    rickardg84s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Btw, inte "mixtra" (jmf "pula med något suspekt") utan "mixa"

    Med vänlig hälsning, PetimeterFarbror
    Ha! Då mixtrar jag nog mer än jag mixar när jag väl är igång

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage


    "Mixtra" ser jag mer i sammanhang av typen "han verkar ha mixtrat med kablarna i bilen". Dvs kopplat om bilens elektronik på ett lekmannamässigt vis.

Liknande ämnen

  1. Behöver lite hjälp med tr-626.
    Av axelwaad i forum Övriga instrument
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 14:21
  2. Behöver hjälp med val av lurar...
    Av bitbob i forum Inspelning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 22:28
  3. Behöver HJÄLP!
    Av 18db i forum Effekter
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-28, 21:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •