Resultat 1 till 30 av 30

Ämne: Rengöring, pottar, sliders... Analogt

whisper
    whisper är inte uppkopplad

Senior

Rengöring, pottar, sliders... Analogt

Cutoff-potten på en Doepfer-modul sprakar så in i, när jag vrider på den och tänkte jag skulle ge mig på att rengöra den... Vad är bästa medicinen för sådana fenomen generellt? Slidersarna på 101:an sprakar nån gång då och då (men brukar släppa efter lite dragande). Läste i 106-råd-tråden om olika kontaktsprayer... Finns det ev. nya kontaktsprayer på marknaden som är ännu bättre, eller rent av andra tips..?

gumse
    gumse är uppkopplad nu
    gumses avatar
    Veteran
    Jag vill minnas att det fanns någon slags konsensus i någon annan tråd om vilket som var den bästa sprayen på potentiometrar, men jag hittar inte den tråden nu.

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Åsikterna går väl isär, men jag föredrar Kontakt 60.

gumse
    gumse är uppkopplad nu
    gumses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Åsikterna går väl isär, men jag föredrar Kontakt 60.
    Med tanke på hur många potentiometrar du har i din studio så väger ditt ord rätt tungt.

hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    Med tanke på hur många potentiometrar du har i din studio så väger din sprayburk rätt mycket.
    snarareFiXd

Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Moderator
    Personligen sprayar jag aldrig i några potar, speciellt inte vridpotar. Jag motionerar dem tills det försvinner eller monterar isär och rengör ordentligt.

Att spraya in i en pot är IMO som att stå i ett hermetiskt stängt rum med en lövblås och tro att man städar.

Men visst det kan hjälpa ett tag. Men skiten landar bara någon annan stans.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Lackan har så klart rätt - mitt råd gäller i första hand öppna potar (typ skjut-) och i andra hand om riktig rengöring känns oöverstigligt.

Exempel: Monitorvolymen i mitt mixerbord fick en laddning och mycket motion då jag märkte att den var risig efter att jag servat allt och precis pluggat det fullt igen. Men visst ska den dubbelpoten servas eller bytas en dag...

whisper

Senior
    Citat Ursprungligen postat av gumse Visa inlägg
    Jag vill minnas att det fanns någon slags konsensus i någon annan tråd om vilket som var den bästa sprayen på potentiometrar, men jag hittar inte den tråden nu.
    - Är det inte denna du tänker på (som jag länkar till i inlägget)? http://www.99musik.se/showthread.php...t=kontaktspray

Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    Personligen sprayar jag aldrig i några potar, speciellt inte vridpotar. Jag motionerar dem tills det försvinner eller monterar isär och rengör ordentligt.

Att spraya in i en pot är IMO som att stå i ett hermetiskt stängt rum med en lövblås och tro att man städar.

Men visst det kan hjälpa ett tag. Men skiten landar bara någon annan stans.
    - Japp, lite det jag själv känner, bra med varningens ord där. Finns ju penn-tricket också, vilket dock inte är rengöring i första hand, snarare en temporär fix.

Men om man kommer åt kontaktytan och rengör med t.ex. en bomullspinne sprayad med lämplig kontaktspray. Det borde väl vara ok?

whisper

Senior
    Just vridpotten på modulen är inkapslad vad jag vet, så jag kommer nog inte åt innanmätet Vrida bort skrapet har inte funkat på +10 år så...

Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Senior
    DeOxit F5 och D5 är väl något som många använder. Har funkat kanon för mig i varje fall.

PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jag motionerar dem tills det försvinner eller monterar isär och rengör ordentligt.
    Om man kör på motion, har många vridningar/tid pratar man vanligtvis om?

Har en Marshal-topp hemma för påsyn, en kompis har haft den i förråd tjugo år. Inte en pott som funkar som den ska... Slipper gärna plocka isär, så kan vrida ett tag, men bra att veta när man ska förvänta sig resultat.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Dussintals, eller ännu hellre fler... just sådana relativt statiskt använda potar upplever jag som jävligare. Diskantratten på en gitarrstärkare skruvar man ju inte lika ofta på som cutoffratten på en synt. Så jag tror de lättare oxiderar... men det är bara en teori. Mitt soprumsstärksrfynd från Traynor låter hemskt och ska också servas en DSG.

PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Då är det nog klippt, redan vridit 50-100 'varv'. Bara att pocka fram skruvmejsel...

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Lackan har så klart rätt - mitt råd gäller i första hand öppna potar (typ skjut-) och i andra hand om riktig rengöring känns oöverstigligt.
    Ja, klart man ska spraya om man vill - men man bör ju vara medveten om att det kanske bara är en quickfix.

"Motion" är ju säkert långt över 100 varv i alla fall. Och ibland funkar inte det heller. Då måste man öppna imo.

Problemet med vridpotar är ju att det är så svårt att komma åt att spruta in i dem på ett sätt som man vet ger effekt. Därför är jag mer benägen till att spruta in i faders, där rinner även skiten ut lite lättare eftersom vridpotens baksida är som en skål. (Även om fadern är ganska tät med, så jag undviker det).

Köpte en WASP där alla potarna hoppade och sprakade så jag trodde det var trasiga kolbanor. Det var verkligen helt galet.

Öppnade upp och såg typ sandkorn som säkert var damm blandat med kol- och metallavslitningar. Men stora som fin sand var de. Jag rengjorde alla 25 potarna och inte en enda var trasig. Och nu funkar den perfekt. Det fanns inte en chans att den "sanden" hade spolats bort av någon sprej. Ingen längre tid i alla fall.

Detta med stora partiklar har jag upplevt på en Polysix också.

volante
    volante är uppkopplad nu
    volantes avatar
    Veteran
    Hur gör du rent då? Tar isär dem helt och hållet o duttar m isopropanol? Och isf varianten utan smörjande olja i? Eller helt torr rengöring? Detta är intressant!

Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    DeOxit F5 och D5 är väl något som många använder. Har funkat kanon för mig i varje fall.
    Om man läser DeOxits egen produktbeskrivning här så fattar jag det som att D5, G5 och S5 (hittar inte F5) innehåller rätt mycket lösningsmedel. Det är inte så att DN5, GN5 och SN5 är att föredra? De innehåller inget lösningsmedel och droppar inte. Jag har alltså inte själv provat, men jag funderar på vad som är att föredra.

Det man absolut inte vill ha är ju att potten blir sådär glatt, fladdrig och lättsnurrad efter rengöring utan behåller samma känsla.

DeOxit har även en produkt med hög koncentration av själva ämnet DeOxit (vad det nu består av): D100, G100. Jag antar att den är extra dyr. Undrar om den är extra bra? Någon som provat?

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Ja, klart man ska spraya om man vill - men man bör ju vara medveten om att det kanske bara är en quickfix.

"Motion" är ju säkert långt över 100 varv i alla fall. Och ibland funkar inte det heller. Då måste man öppna imo.

Problemet med vridpotar är ju att det är så svårt att komma åt att spruta in i dem på ett sätt som man vet ger effekt. Därför är jag mer benägen till att spruta in i faders, där rinner även skiten ut lite lättare eftersom vridpotens baksida är som en skål. (Även om fadern är ganska tät med, så jag undviker det).

Köpte en WASP där alla potarna hoppade och sprakade så jag trodde det var trasiga kolbanor. Det var verkligen helt galet.

Öppnade upp och såg typ sandkorn som säkert var damm blandat med kol- och metallavslitningar. Men stora som fin sand var de. Jag rengjorde alla 25 potarna och inte en enda var trasig. Och nu funkar den perfekt. Det fanns inte en chans att den "sanden" hade spolats bort av någon sprej. Ingen längre tid i alla fall.

Detta med stora partiklar har jag upplevt på en Polysix också.
    Men pottar typ äldre är ju ofta som kastruller som är "ihopknipta" med metalltungor. Jag vet att jag testat en gång för länge sedan att öppna men det var ju totalt omöjligt att få ihop burken igen se'n. Har du något specialverktyg?

JulseyBejbi
    JulseyBejbi är inte uppkopplad
    JulseyBejbis avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Min MS-20 mkI VC-HP-F fastnar helt och går inte att röra på utan att dutta på isopropylalkohol och motionera mellan varje spel tillfälle.
    Jag är rädd för att den måste öppnas och rengöras.
    Jag är total nybörjare på sånt och väldigt rädd för att öppna upp den.
    Om jag väl gör det, måste jag löda loss potten för att rengöra den eller kan den sitta kvar på kretskortet? Och finns det något jag bör tänka på?

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Ja, du måste löda loss dem. Med MS20 är dock det svåraste att komma in i den, lurigt ihopsatt tycker jag. Meckig att komma åt.

Men om du bestämmer dig för att göra det, och kommer så långt att du får loss poten är detta vad som möter dig:

Poten består av tre delar, och för att komma åt måste du ta bort botten-skålen. Detta är anledningen till varför det är svårt att komma åt och spraya i en rotary-pot på ett effektivt sätt.

Böj bort flärparna:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Korg-pot-Large.jpg 
Visningar:	4 
Storlek:	29,7 KB 
Id:	78712

Sedan kan du plocka isär den (detta är en Roland-pot till en PG200, men principen är den samma, kan se lite olika ut):
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Pot2.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	105,0 KB 
Id:	78713

Där inne använder du en tops med IPA och rengör kolbanan från skit och grus (nedre pilen). Metallslädens två spetsar som har kontakt med kolet (övre pilen) kan du rengöra från guck med ett fint sandpapper (ca 600 grain).

Sedan brukar jag smörja upp skaftet med silicon (MG Chemical Silicone Grease, #8462 är grymt för att få bra känsla) och lägga en droppe 7-78 på kolbanan eftersom det är lite smörjande.

Egentligen samma teknik som när man rengör skjutpotar. Och jag har precis renoverat 19 st ARP-faders till en 1601-sequencer på exakt detta vis, så jag är 100% säker på att det funkar.

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Pottarna liknar de som sitter i Korg Monopoly. Jag fick bra liv i sådana genom att spruta in en dos Deoxit D100 i den öppning som finns under där ledarna går in i den övre av bilderna i post #19. Alltså ungefär över den högra röda pilen. Det är säkert inte lika bra som att öppna upp men mindre riskfyllt och kräver (om man har tur och kommer åt) inte avlödning. Eftersom jag hade ett tjugotal pottar att ta hand om sparade jag oerhört mycket jobb på det. Bara som ett tips om det Lackan föreslår känns väl avancerat.

Sedan undrar jag Lackan om det där med att sandpappra. Ibland är ju en del metallkontakter pläterade plus att sandpapper kan förändra ytans glatthet. Kan det inte vara lite riskfyllt, hur vet man när det är nyttigt och när det är skadligt? Jag var nära att sandpappra mina j-wires på en Prophet men läste lyckligtvis innan att det var big no-no eftersom de är guldpläterade.

ZX81
    ZX81 är inte uppkopplad
    ZX81s avatar
    Senior
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, Lackan!

Jag har lite blandade erfarenheter av DeOxits produkter. Nu var det många år sedan jag använde dem sist, men jag har upplevt att smörjningen i potarna nästintill helt försvunnit.

Ska ta hem MG Chemical Silicone Grease och testa. Synd att den inte gick att beställa via Mouser bara.

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    Sedan undrar jag Lackan om det där med att sandpappra.
    Anade en kommande fråga om detta...

Det som sitter på dessa "Wipers" är ärg då dessa är gjorda av brons och sällan ädelmetall-pläterade (hade det varit det så ärgar de inte). Ärg sitter oftast ganska hårt och är svårt att få bort med bara topps och IPA.

Använder du 600 sandpapper så är glansen inga problem.

Och du ska naturligtvis bara ta ett tag eller två, inte gå loss med vinkelslipen. Försiktigt bara tills att de är runda och fina igen och att ev. taggigt ärg är borta. (De ska lysa i brons, inte smutsigt gröna).

Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    Pottarna liknar de som sitter i Korg Monopoly. Jag fick bra liv i sådana genom att spruta in en dos Deoxit D100 i den öppning som finns under där ledarna går in i den övre av bilderna i post #19. Alltså ungefär över den högra röda pilen.
    Ja, det är ju en bra idé att börja där. Me jag skulle nog ändå ta bort PCB'erna så att inte gucket rinner ut i hela synten. Skiten måste ju ta vägen någonstans... (Och ärgen verkar inte lösas upp så bra av dessa medel)
    Senast redigerat av Lackan den 2017-12-07 klockan 11:37.

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av ZX81 Visa inlägg
    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, Lackan!
    Jag kör bara enligt videon Sam på Syntaur postade, där han rengör ARP-faders. Jag har använt exakt denna metod till massa olika maskiner och det har alltid funkat.

Här är den, bästa på hela internet: https://www.youtube.com/watch?v=b_OObpWlWMo&t=864s

Citat Ursprungligen postat av ZX81 Visa inlägg
    Jag har lite blandade erfarenheter av DeOxits produkter. Nu var det många år sedan jag använde dem sist, men jag har upplevt att smörjningen i potarna nästintill helt försvunnit.
    Precis, detta är alltid problemet. Finns inget vridmotstånd kvar. Och även om inte "nykänslan" kommer tillbaks 100% med MG Chemicals så är det så nära jag kunnat komma. Man får tillbaks den till 80% skulle jag säga.
    Senast redigerat av Lackan den 2017-12-07 klockan 11:33.

99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Alternativ till MG Chemical Silicone Grease?

Jag är helt tappad bakom en vagn i dessa frågor, och vill lära mig göra rätt.

Finns något passande hos kjell&co?

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    Finns något passande hos kjell&co?
    Nä, jag har faktiskt inte hittat denna produkt i Sverige. Kanske någon annan har? Jag testade med någon silicon-smet från Classe men det blev hemskt.

Så då bet jag i det sura äpplet och beställde exakt vad Sam använder i videon. Och det är fantastiskt bra imo.

JulseyBejbi
    JulseyBejbi är inte uppkopplad
    JulseyBejbis avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Oj wow tack Lackan och övriga för informativa och bra instruktioner ! Jag blir dock väldigt osäker på om jag verkligen borde öppna upp den själv speciellt utan "verksta" och verktyg.
    Eller jag är väldigt säker på att jag inte kommer göra det utan hjälp fast jag är nyfiken. Just det där med att beställa speciella medel etc. Om en bara skulle rensa med spriten utan någon smörjning funkar det med?
    Jag tänkte använda den i en konsert den 23/12 om bara några veckor.
    Är det någon som har ett tips på någon som skulle kunna hjälpa en med sånt i Stockholm omgående, är heller inte den tätaste så det kan inte va för dyrt. Flera magar att mätta!

Oortone
    Oortones avatar
    Veteran
    Anade en kommande fråga om detta...

Det som sitter på dessa "Wipers" är ärg då dessa är gjorda av brons och sällan ädelmetall-pläterade (hade det varit det så ärgar de inte). Ärg sitter oftast ganska hårt och är svårt att få bort med bara topps och IPA.

Använder du 600 sandpapper så är glansen inga problem.

Och du ska naturligtvis bara ta ett tag eller två, inte gå loss med vinkelslipen. Försiktigt bara tills att de är runda och fina igen och att ev. taggigt ärg är borta. (De ska lysa i brons, inte smutsigt gröna).

Ja, det är ju en bra idé att börja där. Me jag skulle nog ändå ta bort PCB'erna så att inte gucket rinner ut i hela synten. Skiten måste ju ta vägen någonstans... (Och ärgen verkar inte lösas upp så bra av dessa medel)
    Brons alltså. Helt otroligt. Med tanke på hur koppar ser ut efter utevistelse så är det ju fantastiskt att det leder ström alls efter några år. Skall lägga 600-sandpapper på minnet. Lyckligtvis har jag inga såpass sura pottar just nu.

Showroom Dummy
    Showroom Dummy är inte uppkopplad
    Showroom Dummys avatar
    Senior
    Har någon koll på hur pottarna på en Polivoks ser ut? Min cutoff sprakar sen jag köpte. Varit inne på att införskaffa ny, men detta kanske är en första väg att gå`??

Lackan
    Lackans avatar
    Moderator
    Läste ett tips på en FB-grupp här om dagen, en variant på Oortones sprutning:

En kille som gjort en "quickfix" på en Juno106 volympot geom att ta en spruta med kanyl (a.k.a knarkar-nål) och fyllt med IPA, och stuckit in den i hålet som Oortone beskriver (den lilla glipan) och sedan sköljt. Hade tydligen funkat bra.

Fördelen är väl att det kladdar mindre och får mer riktad verkan. Men man får ju fortfarande inte ut skiten...

EDIT, Men tänk på att man måste spruta ovanför flärparna och inte under. Kolbanan sitter ju upptill...
    Senast redigerat av Lackan den 2017-12-08 klockan 09:38.

SteelberryWorker
    SteelberryWorker är inte uppkopplad
    SteelberryWorkers avatar
    Veteran
    Ultimate vintage feeling är när det sprakar om reglagen på pluggarna

Liknande ämnen

1. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2014-05-14, 15:08
  2. Kassettporta och rengöring
    Av rymdeko i forum Övrig hårdvara
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-16, 09:10